Udvalget for Landdistrikter og Øer 2017-18
ULØ Alm.del Bilag 34
Offentligt
Til
Landdistriktsordførerne
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Den 27. november 2017
Vedr. evaluering af nedsættelser til passager- og godstakstnedsættelser.
Da I som landdistriktsordførere er inviteret til møde hos økonomi- og indenrigsminister Simon Emil
Ammitzbøll-Bille den 29. november for at drøfte rammerne for en evaluering af nedsættelser til - passager-
og godstakstnedsættelser, vil Småøernes Færgeselskaber, Færgesekretariatet og Sammenslutningen af
Danske Småøer gerne bidrage med følgende bemærkninger.
Ang. tilskud til nedsættelse af passagertakster:
-
Nedsættelser af takster på passagerområdet har betydet meget på de små øer. Det har skabt en
stor synlighed og opmærksomhed på de danske øer og har haft betydning, ikke blot i forhold til
turisme og erhverv, men også i forhold til at fastholde den nuværende befolkning, der nu kan få
fa ilie og ve er på besøg ’ude det koster e bo degård’ sa t i forhold til at tiltrække ye
øboere.
Men som tidligere påpeget har fordelingen af midlerne været skæv. Vi håber derfor, at
evalueringen kan tilvejebringe årsagen til den skævvridning, vi ser med hensyn til fordeling af
midler til passagertakstnedsættelser, og som afspejles i det vekslende omfang
takstnedsættelserne har kunnet finde sted på de enkelte ruter.
Når der enkelte steder er indført f.eks. gratis overfart i en uge, afspejler det ikke nødvendigvis et
generelt ønske om, at det er gratis, men at der er så få midler, at intet andet giver mening.
Ligeledes har nogle overfarter kun nedsat taksterne i kortere perioder, andre har kun nedsat
taksterne på personbilletter - igen ikke fordi det kun var det, man ønskede, men fordi midlerne ikke
rakte til en længere periode eller generel nedsættelse af samtlige takstgrupper.
Vi har tidligere påpeget, at der kan ligge en forklaring i det talmateriale som kommunerne
indberettede i 2013, og som er beregnet på statistik, men som nu danner grundlag for tildeling af
midler. Andre forklaringer kan være færgeselskabernes forskellige takststrukturer med bl.a.
rabatkort, årskort og månedskort samt grundtaksten på 20,22 kr.
-
Som følge der af ønsker vi, at evalueringen tilvejebringer en metode, som kan rette op på denne
skævvridning, så kommunerne fremadrettet får samme procentuelle andel af det beregnede
behov ved indførsel af det fulde landevejsprincip iflg. rapporten: 'Analyse af konkurrencemæssig
ligestilling af små øer og ø-kommuner' udgivet af Økonomi og Indenrigsministeriet, marts 2015.
Tabel 6.3.
Småøernes andel af puljen til takstnedsættelser er relativt beskeden (11,6 mio. kr. ud af en samlet
pulje på 55,6 mio. kr. i 2017). Efter vores beregninger (se bilag 1) vil det blot koste knapt 5 mio. kr.
at bringe alle øer på samme procentuelle niveau.
-
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 34: Henvendelse af 27/11-17 fra Småøernes Færgeselskab, Færgesekretariatet og Sammenslutningen af Danske Småøer om evaluering af nedsættelser til passager- og godstakstnedsættelser
Ang. tilskud til nedsættelse af godstakster:
Mht. til godstakstnedsættelserne fungerer den tilsyneladende godt og er til stor gavn for erhvervet på
øerne.
Der har været en problematik omkring
’papegøjeplader’,
hvor ejere af papegøjepladebiler sejlede til
reduceret takst, skønt de ikke havde erhvervsmæssigt ærinde på øen, og dette har på nogle øer været med
til at udhule tilskuddet.
På mange af de små øer er biler med papegøjeplader vigtige for det lokale erhverv, f.eks.
dagligvarebutikker, cafeer og mindre håndværkere. Man har ikke råd til at have to biler (både til erhverv og
privat) og benytter derfor en papegøjepladebil, som kan gøre det ud for begge dele.
For at løse problematikken for de øer, hvor det er et problem med papegøjepladebiler, der sejler over til
reduceret takst uden erhvervsmæssigt ærinde, foreslår vi, at Økonomi og Indenrigsministeriet udarbejder
et forslag
til, hvordan færgeselskaberne kan håndtere dette.
Forslaget kan f.eks. være en model, hvor ejere af papegøjepladebiler, der ønsker at sejle til øen til den
nedsatte godstakst, henvender sig til færgeselskabet og underskriver et dokument, hvormed de
dokumenterer, at de i visse situationer kører erhvervsmæssigt i deres bil.
Dette dokument, der f.eks. gælder et år, skal så fremvises ved billettering, når der købes erhvervsbillet.
Afslutningsvis vil vi gerne påpege, at for både Småøerne Færgeselskaber, Færgesekretariatet og
Sammenslutningen af Danske Småøer er målet en fuld indfasning af landevejsprincippet. Først der kan vi
tale om trafikal ligestilling.
På vegne af
Småøernes Færgeselskaber, Færgesekretariatet og Sammenslutningen af Danske Småøer
Dorthe Winther
Formand
Sammenslutningen af Danske Småøer