Udvalget for Landdistrikter og Øer 2017-18
ULØ Alm.del Bilag 55
Offentligt
Vollerup-løsningen:
Bedre nyhedsformidling og debat
i provinsens medier
Vollerup-løsningen er udarbejder af
Erik Nordahl Svendsen
Preben Sepstrup
Frands Mortensen
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 55: Præsentationer fra udvalgets høring om public servicemedierne i landdistrikterne den 23/2-18
Præmis
Det centrale er at sikre en alsidig og mangfoldig dækning af provinsen,
ikke at sikre institutionerne
Det er hensynet til borgernes mulighed
for at udøve deres regeringsansvar på et oplyst grundlag,
der er målsætningen
Ikke hensynet til taleren, men til de lyttende
Talen, ikke taleren
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 55: Præsentationer fra udvalgets høring om public servicemedierne i landdistrikterne den 23/2-18
Strukturelt problem i provinsens medier
Ejerskab og finansiering er sammenkoblet:
Staten ejer de elektroniske medier og har monopol på licens
De private ejer de trykte medier og har monopol på
kommercielle indtægter
Statens medier er spredt på flere institutioner:
otte regionale radiostationer og syv regionale tv-stationer
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 55: Præsentationer fra udvalgets høring om public servicemedierne i landdistrikterne den 23/2-18
1860794_0004.png
Antal journalister uden for København
Kilde: Dansk Journalistforbund
Udenfor Kbh
DR + TV Reg
Dagblade
I alt lokale
Abs. Tal
2014
484
1103
1587
2015
462
1078
1540
2016
467
1049
1516
2017
480
958
1438
DR + TV Reg
Dagblade
I alt lokale
Pct lodret
30
70
100
30
70
100
31
69
100
33
67
100
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 55: Præsentationer fra udvalgets høring om public servicemedierne i landdistrikterne den 23/2-18
1860794_0005.png
Antal journalister udenfor København 2014-2017
1800
1600
1400
1200
1000
800
600
400
200
0
2014
2015
2016
2017
DR + TV Reg
Dagblade
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 55: Præsentationer fra udvalgets høring om public servicemedierne i landdistrikterne den 23/2-18
1860794_0006.png
Udvikling i læsertal for provinsens dagblade 2012-2017
2+3. kvartal
2012
Bornholms Tidende
Dagbladet Holstebro Struer / Lemvig Folkeblad
38000
Dagbladet Ringkøbing / Skjern
DAGBLADET Ringsted/Roskilde/Køge
53000
Frederiksborg Amts Avis
Fyens Stiftstidende
Fyns Amts Avis
Helsingør Dagblad
Herning Folkeblad
Horsens Folkeblad
Jydske Vestkysten
Lolland-Falster Folketidende
Midtjyllands Avis
Morsø Folkeblad
NORDJYSKE Stiftstidende
Nordvestnyt Holbæk/Odsherred/Kalundborg
36000
Randers Amtsavis
Sjællandske Næstved/Vordingborg/Slagelse
53000
Skive Folkeblad
Vejle Amts Folkeblad / Fredericia Dagblad
55000
Viborg Stifts Folkeblad
Århus Stiftstidende
25000
53000
20.000
39.000
28000
19.000
35.000
20.000
5.000
14.000
36
20
26
30000
20.000
31.000
22.000
9.000
42
32
57000
121000
38000
24000
41000
42000
173000
44000
34000
14000
138000
47.000
97.000
29.000
20.000
31.000
30.000
132.000
39.000
28.000
11.000
106.000
28.000
8.000
10.000
22
33
22000
13.000
35.000
18.000
10.000
24.000
9.000
4.000
10.000
12.000
41.000
5.000
6.000
3.000
32.000
34
18
20
24
17
24
29
24
11
18
21
23
20000
2+3. kvartal
2017
19.000
27.000
11.000
9.000
29
41
Nedgang absolutte tal
1.000
i%
5
I alt
1.139.000
856.000
283.000
25
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 55: Præsentationer fra udvalgets høring om public servicemedierne i landdistrikterne den 23/2-18
1860794_0007.png
Forbrugstal for regional-radio, -tv og dagblade
2013-2017
Regional-tv 2013-2017
2013
2017
Ned
i%
Nord
Midt/Vest
Østjyl
Syd
Fyn
Østjyl
Summa
12,6
15,3
11,2
13,8
14,1
18,6
14
11
16,9
9
11,8
10,8
11,1
1,6
-1,6
2,2
2
3,3
7,5
2,4
12,7
-10,5
19,6
14,5
23,4
40,3
11,4
17,1
Regional-radio 2013-2017 (hele landet)
2013
Hele landet
23,8
2017
Ned
1,4
i%
22,4
5,9
Dagblade 2012-2017¨
Dagblade
Dækning
2012
31,2
2017
23,5
7,7
24,7
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 55: Præsentationer fra udvalgets høring om public servicemedierne i landdistrikterne den 23/2-18
En alsidig og mangfoldig dækning af provinsen?
Situationen i dag, jfr. brevet fra borgmestrene:
“Et ubalanceret virkelighedsbillede i medierne påvirker unges valg af
uddannelse og bopæl, beslutningstagerne og investorernes grundlag for at
træffe beslutningerne og i det hele taget vores allesammens handlemønstre
- og selvforståelse. […]
Det er ikke udtryk for en fair dækning - vi ER en del af landet. Nærhed er
udgangspunktet for at nå ind til kernen af et områdes DNA og kendetegn.
