Udvalget for Landdistrikter og Øer 2017-18
ULØ Alm.del Bilag 22
Offentligt
1816718_0001.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Til
Djøf, DANSK MAGISTERFORENING og IDA
November 2017
BILAGSRAPPORT
FLYTNING AF STATSLIGE
ARBEJDSPLADSER
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0002.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
INDHOLD
1.
2.
3.
3.1
3.1.1
3.1.2
3.1.3
3.1.4
3.1.5
3.1.6
3.2
3.2.1
3.2.2
3.2.3
3.2.4
4.
4.1
4.2
4.3
4.4
METODE
LITTERATURREVIEW
BESVARELSER FRA SPØRGESKEMAUNDERSØGELSEN
Erfaringer på tværs af styrelserne efter de seks
analysetemaer
Mulighed for at præge processen og kommunikation om
processen
Stabilitet i arbejdskraften
Forventninger til opgaver og fordeling af opgaver
Samarbejde med ledere
Kvaliteten i opgaveløsning og arbejdspres
Konsolidering efter flytningen
Spørgsmål til hver enkelt styrelse
Statens Administration
Nævnenes Hus
Landbrugsstyrelsen
Geodatastyrelsen
STYRELSERNES ÅRSVÆRK
Statens Administration
Nævnenes Hus
Landbrugsstyrelsen
Geodatastyrelsen
1
4
13
13
13
15
17
19
21
23
24
24
26
29
31
34
34
37
37
39
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0003.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
1.
METODE
I dette afsnit præsentes udvælgelsen af styrelser til analysen, datakilder og afgrænsning.
1.1
Udvælgelse af styrelser
Styrelserne er udvalgt, så der sikres variation i de forskellige cases. Derfor er de udvalgt på en
sådan måde, at der både inkluderes styrelser, som er helt flyttede, delvist flyttede og er helt
nyligt sammenlagt.
Ved at sikre denne variation er det muligt at skabe et indblik i de forskellige typer af flytning,
som har været gennemført fra slutningen af 2015 og frem til i dag, og hvilken læring der kan
hentes fra disse processer.
1.2
Datakilder
Nærværende rapport præsenterer resultaterne af fire sammenhængende analyser med separate
datakilder, jf. Figur 1-1.
Figur 1-1: Analysens datakilder
LITTERATURREVIEW
Relevant teori
Empiriske undersøgelser
Udenlandske cases
SURVEY
Survey distribueret til
medarbejdere, som er
organisationernes medlemmer
ISOLA-DATABASE
Udvikling henover
flytteprocessen:
Sygefravær
Personaleomsætning
Medarbejdersammensætning
mht. alder og stillingskategorier
INTERVIEWS
Enkeltinterview med
tillidsrepræsentant
Fokusrguppeinterviews med
medarbejdere
Fokusgruppeinterviews med ledere
og/eller direktører
Telefoninterviews med styrelsernes
kunder/aftagere af ydelser
Der er således anvendt en kombination af datakilder. Det muliggør datatriangulering og sikrer
validiteten i analysens resultater. I de følgende afsnit beskrives datakilderne uddybende.
1.2.1
Litteraturreview
Rambøll har gennemført en gennemgang af litteratur, der er udvalgt ved enten at beskæftige sig
med flytning af statslige arbejdspladser eller begreber, som kan være relevante at betragte flyt-
ningsprocessen i lyset af. Med reviewet sammenfattes relevant teori, empiriske undersøgelser
samt udenlandske cases fra andre sammenlignelige lande. Formålet med sammenfatningen er
først og fremmest at kortlægge hvilke perspektiver, der findes for en flytning af statslige ar-
bejdspladser, og hvilke positive og/eller negative virkninger der kan følger til en sådan flyttepro-
ces.
Gennemgangen af litteraturen resulterede i en analyse af 11 artikler, der enten omhandler en
flytningsproces, eller som kortlægger begreber, der kan være relevante at betragte i forhold til
flytningen. Rambøll har fra artiklerne sammenfattet centrale begreber og sammenhænge mellem
væsentlige variable. Disse fremgår i afsnit 2.2 i nærværende bilagsrapport.
Side
1
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0004.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Viden fra litteraturreviewet er anvendt som baggrund for udarbejdelse af surveyspørgsmål og
spørgeramme til de kvalitative interviews.
1.2.2 Data fra ISOLA-database
Til at undersøge udviklingen i styrelsernes personaleomsætning, sygefravær og medarbejder-
sammensætning har Rambøll indsamlet data fra Moderniseringsstyrelsens ISOLA-database. Data
er trukket for hver enkelt styrelse og kortlægger data samlet for den enkelte styrelse. Det vil
sige, at det ikke er muligt at isolere data fra specifikke afdelinger eller kontorer i styrelserne. Det
begrænser anvendelsen af data i de styrelser, hvor flytteprocessen har indebåret en opdeling i
flere lokationer frem for en flytning af hele den samlede styrelse. Fx er det ikke muligt at iagtta-
ge udviklingen i sygefravær separat for den del af Landbrugsstyrelsen, som blev i København og
den del, som er flyttet til Augustenborg.
Udviklingen i de enkelte styrelser er sammenholdt med data fra Miljøstyrelsen. For Nævnenes
Hus er det ikke muligt at iagttage udviklingen, da der ikke eksisterer data fra tidligere år. Det
skyldes, at styrelsen er en sammenlægning af flere forskellige styrelser.
Resultaterne fra analysen af disse data fremgår i afsnit 2 i nærværende bilag og indgår løbende i
rapportens komparative analyse såvel som styrelsesspecifikke analyse.
1.2.3 Interviews
Rambøll har gennemført systematiske kvalitative interviews i hver af de fire styrelser. Der er
både afholdt interviews i forbindelse med casebesøg og telefoninterviews med aftagere af styrel-
sernes ydelser. Nedenfor er proceduren og formålet med de forskellige interviews beskrevet.
1.2.4
Casebesøg i de enkelte styrelser
Med henblik på at sikre at der er indhentet en uddybende kortlægning af erfaringer, vurderinger
og perspektiver fra flere aktører i styrelserne, er der gennemført casebesøg i alle fire styrelser.
