Udvalget for Landdistrikter og Øer 2017-18
ULØ Alm.del Bilag 69
Offentligt
1877623_0001.png
Landsbyerne
– nu og i
fremtiden
17 anbefalinger til at understøtte
og styrke levedygtige landsbyer
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 69: Rapport fra Udvalget for levedygtige landsbyer
1877623_0002.png
3
Indhold
Formandens forord
Indledning
Udvalgets medlemmer
Landsbyernes udvikling og udfordringer
Hvordan kan befolkningstallet i landsbyerne udvikle sig?
To scenarier for landsbyerne i 2030
En national tendens med behov for forskellige løsninger
Kriterier og anbefalinger til at understøtte og styrke
levedygtige landsbyer
Fire kriterier for levedygtige landsbyer
Et attraktivt nærmiljø med tidssvarende boliger, en tilpasset
bygningsmasse samt adgang til landskab og natur
Nærhed til offentlig og privat service
Tilgængelighed til beskæftigelse og gode muligheder
for etablering af virksomhed
Social og kulturel sammenhængskraft
19
19
18
18
15
16
5
6
8
9
10
12
14
Horslunde har bevaret den gode energi
Ebberup hænger godt sammen
Naturen og molboprojekter tiltrækker stærke tilflyttere til Mols
Vallekilde vil fællesskabet
Yderste revle er blevet populær
Grøn kerne og mere natur skal forandre nordjyske landevejsbyer
20
24
28
32
36
38
Landsbyerne – nu og i fremtiden
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 69: Rapport fra Udvalget for levedygtige landsbyer
1877623_0003.png
5
Formandens
forord
Levedygtige landsbyer over hele
landet, der kan danne rammen om et
aktivt og indholdsrigt liv for alle alders-
grupper.
Sådan lyder udvalgets vision
for landsbyerne i 2030.
I arbejdet frem mod anbefalingerne til hvordan vi-
sionen kan realiseres, har udvalget besøgt landsby-
er rundt om i landet. Her har vi mødt mennesker,
der har deres hverdag i landsbyen – med glæder og
udfordringer. Mennesker, for hvem landsbyen med
dens fællesskab og sammenhold er rammen om et
indholdsrigt liv med nærhed til landskab og natur.
Vi har mødt energi og entusiasme, ildsjæle og
idérigdom, der bekræfter, at landsbyerne både i
dag og i fremtiden har noget at byde ind med.
Men landsbyerne er også udfordrede! Udviklingen
har medført, at der i dag tegner sig en markant
anden virkelighed end for bare få årtier siden. De
store byer, med deres job og uddannelsesmulighe-
der, tiltrækker særligt yngre mennesker. Samtidig
er der gennem de senere år sket en centralisering
af offentlige servicefunktioner, og flere private
virksomheder er flyttet væk fra landsbyerne.
Nærhed til landskab og natur er
blandt landsbyernes potentialer.
faldende gennem flere år, skoler, virksomheder og
butikker er lukket, og området er præget af tomme
huse og begyndende forfald. Det er en ond spiral,
som det er en samfundsmæssig opgave at løse. Det
kræver en indsats!
Nogle landsbyer vil kunne se ind i en fremtid med
færre, men mere spredte og velbeliggende boliger,
hvor beboerne deler faciliteter med nabolandsby-
erne. Måske er der lidt længere til nabohuset, men
til gengæld er der lys i vinduerne om aftenen.
Andre landsbyer har forudsætninger for vækst i
beboertallet med flere lokale arbejdspladser og en
styrkelse af mulighederne for at benytte den om-
kringliggende natur og de landskabelige værdier.
Fælles for de to udviklingsretninger er, at de kan
danne rammen om det gode liv, med et stærkt
lokalt fællesskab, uanset om der er flere eller færre
beboere i landsbyen i fremtiden. Mange landsbyer
er allerede i gang med at tage stilling til den fremti-
dige udvikling, og flere er på vej.
Udvalget har i alt 17 anbefalinger til arbejdet med
at fremme og styrke levedygtige landsbyer. Det
er udvalgets holdning, at landdistriktsudvikling
og fremme af landsbyernes levedygtighed er en
opgave, hvor stat, kommune, beboere og det lokale
erhvervsliv skal arbejde sammen.
Det er mit håb, at udvalgets anbefalinger gennem-
føres, så vi i mange år frem har et Danmark i vækst
med levedygtige landsbyer over hele landet. Tak til
alle, der har bidraget til udvalgets arbejde.
For mange landsbyer og landdistrikter er udvik-
lingen alvorlig. Befolkningstallet har været støt
April 2018
Jens Kr. A. Møller
4
Landsbyerne – nu og i fremtiden
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 69: Rapport fra Udvalget for levedygtige landsbyer
1877623_0004.png
7
Indledning
Mere end 1 mio. danskere bor i dag i
landsbysamfund med op til 1.000 ind-
byggere. Der er levende og levedygtige
landsbyer i alle dele af Danmark. De
rummer udfordringer og potentialer,
som bedst forstås ved at se det med
egne øjne og møde de mennesker, der
bor i landsbyerne og er med til at gøre
byerne attraktive.
Danmark er i vækst. Men væksten fordeler sig for-
skelligt på tværs af danmarkskortet. Flere landsby-
er og landdistrikter er i dag i en positiv udvikling,
men udviklingen er kommet senere og sker ikke så
hurtigt som i de større byer. Samtidig er der et stort
antal landsbyer, der er udfordrede på væsentlige
områder.
Som en del af aftalen mellem regeringen, Social-
demokratiet og Dansk Folkeparti om modernise-
ring af planloven blev det besluttet at nedsætte et
udvalg, der kunne sætte fornyet fokus på landsby-
ernes fremtid.
Der var blandt forligskredsen bag aftalen enighed
om at sætte et fornyet fokus på landsbyernes fremtid,
og hvordan de kan være levedygtige. Erhvervsmini-
steren nedsatte derfor efter drøftelse med aftalepar-
terne et udvalg, som kan komme med bud herpå.
Udvalget blev nedsat af erhvervsminister Brian
Mikkelsen i juli 2017, og resultatet af arbejdet er 17
konkrete anbefalinger til at understøtte og styrke
levedygtige landsbyer.
De byer som udvalget har besøgt er portrætteret
af journalist Lars Winther og fotograf Lars Aarø.
Artiklerne om de seks landsbyer er fortællinger, der
beskriver livet i byerne. De er billeder og ord, der
beskriver nogle af de mennesker, der bor i Dan-
marks levedygtige landsbyer.
God læselyst.
De seks byer, som udvalget har besøgt, er alle
forskellige. Men fælles for dem er, at landsbyernes
indbyggere har gjort en kæmpe indsats for at gøre
netop deres landsby mere attraktiv, og ikke mindst
at fortælle omverdenen om det. Eksempelvis gør
Vallekilde i Odsherred Kommune i høj grad brug
af digitale medier, mens Knebel i Syddjurs Kom-
mune via midler fra Realdania, DGI og Lokale og
Anlægsfonden har sat fart på udviklingen via et
landsbyklyngeprojekt.
Udvalgets møder rundt i landet har blandt andet
bidraget til udvalgets opgave med at identificere
udfordringer og muligheder og belyse, hvad der
karakteriserer landsbyer, som har vist sig levedyg-
tige, herunder landsbyernes indbyggere, tilflyttere,
foreningsliv, virksomheder osv.
Udvalgets arbejde
Udvalget for levedygtige landsbyer har anset det
for centralt at opleve den store mangfoldighed,
der er i landsbyerne rundt omkring i Danmark, på
egen hånd. Samtidig har det været en høj prioritet
at få skabt en debat om landsbyernes fremtid og
give interesseorganisationer, privatpersoner mv.
mulighed for at give input til udvalget. Udvalget har
derfor afholdt udvalgsmøder rundt i landet, afholdt
møder med borgmestre og interesseorganisationer,
deltaget i offentlige arrangementer i Jylland og på
Sjælland samt inddraget borgere via blandt andet
Facebook.
Sdr. Rubjerg
Knebel
Vallekilde
Nordby
Ebberup
Horslunde
6
Landsbyerne – nu og i fremtiden
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 69: Rapport fra Udvalget for levedygtige landsbyer
1877623_0005.png
9
Udvalgets
medlemmer
Formålet med udvalgsarbejdet er – med konkrete anbefalinger til
omstilling og fornyelse i retning af levedygtige landsbyer – at bidrage
til regeringens ambition om vækst og udvikling i hele Danmark.
Landsbyernes udvikling
og udfordringer
Udviklingen fra landbrugssamfund til
industri-, service- og videnssamfund
har været med til at påvirke de aktuelle
megatrends som globalisering og
urbanisering.
