Udvalget for Landdistrikter og Øer 2017-18
ULØ Alm.del Bilag 50
Offentligt
1855302_0001.png
FÆRGESEKRETARIATETS
NYHEDSBREV
FEBRUAR 2018
FORMAND FOR FÆRGESEKRETARIATETS STYREGRUPPE, MICHEL VAN DER LINDEN:
MANGE
INDSATSER OG
MULIGHEDER I
2018
2017 var det første fulde år med Landevejs-
princippet, og resultatet udeblev da heller ikke;
passagerfremgange på ofte 20-30 procent
med både flere turister, sommerhusejere og
besøgende kunne opleves på flere overfarter.
Her i starten af 2018 foretager landspoliti-
kerne den første evaluering af Landevejsprin-
cippet. I øjeblikket indsamles både kvalitative
og kvantitative fakta. Færgesekretariatet sup-
plerer ved at indhente oplysninger om udvik-
lingen i de lokale ø-samfund i forlængelse af
Landevejsprincippet.
Udover at kunne konkludere, at ordningen
har været en succes, er det håbet, at støttebe-
løbene teknisk kan justeres, så alle de danske
småøer kommer mere ligeligt med i den posi-
tive vækst.
Vi vil i løbet af 2018 søsætte et projekt
“Skab værdi med færgen”, hvor vi undersøger
alle muligheder for at udnytte færgernes po-
tentiale – forbedre økonomien og skabe nye
muligheder både for færgeselskaber og øboer.
Det er glædeligt, at vores afløserfærgepro-
jekt og Færgesekretariatet som sådan er nævnt
så tydeligt i Regeringens Blå Vækstplan, der
udkom for nylig. Vi håber på en mindre statslig
garanti til projektet – som en naturlig konklu-
sion på, hvordan ønsket om en god og snarlig
introduktion af afløserfærgen kan opfyldes.
Men der kan måske også blive tale om koor-
dinerende assistance til forsknings- og udvik-
lingsprojekter, som kan være med til at holde
prisen for leje/drift af færgen på et fornuftigt
niveau.
Rent praktisk er afløserfærgen næsten fær-
digdesignet, finansieringen og organiseringen
er principielt klar; nu udestår selve udlejningen
og kontrakterne om beskæftigelse på time-
chartervilkår.
Vi håber, at endnu flere færgeselskaber og
kommuner vil være interesserede i at benytte
afløserfærgen.
Endelig ser Regeringen fortsat de kommu-
nale færger som en god platform for udvikling
af ny teknologi og eksport af maritime løsnin-
ger. I den forbindelse vil vi fra Færgesekretaria-
tet søge også at opnå relevant regelsanering
og administrative lettelser i samarbejde med
KL, der i den afsluttende anbefaling udpeges
som en af tovholderne på dette punkt.
En milepæl er det også, at der nu vil blive
startet en særlig færgefører-uddannelse, hvor
sejltiden kan opnås i vores færger, og hvor der
bliver fokus på ny teknologi, autonomi og tu-
rist/servicevenlighed.
Der er ingen tvivl om, at de kommunale fær-
ger og dermed Færgesekretariatet har medvind
og har regeringens og Udvalget for Landdi-
strikter og Øers bevågenhed.
Jeg vil gerne opfordre alle kommuner og
færgeselskaber til at deltage i Færgesekretaria-
tets projekter og tilbud. Meld jer til kurserne,
deltag i energioptimeringen, brug indkøbsord-
ningerne, skab værdi med færgen – og meld
jer med praktikpladser til den nye uddannelse.
Jo flere, der deltager, jo mere kan vi løfte –
og jo tydeligere vil det være for alle, at det er
et område i fortsat udvikling og et område, der
er værd at satse på.
õ
Med venlig hilsen
Michel van der Linden
Formand for Færgesekretariatets
Styregruppe
REGERINGENS BLÅ VÆKSTPLAN
”Der skal arbejdes for at fremme udvik-
ling af et standardkoncept for færger til
ø-sejlads. Projektet forventes at gavne ud-
viklingen af danske styrkepositioner inden
for maritim energieffektivitet og klima- og
miljøløsninger, herunder også eksportpo-
tentialet. Arbejdet er forankret i Færgese-
kretariatet.”