Formålet har været at sikre en dybere forståelse for og kvalificering af hver enkelt styrelses pro-
ces for flytningen og samle op på deres erfaringer.
Tabel 1-1: Indhold i casebesøg
Aktivitet
Interview: Tillidsrepræsentant
Fokusgruppeinterview: Medarbejdere
Fokusgruppeinterview:
Ledere og/eller direktører
Deltagere
Tillidsrepræsentant fra en af organisationerne
Både medflyttede og nyansatte medarbejdere
Kontor-/enhedschefer og Direktører
Der er i alt gennemført 11 interviews i de fire styrelser. På tværs af styrelserne er der gennem-
ført interviews med 4 tillidsrepræsentanter, 14 medarbejdere og 6 ledere. På grund af praktiske
udfordringer blev der ikke gennemført interviews med ledelsen i Nævnenes Hus.
1.2.4.1
Interviews med kunder/aftagere
Til at belyse erfaringerne med flytningen for aftagerne af styrelsernes ydelser er der foretaget i
alt 8 interviews med relevante kunder/samarbejdspartnere hos de fire styrelser. Tabel 1-2 viser
hvilke kunder, der blevet interviewet. Formålet med telefoninterviewene var at få indblik i, hvor-
vidt og hvordan styrelsernes kunder/samarbejdspartnere er blevet påvirket af flytningsprocessen.
Tabel 1-2: Oversigt over interviewede kunder og tilknytning til styrelser
Styrelse
Statens Administration
Nævnenes Hus
Kunde
Undervisningsministeriet
Domstolsstyrelsen
Dansk Naturfredningsforening
Side
2
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0005.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Geodatastyrelsen
Landbrugsstyrelsen
DI Fødevarer
Selvstændig landinspektør
LIFA
Økologisk Landsforening
Landbrug & Fødevarer
1.2.5 Spørgeskemaundersøgelse med medlemmer i de fire styrelser
Hvor interviewene belyser hver enkelt styrelse og processen bag flytningsprocessen i dybden, har
spørgeskemaundersøgelsen til formål at skabe et overblik over erfaringer med flytningen fra et
større udsnit af medarbejdere. Spørgeskemaundersøgelsen er således anvendt til at drage kon-
klusioner på tværs af de fire styrelser og til at belyse eventuelle forskelle blandt styrelserne.
spørgeskemaundersøgelsen er udsendt til medarbejdere i styrelserne, der er ansat på nuværende
tidspunkt, og som er medlem af en af de tre organisationer Djøf, DM og IDA. Rambøll har distri-
bueret spørgeskemaundersøgelsen ved hjælp af organisationernes oplysninger om medlemmer-
nes emailadresser.
Rambøll har udsendt spørgeskemaundersøgelsen til 403 medarbejdere. Ud af disse medarbejdere
har 170 besvaret spørgeskemaet, hvilket giver en svarprocent på 42 %, jf. Tabel 1-3.
Tabel 1-3: Oversigt over antal distribuerede spørgeskemaundersøgelse fordelt på styrelser samt svar-
procent
Geodatastyrelsen
DM
IDA
Djøf
Svarprocent
2
27
8
73 pct.
Landbrugsstyrelsen
71
18
175
38 pct.
Nævnenes Hus
3
1
61
43 pct.
Statens
Administration
3
6
28
41 pct.
I alt
79
52
270
42 pct.
Note: Der er sendt spørgeskemaer ud til i alt 403 medlemmer af DM, IDA og Djøf, som er ansat i de fire styrelser.
Den højeste svarprocent er fra Geodatastyrelsen, hvor 73 pct. har besvaret spørgeskemaet,
mens den er lavest svarprocent er i Landbrugsstyrelsen, hvor svarprocenten ligger på 38 pct.
Variationen i svarprocent på tværs af styrelserne skyldes først og fremmest variation i antal re-
spondenter, der har modtaget spørgeskemaet. For at sikre en god svarprocent har Rambøll ud-
sendt to påmindelsesmails med en uges mellemrum. Derudover har tillidsrepræsentanterne an-
befalet medarbejderne at besvarer spørgeskemaet.
Som omtalt ovenfor indgår der i besvarelserne både respondenter, som arbejder i den del af sty-
relsen, som er flyttet, og i den del af styrelsen, som ikke har flyttet lokation. I spørgeskemaet
har respondenterne angivet, hvilken lokation de arbejder på. I de følgende afsnit vil der primært
blive vist de samlede svar fra respondenterne fra styrelsen uagtet lokation, da der for nogle sty-
relser kun er få respondenter på hver lokation. Såfremt der er store forskelle på svarene, så kan
dette være en valid pointe i sig selv, og disse pointer vil så blive fremhævet.
Det er her særligt værd at fremhæve, at det for Landbrugsstyrelsens vedkommende primært er
respondenter fra lokationer andre steder end Augustenborg, som har besvaret skemaet. Resulta-
terne skal derfor ses i lyset af dette.
Slutteligt er det værd at nævne, at grundet den måde e-mailadresserne er hentet på (via med-
lemsregistre), er der en risiko for, at email-adressen ikke er opdateret eller på anden vis er man-
gelfuld. Det efterlader muligheden for, at nogle medlemmer, der på nuværende tidspunkt arbej-
der i styrelserne, ikke har modtaget spørgeskemaet.
Side
3
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0006.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
2.
LITTERATURREVIEW
Dette notat indeholder gennemgangen og opsamlingen af 11 artikler, som enten omhandler flyt-
ning af arbejdspladser eller begreber, som det kan være relevante at betragte flytningsprocessen
i lyset af. Notatet starter med en karakteristik af de gennemgåede artikler, hvorefter der foreta-
ges en opsamling af vigtige fund og begreber. Sidste del af reviewet indeholder resuméer af de
gennemgåede artikler.
2.1
Artikler i reviewet
Litteraturreviewet består af 11 artikler. Artiklerne er udvalgt på baggrund af relevante søgninger i
primært Google Scholar.
Syv af artiklerne omhandler flytningsprocesser specifikt, hvorimod de resterende fire beskæftiger
sig med begreber og mekanismer, som er relevante i forhold til flytning af statslige arbejdsplad-
ser.