Landsbyerne er i sin tid opstået som små sam-
fund knyttet til landbruget. Landsbyerne og deres
levevilkår har ændret sig igennem tiderne i takt
med samfundsudviklingen. Landbruget og den
øvrige erhvervsstruktur har ændret sig, og det har
landsbyerne også. De har ændret sig fra at kunne
klare sig selv med landbruget og mindre erhvervs-
Mens befolkningstallet siden år 2000 er steget på
landsplan, bor der i dag færre i landsbyerne og
landdistrikterne. Det er særligt det åbne land, der
er blevet tyndere befolket.
Årsagerne er mange. Landbruget har udviklet sig
sådan, at de enkelte landbrug er blevet større og
mere effektive med markant færre ansatte. Senere
har udviklingen spredt sig ind i andre erhverv. Det
har medført, at håndværks-, industri-, service- og
handelsvirksomheder i stigende grad er flyttet ind
til de større kommunale hovedbyer på bekostning
af de små landsbyer.
Dertil kommer, at perioden siden år 2000 har
været præget af flere nationale og internationale
begivenheder, som har haft betydning for den-
ne udvikling. Et økonomisk opsving i starten
af 00’erne blev efterfulgt af en finanskrise, hvor
arbejds- og boligmarkedet blev særligt hårdt ramt i
landdistrikterne.
Samtidig er der gennemført flere store politiske re-
former, som Strukturreformen, Politireformen og
Sygehusreformen, der for at opnå øget produktivi-
tet har betydet, at færre og større enheder er blevet
Thorkild Ærø
Direktør, Prodekan, Statens Bygge­
forskningsinstitut, Aalborg Universitet
oprettet og placeret i de større byer. I den efterføl-
gende periode har mange kommuner foretaget
lignende beslutninger om at samle og centralisere
kommunale institutioner, som for eksempel sko-
ler, plejehjem og børnehaver, hvilket har svækket
landsbyerne yderligere.
Formand
Jens Kr. A. Møller
Adm. direktør, DLR Kredit A/S
Øvrige medlemmer
Steffen Damsgaard
Formand, Landdistrikternes Fællesråd
Susanne Hovmand-Simonsen
Tidl. godsejer, Knuthenlund Gods
Ellen Højgaard Jensen
Direktør, Dansk Byplanlaboratorium
Bent Jensen
CEO & Ejer, LINAK
Laila Kildesgaard
Direktør, KL
Søren Møller
Landsformand, DGI
John Wagner
Adm. direktør, De Samvirkende Købmænd
Dorthe Winther
Formand, Sammenslutningen
af Danske Småøer
virksomheder som økonomisk motor til der, hvor
vi er i dag, hvor landsbyerne har mistet mange
funktioner og opgaver, som for eksempel skole og
købmand.
8
Landsbyerne – nu og i fremtiden
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 69: Rapport fra Udvalget for levedygtige landsbyer
1877623_0006.png
11
Hvordan kan
befolkningstallet
i landsbyerne
udvikle sig?
Det er ikke muligt at forudsige,
om tendensen med et støt faldende
befolkningstal i landsbyerne vender.
Men det er forventningen, at forskellen
i indbyggertallet mellem landsby-
samfundene og landet som helhed
vil øges frem mod 2030.
Udvalget har set på to forskellige fremskrivninger
eller mulige billeder på fremtiden for at tegne
et billede af befolkningsudviklingen i landsby-
erne de kommende år. I den ene fremskrivning
forudsættes det, at udviklingen i befolkningstallet i
landsbysamfund vil følge den forventede udvikling
på landsplan frem mod 2030. I den anden frem-
skrivning er det forudsat, at den udvikling, der har
været i befolkningstallet siden år 2000, vil fortsætte
uændret frem mod 2030.
Fremskrivningerne skal ikke betragtes som et bud
på eller en prognose for den egentlige udvikling,
men er udarbejdet for at illustrere mulige udviklin-
ger frem mod 2030.
Det skal understreges, at der kan være betydeli-
ge forskelle i udviklingen inden for den enkelte
kommune. Der er talrige eksempler på levedygtige
landsbyer, der oplever en stigning i befolkningstal-
let i kraft af for eksempel nærhed til en af de større
byer, et stærkt lokalt engagement, investeringer i
infrastruktur, aktivering af stedbundne potentialer,
nye erhvervs- og beskæftigelsesforhold eller for-
bedring af offentlige eller private servicetilbud mv.
Når det er sagt, så skaber den måde, som sam-
fundet udvikler sig på i øjeblikket, sammen med
udviklingen i sammensætningen af befolkningen
i landsbyerne, en forventning om, at udviklingen
frem mod 2030 vil øge gabet i indbyggertallet mel-
lem landsbyer og landet som helhed.
2000
2030
Hvis udviklingen i befolknings­
tallet i landsbyer og landdistrikter
2017
følger samme udvikling som det
forventes på landsplan.
Hvis udviklingen i befolkningstallet
siden 2000 fortsætter uændret.
Udviklingen i antallet af indbyggere bosat i byer og bebyggelser med
op til 1.000 indbyggere i perioden 2000-2017 samt fremskrivning
for perioden 2017-2030.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Byernes geografiske afgrænsning er dynamisk og ændrer sig over tid. 21 byer havde mellem 900 og 1.000 indbyggere i år 2000 og mere
end 1.000 indbyggere i 2017. Samtidig havde 6 byer mellem 1.000 og 1.100 indbyggere i 2000 og mindre end 1.000 indbyggere i 2017.
Således indgår der flere byer i tallet for 2000 end for 2017. Fra 2006 og frem indførtes en ny opgørelsesmetode i forhold til tidligere.
10
Landsbyerne – nu og i fremtiden
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 69: Rapport fra Udvalget for levedygtige landsbyer
1877623_0007.png
13
To scenarier for
landsbyerne i 2030
Der er i dag mange landsbyer, hvor det
er attraktivt at bo og leve. Det er ting
som det gode naboskab, nærheden
til naturen og et stærkt lokalt enga-
gement, som tegner billedet af lands-
byerne.
Det mangfoldige billede af landsbyerne, som vi ser
i dag, vil også gøre sig gældende fremover. Her ser
udvalget dog to mulige scenarier for den enkelte
landsby. Scenarierne er stiliserede, men giver et
indtryk af de forskellige retninger landsbyerne kan
udvikle sig i.
Men udvalgets erfaringer og befolkningsfrem-
skrivninger viser også, at engagement, lokalt kend-
skab og udviklingskapacitet ikke gør det alene.
Fremskrivningerne og de to scenarier taler for en
national og kommunal indsats for at sikre en bedre
demografisk udvikling og balance i landsbyerne i
fremtiden. Det vil sige, at bosætningen i landsby-
erne skal stimuleres, samtidig med at det vigende
befolkningstal i mange af landsbyerne og de deraf
følgende omstillingsbehov skal håndteres.
I takt med at summen af sociale udfordringer,
besværligheder i hverdagen og fysisk forfald stiger,
vil flere indbyggere formentlig ramme “mætnings-
punktet”, og på et tidspunkt bliver det et tænkeligt
scenarie, at udfordringerne i landsbyen vil fortsætte
med stigende kraft frem mod 2030.
Landsbyen vil være attraktiv at besøge som gæst og
turist, og eventuelle tomme og utidssvarende boli-
ger skæmmer ikke helhedsindtrykket, de landska-
belige værdier og naturen. Bosætning er et aktivt
tilvalg for eksisterende indbyggere og tilflyttere og
indebærer en tilfredsstillende grad af vished om
fremtiden og mulig indflydelse på lokalområdets
udvikling. Infrastruktur, arbejdsmarked samt
offentlig og privat service adskiller sig nok fra byen,
men ikke i et omfang, der i sig selv er årsag til at
vælge et liv på landet fra.
Udvalget finder, at det med det mangfoldige
landsbybillede i dag vil være muligt at finde
mange landsbyer i 2030, der passer på den positive
beskrivelse af landsbyen. Arbejdet med at frem-
tidssikre og tilpasse landsbyerne afhænger i vid
udstrækning af de enkelte landsbysamfund, der
med engagement, lokalkendskab og udviklings-
kapacitet er en nødvendig deltager i en udvikling
af et levedygtigt lokalsamfund.