Derfor er vejen frem, at
vores mediestøtte og store public service-medier
tager opgaven på sig og dækker hele landet på en balanceret facon […]”.
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 55: Præsentationer fra udvalgets høring om public servicemedierne i landdistrikterne den 23/2-18
Statsstøtte i mio. kr. til
nyheder
i Kbh. og provinsen 2014
Medie
Provins
Kbh.
I alt
DR
TV 2-regioner
Dagblade
Radio 24Syv
I alt
Private medier
Statens medier
Private i %
Stat
120
442
475
0
1.037
475
562
46%
54%
467
63
728
89
1.347
817
530
61%
39%
587
505
1.203
89
2.384
1.292
1.092
54%
46%
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 55: Præsentationer fra udvalgets høring om public servicemedierne i landdistrikterne den 23/2-18
Præmis: en alsidig og mangfoldig dækning,
ikke konkurrence mellem svage medier
Tre grupperinger i provinsen:
Dagblade med gratis ugeaviser
DR’s otte regionale radiostationer
Syv TV 2-regionale stationer
Ingen af disse er i dag i stand til at levere
en alsidig og mangfoldig dækning af kvalitet
i deres eget regionale eller lokale område
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 55: Præsentationer fra udvalgets høring om public servicemedierne i landdistrikterne den 23/2-18
Det er næppe realistisk, at Folketinget tilfører meget store
trecifrede millionbeløb til provinsens medier
De private dagblade har langt den største redaktionelle muskelkraft, der
imidlertid er svindende, og som må styrkes ved tilførsel fra de regionale
radio- og tv-stationer
De tre medietyper må derfor slås sammen under syv redaktionelle,
regionale ledelser
Det kan ske ved at udlicitere opgaven at levere public service radio- og tv i
provinsens syv regionale områder, som dagspressen allerede reelt har
opdelt sig i
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 55: Præsentationer fra udvalgets høring om public servicemedierne i landdistrikterne den 23/2-18
Model for udlicitering
Opgaven at levere radio- og tv-programmer med public serviceforpligtelser
udliciteres for f. eks. en otteårig periode. Der medfølger ca. 100 mio. kr.
årligt. Radiolovens § 10 skal overholdes.
Som et af kriterierne skal koncessionshaveren have erfaring med
regional- eller lokal journalistik
Det er sandsynligt, at koncessionerne vindes af et eller flere af de
regionale dagblade, der herved bliver multimediekoncerner med mulighed
for synergieffekter
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 55: Præsentationer fra udvalgets høring om public servicemedierne i landdistrikterne den 23/2-18
Mere detaljerede krav til koncessionen
Produktion af regionalt tv i samme omfang som nu
Produktion af regionalradio i samme omfang som nu
Skabelse af en stor lokal hjemmeside med ’sociale tjenester’ i alle
regionens kommuner. Her kan kommunal støtte evt. komme ind.
De regionale tv-udsendelser sendes på en af DR-TV’s kanaler under
koncessionshaverens redaktionelle ansvar. De øvrige udsendelser på
fladen er DR’s – som TV 2-systemet i dag
De regionale radio-udsendelser sendes på en af DR’s radiokanaler (f. eks.
P4) under koncessionshaverens redaktionelle ansvar. De øvrige
udsendelser er DR’s.
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 55: Præsentationer fra udvalgets høring om public servicemedierne i landdistrikterne den 23/2-18
Frihed til egne, andre aktiviteter
Koncessionshaveren kan ved siden af opfyldelse
af disse forpligtelser selv udgive
dagblade, ugeaviser, egne hjemmesider
og have aktiviteter på sociale medier
Her gælder radioloven § 10 om public service-krav
naturligvis ikke
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 55: Præsentationer fra udvalgets høring om public servicemedierne i landdistrikterne den 23/2-18
Konsekvenser for DR
DR mister forpligtelsen til at producere regionale radio-
nyhedsudsendeler, men beholder udsendelserne på egen
radiokanal. Medarbejderne fritstilles efter overenskomstvilkår
DR skal i øvrigt producere andet regionalt radiostof som nu. De
regionale radiostationer kan reduceres, evt. helt lukkes. De
voldsomme ekstra udgifter, der er anført i bortfaldsanalysen af
DR’s økonomi, bliver ikke nødvendige, da de samlede aktiviteter
på f. eks. P4 og bidrag til landsfladen fra regionalradio kan
opretholdes
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 55: Præsentationer fra udvalgets høring om public servicemedierne i landdistrikterne den 23/2-18
Konsekvenser for TV 2 og TV 2-regionerne
TV 2-regionernes programmer forsvinder fra
TV 2/Danmarks programflade. TV 2-systemet er herefter
udelukkende kommercielt finansieret
TV 2-regionerne lukkes som selvstændige stationer.
Medarbejderne fritstilles efter overenskomstens vilkår
De syv ekstra digitale tv-kanaler i provinsen kan
opretholdes, hvis de kan finansieres
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 55: Præsentationer fra udvalgets høring om public servicemedierne i landdistrikterne den 23/2-18
Afsluttende
•Det centrale er at sikre en alsidig og mangfoldig dækning
af provinsen, ikke at sikre institutionerne
• Det er hensynet til borgernes mulighed
for at udøve deres regeringsansvar på et oplyst grundlag,
der er målsætningen
• Ikke hensynet til taleren, men til de lyttende
Ikke medierne, men borgerne
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 55: Præsentationer fra udvalgets høring om public servicemedierne i landdistrikterne den 23/2-18