Fire ud af de 11 artikler indeholder erfaringer fra nordiske lande, fire indeholder erfaringer fra
Storbritannien og de resterende tre er fra USA.
Otte af de 11 artikler er skrevet mellem 2012 og 2017, mens de resterende artikler er fra før
2010 -disse er fra hhv. 2009, 2008 og 2004.
Fire ud af 11 artikler er baseret på kvantitative analyser med forskellige kvasi-eksperimentelle
modeller. I analyserne anvendes registerdata primært med supplering af spørgeskemadata. Én
artikel anvender både kvalitative og kvantitative data i et mixed-method design. Fem artikler er
baseret på kvalitative erfaringer, hvor der imidlertid inddrages fx budgetter og årsværk. Den
sidste artikle er teoretisk og handler om såkaldte
agglomeration-økonomier
og logikken bag.
2.2
Reviewets centrale fund
Fra artiklerne har vi sammenfattet de væsentligste begreber inden for litteraturen om flytning af
statslige arbejdspladser, jf. Tabel 2-1:
Tabel 2-1: Væsentligste begreber
Begreb
Tradable sector
Forklaring
Den del af et lands økonomi, som er eller vil kunne være subjekt for interna-
tional handel. Det drejer sig fx om fremstillingssektoren.
Non-tradable sector
Den del af et lands økonomi, som ikke kan handles internationalt. Det gælder
fx lokalt forankrede arbejdspladser så som det meste af servicesektoren,
restauranter, detailhandel mm.
Local Multiplier-effekt
En positiv økonomisk effekt som følge af fremkomsten af offentlige arbejds-
pladser på et lokalt marked, herunder arbejdsmarkedet. Effekten forekom-
mer pga. den øgede efterspørgsel, som den øgede offentlige beskæftigelse i
lokalområdet forårsager.
Crowding-out effekt
En negativ økonomisk effekt som følge af fremkomsten af offentlige arbejds-
pladser. Den øgede efterspørgsel i lokalområdet accelererer pris- og lønud-
viklingen i området, hvilket øger omkostningerne ved at bo og drive virksom-
heds i området, hvilket kan resultere i
displacement-effekten:
At virksomhe-
der flytter fra området, fordi det ikke længer er økonomisk rentabelt at drive
forretning der.
En teoretisk tilgang til spørgsmålet om, hvorfor produktiviteten pr. arbejder
samt lønnen er højere i storbyer (også når man kontrollerer for uddannelse).
Tilhængere af agglomeration-modellen vil forklare denne sammenhæng med,
at vidensspredning og øvrige mikrointeraktioner accelereres i befolkningstæt-
Side
4
af
41
Agglomeration econo-
mics
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0007.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
te områder, hvilket fører til en øget produktivitet pr. arbejder.
Human capital spill-over
effect
En effekt hvormed et områdes koncentration af menneskelig kapital (typisk
målt som andelen af arbejdsstyrken med en videregående (college-level)
uddannelse) øger produktiviteten hos fabrikker i området. Menneskelig kapi-
tal interagerer desuden med byers størrelses effekt på produktivitet pr. ar-
bejder, således at agglomeration effekten helt forsvinder i storbyer med lav
grad af menneskelig kapital.
Fra artiklerne har vi herunder sammenfattet de væsentligste fund:
Der er en tendens til, at
omkostningerne pr. flyttet arbejdsplads bliver højere end det
estimerede.
Derudover viser erfaringerne fra Norge, at omkostningerne pr. flyttet job kan
variere utroligt meget på tvær af myndigheder/styrelser.
Planlægningsarbejdet op til flytningerne er betragteligt
og er en typisk faldgruppe for
udflytningsprojekter. Derudover var flytningerne i Storbritannien præget af en lav grad af
gennemsigtighed ift. udvælgelsen af udflytningsdestinationer.
Få vælger at flytte med deres arbejdsplads.
Lidt flere, men også meget få, vælger at
pendle, når det er muligt. I Norge sammenlignes flytningerne med en nedlæggelse af styrel-
ser, som dernæst genoprettes et andet sted. Personaleomsætning ligger på i mellem 90- og
99 pct. for udflyttede styrelser. Samme personaleomsætningsprocenter gør sig gældende for
Sverige og Irland.
Forskellige studier af udflytning af offentlige arbejdspladser til områder, samt øget fremkomst
af offentlige arbejdspladser i områder, giver
ikke noget entydigt svar på, om tilflytning
og/eller fremkomst af offentlige arbejdsplads har en positiv effekt på det lokale ar-
bejdsmarked.
Der er imidlertid enighed om, at ligevægten i arbejdsmarkedet ændrer sig,
således at forholdet mellem tradable- og nontradable sektor-arbejdspladser forskydes
1
. Dette
skyldes, at den lokale multiplier effekt er relativt ubetydelig for tradable-sektoren, mens den
har stor betydning for non-tradable sektoren, hvorimod crowding-out effekten er konstant på
tværs af sektorerne. Hvorvidt tilflytninger samlet set har en positiv effekt er betinget af de to
effekters styrke på de forskellige sektorer. Litteraturen peger på, at effekterne er betinget af
faktorer såsom elasticiteten i arbejdsudbuddet og samt lønforholdet mellem det lokale priva-
te- og offentlige arbejdsmarked.
Der er
ikke reelle besparelser at hente
for de udflyttede arbejdspladser. Eventuelle be-
sparelser tilskrives primært, at den gennemsnitlige anciennitet falder i forbindelse med den
store personaleomsætning. Der er ikke blevet rapporteret nogen besparelser i form af fx billi-
gere lejeomkostning udenfor storbyområdet.
Udflytningerne forårsager en
midlertidig svækkelse af arbejdspladsens samfundsopga-
ve.
Derudover kan det tage år at opnå samme operationelle niveau, som før udflytningen,
grundet den store personaleomsætning.
Vi har samlet artiklernes væsentligste variable i figuren herunder. Denne viser hvilke centrale
variable, flytningsprocessen kan influere og hvilke faktorer, der kan påvirke variablene i forbin-
delse med en flytningsproces.
1
Se tabel 1 for en forklaring af centrale begreber.