Det negative scenarie
Hvis følgerne af det fortsatte fald i befolkningstallet
i landsbyen ikke håndteres, vil udfordringerne med
en bygningsmasse præget af tomme, utidssvarende
eller misligholdte boliger, skolelukning, lukkede
dagligvarebutikker, lang afstand til arbejdsmarke-
det mv. begrænse lysten og muligheden for at bo og
leve i landsbyen. Det fortsatte fald i befolkningstal-
let vil således med al sandsynlighed betyde “mere af
det samme” – en bygningsmasse i forfald, reduceret
lokalt udbud af kultur- og fritidstilbud samt større
afstand til offentlig og privat service.
Det positive scenarie
Landsbyen er præget af et attraktivt nærmiljø med
tidssvarende boliger, et omsætteligt boligmar-
ked, en tilpasset bygningsmasse med attraktive
beliggenheder, nærhed til offentlig og privat service,
øget mobilitet, beskæftigelse samt mulighed for
etablering af virksomhed og med social og kulturel
sammenhængskraft. Landsbyen og det omkringlig-
gende område er et attraktivt sted at bo, arbejde og
leve i, og området tiltrækker nye indbyggere, der af-
spejler det omkringliggende samfund og bidrager i
mange tilfælde til områdets vækst i indbyggertallet.
12
Landsbyerne – nu og i fremtiden
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 69: Rapport fra Udvalget for levedygtige landsbyer
1877623_0008.png
15
En national tendens med
behov for forskellige løsninger
Der er mere end 1.000 landsbysam-
fund i Danmark, og en stor del af
dem er i dag attraktive. Selvom nogle
kendetegn går igen, er der behov for
udvikling af den enkelte landsby med
udgangspunkt i netop den landsbys
potentialer og udfordringer.
Kommunerne bliver en vigtig aktør i den lokalt
forankrede tilgang til landsbyernes udvikling. I
samarbejde med borgerne og det lokale erhvervsliv
skal kommunen have de realistiske briller på i for-
hold til landsbyernes fremtid. Dette skal gøres med
udgangspunkt i landsbyernes nuværende forhold
og stedbundne potentiale.
Her bør der også være fokus på at betragte lands-
byerne som en del af et større netværk. En klynge,
der deler faciliteter, såsom idrætshaller, skoler og
lignende, og samler kræfterne om at samarbejde i
en fælles retning for området.
Staten er ligeledes en vigtig aktør til at sikre flere af
forudsætningerne for levedygtige landsbyer. Staten
bør arbejde for velfungerende regionale arbejds-
markeder og uddannelsesmuligheder. Staten bør
ligeledes arbejde for erhvervsudvikling, infrastruk-
tur og lignende tiltag, der tager hensyn til de særligt
udfordrede landsbyer og landdistrikter.
Udvalget mener, at der skal være fokus på at sikre
og udvikle kvaliteten i landsbyerne. Kvaliteten ved
landsbyerne skal højnes ved at have fokus på de
lokale potentialer. Natur, landskab, ro, tillid, lokale
fællesskaber, samlingspunkter som den lokale dag-
ligvarebutik eller idrætshal samt andre af de særli-
ge kvaliteter, der typisk forbindes med landsbyliv,
skal udvikles. Dette er centralt, da det er noget, der
efterspørges af dem, som allerede bor i landsbyer-
ne, og ikke mindst af potentielle tilflyttere.
Mere kvalitet i landsbyerne
Meget tyder på, at de forskydninger, der er sket i
forholdet mellem land og by, i høj grad vil fortsæt-
te. Når det er sagt, understreger udvalget det som
vigtigt, at det også fremover er attraktivt at bo og
bosætte sig i en landsby.
Et faldende indbyggertal, som det ses mange steder
i dag, behøver ikke at være et problem i sig selv.
Men en massiv affolkning eller en hastigt forandret
befolkningsudvikling kræver særlig opmærksom-
hed, og dette vil øge behovet for tilpasning og
omstilling til en ny økonomisk, fysisk, social og
demografisk virkelighed.
Udvalget vurderer, at der er enkelte områder, som
er så udfordrede - eller er på vej til at blive det, at
der er brug for værktøjer til at “tænke området for-
fra” eller rekonstruere området i forhold til bosæt-
ning og erhvervsudvikling. Sådanne rekonstrukti-
oner vil kræve et særligt samspil mellem staten og
den pågældende kommune. Hvis man lader stå til,
så vil der være et tab af menneskelige, kulturelle og
materielle værdier.
Kriterier og anbefalinger
til at understøtte og styrke
levedygtige landsbyer
Landdistriktsudvikling og fremme
af landsbyernes levedygtighed er en
opgave, hvor stat, kommune, civil-
samfund og det lokale erhvervsliv skal
arbejde sammen.
Det behøver ikke at være et mål i sig selv at fasthol-
de befolkningstallet i alle dele af Danmark. Men
udfordringerne med omstilling skal håndteres,
ellers mister Danmark både menneskelige, kultu-
relle og materielle værdier. Samtidig går vi glip af
muligheder for at skabe både vækst og livskvalitet i
alle dele af landet.
Udvalget har formuleret 17 anbefalinger til arbej-
det med at understøtte og styrke de levedygtige
landsbyer. I kommissoriet for udvalgets arbejde
fremgår det, at “opfølgningen på anbefalingerne
gennemføres inden for eksisterende økonomiske
rammer”. Udvalget har i sit arbejde identificeret en
række indsatser, som udvalget finder nødvendige
for at skabe en bedre strukturel balance mellem
land og by og fremme arbejdet med levedygtige
landsbyer. Derfor indeholder tre af anbefalinger-
ne betydelige økonomiske omkostninger, som af
den grund går ud over udvalgets kommissorium.
Det drejer sig om en styrket indsats til nedrivning
og istandsættelse af boligmassen, bedre digital
infrastruktur samt bedre tilgængelighed til arbejds-
markedet.
Udvalgets overvejelser om levedygtighedskriterier
har ledt frem til, at der ikke kan opstilles hverken
en positiv eller en negativ liste for, hvad der gør en
landsby levedygtig eller ikke levedygtig. Det beror
på summen af en række omstændigheder, der hver
især har betydning for den enkelte landsby som et
attraktivt bosted. Såfremt en landsby samlet set på
tilstrækkelig mange af kriterierne alene eller i sam-
spil med andre byer er et attraktivt bosted, betragtes
landsbyen som levedygtig.
En landsby, hvor der over en kortere periode sker et
fald i indbyggertallet, betragtes ikke som levedygtig.
I sådanne landsbyer kan der være grundlag for at
overveje behovet for en særlig indsats eller omstilling.
Det er i den forbindelse ikke udviklingen i befolk-
ningstallet – hverken negativt eller positivt – set
over en længere periode, der er afgørende, når blot
landsbyen vurderes som et attraktivt bosted, der
løbende kan tiltrække og fastholde nye indbyggere.
Tiltrækning af nye indbyggere behøver således ikke
at have et omfang, der bevirker, at befolkningstallet
opretholdes uændret eller er stigende.
Udvalget betragter en landsby som levedygtig, hvis
den alene eller som følge af sit samspil med andre
landsbyer eller større byer kan tilbyde indbyggerne
tidssvarende boliger i varierende former, tilgænge-
lighed til beskæftigelse, mulighed for etablering af
virksomhed, social sammenhængskraft, nærhed til
offentlig og privat service, idræts- og fritidsaktivite-
ter samt trafikal og digital infrastruktur i et omfang,
så dette ikke er en barriere for, at landsbyen er et
attraktivt bosted, der kan tiltrække og fastholde nye
indbyggere.
14
Landsbyerne – nu og i fremtiden
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 69: Rapport fra Udvalget for levedygtige landsbyer
1877623_0009.png
17
Fire kriterier for
levedygtige landsbyer
Udvalget har identificeret fire kriterier, der karakte-
riserer den levedygtige landsby.
1
Et attraktivt nærmiljø med tidssvarende
boliger, en tilpasset bygningsmasse samt
adgang til landskab og natur
2
3
4
Nærhed til offentlig og privat service
Tilgængelighed til beskæftigelse og gode
muligheder for etablering af virksomhed
Social og kulturel sammenhængskraft
1. Strategisk planlægning af kommunens
landområder og landsbyer
Udvalget anbefaler, at der i planloven indarbej­
des en forpligtelse for kommunerne til i kom­
muneplanlægningen at foretage en strategisk
planlægning for kommunens landsbyer og
landområder.
2. Vurdering af de enkelte landsbyer og
landområder med henblik på at sikre en
differentieret og målrettet udvikling
Udvalget anbefaler, at kommunerne forpligtes til
i dialog med lokalsamfundet at foretage en vur­
dering af de enkelte landområder eller landsbyers
tilstand, udfordringer og muligheder med henblik
på at sikre en differentieret og målrettet udvikling
af de enkelte landsbyer og landområder.