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 50: Færgesekretariatets Februar 2018 Nyhedsbrev
1855302_0002.png
UDDANNELSE:
NY
FÆRGEUDDANNELSE
FÆRGESEKRETARIATETS ARBEJDE FOR EN NY, FÆRGE-
RETTET NAVIGATØRUDDANNELSE ER KOMMET ET LANGT
SKRIDT VIDERE.
”Der skal initieres en forsøgsordning for uddannelse af søfarende
til den nationale færgedrift,”
står der i Regeringens Blå Vækstplan.
Det er baggrunden for, at Marstal Navigationsskole har sendt en
ansøgning til Styrelsen for Forskning og Uddannelse om at åbne den
nye uddannelse.
- Planen er at uddanne færgenavigatører, som skal sejle færger i
beskyttet farvand. Det vil sige primært i de mindre kommunale færger,
siger rektor Jeppe Carstensen fra Marstal Navigationsskole.
NAVIGATØR - PLUS
Den nye uddannelse skal efter planen kunne tage de første elever ind
om et år, og uddannelsen kommer til at ligge tæt på uddannelsen til
kystskipper.
Ud over den normale undervisning til navigatør vil eleverne blive
uddannet i de nyeste grønne teknologier, så de kan være godt rustet
til el-færger. Her ud over skal de uddannes til service af passagerer,
viden om destination/turistservice, sprogkundskaber, den kommunale
forvaltning (trafik og drift), at kunne skabe værdi med færgen som
’eventmager’, varetage vedligeholdelsesopgaver på færgerne og even-
tuelt driftsopgaver i og ved havnene.
Det er planen som en start at uddanne 15 studerende.
Jeppe Carstensen oplyser, at adgangskravene er fastsat i forhandling
mellem erhvervets parter og ikke mindst Søfartsstyrelsen.
- Men set fra et uddannelsesperspektiv, skal elementer af grund-
uddannelsen gennemføres: f.eks. søsikkerhed, arbejdssikkerhed og
lignende. Man skal have sejltid, også igennem praktikpladser på ø-
færgerne men uden krav om sejlads i søgående skibe. Sejltiden skal
aftales, men set fra min stol, bør det ikke være mere end seks måneder.
Svarer uddannelsen til kyst- eller sætteskipper?
- Hvis vi vil dette, så bliver det første, vi skal se ud over, den praksis
vi har i dag. Så at snakke om kystskipper og sætteskipper giver ikke
mening. Der er tale om en ny uddannelse, så er spørgsmålet i bund og
grund, hvor langt Søfartsstyrelsen vil gå.
õ
ELDREVNE
FÆRGER
ER
FREMTIDEN
Batteripriserne falder, samtidig med at batterierne bliver kraftigere. Fremtidens
løsning er eldrevne færger – vel at mærke uden en dieselgenerator som reserve.
- Jeg er ikke i tvivl om, at ren batteridrift er
fremtiden. Det er der, vi er på vej hen. Over de
sidste seks år er batterierne pris faldet med 16
% om året i gennemsnit, fastslår Henrik Hag-
bart Mikkelsen, konsulent på Ærøs el-færge.
Han mener, at tiden nu er inde til, at de danske
færgerederier bør kaste sig ud i projekteringen
af nye el-færger:
- Som jeg ser det, er der endnu ikke helt
erfaringer nok til at stille en præcis tilbagebe-
talingskalkule op. Derfor er det klogt at ind-
drage de erfaringer, der lige nu bliver indhentet
eksempelvis på el-færgen på Ærø, der har en
demoperiode på halvandet år, hvor alle kan få
glæde af erfaringerne.
RETROFIT
- Retrofit af batteridrift har vist sig at være både
relativt dyrere og mere kompliceret end nybyg-
ning. Fra værfternes side sikrer man sig imod
uforudsete problemer, og det gør projekttil-
buddene dyrere, end de måske burde være,
siger Henrik Mikkelsen.
Der er flere parametre der er afgørende for, om
det kan lade sig gøre, og om det er rentabelt.
For det første er det helt grundlæggende, at
det motorstyresystem, man har, er kompati-
belt. For det andet skal det sikres, at færgen
kan få landstrøm i de mængder, der er nød-
vendigt.