Side
5
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0008.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Figur 2-1: Centrale variable fra artiklerne
En positiv (lokale multiplikator effekter) eller negativ
(fortrængningseffekt) økonomisk effekt som følge af
fremkomsten af offentlige arbejdspladser på et lokalt marked
Arbejdsudbudselasticitet
Lønforhold mellem det private og offentlige
Rekruttering
Leje, bygge og investering
Løn- og kompensationsordninger
Konsulentydelser
Rejseomkostninger
Markedsføring, annoncer og lignende
Afstand fra oprindelig arbejdsplads
Økonomiske konjunkturer (økonomisk høj konjunktur fører til
øget personaleomsætning)
Pendlerordninger og andre personale fastholdende
flytteordninger
PRIVAT VÆKST
TRANSAKTIONS-
OMKOSTNINGER
PERSONALE-
OMSÆTNING
STYRELSENS
OPGAVE-
VARETAGELSE
Personaleomsætning
Opgaveportefølje
Sygefravær
Videns- og kompetencetab
I tabellen herunder har vi præsenteret hvilke kilder, der ligger til grund for de præsenterede
fund.
Tabel 2-2: Reviewets fund og dertilhørende kilder
Fund
Omkostningerne pr. flyttet ar-
bejdsplads bliver ofte højere end
det estimerede
Artikler
Guilia Faggio: Relocation of Public Sector Workers: Evaluating a
Place-based Policy (updated 2015)
Jodie Carson: The relocation of public sector jobs in England. Scot-
land and The Republic of Ireland (2008)
Erik Huldt: Relocation of Governmental Workplaces (2015)
Jodie Carson: The relocation of public sector jobs in England. Scot-
land and The Republic of Ireland (2008)
Erik Huldt: Relocation of Governmental Workplaces (2015)
Sølvi Mathiesen: Erfaringer med utflyttning af statlige virksomhe-
der I Norge (2015)
Klaus Lindegaard: Erfaring med udflytning af statslige arbejdsplad-
ser (2009)
Flytningerne forårsager stor per-
sonaleomsætning
I spørgsmålet om hvorvidt udflyt-
ninger skaber lokal og privat
vækst, er der modsatrettede effek-
ter. Forskellige studier peger i
forskellige retninger ift. Hvorvidt,
den samlede effekt er positiv,
negativ eller negligerbar.
Guilia Faggio & Henry G. Overman: The Effect of public sector
Employment on Local Labour Markets (2012)
Guilia Faggio: Relocation of Public Sector Workers: Evaluating a
Place-based Policy (updated 2015)
Jodie Carson: The relocation of public sector jobs in England. Scot-
land and The Republic of Ireland (2008)
Lise Haaland Eriksen: Evaluering av utflytning av statlig virksom
het - Komparativ analyse (2009)
Klaus Lindegaard: Erfaring med udflytning af statslige arbejdsplad-
ser (2009)
Der er samlet set ikke de store
besparelser at hente på lang sigt
ved at flytte arbejdspladser væk
fra storbyerne.
Jodie Carson: The relocation of public sector jobs in England. Scot-
land and The Republic of Ireland (2008)
Lise Haaland Eriksen: Evaluering av utflytning av statlig virksom-
het: Komparativ analyse (2009)
Sølvi Mathiesen: Erfaringer med utflyttning af statlige virksomhe-
der I Norge (2015)
Flytningerne forårsager en midler-
Lise Haaland Eriksen: Evaluering av utflytning av statlig virksom-
Side
6
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0009.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
tidig svækkelse af arbejdspladsens
samfundsopgave.
het: Komparativ analyse (2009)
Klaus Lindegaard: Erfaring med udflytning af statslige arbejdsplad-
ser (2009)
Erik Huldt: Relocation of Governmental Workplaces (2015)
Jodie Carson: The relocation of public sector jobs in England. Scot-
land and The Republic of Ireland (2008)
2.3
Resume af artiklerne
Artikel
Resume
Faggio, G. (2015) Relocation of Public Sector Workers:
Evaluating a Place-based Policy, SERC discussion paper
Artiklen undersøger et initiativ, hvor 25.000 offentlige arbejdspladser blev udflyttet fra London og
det sydøstlige England til andre steder i Storbritannien. FUdflytningerne havde flere formål, men i
artiklen undersøger man, hvad udflytningerne har haft af betydning for det lokalområde, som
arbejdspladserne flyttes til. Mere specifikt undersøges det, hvad udflytningerne har af effekt på
beskæftigelsen i lokalområdets private sektor, og dennes delsektorer.
Generelt
har Fudflytninger-
ne haft en positiv effekt på den private beskæftigelse i de tilflyttede lokalområder.
Artiklens forfatter anvender paneldata og en form for difference-in-difference-model (treatment
intensity model) til at undersøge effekterne af udflytningen på lokalområdet samt naboområdet.
Her finder man, at udflytningerne har en positiv effekt på den private beskæftigelse i det område,
som arbejdspladserne flyttes til, hvilket tilskrives den lokale multiplier-effekt (tilflytning af ar-
bejdskraft øger områdets efterspørgsel af diverse goder). Den positive effekt er imidlertid sektor-
betinget, således at non-tradable sektoren stimuleres af tilflytningen, mens fremstillingssektoren
dæmpes. Den dæmpende effekt tilskrives den såkaldte crowding-out-effect, som tilsiger at områ-
det oplever prisstigning i kraft af den højere efterspørgsel, hvilket potentielt får virksomheder til at
flytte. For fremstillingssektoren dominerer crowding-out effekten den lokale multiplier-effekt,
eftersom den lokale efterspørgsel kun udgør en meget lille del af den samlede efterspørgsel for
denne industri. Servicesektoren er derimod stærkt påvirket af den lokale efterspørgsel, hvorfor
den lokale multipliereffekt dominerer for servicesektoren.
Datagrundlag
Studiet anvender paneldata til at lave en standard diff-n-diff analyse af udflytningerne, samt en
treatment intensity model til at estimere spill-over
effects på de forskellige OA’s (output areas)
naboområder. Effekterne vurderes af forfatteren til at være robuste.