3. Særlig indsats i udpegede
rekonstruktionsområder
Udvalget anbefaler, at der i områder med
betydelige udfordringer (kommunalt udpegede
rekonstruktionsområder) skal være adgang til et
katalog af særlige indsatser, der skal understøt­
te den løbende omstilling til et område med
andre kvaliteter end bosætning og erhvervs­
virksomheder, når der foreligger en rekonstruk­
tionsplan med målsætninger for områdets
udvikling.
Vurdering af levedygtigheden
af landsbyer og landområder
Udvalget har udformet en model til vurdering af
landsbyers levedygtighed. Modellen bygger på
de kriterier, udvalget mener, karakteriserer den
levedygtige landsby.
Modellen anbefales anvendt i forbindelse med vur-
deringen af landsbyernes tilstand, jf. anbefaling 2.
Teksterne under de enkelte trin beskriver de for-
skellige trin i en negativ udvikling fra en levedygtig
og selvbærende landsby til et område med behov
for en gennemgribende rekonstruktion. I praksis
vil overgangen være glidende, og der vil være bety-
delig variation i de lokale behov.
Udvalget mener, at det vil være nødvendigt og
hensigtsmæssigt for kommunerne at klassificere
landsbyer og landområder af hensyn til det stra-
tegiske arbejde med udviklingen af landsbyer og
landområder.
Ikke alle fire kriterier behøver være opfyldt i lige
høj grad, for at en landsby er levedygtig. Den leve-
dygtige landsby kan være så stærk på et eller enkel-
te af kriterierne, så det opvejer, at landsbyen ikke
står så stærkt på et eller flere af de andre kriterier.
Vurderingen skal ikke udelukkende forholde sig til
den enkelte landsby, men også byens samspil med
nærliggende lokalsamfund og regionale arbejds-
markeder og centerbyer.
Udvalget er samtidig af den opfattelse, at det er
afgørende med en strategisk tilgang til et områdes
udvikling, hvis det skal lykkes. Dette har været
tydeligt i de landsbyer, udvalget har besøgt. Små,
enkeltstående tiltag uden et samlet strategisk sigte
vil sjældent have den fornødne effekt til et bære-
dygtigt løft af et område.
På baggrund af de udfordringer, som mange kom-
muner oplever i landsbyerne og i det åbne land,
er det udvalgets opfattelse, at det er afgørende, at
kommunerne foretager en strategisk afvejning og
planlægning for landsbyerne og deres udvikling.
Ud over de fire kriterier har udvalget formuleret
17 anbefalinger til arbejdet med at understøtte og
styrke de levedygtige landsbyer. Ud over følgende
tre strategiske anbefalinger fordeler de resterende
sig på de fire kriterier.
Rekonstruktions-
område
Stærkt udfordret
område
Udfordret
område
Selvbærende
område
Der sker en løbende til­ og
fraflytning til området, og
boliger omsættes løbende.
Der er god adgang til lokale
og regionale jobmarkeder,
og adgangen til offentlig
og privat service er ikke en
barriere for bosætning i
området, ligesom der er et
aktivt fritids­ og kulturliv.
Den fysiske og digitale
infrastruktur er på et
tilfredsstillende niveau,
og mobiliteten opleves
ikke som hæmmende for
indbyggerne.
Befolkningstallet er
gradvist vigende, ligesom
gennemsnitsalderen stiger
moderat. Der etableres kun
få arbejdspladser, og der er
udfordringer med at fast­
holde de eksisterende. Der
er forlængede liggetider på
boligmarkedet og spredte
tomme huse, men der er
endnu ikke det store fysiske
forfald.
Der er usikkerhed om
det fremtidige udbud af
offentlig og privat service i
området, hvilket hæm­
mer bosætning, men et
nogenlunde velfungerende
fritids­ og kulturliv.
Indbyggerne har en rimelig
grad af mobilitet, og den fy­
siske og digitale infrastruk­
tur kan forbedres.
Befolkningens gennemsnits­
alder er stigende og der
sker en løbende fraflytning.
Jobmulighederne lokalt er
beskedne og svært tilgæn­
gelige ud over landbruget.
Der er lange liggetider på
boligmarkedet, og en del
ejendomme betragtes reelt
som usælgelige.
Området er præget af tom­
me huse og en del fysisk
forfald. Der er ikke et reelt
fritids­ og kulturliv, og der
er ingen lokal dagligvare­
butik.
Den fysiske infrastruktur
hæmmer indbyggernes
mobilitet og hæmmer
deres adgang til bl.a. det
regionale jobmarked.
Udfordringsbilledet med
affolkning og nedslidning
viser, at der ikke umiddel­
bart vil være økonomiske,
fysiske eller samfunds­
mæssige potentialer, der
muliggør en fastholdelse
af området i den form, det
har i dag.
Der er behov for at gen­
tænke strukturen, og der
skal foretages en betydelig
tilpasning af bygnings­
massen. Rekonstruktionen
af området fokuseres på
de potentialer, der er i
området, som kan danne
grobund for en anden
udvikling af området.
16
Landsbyerne – nu og i fremtiden
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 69: Rapport fra Udvalget for levedygtige landsbyer
1877623_0010.png
19
Et attraktivt nærmiljø med
tidssvarende boliger, en tilpasset
bygningsmasse samt adgang til
landskab og natur
4. Styrket indsats til nedrivning og istandsættelse
af boligmassen
Udvalget anbefaler, at Pulje til landsbyfornyelse
forlænges og forøges fra 2019 til minimum
330 mio. kr. årligt i en ti­årig periode, og at der
i første halvdel af denne periode foretages en
ny behovsvurdering med henblik på eventuel
yderligere finansiering og tilpasset anvendelse
af puljen.
5. BoligJobordningen udvides til at omfatte
nedrivning i landzone
Udvalget anbefaler, at regeringen udvider
BoligJobordningen til også at omfatte lønom­
kostninger til nedrivning af boliger beliggende i
landzone.
8. Et tilpasset og mere varieret boligudbud
Udvalget anbefaler, at kommunerne i dialog
med lokalsamfundet vurderer boligbehovet i
kommunens landsbyer og understøtter en til­
pasning af udbuddet til den aktuelle efterspørg­
sel, herunder ved at understøtte etablering af et
varieret udbud af leje­ og andelsboliger for bl.a.
familier og ældre i landsbyerne.
9. Øget tilgængelighed til landskab og natur
Udvalget anbefaler, at kommunerne i deres fysi­
ske planlægning er opmærksomme på i dialog
med lodsejerne at fastholde og om muligt øge
tilgængeligheden til landskab og natur som en
særlig attraktion og bosætningsmotiv i landsby­
erne.
Tilgængelighed til beskæftigelse
og gode muligheder for
etablering af virksomhed
13. Bedre digital infrastruktur
Udvalget anbefaler, at staten fortsat arbejder for
at sikre mobildækning og udrulle bredbånd for
at fremtidssikre erhverv og bosætning i land­
distrikterne.
14. Erhvervsudvikling med fokus på
stedbundne potentialer
Udvalget anbefaler, at kommunernes erhvervs­
fremme og erhvervsudvikling i særlig grad har
fokus på landsbyernes eksisterende faciliteter
og stedbundne potentialer.
Social og kulturel
sammenhængskraft
16. Tættere dialog og samarbejde mellem
kommune og lokalsamfund
Udvalget anbefaler, at udvikling af landsbyerne
sker i samråd mellem kommunen og lokalbefolk­
ningen med henblik på at sikre en bredt forankret
udvikling med en fælles retning, både når det
handler om fysisk planlægning og velfærdsløs­
ninger.
17. Mere fokus på faciliteter og aktiviteter, der
samler landbysamfundene
Udvalget anbefaler, at staten via midler fra Land­
distriktspuljen samt Landdistriktsprogrammet og
kommunerne understøtter fastholdelse og etab­
lering af fælles faciliteter til forenings­ og fritidsliv,
fælles mødesteder, begivenheder samt mulighed
for deleøkonomiske løsninger i landsbyerne.
Nærhed til offentlig
og privat service
10. En mere langsigtet planlægning af
15. Bedre tilgængelighed til arbejdsmarkedet
Udvalget anbefaler, at det forhøjede befor­
dringsfradrag i yderkommunerne videreføres fra
2019, men at der nedsættes en arbejdsgruppe,
der skal fremlægge forslag til en mere målrettet
ordning.
