Udvalget for Landdistrikter og Øer 2017-18
ULØ Alm.del Bilag 49
Offentligt
1853313_0001.png
Lokal- og regionalmediers indhold, rolle og betydning: Slots- og Kulturstyrelsen
Page i of 3
MEDIERNES UDVIKLING
I DANMARK
)
i
I
ANDRE UDGAVER
SPECIALRAPPORT
LOKAL- OG REGIONALMEDIERS INDHOLD, ROLLE OG BETYDNING I
LOKALOMRÄDER
RESUMÉ
De lokale og regionale medier påkalder sig sædvanligvis ikke nær så stor opmærksomhed som de
nationale medier Hovedparten af dem befinder sig langt fra det nationale magtcenter, og de dækker
geografiske omrader, som af toneangivende politiske og kulturelle grupper tildeles det lidet
flatterende navn Udkantsdanmark Det er i disse områder, at hovedparten af de lokale og regionale
nyhedsmedier finder deres eksistensberettigelse, og mange lokaljournalister bor. De skal på samme
tid håndtere denne samfundsmæssige og kulturelle kontekst og de professionelle journalistiske
normer om tilstræbt objektivitet og neutralitet. Lokalmedier har i en årrække lidt under nedgang i
oplag, annoncer og opmærksomhed, Spørgsmålet er, om de stadig er den væsentligste kilde til
informationer om aktuelle forhold, til sammenhæng, lokal identitet og tilhørsforhold.
Denne rapport belyser på tre måder tilstanden i de lokale og regionale nyhedsmedier Det er ud fra
lournalisters og redaktører synsvinkel, ud fra nyhedsindholdet i lokal- og regionalmedieme og ud fra
borgernes synsvinkel. Rapporten undersøger, i hvilket omfang lokal- og regionalmedieme fungerer
som inforrnerende, drivende, talerør eller opslagstavle i lokalsamfundet, eller om nye sociale medier
er ved at tage over. Rapporten undersøger, om lokal- og regionalmedierne kritisk gransker
lokalområdet, og hvor de placerer ansvaret for problemer. Rapporten undersøger, om nyhederne i
aviser, radio og
ty
bærer præg at konkurrencen fra online nyheder eller sociale medier.
Undersøgelserne inddrager nyhedsdækningen af tre meget forskellige lokalområder med
henholdsvis en større provinsby, en mellemstor provinsby og en lille provinsby. De tre områder er
Esbjerg, Fredericia og Nordfyn, der dækkes sf28 lokal- og regionalmedier Rapporten undersøger
desuden danskernes holdning til lokal- og regionaljournalistikken. Hvad siger borgerne til lokal- og
regionalmediernes vigtighed, mediemes dækning at lokalområdet, den joumalistiske indsats,
mediernes større eller mindre lokalpatriotisme og mediernes demokratiske orientering? Dertil
kommer borgernes ønsker til lokal- og regionalmedierne, og hvad borgerne i de tre lokalområder
selv gør på Facebook
Undersøgelserne viser, at journalister og redaktører på lokal- og regionalmedier har et professionelt
og interessebåret engagement for det lokalområde, som de fleste både bor og arbejder i. Imidlertid
handler kun halvdelen af lokal- og regionalmediernes nyheder specifikt om et af de tre lokalområder
eller regionen. Den anden halvdel af nyhederne har enten et nationalt fokus på Danmark eller intet
geografisk fokus, hvilket næppe fremmer et lokalt tilhørsforhold hos borgerne.
Ser vi på lokal- og regionalnyhedernes episodiske eller kontekstuete karakter, viser det sig, at en
fjerdedel at nyhederne rummer en forklarende kontekst, mens tre fjerdedele ikke gør det
Hovedparten at de nyheder, som fokusere på et lokalområde, og som har en forklarende kontekst,
favoriserer lokalområdet, fordi nyhederne placerer et problems årsager uden for området (“vi er ikke
selv skyld i det’) eller problemets løsning i området (“vi kan selv klare det”). Hovedparten af nyheder
om Danmark med en forklarende kontekst gør det modsatte, fordi nyhederne defavoriserer
Danmark, Denne favorisering og defavorisering får de forklarende nyheder til at fremstå
lokalpatriotiske.
De tre fjerdedele af de lokale og regionale nyheder uden forklarende kontekst er alene beskrivelser
at begivenheder eller episoder, som derfor fremstår som neutrale, når det gælder udpegning af,
hvem eller hvad der forårsager eller kan løse problemer
DOWNLOAD
Download rapporten
i
PDF-tormat her
Download bilag til rapporten i PDF-format
her
https://sllcs.dk/mediemes-udvllding-20 i 6/speciafrapporter/lokal-og-regionalmediers-i...