Færgens alder har også betydning, Henrik
Mikkelsens skøn er, at hvis færgen er mere end
15-20 år gammel, vil det på et tidspunkt bedre
kunne betale sig at bygge en ny færge end at
retrofitte med eldrevet maskineri.
Men det bedste råd lige nu er ifølge Hen-
rik Mikkelsen, at vi får indsamlet nogle flere
erfaringer:
- Når vi har dem, kan vi sige, hvornår det
kan betale sig at bygge nyt – hvornår der er
break even. I den sammenhæng er Færgese-
kretariatets batterigruppe en central spiller.
HYBRID
Mange retrofit-løsninger vil være hy-
bride. Det vil sige en kombination af
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 50: Færgesekretariatets Februar 2018 Nyhedsbrev
1855302_0003.png
Henrik Hagbart Mikkelsen
ombord på el-færgen.
batteridrift og dieseldrift med skibets eksisterende
maskineri.
Hybriddrift på nybygninger vil være et mel-
lemtrin, hvor tilstrækkelig strøm ikke kan skaffes
fra land til at dække sejldistancen ind. Derfor kan
hybriddrift være en god løsning for nogle, da den
indebærer en energieffektivisering i forbindelse
med færgens fremdrivning.
Hybriddrift er dog langt fra så energieffektivt
som ren batteridrift og bør kun være en over-
gangsordning. Hybride nybygninger bør være
forberedt til senere at kunne udvides til fuld el-
drift, hvis ikke der er meget langt mellem havnene.
õ
BATTERI-
GRUPPEN
OPTIMERING:
Færgesekretariatets Batterigruppe har
holdt sit første møde hos Ø-Færgen i Fa-
aborg – næste møde bliver til april.
Gruppen arbejder helt uformelt, og
man kan deltage både ad-hoc, når der er
emner af særlig interesse, og/eller deltage
mere på korrespondancebasis.
Emnerne er bredere end blot batteri-
drift, der bliver også set på andre fremdriv-
ningsformer og energibesparende tiltag.
Tilmelding:
Færgesekretariatet.
õ
SIMULATORTRÆNING
I
ECO-SHIPPING
OTTE NAVIGATØRER OG TO OVER-
FARTSLEDERE FRA 3 KOMMUNER DEL-
TAGER I SIMULATORKURSUS I ECO-
SHIPPING I SVERIGE.
”Ecoshipping, sikker manøvrering og
svære situationer til søs”,
står på program-
met, når fire navigatører fra Orøfærgen, tre fra
Sejerøfærgen og én fra Højestene/Svendborg
står ved håndtagene i en færgesimulator på
den svenske ø, Vaxholm, tæt på Stockholm.
Simulatorkurset er drevet af det svenske
Färjerederiet Trafikverket, der er rederi for 67
færgeruter; rederiets 760 navigatører træner
i simulatoren. I skolens fartøjsbibliotek er der
et meget stort antal forskellige færgetyper –
fra små skærgårdsfærger til større passager-
fartøjer.
Unikt for træningsanlægget er, at der er ud-
viklet eco-shipping moduler, hvor navigatøren
direkte ser, hvordan adfærd påvirker brænd-
stofforbruget, og hvor meget man kan spare
ved at ændre på sejladsmønsteret.
- Vi har været otte elever, hvilket er max, da
de har fire mock-ups af vores type færge. De
er to sammen, én sejler og én assisterer. Vi
har vekslet imellem klasseundervisning, sejlads
og feedback, fortæller Lars Wolfgang Hansen,
overfartsleder, færgefarten Orø, der er med
som observatør sammen med overfartsleder
Rune Nilsson fra Sejerøfærgen.
BILLIGT
Kurset varer tre dage og koster 15.200 kr. pr
person inkl. Bed & Breakfast, hertil kommer fly
og forplejning.
- Det er under alle omstændigheder væ-
sentligt billigere end tilsvarende kurser i Dan-
mark, fastslår Lars Wolfgang.
I simulatoren har navigatører fra blandt an-
det finske færger været oppe på at spare op til
40 % på brændstoffet.
- Jeg overvejer at benytte kurset til nye
navigatører; alt, hvad der er dyrt og farligt, bør
øves i simulator, siger Lars Wolfgang Hansen.
Færgesekretariatet støtter økonomisk op
om det første testforsøg.