6. Nye finansieringsformer til at tilpasse
bygningsmassen
Udvalget anbefaler, at der nedsættes et eks­
pertudvalg med kendskab til finansiering og
landsbyernes særlige behov for modernisering
af boligmassen med henblik på at udvikle en
model for privat finansiering i kombination med
offentlig og/eller filantropisk tilskud til renove­
rings­, sanerings­ og ombygningsopgaver samt
eventuel nedrivning i landsbyer og landdistrik­
ter.
7. Mulighed for at omplacere boliger
i det åbne land
Udvalget anbefaler, at der nedsættes en tvær­
ministeriel arbejdsgruppe med henblik på at
udarbejde en model for omplacering af boliger i
det åbne land, fx med mulighed for oprettelse af
nedrivningsfonde på kommuneniveau. Hen­
sigten med ordningen skal være, at der på sigt
bliver færre men bedre boliger i det åbne land.
de nære offentlige servicetilbud
Udvalget anbefaler, at kommunerne i højere
grad planlægger for en langsigtet udvikling i
de nære offentlige servicetilbud, så der skabes
forudsigelighed og sikkerhed om det fremtidige
serviceniveau hos beboere og tilflyttere.
11. Nye kollektive trafikløsninger
Udvalget anbefaler, at stat og kommuner arbej­
der for en kollektiv trafikplanlægning, der sikrer
tilfredsstillende forbindelser i landsbyerne og for
fremtiden arbejder med at inddrage private og
offentlige aktører i transportløsningerne.
12. Samlokalisering af faciliteter og aktiviteter
Udvalget anbefaler, at de enkelte lokalsamfund
i højere grad udnytter fordele ved at sammen­
tænke og dele fælles faciliteter, forenings­ og
fritidsaktiviteter, offentlig og privat service,
forsyning mv.
Landbyerne er i sin tid opstået som
små samfund knyttet til landbruget.
18
Landsbyerne – nu og i fremtiden
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 69: Rapport fra Udvalget for levedygtige landsbyer
1877623_0011.png
21
Horslunde har
bevaret den gode
energi
I et udfordret hjørne på Vestlolland har
landsbyen Horslunde formået at skabe
en positiv spiral, hvor byens pæne huse
udgør en ramme, som tiltrækker hånd-
værkere og iværksættere til byen.
I Horslunde er man vant til en vis opmærksom-
hed. To gange er byen kåret som Årets Landsby,
henholdsvis i TV2-Øst regionen (2009) og i hele
Danmark i 2010. Endvidere blev byen udvalgt som
Energilandsby, hvor Realdania og Lolland Kom-
mune i fællesskab gav tilskud til en lang række
energibesparende tiltag.
Denne positive opmærksomhed faldt også på et
tørt sted, efter at byen i forbindelse med kommu-
nalreformen i 2007 mistede sin status som hoved-
by i daværende Ravnsborg Kommune. En udvik-
ling, der betød et tab af knap 200 arbejdspladser
i og omkring det hidtidige rådhus og flytning af
forskellige servicefunktioner. En af dem, som i den
anledning måtte se sit job forflyttet, er Ole Bruun.
Født og opvokset lidt uden for Horslunde og ansat
i kommunen.
Priser gav gejst og sammenhold
Horslunde ændrede status fra hovedstad til landsby
i Lolland Kommune, da rådhuset blev lukket. Byens
borgerforening var på nippet til at blive nedlagt,
men på opfordring blev der indkaldt til borgermøde
for at sikre foreningens fortsatte eksistens,
fortæl-
ler Ole Bruun, som er formand for Horslunde og
Omegns beboerforening. Nye kræfter kom til, og
nærmest ved en tilfældighed kom byen med i kon-
kurrencen om at blive regionens bedste landsby i
TV2 ØST.
20
Landsbyerne – nu og i fremtiden
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 69: Rapport fra Udvalget for levedygtige landsbyer
1877623_0012.png
23
Da vi så vandt, gav det en fantastisk stolthed, gejst
og sammenhold, der blev styrket året efter med
kåringen som Årets Landsby i Danmark. Helt klart
titler vi har haft glæde af siden,
siger Ole Bruun.
Landsbyen har gennem dialog med kommunen
fundet ny anvendelse af tidligere kommunale
bygninger og har senest etableret en landsbypark
på det tidligere stadion.
Mægleren mangler huse
Gejsten har medvirket til at sætte gang i en positiv
spiral, som tiltrækker ressourcestærke unge. Det
bekræftes af ejendomsmægler Ole Jørgensen, som
godt kunne sælge flere huse i Horslunde.
Selvom kvadratmeterprisen her i byen nærmest er
det dobbelte af nabolandsbyerne, så er der pæn
interesse for at købe huse her. Hvor man visse steder
oplever en negativ spiral, er her tale om en positiv
spiral, som tiltrækker huskøbere, der passer på de-
res ejendomme og skaber et godt miljø i byen,
siger
Ole Jørgensen med henvisning til en kvadratmeter-
pris på godt 5.000 kr.
To skoler med små klasser
Endelig har Horslunde et trumfkort i form af hele
to skoler. Den private Realskole og den kommuna-
le folkeskole, begge med overbygning.
Skoleleder Susanne Højmark Rasmussen står i
spidsen for kommuneskolen, og hun ser flere
fordele i en lille skole i en lille by.
Der er altid stor opbakning, når vi laver arrange-
menter som eksempelvis høstfest og sankthansfest.
Det gælder både borgere med og uden børn på
skolen,
siger skolelederen. Skolen tiltrækker også
familier, som prioriterer mindre klassestørrelser,
og så har man en specialisering for børn med særli-
ge udfordringer.
I Horslunde har de lokale hånd­
værkere etableret en håndværker­
klub for at hjælpe hinanden.
Horslunde
Ca. 675 indbyggere
Beliggende 10 km. nordøst
for Nakskov på Vestlolland
(Lolland Kommune)
Erhverv/institutioner:
To dagligvarebutikker, flere
håndværksmestre, to skoler,
idrætshal og anlæg
Foreningsliv: Et alsidigt for­
enings­ og kulturliv. Forskelli­
ge sports­ og fritidsaktiviteter
Håndværkere står sammen
En af byens entreprenører er Michael Hansen, som
driver Horslunde El-service med fem mand ansat.
Han har netop overtaget en nedlagt fabrikshal i
byen, som nu er ved at blive sat i stand til at rumme
elektrikerfirmaets værksted og kontor. Naturligvis
med den lokale murer, Jan Romby, som ansvarlig
for murerarbejdet.
En af kvaliteterne ved at drive virksomhed i et
lokalområde som Horslunde er, at alle kender hin-
anden, så vi kan hjælpe hinanden, når man hører
om nye opgaver. Derfor har vi også etableret en lille
håndværkerklub i byen, hvor vi mødes 3-4 gange
om året,
siger Michael Hansen. Horslunde rummer
således også en større VVS-forretning og snedker/
tømrervirksomhed, som indgår i elektrikerens
netværk. Endvidere kan byen blandt andet byde på
to dagligvareforretninger, pizzaria, en populær ba-
gerforretning, ligesom der er åbnet en frisørsalon.
Færgen mellem Spodsbjerg og Tårs
forbinder Lolland med Langeland.
22
Landsbyerne – nu og i fremtiden
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 69: Rapport fra Udvalget for levedygtige landsbyer
1877623_0013.png
25
Ebberup hænger
godt sammen
Skole, foreningsliv og en engageret
købmand er sammen med lokale
ildsjæle en god platform for familielivet
i landsbyen Ebberup på Vestfyn.
Ebberup står på tre ben. En god skole, en aktiv
idrætsforening og en dagligvarebutik, der er
omdrejningspunkt for byens handel. Saver man
det ene af de tre ben af, så vælter taburetten. Sådan
vurderer Karin Christiansen byens format. Og hun
kender både den nyere og ældre historie, da hun er
født og opvokset i byen.
Odense trak i ungdomsårene, hvor hun uddannede
sig til lærer. Da hun selv skulle have børn, blev hun
dog for alvor opmærksom på fødebyens kvalite-
ter. Med job i Assens landede hun derfor atter i
Ebberup. Her førte lokalengagementet hende ind
i fællesbestyrelsen for skole og daginstitutioner,
hvor hun har været formand de seneste otte år.
Man får især øjnene op for et mindre samfunds
kvaliteter, når man selv får børn. Ebberup har en
størrelse, hvor man kender de fleste – både børn og
forældre. Det betyder, at vi bekymrer os om hinan-
den og tager affære, hvis nogen er på et skråplan,
siger Karin Christiansen. Skolen fylder meget i hen-
des liv – både som bestyrelsesformand, forælder
og lærer.