06-02-201 $
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Specialrapport fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole om Lokale- og regionalmediers indhold, rolle og betydning i lokalområder
1853313_0002.png
Lokal- og regionalmediers indhold, rolle og betydning: Slots- og Kulturstyrelsen
De tre lokalområder dækkes forskelligt af lokal- og regionalmedierne. Dækningen af Esbjerg er mest
lokalt fokuseret, og lokalområdet favoriseres mest. Dækningen at Fredericia er både mindre lokalt
fokuseret og favoriserende, Dækningen af Nordfyn er både mindst lokalt fokuseret og favoriserende.
Forskellen på dækningen af de tre lokalområder stemmer overens med opfattelsen af
nyhedsdækningen blandt borgerne i de tre lokalområder,
Mediernes nyheder på Facebook og borgernes Facebook-kommentarer har et relativt mindre lokalt
fokus og journalistisk bearbejdede nyheder. Der er også færre nyheder med et vitalt emneindhold og
med forklarende kontekst i forhold til nyhederne på de traditionelle medieplatforme,
Dagsordensættende, kritisk undersøgende journalistik er stort set fraværende i nyhederne. Mange
borgere ønsker en kritisk og gravende lokaljournalistik, mens journalisterne fremhæver, at de har en
kritisk tilgang i de mere mtineprægede daglige nyheder
Ser vi på de forskelhge roller, medier kan have i forhold til demokratiet, så mener flest borgere, at
medierne informerer om velfærdssamfundets servicetilbud, færre mener, at medierne orienterer om
de politiske diskussioner, endnu færre borgere mener, at medierne engageret dem i de lokale
beslutningsprocesser, og færrest borgere mener, at lokal- og regionalmedierne bidrager til et
bredere beslutningsgrundlag i lokalsamfundet med oplysninger hentet uden for lokalområdet,
Spørger vi borgerne, hvordan medierne skal være, ser vi det samme mønster. Imidlertid er der flere
borgere, det mener, at medierne skal opfylde de fire demokratiske roller, end borgere, der mener, at
medierne allerede gør det.
Konkluderende fremstår lokal- og regionalmedierne uden skarpe kanter I forhold til lokalområdet er
de hverken meget kritisk undersøgende, meget forklarende eller meget venligt favonserende De
informerer først og fremmest om ting, der sker. De er stadig gatekeeperen, der sorterer, hvilke
begivenheder i lokalområdet som skal præsenteres som nyheder. Lokal- og regionalmedierne er
stort set uden konkurrence fra nationale medier eller internationale medieaktører som Facebook,
hvorfor lokal- og regionalmedieme også fremstår uden alternativ på de lokale nyheder. Der øren
positiv sammenhæng mellem borgernes interesse for lokale nyheder, deres lokale tilhørsforhold og
lokale engagement.
Page 2 of 3
DE VÆSENTLIGE RESULTATER FDR DE FEM CENTRALE FOKUSOMRADER ER:
1. GeografIsk fokus
Journalister og redaktører på lokal- og regionalmedier har bàde et professionelt og
interessebåret engagement for det lokalområde, som de (bor og) arbejder
i,
og som i deres
øjne berettiger eksistensen af lokal- og regionalmedierne. Det et imidlertid kun halvdelen af
lokal- og regionalmedietnes nyheder, der er relevante for borgernes tilhørsforhold i dette
lokalområder. 41 procent at nyhederne har fokus på det kommunale område og 9 procent på
det regionale område. Den anden halvdel at nyhederne fokuserer på et mindre geografisk
område eller har intet geografisk fokus, mens 17 procent af lokal- og regionalmediernes
nyheder har et større nationalt fokus på Danmark.
• Dagblade, lokaltadio og lokal-tv har klare intentioner om at være lokale, men nyheder med
kommunalt eller regionalt “vi-perspektiv fyldet kun omkring en tredjedel i dagblade (35
procent), lokal-tv (37 procent) og lokalradioer (30 procent). Mest i overensstemmelse med
mediernes lokale intentioner er ugeaviserne med et meget stort fokus på det kommunale
område (80 procent)
2. Emnemæssigt fokus
• Lokal- og regionalmedierne prioriteter på de traditionelle platforme (avis,
ty,
radio, online) i høj
grad de vitale emnet (82 procent), Også
i
langt højere grad end deres opdateringer på
Facebook (42 procent), der er mere symbolpolitisk. følelsesladet og underholdningsmæssigt
fokuseret, bla, med konkurrencer, quizzer og sladder om lokale og nationale kendte, mens
de hérdere” politiske emner som miljø, transport og økonomi får mere begrænset dækning.