Paneldatasættet konstrueres på baggrund af 3 datakilder:
-
The UK Office of Government Commerce
-
Business Structure Database (BSD)
-
UK 1991 and 2001Censusues of Population
De tre primære outcome variable, som måles på for de forskellige OA’er er:
-
Den totale beskæftigelse i den private sektor
-
Beskæftigelsen i fremstillingssektoren
-
Beskæftigelsen i servicesektoren
Effekter for det lokale arbejdsmarked:
-
Tilflytning af offentlige arbejdspladser har en positiv effekt på udbuddet af private ar-
bejdspladser (5,5 private arbejdspladser blev dannet i området pr 10. arbejdspladser ud-
flyttet til området)
Udflytningen har også en effekt på sektorsammensætning af jobs i lokalområdet: Udflyt-
ningen stimulerer servicesektoren og har en dæmpende (om end svagere) effekt på
fremstillingsindustrien.
Studiet finder også, at private virksomheder har en tendens til at flytte tættere på ud-
flytnings-steder (relocation
sites),
således at de flytter ud af områder 1-2 km fra stedet
til områder 0-1 km fra stedet.
Effekterne er meget lokale, og spillover-effekterne til naboområderne er meget små.
Fund
-
-
-
Planlægning og gennemsigtighed i forbindelse med udflytningerne
-
Der var en lav grad af gennemsigtighed i, hvordan de forskellige relocation sites blev ud-
valgt, og det har for forskere været svært at gennemskue systematik eller formål i ud-
vælgelsen. Det vurderes, at planlægningen af udflytningerne var dårlig og uigennemsig-
tig, hvilket resulterede i højere end forventede udflytningsomkostninger på kort sigt.
Arbejdstagernes mobilitet
-
Der er intet data på, hvor mange af de ansatte der er flyttet med de udflyttede job.
Artikel
Resume
Faggio, G., Overman, H. G. (2012) The Effect of public sector Employment on Local La-
bour Markets, SERC discussion paper
Artiklens formål er at undersøge effekten af offentlig beskæftigelse på det lokale, private arbejds-
marked. Artiklen starter med et kort review af tidligere studier af offentlige arbejdspladsers effekt
Side
7
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0010.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
på lokale arbejdsmarkeder, herunder effekten af udflytninger. Artiklens forfatter hæfter sig ved, at
den foreliggende empiri på området er mangelfuld, men at der alligevel er fundet nogle dynamik-
ker, som man kan tage udgangspunkt i udarbejdelsen af en teoretisk ramme. Det drejer sig om
føromtalte lokale multiplier- og crowding-out effekten. Tidligere empiri viser, at crowding out-
effekten dominerer tradable-sektoren, fordi denne sektor ikke påvirkes synderligt af den øgede
lokale efterspørgsel. Multiplier-effekten er mere prominent hos non-tradable sektoren, men selv
denne, viser et studie, kan domineres af crowding out-effekten, hvilket resulterer i, at fremkomsten
af offentlige arbejdspladser fører til øget ledighed generelt.
På baggrund af tidligere empiri og teoretiske modeller, udvikler artiklens forfatter et teoretisk
framework, der forudsiger at en multiplier-effekt for non-tradable sektoren og en crowding out-
effekt for tradable-sektoren. Denne hypotese testes så, ved (primært) at se på udviklingen i ar-
bejdsmarkedet fra 2003 til 2007 grundet begrænsninger i data.
Artiklens forfatter anvender fra data fra lokale myndigheder fra Annual Business Inquiry (ABI).
Dette er en omfattende survey, som indeholder mængden af jobs hos arbejdsgiverne brudt ned på
køn, fuld tid/deltid samt detaljer om industri. Denne survey adskiller desuden private og offentlige
arbejdspladser siden 2003, således at forfatteren har ovenstående surveydata fra 2003 til 2008.
Tallene fra 2008 anvendes imidlertid ikke i analysen grundet finanskrisen.
Artiklen ser derudover på data fra 1999 for at øge spændet for udviklingen, selvom disse data har
en dårligere skelnen mellem private og offentlige arbejdspladser.
De tre primære outcome variable, som måles på er:
-
Den totale beskæftigelse i den private sektor
-
Beskæftigelsen i fremstillingssektoren
-
Beskæftigelsen i servicesektoren
Artiklens forfatter anvender OLS og en IV-model samt en række kontrolvariable til at afgøre effek-
ten af offentlig beskæftigelse på privat beskæftigelse. Jeg går ikke i detaljer med den overordnede
statistiske modellering i dette resume.
Pa baggrund af data fra 2003 til 2007 konkluderes det, at offentlig beskæftigelse overordnet set
ikke har nogen effekt på privat beskæftigelse i lokalområder. Som konsekvens heraf vil øget offent-
lig beskæftigelse øge den samlede beskæftigelse én til én.
Ser man sektorspecifikt på det, har øget offentlig beskæftigelse (som forudset) en positiv effekt på
non-tradable-sektoren og en negativ effekt på tradable sektoren. Fremkomsten af offentlige ar-
bejdspladser i et område, vil således have en effekt på den lokale sammensætning af private sek-
tor-jobs.
Ser man på data fra 1999, tegner der sig imidlertid et billede af en svagere multiplier-effekt helt
generelt. Ser man på data over længere tid, har offentlige beskæftigelse altså overordnet set en
negativ effekt på privat beskæftigelse. Disse estimater er imidlertid ikke statistisk signifikante.
Artikel
Resume
Carson, J. (2008) The relocation of public sector jobs in England, Scotland and The Re-
public of Ireland, Research Paper: Research and Library Services, Northern Ireland As-
sembly
Artiklen samler erfaringer fra udflytninger af offentlige arbejdspladser I England, Scotland og Ir-
land med henblik på at kunne anvende den viden, til når Nordirland skal flytte offentlige arbejds-
pladser ud. Artiklen starter med et oprids af de forskellige rationaler for flytning. Dernæst gen-
nemgår artiklen de udflytninger, der har været i England, Scotland og Irland, for til sidst at lave en
sammenfatning af erfaringerne fra udflytninger. Artiklen betoner det faktum, at der i det store hele
mangler egentlig evidens for udflytningernes effekter, hvorfor ”erfaringer” anvendes frem for
effekter. Artiklen går ikke i dybden med erfaringerne, men henviser i stedet til opsummeringer af
rapporter.