24
Landsbyerne – nu og i fremtiden
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 69: Rapport fra Udvalget for levedygtige landsbyer
1877623_0014.png
27
Skolen fungerer rigtig godt med engagerede forældre
og dygtige lærere. Endvidere ligger idrætsforenin-
gerne lige ved skolen og drives ligeledes af en flok
ildsjæle, så derfor har vi et fantastisk miljø for
børn, voksne og pensionister. Det bidrager til stor
sammenhængskraft her i byen,
fortæller Karin
Christiansen, som også ser pensionisterne som en
stor ressource i byen.
De har typisk den helt rigtige indstilling til fælles-
skabet, og mange har været med til at bygge hallerne
op med frivillig arbejdskraft og donationer og
føler derfor meget for byens aktiviteter,
siger Karin
Christiansen, som håber, at det lykkes at få bygget
ældreboliger i Ebberup, så pensionisterne kan
blive boende.
Købmanden sigter bredt
En anden lokal ildsjæl er Marlene Larsen, som
spiller håndbold og er håndboldtræner for pigerne.
Og så driver hun byens dagligvarebutik – SPAR,
hvorfor hun i Ebberup er kendt som “SPAR-Mar-
lene”. Sammen med hendes mand, Jan Jørgensen,
har hun opbygget et omdrejningspunkt, som kan
meget mere end at sælge mælk og medisterpølse.
Ud over de 9.000 faste varenumre rummer forret-
ningen en stor brugskunstafdeling, apoteksudsalg
og posthus. Besøger man butikken, springer det
lokale tilhørsforhold også hurtigt i øjnene. Byens
dagplejemødre har i anledningen af julen sat
nissebilleder op af alle dagplejebørn, ligesom der
hænger julesokker fra byens børn midt i butikken.
For os er det helt naturligt, at butikken har et tæt for-
hold til både skolen, institutioner og idrætsforenin-
gen, som vi eksempelvis prøver at hjælpe med plads
her i butikken, hvis de skal dele noget ud – og da også
med lidt sponsorpenge,
siger hun. Til gengæld er
byen så også klar til at yde den anden vej. Da SPAR i
sommers inviterede hele byen til 25 års jubilæums-
fest i hallen med mad, bar, musik og dans, stillede
idrætsforeningen op med 20 mand.
Det var altså bare dejligt – Jan og jeg skulle nærmest
Ebberup
1.300 indbyggere
Beliggende 5 km. sydøst for
Assens på Vestfyn
Erhverv/institutioner:
Én dagligvarebutik, flere
håndværksmestre, én større
produktionsvirksomhed
(Fipros), kommunal skole
(300 elever), idrætshal og
anlæg
Foreningsliv: Forskellige
sports­ og fritidsaktiviteter
bygget op omkring Ebberup
Hallerne
ikke løfte en finger,
fortæller Marlene med smil på
læben.
Selvom købmandskvinden er af beskeden natur, så
er hun helt med på, at hendes butik gør en forskel
for attraktionsværdien i landsbyen og oplandet,
der strækker sig i en radius på 15 km. helt ud på
Helnæs, hvor de sidste dagligvarebutikker for
længst er forsvundet. Alligevel oplever hun, at
konkurrencen aldrig har været hårdere.
Der er altså ikke mere end 5 km. ind til Assens, hvor
der ligger flere konkurrenter. Og nu om dage kører
mange jo alligevel til arbejde, så vi skal bestemt
arbejde for at holde på kunderne – især når det
gælder de yngre,
lyder det.
Købmanden i Ebberup fungerer
som et af byens samlingssteder.
26
Landsbyerne – nu og i fremtiden
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 69: Rapport fra Udvalget for levedygtige landsbyer
1877623_0015.png
29
Naturen og molbo-
projekter tiltrækker
stærke tilflyttere
til Mols
Mols i Udvikling er et netværk, hvor
lokale interessegrupper fra de 24
landsbyer på Mols viser og deler deres
interesse med andre. Hele 24 projekt-
grupper er aktive, hvilket er med til at
skabe fællesskab og tiltrække ressour-
cestærke borgere.
Med 45 minutters kørsel til Aarhus midtby har na-
turskønne Mols i en årrække formået at tiltrække
pænt med tilflyttere, hvoraf en stor del er ressour-
cestærke børnefamilier. På trods af dette viste
nøgletallene for områdets 24 landsbyer et faldende
indbyggertal til knap 3.800 og dermed også færre
børn.
På den baggrund var kommunen i 2014 på vej
med en drastisk spareplan, som betød samling
af tre børnehaver omkring skolen og forslag om
nedlæggelse af de ældste klasser. Denne trussel var
åbenbart den gnist, der skulle til for at tænde op
under en stor gruppe kreative sjæle i området.
Vi holdt et borgermøde for at drøfte, hvad vi kunne
gøre, for at vores område blev mere attraktivt for
os selv og potentielle tilflyttere. Inden aftenen var
omme, var de første seks projektgrupper dannet,
hvor borgere med interesse for et givent projekt fandt
sammen,
fortæller Jørgen Ørgaard, som er formand
for Borgerforeningen og Distriktsrådet for Mols.
28
Landsbyerne – nu og i fremtiden
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 69: Rapport fra Udvalget for levedygtige landsbyer
1877623_0016.png
31
Mols i udvikling
Ligger på Djursland og rum­
mer bl.a. Nationalpark Mols
og Helgenæs
En del af Syddjurs Kommune
Projektet involverer ca. 3.800
indbyggere fordelt på 24 små
landsbyer
Hovedlandsbyen Knebel har
600 indbyggere, skole, hal,
dagligvarebutikker, apotek,
bank m.m.
Mols i Udvikling binder sammen
Sammen med skolens fællesbestyrelse, Molshallen
og idrætsforeningerne dannede man paraplyor-
ganisationen Projekt Mols i Udvikling, som er den
overordnede paraplyorganisation for de projekt-
grupper, som efterfølgende er piblet frem. Projek-
tet blev finansieret af DGI, Realdania og Syddjurs
Kommune, og en proceskonsulent har været med
til at sætte yderligere fart på udviklingen i området.
Den nationale filantropiske forening Realdania
har det som målsætning at være med til at styrke
livet på landet. Derfor satte Realdania i 2015 gang
i fem pilotprojekter sammen med DGI. Et af disse
pilotprojekter er Mols i Udvikling.
Men de enkelte projektgrupper har kun én tovhol-
der, som refererer til paraplyorganisationen. Så der
er ikke vedtægter, bestyrelse og alt det formelle, som
godt kan dræbe små initiativer. Det gør det meget let
at oprette et projekt, hvor paraplyorganisationen så
blandt andet kan være behjælpelig med at kom-
munikere på hjemmeside og sociale medier,
siger
Jørgen Ørgaard. Med dette afsæt er der aktuelt 24
aktive projektgrupper fordelt ud over hele Mols,
hvilket dækker over strikkeklubber, fælleshaver
og vandrelav blandt de mere hobbybetonede
grupper.
gruppen, som via sociale medier og hjemmeside
synliggør mange af aktiviteterne.
Jeg synes, det frivillige arbejde giver god mening,
samtidig med at det har hjulpet mig til at blive del af
de stærke fællesskaber, som kendetegner området,
siger hun.
Det blå torvs formand
En anden lokal ildsjæl er Louise Juul. Hendes
familie er som mange af områdets børnefamilier
tilflyttere fra Aarhus – dog for ti år siden. I den tid
har organisationspsykologen haft fingrene i ganske
meget frivilligt foreningsarbejde. Blandt andet som
formand for skolebestyrelsen i fire år.
Så blev jeg egentlig lidt træt af alt det politiske
arbejde, der følger med i skolebestyrelsesarbejdet,
og trængte til et mere konkret projekt. Da en lille flok
havde forskellige ideer til at udvikle vores havn i
Knebelbro, endte jeg som formand for projektgrup-
pen,
forklarer Louise Juul. Fra at være en drøm om
et lille havnebad er projektet knopskudt med en
stribe ideer til at udvikle havnen, herunder skabe
muligheder for surfere, et strandområde, svøm-
meundervisning og andre faciliteter beregnet til
læringsrum for Molsskolen.
Hvilket alt sammen skal koordineres med det
Aktiv kommunikationsgruppe
En del af projektgrupperne arbejder med mere
overordnede mål for at gøre området attraktivt for
tilflytning. Det gælder blandt andet kommunika-
tionsgruppen, hvor Sofie Saxtoft er én af de aktive.
Sammen med sin mand og tre børn flyttede hun
i sommeren 2017 fra Frederiksberg til Mols, hvor
hun er i gang med at etablere kursus- og kultur-
virksomhed. Det frivillige arbejde fylder dog meget
i hendes hverdag.