3. JournalistIsk bearbejdningsgrad
• I lokal- og regionalmedierne slår journalisters og tedaktørers opfattelser og hensigter tydeligt
igennem, när det gælder andelene af mere eller mindre arbejdskrævende nyheder. Godt
halvdelen (52 procent) af nyhederne i de regionale og lokale nyhedsmedier fremstår som
servicejoutnalistik, en tredjedel (32 procent) som tutinejournalistik, en sjettedel (16 procent)
som telegramstof og stort set intet (0.1 procent) som fokuslournalistik Profeasionen realiserer
sit ideal om at være kritisk og undersøgende
i
det, vi betegnet som rutinejournalistik, og
sjældne gange som fokusjournalistik.
• Lokal- og regionalmediernea miks af mere eller mindre arbejdskrævende nyheder passer
nogenlunde sammen med danskernes ønsker Imidlertid indfrier lokal- og regionalmediernes
rutinejournalistik måske ikke mange danskeres ønske om historier, der gravet og bringer
kritisable ting eller forhold frem i lyset
4. Lokalpatriotisme
https :I/slks .dk/mediemes-udvikling-20 i 6/specialrapporter/lokal-og-regionalmediers-i...
06-02-2018
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Specialrapport fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole om Lokale- og regionalmediers indhold, rolle og betydning i lokalområder
1853313_0003.png
Lokal- og regionalmediers indhold, rolle og betydning: Slots- og Kulturstyrelsen
Lokal- og regionalmedierne har en stor andel af nyheder uden kausale faktorer som årsager
eller løsninger (74 procent) på de traditionelle platforme (avis,
ty,
radio, online) og en endnu
større andel i deres opdateringer på Facebook (92 procent). Nyhedsmedierne skildrer
hovedsageligt virkeligheden i episodiske nyheder, som er uden problem og kausale faktorer
som årsag og løsning.
• To ud af tre nyheder (67 procent) med kausale faktorer (årsag eller løsning) på lokal- og
regionalmediernes traditionelle platforme favoriserer lokalområderne Esbjerg, Fredericia og
Nordfyn. På Facebook gælderfavoriseringen i tre ud af fire nyheder (78 procent).
• Lokal- og regionalmediernes lokalpstriotiske placering mellem favorisering og defavorisering
af lokalområdet fremstår nogenlunde ensartet i mediechefers og Journalisters opfattelse, i
mediernes nyheder og i borgernes opfattelse at nyhederne Nyhedsjournalistikken er ikke
massivt lokalpatriotisk, den er ikke tænkt sådan fra joumalisters og redakterers side, og den
opfattes heller ikke sådan af borgerne Den er imidlertid stærkt lokalpatriotisk, når der skal
placeres et ansvar, findes årsager til eller løsninger på problemer
5. Demokratisk orientering
• To ud at tre danskere ønsker informationer om viften af lokale servicetilbud som skoler, veje
og ældrepleje, hvilket ugeaviserne fokuserar på, mens mediechefer og journalister i
dagspressen fokuserer på svigt i velfærdsinstitutionernes ydelser.
• Kun hver sjette dansker mener, at lokal- og regionalmedieme formidler viden og løsninger til
lokalsamfundet, som de henter andre steder, hvilket kan harmonere med, at nogle
mediechefer og journalister ikke ser det som deres opgave, mens andre prioriterer den.
• Journalister og mediechefer opfatter primært politikernes uenigheder og stand- punkter som
“mellemregninger” og mener, at kun politikernes beslutninger har nyhedsinteresse, mens
halvdelen af danskerne mener, at lokal- og regionalmedieme skal’ dække politikernes
meninger, beslutninger og handlinger
Page 3 of 3
Slots- og Kulturstyrelsen
H.C. Andersens Boulevard 2
CVR-nr 26489865
1553 København V
Telefon +45339542 00
ISSN 2445-852X
Telefax: +4533 91 77411 Email postslks.dk
Cookie-politik
EAN-nr. 5798000793132
https ://slks.dk!mediemes-udvilding-20 1 6/specialrapporter/lokal-og-regionalmediers-i...
06-02-2018