õ
Kurset er bygget pædagogisk op. Vi har
sejlet den samme seks minutters rute flere
gange i dag, først så hurtigt som muligt,
bagefter i lav hastighed. Og det viste
sig, at færgen brugte dobbelt så meget
brændstof for at spare to minutter, lyder
meldingen fra Lars Wolfgang Hansen ef-
ter første dags kursus: - Jeg vil ikke sætte
en procent på, hvor meget vi kan spare,
når vi kommer hjem. Men der er allerede
mange ting, vi kan tage med hjem og
bruge. Fx skal vi helt sikkert arbejde på
at sejle langsomt ud fra kajen og glide
lige så stille ind i lejet uden de store bak-
kemanøvrer – når vejret tillader det.
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 50: Færgesekretariatets Februar 2018 Nyhedsbrev
1855302_0004.png
FÆLLES INDKØB:
FORSIKRINGS-TJEK
BEDRE DÆKNING, MINDRE PRÆMIE OG MERE HJÆLP, HVIS UHELDET ER UDE.
DER ER MANGE GODE GRUNDE TIL ET FORSIKRINGSTJEK – SOM ER ET AF FÆRGE-
SEKRETARIATETS MEDLEMSTILBUD.
fortæller Michael Weber, der understreger, at
det ikke altid er det billigste tilbud, der er det
bedste:
- Skadesservice skal også være i orden. Vi
sikrer, at forsikringsselskabet har døgnbered-
skab. Inden for få timer efter et havari skal der
stå en kvalificeret repræsentant fra forsikrin-
gen, der kan bistå overfartchefen med skades-
begrænsning og igangsættelse af reparation.
Det er først, når havariet sker, at vi ser, om
forsikringen fungerer, og om vi som mæglere
har leveret den bedste løsning. Vi har derfor
altid vores egne interne havarifolk med på si-
delinjen til at assistere vores kunder og sikre,
at de får den fornødne service.
õ
16 KOMMUNER HAR FÅET TJEK
Erfaringen er, at der for de fleste er
en relativ stor tocifret procentbespa-
relse. Hertil kommer lavere selvrisiko
og bedre forsikringsbetingelser.
• ar benyttet tilbuddet: Kalund-
H
borg, Svendborg, Assens, Hol-
bæk, Aabenraa, Struer, Slagelse,
Faaborg/Midtfyn, Skive, Hader-
slev.
• r i gang: Odder, Ærø, Norddjurs,
E
Aalborg, Hedensted og Lange-
land.
• ogle kommuner har kontrakt-
N
lige bindinger, der forhindrer
forsikringsskifte nu, og nogle få
har endnu ikke fået taget stilling.
Find EDGE her.
4-5 TILBUD
- Herefter indhenter vi typisk tilbud fra fire til
fem forsikringsselskaber og præsenterer til-
buddene for færgeselskabet og kommunen,
Hovedparten af de færgeselskaber, der er til-
knyttet Færgesekretariatet, har i løbet af de
sidste par måneder fået et ’servicetjek’ af ka-
sko- og P&I forsikringerne. Gennemgangen af
forsikringerne er et medlemstilbud, og det er
ikke bare gratis – i de allerfleste tilfælde ender
det ud med, at færgernes forsikringer bliver
væsentligt billigere, at dækningen bliver bedre,
og at hjælpen kommer hurtigere, hvis uheldet
er ude.
SKRÆDDERSYEDE FORSIKRINGER
Forsikringstjekket bliver udført at den danske
marinemægler, EDGE, som er specialiseret i
rådgivning og placering af forsikringsløsninger
til den maritime sektor. Michael Weber er ho-
vedansvarlig for det danske kontors aktiviteter
og samarbejdet med færgeselskaberne.
GENNEMGÅENDE TJEK
Et forsikringstjek indebærer, at policens dæk-
ninger, betingelser, præmier, forsikringssum-
mer og selvrisiko bliver kigget grundigt efter,
og erfaringen er, at der ofte er en del, der kan
optimeres.
