FÆRGESEKRETARIATETS
NYHEDSBREV
FEBRUAR 2018
FORMAND FOR FÆRGESEKRETARIATETS STYREGRUPPE, MICHEL VAN DER LINDEN:
MANGE
INDSATSER OG
MULIGHEDER I
2018
2017 var det første fulde år med Landevejs-
princippet, og resultatet udeblev da heller ikke;
passagerfremgange på ofte 20-30 procent
med både flere turister, sommerhusejere og
besøgende kunne opleves på flere overfarter.
Her i starten af 2018 foretager landspoliti-
kerne den første evaluering af Landevejsprin-
cippet. I øjeblikket indsamles både kvalitative
og kvantitative fakta. Færgesekretariatet sup-
plerer ved at indhente oplysninger om udvik-
lingen i de lokale ø-samfund i forlængelse af
Landevejsprincippet.
Udover at kunne konkludere, at ordningen
har været en succes, er det håbet, at støttebe-
løbene teknisk kan justeres, så alle de danske
småøer kommer mere ligeligt med i den posi-
tive vækst.
Vi vil i løbet af 2018 søsætte et projekt
“Skab værdi med færgen”, hvor vi undersøger
alle muligheder for at udnytte færgernes po-
tentiale – forbedre økonomien og skabe nye
muligheder både for færgeselskaber og øboer.
Det er glædeligt, at vores afløserfærgepro-
jekt og Færgesekretariatet som sådan er nævnt
så tydeligt i Regeringens Blå Vækstplan, der
udkom for nylig. Vi håber på en mindre statslig
garanti til projektet – som en naturlig konklu-
sion på, hvordan ønsket om en god og snarlig
introduktion af afløserfærgen kan opfyldes.
Men der kan måske også blive tale om koor-
dinerende assistance til forsknings- og udvik-
lingsprojekter, som kan være med til at holde
prisen for leje/drift af færgen på et fornuftigt
niveau.
Rent praktisk er afløserfærgen næsten fær-
digdesignet, finansieringen og organiseringen
er principielt klar; nu udestår selve udlejningen
og kontrakterne om beskæftigelse på time-
chartervilkår.
Vi håber, at endnu flere færgeselskaber og
kommuner vil være interesserede i at benytte
afløserfærgen.
Endelig ser Regeringen fortsat de kommu-
nale færger som en god platform for udvikling
af ny teknologi og eksport af maritime løsnin-
ger. I den forbindelse vil vi fra Færgesekretaria-
tet søge også at opnå relevant regelsanering
og administrative lettelser i samarbejde med
KL, der i den afsluttende anbefaling udpeges
som en af tovholderne på dette punkt.
En milepæl er det også, at der nu vil blive
startet en særlig færgefører-uddannelse, hvor
sejltiden kan opnås i vores færger, og hvor der
bliver fokus på ny teknologi, autonomi og tu-
rist/servicevenlighed.
Der er ingen tvivl om, at de kommunale fær-
ger og dermed Færgesekretariatet har medvind
og har regeringens og Udvalget for Landdi-
strikter og Øers bevågenhed.
Jeg vil gerne opfordre alle kommuner og
færgeselskaber til at deltage i Færgesekretaria-
tets projekter og tilbud. Meld jer til kurserne,
deltag i energioptimeringen, brug indkøbsord-
ningerne, skab værdi med færgen – og meld
jer med praktikpladser til den nye uddannelse.
Jo flere, der deltager, jo mere kan vi løfte –
og jo tydeligere vil det være for alle, at det er
et område i fortsat udvikling og et område, der
er værd at satse på.
õ
Med venlig hilsen
Michel van der Linden
Formand for Færgesekretariatets
Styregruppe
REGERINGENS BLÅ VÆKSTPLAN
”Der skal arbejdes for at fremme udvik-
ling af et standardkoncept for færger til
ø-sejlads. Projektet forventes at gavne ud-
viklingen af danske styrkepositioner inden
for maritim energieffektivitet og klima- og
miljøløsninger, herunder også eksportpo-
tentialet. Arbejdet er forankret i Færgese-
kretariatet.”