Artiklen kigger på udflytningsrunder i England, Scotland og Irland i løbet af de sidste 40 år. Man
finder følgende:
-
I England er der siden 1963 blevet udflyttet 95000 arbejdspladser fra London til resten af
England. Størstedelen af arbejdspladserne var lavere administrative stillinger.
-
I Scotland er der i 2006 blevet flytter 1653 arbejdspladser fra Edinburgh til resten af
Scotland. De fleste af disse arbejdspladser røg til Glasgow.
-
I Irland er der planlagt 2138 udflytninger, som skal gennemføres i 2007.
Til at bestemme positive og negative erfaringer har artiklen kigget på forskellige rapporter fra
ministerier og andre aktører, som de anvender til at lave et kort oprids af hidtidige fund.
Fund
Fordele ved udflytningerne:
-
Økonomiske fordele for områderne som arbejdspladserne flyttede til
-
Bredere og mindre veldokumenterede fordele omfatter kompetenceløft i tilflytningsområ-
derne samt øget investering og optimisme ift at opbygge og udvikle områderne.
-
Forbedrede indkvarteringsmuligheder
-
Mulighed for at ændre og udvikle arbejdsgange
-
Bedre rekruttering
-
Højere produktivitet
-
Bedre fastholdelse af medarbejdere
-
Bedre kvalifikationer hos medarbejderne
Ulemper ved udflytningerne
-
Fremkomst af ”dem-og-os”-kultur,
hvor de udflyttede medarbejdere følte sig isoleret
Side
8
af
41
Datagrundlag
Fund
Datagrundlag
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0011.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
-
-
-
-
-
Artikel
Resume
Tøven ved at lade sig udflytte for senior-medarbejdere grundet en følelse af, at karriere-
mulighederne er mindre udenfor deres respektive by.
Tilgangen af offentlige arbejdspladser kan øge det lokale lønpres
Kræver stor grad af planlægning og kontrol
Stor personaleudskiftning ved udflytning, deraf store omkostninger grundet rekruttering
og personaleoverlap i perioden.
Forstyrrelser i leveringen af den udflyttede arbejdsplads’ service.
Datagrundlag
Duranton, G., Kerr, W. R. (2015) The Logic of Agglomeration, Working Paper 16-037
Artiklen omhandler agglomoration economics og beskæftiger sig derfor som sådan ikke med udflyt-
ninger, men derimod med de økonomiske konsekvenser af, at arbejdspladser koncentreres i mindre
geografiske områder (fx storbyer). Således kan artiklen ikke anvendes til at sige noget om udflyt-
ninger, men kan evt. bidrage med at forstå nogle af de økonomiske dynamikker, der forekommer,
når densiteten af arbejdspladser i et afgrænset geografisk område øges.
Artiklen er særligt optaget af mikro-interaktioner mellem forskellige firmaer/arbejdspladser, og
hvordan disse interaktioner påvirker løn og produktivitet i områder med en høj koncentration af
arbejdspladser
Artiklens forfattere er i høj grad motiveret af det faktum, at den øgede tilgængelighed af data på
virksomhedsniveau muliggør mere sofistikerede analyser af agglomeration economies. Således
kigger de på forskellige frameworks indenfor agglomeration-litteraturen, og hvordan disse kan
udfoldes og testes empirisk med det data, der nu er tilgængeligt. Artiklen er således en form for
teoretisk analyse, der ser på potentialet for agglomeration-forskningen fremadrettet.
Erik Huldt (2015) Relocation of Governmental Workplaces, ECPRD Request no. 2959, Sve-
riges Riksdag
Artiklen er en forespørgsel rettet mod den svenske Riksdag om at redegøre for 5 punkter omhand-
lende Sveriges erfaringer med udflytninger af statslige arbejdspladser. Forespørgslen er foretaget
igennem det europæiske forskningsnetværk ECPRD og punkterne er som følger:
1. Hvor mange offentlige arbejdspladser er blevet forflyttet igennem de sidste 15 år, og hvor
mange medarbejdere valgte at flytte med arbejdspladsen?
2. Hvad var omkostningerne pr. job pr. institution, og hvilke poster inkluderes i de beregnede
omkostninger?
3. Opretholdt de udflyttede medarbejdere deres løn, og var der nogen form for kompensation
for de berørte eller incitamenter for at flytte med?
4. Hvad var konsekvenserne for de udflyttede organisationers effektivitet i deres opgavevare-
tagelse?
5. Hvad er tendenserne ift., hvordan medflytterne køber bolig? Pendler de, køber de bolig i
samme område, som deres arbejdsplads flyttes til, eller vælger de at købe bolig på landet?
Artiklen er et kort svar på ovenstående 5 spørgsmål.
Artikel
Resume
Datagrundlag
Fund
I svaret anvender forfatteren kilder i form af budgetter fra statens offentlige udredninger samt den
svenske rigsrevision.
I 2004 blev det besluttet, at 2500 offentlige arbejdspladser skulle udflyttes fra Stockholm i perioden
2005-2008. Artiklens forfatter tager udgangspunkt i denne udflytningsrunde i svaret, som her op-
summeres ud fra de 5 stillede spørgsmål:
1.
2.
3.
Medflytningsfrekvensen i forbindelse med udflytningerne var ekstremt lav (1 pct.)
Omkostningerne pr. flyttet arbejdsplads blev væsentligt højere end beregnet. 1,1 mio.
kr. pr flyttet arbejdsplads imod forventede 0,7 mio. Kr. Der var imidlertid krav om
egenfinansiering af flytteomkostningerne for de berørte arbejdspladser.
Man lavede en generøs pendlerordning for de, der boede i Stokholm og skulle til Karl-
stad og Östersund, men på trods af dette var det meget få, der valgt dette alternativ.
Den gældende lønudvikling for det fåtal, som flyttede med rapporteres ikke af rigsrevi-
sionen.