- For det første ser vi på forsikringssum-
merne; de skal bygges op af forsikringspro-
dukter, så de afspejler de reelle værdier men
også med tanke på, at mange af færgerne er
specialiseret i forhold til deres sejlads og anven-
delse. Selv om færgen måske i værdi er sat lavt,
kan der ligge betydelige omkostninger, når en
tilsvarende ny eller brugt færge skal købes ind
og genplacere en ødelagt færge, forklarer Mi-
chael Weber:
- Her ud over ser vi på dækningernes be-
tingelser og ikke mindst de klausuler, som
begrænser eller stiller krav til en eventuel
dækning. Valget af selvrisiko er også vigtigt
at få diskuteret, da den skal ses i forhold til
kommunens generelle valg af selvrisici og ind-
virkningen på præmien.
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 50: Færgesekretariatets Februar 2018 Nyhedsbrev
1855302_0005.png
Færgesekretariatets
Årsmøde 2018
den 8. og 9. maj
FOLKEMØDE 2018
14. TIL 16. JUNI.
Færgesekretariatet deltager på Folkemø-
det 2018 i tæt samarbejde med Sammen-
slutningen af Danske Småøer.
Her er fokus på særlige ø-produkter, at
skabe værdi med færgen og tilbud til turi-
ster og events.
• orsdag den 14. juni: Debat med flere
T
borgmestre fra ø-kommuner.
• redag den 15. juni: Politikerne fra Ud-
F
valget for Landdistrikter og Øer er invi-
teret til debat
• lle dage: Færgesekretariatet står for
A
morgen-sømands-sang.
õ
Start kl. 12 den 8. maj, hvor
vi sejler med færgen til Tunø
og tilbage så betids, at vi kan
nå middagen på Odder Park
Hotel.
Årsmøde den 9. om for-
middagen, arrangementet af-
sluttes med frokost kl. 12 på
hotellet.
Invitation og program føl-
ger fra Færgesekretariatet.
õ
Odder Kommune er
medarrangør af
Årsmødet
TV MIDTVEST
er i
gang med en rejse-
serie, ø-hop, med re-
portager fra de mange
mindre danske øer og
øfærger:
Se traileren her
- Jeg er glad for, at Færgesekretariatets Års-
møde holdes i Odder Kommune, siger Odders
borgmester, Uffe Jensen:
- Aktuelt har vi særlig fokus på Tunø, vi
vil igangsætte målrettet udvikling af turisme,
erhverv og bosætning – øen skal op på vores
visionsseminar til marts. Jeg mener, at Lande-
vejsprincippet er en af grundene til den gode
udvikling.
õ
VENLIGHEDSKURSER
Færgesekretariatets første ”Venlighedskursus” afholdes i Skive først på foråret.
Der undervises i: God service, venlig og professionel optræden, konfliktnedtrapning mv.
Der vil i løbet af året blive afholdt kurser i flere landsdele.
õ
KOMMUNIKATION FRA FÆRGESEKRETARIATET
• edlemsbladet Ø-FÆRGERNE
M
udkommer i maj og november.
• å faergesekr.dk findes hørings-
P
svar, bekendtgørelser, serviceaftaler,
nyheder og aktuelt materiale.
• ind også Færgesekretariatet på
F
LinkedIn.
• ormandens (elektroniske) Nyheds-
F
brev: Udsendes 3-4 gange årligt og
efter behov.
Færgesekretariatets Styregruppe:
• irektør Michel van der Linden,
D
Kalundborg Kommune (formand),
• irektør Torben Præstegaard Jør-
D
gensen, Svendborg Kommune
• ej-og ejendomschef Kim T. Jensen,
V
Norddjurs Kommune,
• avne-og overfartsleder Jens Kloster
H
Hedegaard, Haderslev Kommune,
• verfartsleder Søren Adsersen, Struer
O
Kommune,
• enterchef Flemming Kortsen,
C
Slagelse Kommune.
Hvis I har spørgsmål eller forslag til op-
gaver, som Færgesekretariatet kan tage
sig af, er I velkomne til at kontakte os:
Styregruppens formand,
Michel van der Linden:
[email protected]
40 16 32 29
Sekretariatsleder, Jan Fritz Hansen:
[email protected]
29 16 22 07
Sekretær Lotte Clausen Rhodes:
[email protected]
63 52 40 03
Færgesekretariatets formål er at
fremme et løbende kommunalt samar-
bejde om drift, optimering og værdi-
skabelse på færgeområdet for at sikre
fortsat udvikling i det danske ørige.