Når man flytter til Mols, fornemmer man hurtigt,
at det er almindeligt og nærmest forventet, at man
yder noget til fællesskabet. Og når så mange byder
ind med ressourcer, bliver det faktisk stort,
fortæller
Naturen i Syddjurs Kommune er
præget af Mols Bjerge.
eksisterende bådelav og lystbådehavn, vinterbade-
klubben, søspejderne, kajakklubben, Syddjurs
Kommune og alle de potentielle nye brugere af
havnen, som tilsammen udgør “Det blå torv”.
Vi har heldigvis fået penge fra kommunen og den lo-
kale bank til at hyre et arkitektfirma, som skal samle
alle ideer og forslag i et forprojekt. Det går vi lige nu
og venter spændt på,
lyder det. Mens de venter, kan
de glæde sig over, at kommunen har garanteret, at
overbygningen bevares på Molsskolen.
Sofie Saxtoft. Hun er kommunikationsuddannet
og kan derfor naturligt bidrage i kommunikations-
30
Landsbyerne – nu og i fremtiden
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 69: Rapport fra Udvalget for levedygtige landsbyer
1877623_0017.png
33
Vallekilde
vil fællesskabet
Årets Landsby 2017 bruger de digi-
tale medier til at skabe møderum og
aftaler mellem byens beboere, så det
bliver lettere at mødes til fredagsbar,
reparationscafe, julemarked m.m. i den
virkelige verden.
Odsherred Kommune i Nordvestsjælland har gen-
nem årene oplevet en del udfordringer. Fraflytning
og dårlig økonomi betød blandt andet, at kommu-
nen i 2008 kom under økonomisk administration
af staten.
Efter en trimning af de kommunale ydelser slap
kommunen dog atter ud af spændetrøjen i 2011 og
har siden formået at skabe fremgang på en række
centrale parametre. Derfor var det en fortrøstnings-
fuld borgmester i form af Thomas Adelskov, som i
januar 2018 kunne fortælle “Udvalget for levedyg-
tige landsbyer” om kommunens erfaringer med at
skabe attraktive landsbysamfund.
Små midler med stor effekt
Et af midlerne har været flere runder med midler til
byfornyelse, hvor kommunen har givet tilskud til
forskellige borgerprojekter, såsom medborgerhuse,
legepladser og evt. nedrivning af forladte ejen-
domme. Kommunens udgangspunkt har været et
krav om lokalt engagement blandt byens borge-
re – både i anlæg og drift af de nye tiltag, mens
tilskuddene i flere sammenhænge har været ganske
små – for eksempel 25.000 kr.
32
Landsbyerne – nu og i fremtiden
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 69: Rapport fra Udvalget for levedygtige landsbyer
1877623_0018.png
35
Man kan konstatere, at de små landsbyer kan
mobilisere rigtig stærke kræfter, når først de går ind i
et projekt. Hvor større bysamfund, som eksempelvis
Nykøbing Sjælland, nok er mere forvænte med, at
ydelser og tilbud kommer af sig selv,
sagde Thomas
Adelskov.
Det var helt vildt så mange frivillige, vi kunne
mobilisere på arbejdsdagene. Der blev budt ind med
rigtig mange ydelser – lige fra kage til de arbejdende
til traktorer og bob-cats, der kunne rydde bevoksnin-
ger,
fortæller Jacob Antvorskov begejstret.
Dette var dog ikke overraskende for tilflytteren,
Vallekilde anlægger selv
Et af de landsbysamfund, som er god til at få meget
ud af lidt, er Vallekilde. Byen er kendt for sin høj-
skole, som lever i bedste velgående, men har ellers
oplevet den klassiske landsbyudvikling, hvor skole,
butikker og andre tilbud for længst er lukket ned.
På trods af dette kunne landsbyen i 2017 lade sig
kåre til årets landsby i Danmark. Det skyldes i høj
grad evne og lyst til at skabe fællesskaber, som
både fungerer med sociale mødesteder i hverdagen
– samt anlæg af nye pladser og forskønnelse af små
hjørner i byen. Det gælder blandt andet det nye
Tingsted, hvor en lille, ufremkommelig skov er for-
andret til et mødested med støbte borde, et skur,
grillplads, legeområde m.m. En af de involverede
borgere er Jacob Antvorskov.
som kom til Vallekilde sammen med sin familie fra
Frederiksberg tilbage i 2007. Siden har han haft en
aktiv andel i at bygge oven på de fællesskaber, byen
allerede havde omkring byens kirker og højskole –
godt hjulpet af de digitale medier, som netop var en
af grundene til, at man fik prisen som Årets Lands-
by i 2017, hvor årets tema netop var digitalisering.
Fællesskab med afsæt i fredagsbar
Det er nu ikke, fordi vi har opfundet hverken smarte
apps eller nye programmer. Men vi bruger simple
digitale midler, som sms og Facebook, til at formidle
aktiviteter og til at kommunikere med hinanden,
forklarer Jacob Antvorskov. Afsættet var således
en Facebook-gruppe, hvor byens beboere på skift
lagde hus til en fredagsbar, hvor man kunne mødes
over en øl og lidt chips mellem kl. 16 og 18.
Ud af dette er der vokset en grejbank, hvor man kan
efterlyse ting, man mangler og låne af hinanden.
Endvidere kan vores indkøbte projektor til film-
fremvisning i det fri bookes – for enhver ordentlig
by har naturligvis en biograf,
siger han med et smil.
Han fortsætter en lang opremsning af aktiviteter,
som er baseret på formidling i Facebook-gruppen.
Repaircafe, hvor alt kan repareres, opslag fra byens
informationsstander, som fotograferes og lægges
digitalt på Facebook, ligesom sms-kæder formidler
tilbud fra Johnny Fisk, når han leverer frisk fisk om
søndagen. Hertil kommer orientering om eksem-
pelvis julemarkeder, som foregår privat i en række
borgeres egne huse.
Men det er kun simple redskaber, som giver mulig-
hed for at mødes i virkeligheden – for det er jo det,
Ca. 130 husstande
Ca. 2 km. til nabobyen Hørve
med 2.500 indbyggere,
dagligvarebutikker, skoler,
institutioner m.m.
Det gode naboskab, nærheden
til naturen og et stærkt lokalt
engagement er kendetegnende for
mange levedygtige landsbyer.
Vallekilde
Beliggende i Odsherred
Kommune i Nordvestsjælland
Jacob Antvorskov er flyttet til
Vallekilde i 2007 og deltager
aktivt i byens foreningsliv.
som et landsbyfællesskab går ud på,
slutter Jacob
Antvorskov.
34
Landsbyerne – nu og i fremtiden
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 69: Rapport fra Udvalget for levedygtige landsbyer
1877623_0019.png
37
Yderste revle
er blevet populær
Fanø tiltrækker tilflyttere til øen med
attraktive institutionstilbud samt
kultur, historie og et aktivt foreningsliv
med ressourcestærke borgere.
Fanø vil være mere end strand og sommerhu-
se. Landets næstmindste kommune med 3.400
indbyggere mener nemlig, at øen som bosted har
kvaliteter, som bør være attraktive for rigtig mange.
Sådan vurderer borgmester Sofie Valbjørn, øens
status primo 2018. Og noget tyder på, at ganske
mange er enige med den nyslåede borgmester, da
kommunen i 2017 oplevede landets næsthøjeste
tilflytning i forhold til størrelsen.
Vi har satset målrettet på at tiltrække børnefamilier,
blandt andet ved at sænke taksterne på børnehaver
og vuggestuer, hvor vi i dag kan tilbyde pasning af de
mindste til takster, der er det halve af mange andre
kommuner,
siger Sofie Valbjørn, som er ganske
fornøjet med udviklingen. Ro, natur og et oversku-
eligt landsbysammenhold er tilsyneladende en god
cocktail for mange familier, især når den kan kom-
bineres med 12 minutters færgefart over til Esbjerg.
Det giver nemlig mulighed for at dyrke karrieren i
storbyen – og for at deltage i smalle fritidsaktivite-
ter for både børn og voksne.
Denne cocktail tiltrækker mange ressourcestærke
borgere til øen, som kommer med stort “drive” og lyst
til at sætte nye projekter i søen,
siger borgmesteren,
som er stolt af, at øen mønstrer 120 foreninger og
25 festivaler, der både rummer musik, drageflyv-
ning og strikning.
Musik med Fanø-DNA
En af øens aktive borgere er Jesper Møller, 38 år, og
med bopælsadresse på Fanø de seneste ti år. Den
tidligere skolelærer og musiker boede i Køben-
havn, men en sød pige på Fanø fik ham tilbage til
Vestjylland, idet han oprindeligt er født og opvok-
set i nærheden af Ribe.