Det svenske folkesundhedsinstitut og konsumentverk blev flyttet helt fra stockholm til
hhv. Östersund og Karlstad. Omlokaliseringen af disse institutioner indebar et omfat-
tende produktionsbortfald, som forklares med følgende faktorer: ¨
a. Man stillede strenge krav om egenfinansiering.
b. Medflytningsfrekvensen var meget lav.
c. Vilkår for arbejdstider og opsigelsesperioder var generøse.
d. Erfarent personale sagde op og tog deres kompetence og netværk med sig.
e. Nyt personale savnede erfaring og specialiseret viden.
f.
Underbemandethed i perioder.
Institutionerne blev udflyttet i 2007, og det skønnes, at man først i 2009 var tilbage på
samme produktionsniveau.
Der findes rapportering af dette. Igen bør det nævnes, at medflytningsfrekvensen var
ekstremt lav.
4.
5.
Artikel
Resume
Sølvi M, (2015) Erfaringer med utflyttning af statlige virksomheder I Norge, Stortingets
Utredningsseksjon
Artiklen er, ligesom den forrige, en forespørgsel rettet mod den norske Storting om at redegøre for 5
punkter omhandlende Norges erfaringer med udflytninger af statslige arbejdspladser. Spørgsmålene
er identiske med de stillede til Sverige:
Side
9
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0012.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
1.
2.
3.
4.
5.
Hvor mange offentlige arbejdspladser er blevet forflyttet igennem de sidste 15 år, og hvor
mange medarbejdere valgte at flytte med arbejdspladsen?
Hvad var omkostningerne pr. job pr. institution, og hvilke poster inkluderes i de beregnede
omkostninger?
Opretholdt de udflyttede medarbejdere deres løn, og var der nogen form for kompensation
for de berørte eller incitamenter for at flytte med?
Hvad var konsekvenserne for de udflyttede organisationers effektivitet i deres opgavevare-
tagelse?
Hvad er tendenserne ift., hvordan medflytterne køber bolig? Pendler de, køber de bolig i
samme område, som deres arbejdsplads flyttes til, eller vælger de at købe bolig på landet?
Artiklen er et svar på ovenstående spørgsmål
Artikel
Resume
Eriksen, L. H. (2009) Evaluering av utflytning av statlig virksomhet
komparativ analy-
se, Asplan Viak
Dette er evalueringen, som henvises til, i ovenstående svar. Evalueringen er en komparativ analyse
af 7 statslige virksomheders udflytning fra Oslo til resten af Norge. Det drejer sig om Direktoratet
for Samfunnssikkerhet og Beredskab, Medietilsynet, Konkurransetilsynet, Kystverket, Luftfartstilsy-
net, Post- og teletilsynet og Sjøfartsdirektoratet.
Evalueringen starter med en metodisk redegørelse, hvorefter hver case gennemgås detaljeret for til
sidst at lave en komparativ analyse. De to primære outcomes, evalueringen beskæftiger sig med,
er
virkninger for organisationen
og
virkninger for tilflytningsregionen
Datagrundlag
Evalueringen anvender flere datakilder herunder:
1.
2.
Kvantitative data om personaledemografi, omkostninger og regionaløkonomiske virknin-
ger
Kvalitative data i form af interviews af ansatte i tilsynene, repræsentanter for departe-
menterne, brugere og regionale aktører. Ud fra interviewene har man kunnet kortlægge
flytteprocessen, bemandingssituationen, rekruttering, driftssituationen, vurderinger af
målopfyldelse samt øvrige uintenderede konsekvenser af udflytningerne.
Dokumenter, herunder årsrapporter, virksomheders aktivitetsmål, brugerundersøgelser
mm.
Udflytningerne forårsagede en meget stor udskiftning i personale; mellem 75- og 90 pct.
Det vurderes, at den økonomiske højkonjunktur bidrog yderligere til de mange opsigelser.
Det vurderes ikke, at de politiske tiltag, man gjorde for at fastholde medarbejdere, havde
den tilsigtede effekt på mængden af borgere, der flyttede med arbejdspladsen. Til gen-
gæld vurderes det, at det havde en effekt på, hvor længe det lykkedes at fastholde med-
arbejdere
inden
selve udflytningen.
Udflytningerne forårsagede en midlertidig svækkelse af vigtige samfundsopgaver. Udflyt-
ningerne resulterede i, at mange erfarne og specialiserede medarbejdere sagde op, hvil-
ket resulterede i et omfattende videnstab i organisationerne. Derudover krævede den om-
fattende rekruttering mange ressourcer, hvilket betød, at man i udflytningsperioden måt-
te nedprioritere vigtige funktioner i virksomheden såsom kontrolforanstaltninger, udvik-
ling i den offentlige regulering samt internationale forpligtelser.
De økonomiske og sociale effekter på de tilflyttede regioner er negligerbare.
Kommunikationen mellem ressortministeriet og de enkelte virksomheder er ikke mærk-
bart forandret.
Udflytningerne har ikke medført besparelser. Evalueringen finder ikke, at det er billigere
at drive de berørte statslige organisationer udenfor Oslo. De små besparelser, der er i
lønomkostninger, skyldes sandsynligvis, at den gennemsnitlige anciennitet er faldet væ-
sentligt som følge af de mange opsigelser.
Rekrutteringsbasen i de tilflyttede regioner er af afgørende betydning for, hvorvidt udflyt-
ningen kan blive en succes. Derfor opfordrer evalueringen på det kraftigste til, at man ik-
ke tager drastiske beslutninger om udflytning, før man er helt sikker på at, at der eksiste-
rer de fornødne kompetencer i det område, man flytter virksomhederne til.
Det økonomiske opsving i perioden intensiverede udfordringerne ved udflytningen. Det
vurderes, at højkonjunkturen gjorde det sværere at rekruttere samt at fastholde kritiske
kompetencer i de statslige virksomheder.
3.
Fund
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Artikel
Resume
Black, S. (2015) Civil Service Relocationm, House of Commons Library
Artiklen er, ligesom de to forrige, en forespørgsel. Denne gang rettet mod det britiske parlament,
og med samme spørgsmål som tidligere. Det tilsendte dokument formår imidlertid ikke at svare på
nogle af spørgsmålene, hvilket dokumentet også selv pointerer. Dette skyldes angiveligt, at der
mangler adgang til data på de forhold, som efterlyses. I svaret henviser man i stedet til en hånd-
fuld rapporter, som måske er relevante.