Jeg fik dog pludselig øjnene op for den storslåede
natur, vi har i Vestjylland. At kunne gå ti minutter
fra sit hus og så stå alene i klitterne eller på heden
er fantastisk,
siger Jesper Møller. Han åbnede først
spillestedet Realen i Nordby, og med dette afsæt
forsøgte han med en større festival i 2012.
Strikkefestival med 15.000 gæster
Et andet kendt Fanø-ansigt er Christel Seyfarth,
som driver sin egen strikkevirksomhed med butik
i Nordby, bogudgivelser, og strikkeopskrifter. Og
så strikkefestivalen, der er internationalt kendt, og
som sidste år lokkede 15.000 strikkeinteresserede
(inkl. påhæng) til Fanø, hvilket genererer en om-
sætning på 30-40 mio. kr. i øens butikker, restau-
ranter, sommerhuse og hoteller.
Fanøs borgmester Sofie Valbjørn
i Nordby, hvor rådhuset ligger.
Foto: Fanø Kommune
Jesper Møller midt i den natur, der lokkede ham til Fanø.
Foto: Fanø Kommune
Fanø
3.400 faste indbyggere
Hovedbyerne er Nordby
(2.700 indbyggere) og
Sønderho (300 indbyggere)
Kommunens skole i Nordby
har 450 børn
Øens erhvervsliv rummer en
del håndværksmestre, som
blandt andet betjener de
mange sommerhuse, og en
række serviceerhverv bl.a.
med tilknytning til turisme
Færgefart på 12 minutter til
Esbjerg med afgang hver 20.
minut det meste af dagen
Det er sidenhen vokset støt og roligt, så man i dag
har en todages festival med over 3.000 gæster, hvor
270 frivillige bidrager.
Vi har forsøgt at skabe en festival, hvor vi sætter
Fanø-kultur, laks og kød fra de lokale samt historie
på dagsordenen alle de steder, det er muligt. Det
gør festivalen anderledes, hvilket både gæster og os
lokale godt kan lide,
siger Jesper Møller.
Vi driver festivalen som en forretning, men har også
stor glæde af 30-40 lokale frivillige, som melder
sig, når vi efterlyser i Ugeavisen,
fortæller Christel
Seyfarth.
De mange gæster er en del af det store turist-rykind,
vi oplever om sommeren, som vi er rigtig glade for,
og som mange lever af. Til gengæld er vi også glade,
når vi har øen for os selv resten af året,
fortæller
Christel Seyfarth.
Som indfødt fannik er Christel Seyfarth opvokset
med den oprindelige Fanø-kultur med folkedans,
dragter og sømandsliv. Og selvom de indfødte
efterhånden kommer i mindretal i takt med til-
flytningen, er hun ikke bange for, at øens identitet
udvandes.
Vi oplever, at tilflytterne har en stærk vilje til at
indgå i vores traditioner og kultur i en grad, så det
næsten kan kamme over. Men det smiler vi så lidt af,
lyder det fra fannikken.
36
Landsbyerne – nu og i fremtiden
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 69: Rapport fra Udvalget for levedygtige landsbyer
1877623_0020.png
39
Grøn kerne og
mere natur skal
forandre nordjyske
landevejsbyer
En plan for grønnere landsbyer skal
stoppe den negative spiral i en række
små landsbyer på hovedvejen mellem
Løkken og Hjørring.
På hovedvejen mellem Løkken og Hjørring ligger
en stribe små landsbyer, som er vokset op omkring
Løkkensvej i en aflang form langs med vejen. Vej,
cykelsti og fortov har med årene bredt sig, så stort
set alt grønt foran husene er presset ud af byens
hovedstrøg.
Da trafikken samtidigt er tiltaget, er husene langs
vejen langsomt faldet i attraktionsværdi, og en del
huse står tomme og i forfald. Dette triste første-
håndsindtryk smitter af på boligkvarterer, som
ellers ligger væk fra vejen.
Løkkensvej skal leve godt
Denne udvikling forsøger Hjørring Kommune nu
at stoppe med forsøgsprojektet “Løkkensvej – lev
godt, lad det gro”. Projektet rummer nye perspek-
tiver på den fysiske planlægning af landsbyer. En
del af projektets 7,5 mio. kr. skal bruges til at skabe
et miljø, som fjerner forfaldne huse, skaber en grøn
kerne omkring hovedvejen og giver regulær og
tilgængelig natur med stier på de sider i byen, der
vender væk fra hovedvejen.
Vi tror, det er muligt at skabe et miljø, som folk
har lyst til at bo i, selvom byen skrumper og bliver
mindre,
fortæller borgmester Arne Boelt. Her blev
det også understreget, at netop byer uden skole og
Foto: Hjørring Kommune
dagligvarebutikker kræver ekstra opmærksomhed
fra kommunens side.
38
Landsbyerne – nu og i fremtiden
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 69: Rapport fra Udvalget for levedygtige landsbyer
1877623_0021.png
41
Grøn bykerne på 400 meter
Ønsket med byens fysiske udvikling er at indsnæv-
re og gøre hovedvejen gennem byen mere grøn,
så man får en ny kerne på 400 meter. Hovedve-
jen bliver til gengæld smallere med snoet vej og
cykelsti, som også skal rumme forskellige grønne
beplantninger.
Det skal være pænt, og det skal være en positiv
oplevelse at køre gennem Sdr. Rubjerg, men først og
fremmest skal borgerne få en oplevelse af et rart sted
at bo,
forklarer Bente Mouritzen fra Hjørring Kom-
mune. Byen støder som mange andre landsbyer
op til markarealer. Det første stykke af marken er
forholdsvis blød engbund og derfor svær for land-
manden at dyrke rentabelt.
Denne bræmme skal indgå i et stisystem, som på
længere sigt udbygges med mulighed for at binde
landsbyerne sammen med et alternativt og na-
turskønt stisystem,
siger Helle Lyngbak, ansat i
Hjørring Kommune. Denne del er udfordret af
samspillet mellem planlov, landbrugslov og natur-
beskyttelseslov, men i Hjørring tror man, dette kan
løses.
Sdr. Rubjerg er en typisk
“vejkantslandsby”
Kommunalt engagement smitter
Bente Mouritzen og hendes kollega Helle Lyngbak
lægger ikke skjul på engagement og begejstring for
projektet på Løkkensvej. Det gælder både dem selv
og de kontakter, de har etableret i Sdr. Rubjerg.
Det er jo afgørende, at beboerne også vil investere
ressourcer i projektet, så de medvirker til at skabe
den positive spiral. Og det oplever vi heldigvis en
stor interesse og vilje til,
siger Bente Mouritzen med
henvisning til den etablerede borgergruppe, hvor
syv lokale borgere har den løbende kontakt til
kommunen.
Sdr. Rubjerg
200 indbyggere
Beliggende mellem Løkken
(7 km.) og Hjørring (13 km.)
Byen har en kro, et par hånd­
Indsatsområder Løkkensvej
– lev godt, lad det gro
Borger­ og interessent­
involvering i planlægningen
Opkøb af strategisk
udvalgte grunde samt
huse til nedrivning
Opstart af naturpletter
i landsbyerne og kobling
til “nabo­natur”
Landskabs­ og naturforbed­
ringer – samt sammenhæn­
gende naturstier til nabobyer
Fysisk forskønnelse af
Løkkensvejs profil
Øget sikkerhed og mobilitet
på Løkkensvej
Kommunen har afsat 7,5
mio. kr. til projektet, hvoraf
staten dækker 60 pct.
værksmestre, kraft­varme­
værk og borgerforening
I Sdr. Rubjerg ønsker man at fjerne de forfaldne
huse og skabe en grøn kerne omkring hovedvejen.
Foto: Hjørring Kommune.
40
Landsbyerne – nu og i fremtiden
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 69: Rapport fra Udvalget for levedygtige landsbyer
1877623_0022.png
Landsbyerne
– nu og i fremtiden
April 2018
Udarbejdet af
Udvalget for levedygtige landsbyer
Design & layout: e­Types
Oplag: 500
ISBN web: 978­87­78623­58­4
ISBN tryk: 978­87­78623­59­1
Tryk: Rosendahls A/S
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 69: Rapport fra Udvalget for levedygtige landsbyer
1877623_0023.png
To scenarier, fire kriterier
og 17 anbefalinger til at
understøtte og styrke
levedygtige landsbyer
Udarbejdet af Udvalget for levedygtige landsbyer