Side
10
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0013.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Artikel
Resume
Lindegaard, K. (2009) Erfaring med udflytning af statslige arbejdspladser, IFUL: Syd-
dansk Universitet
Artiklen er en kvalitativ undersøgelse af udflytningen af Sikkerhedsstyrelsen, Betalingscenter Skat
samt Statsforvaltningen. I undersøgelsen af de udflyttede styrelser fokuseres der på:
-
-
-
-
-
-
-
Samarbejde i centraladministrationen
Økonomiske forhold (etablerings- og flytningsudgifter, husleje, rejseudgifter)
Lokalemæssige forhold
Infrastruktur og miljø
Betjening af borgere og andre brugere
Medarbejdermæssige forhold (fastholdelse og rekruttering, løn og ansættelsesvilkår)
Udnyttelse af IT.
Datagrund-
lag
Fund
Artiklen anvender interviewdata fra nøglemedarbejdere i styrelserne samt deskriptive statistikker
fra Danmarks Statistik og Velfærdsministeriet.
Udflytningen af Sikkerhedsstyrelsen er den seneste og mest sammenlignelige udflytning i modsæt-
ning til Betalingscenter Skat, som ikke på samme måde kan betragtes som en udflytning. For Sik-
kerhedsstyrelsen gjorde følgende forhold sig gældende:
-
-
Personaleomsætning på omkring 75 pct.
Samlet vurdering: Stærk etableringsproces. Dog manglende kommunal indsats i forhold til
forfølgelse og implementering af vækstsporet ved etableringen. Den kommunale indsats
var domineret af tilflytningsmotivet
Artikel
Resume
Glaeser. E. L., Resseger, M. G. (2009) The Complementarity between cities and skills,
National Bureau of Economic Research: Working Paper 15103
Artiklen behandler spørgsmålet om, hvorfor og hvordan bystørrelsen påvirker produktiviteten pr.
arbejder samt lønnen i befolkningstætte områder (storbyer). Artiklens forfatter har et særligt fokus
på uddannelsesgraden byer med over 100.000 indbyggere, og hvordan denne variabel interagerer
med effekten.
Forfatteren finder, at agglomeration-effekten er stærk i byer med en veluddannet arbejdsstyrke og
svag til ikke eksisterende i byer med en dårligere uddannet arbejdsstyrke. Resten af artiklen går
med at forsøge at forklare denne tendens teoretisk ved at teste forskellige hypoteser.
Forfatteren lykkes ikke med at finde noget
afgørende
bevis for noget, men nogle af artiklens resul-
tater
peger på,
at kompetenceakkumuleringen samt den teknologiske fremskridtsrate er hurtigere i
store byer med en mere veluddannet arbejdsstyrke.
Artiklen anvender registerdata på bystørrelse, produktivitet pr. arbejder og andelen af arbejdsstyr-
ken med collegeuddannelse, samt nominel og realløn. Derudover anvendes der surveydata (Gene-
ral Social Survey) til at belyse læringseffekten i byerne.
Produktivitet pr. arbejder udregnes ved at dividere byens bruttoproduktivitet med byens samlede
arbejdsstyrke (Kilde: Bureau of Economic Analysis)
Datagrundlag
Fund
-
-
-
I storbyer, hvor under 18 % af arbejdsstyrken har en college-uddannelse, har bystørrelse
ingen effekt på produktiviteten pr arbejder.
I storbyer, hvor over 25 % af arbejdsstyrken har en college-uddannelse, kan bystørrelse
forklare 45 % af variationen i produktivitet pr. arbejder.
Såkaldte
learning effects
er større i byer med en veluddannet arbejdsstyrke, hvilket kan
forklare noget af interaktionen.
Artikel
Resume
Moretti, E. (2004)
Worker’s Education, Spillovers, and Productivity: Evidence from Plant-
Level Production Functions,
The American Economic Review,
Vol. 94, No. 3, pp. 656-690
Artiklen undersøger, hvorvidt fabrikkers produktivitet påvirkes af det omkringliggende områdes
grad af menneskelig kapital (uddannelse). Dette gør forfatteren ved at undersøge hvorvidt fabrik-
ker lokaliseret i byer, der oplever en stigning i det generelle uddannelsesniveau, øger deres pro-
duktion mere end fabrikker, hvor uddannelsesniveauet er konstant. Forfatteren finder, at fabrikker
lokaliseret i byer, der oplever en fremgang i menneskelig kapital, oplever en øget produktivitet,
som ikke matches af fabrikker i områder, hvor det menneskelige kapital er konstant
også når der
kontrolleres for fabrikkernes eget humane kapital. Altså kan fabrikker i veluddannede områder
producere mere med samme input.
Effekten er robust på tværs af flere modeller, og indikerer eksistensen af en spill-over effekt af
menneskelig kapital på fremstillingsindustrien i storbyer. Derudover øges effekten i takt med den
geografiske og økonomiske proksimitet af den menneskelige kapital. Altså har det en betydning,
hvor tæt fabrikken er på byens koncentration af menneskelig kapital, samt hvorvidt den menneske-
lige kapital er relevant for fabrikken. High-tech fabrikker oplever, logisk nok, en større spillover
effekt af high-tech menneskelig kapital, mens low-tech fabrikker påvirkes af low-tech menneskelig
kapital.
Artiklen giver intet svar på hvilke mekanismer, der forårsager spill-overeffekten.
Side
11
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0014.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Datagrundlag
Artiklen anvender et datasæt, der matcher Census’ opgørelse for fabrikker med Census’ data om-
kring arbejderkarakteristik. Datasættet har paneldatastruktur og er tilstrækkeligt stort til at kunne
disaggreggeres ud på byområder.
Fabrikkers produktivitet stiger i områder, hvor der er høj densitet af menneskelig kapital, også når
der kontrolleres for fabrikkernes egen grad af menneskelig kapital.
Fund
Side
12
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0015.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
3.
3.1
BESVARELSER FRA SPØRGESKEMAUNDERSØGELSEN
Erfaringer på tværs af styrelserne efter de seks analysetemaer
3.1.1 Mulighed for at præge processen og kommunikation om processen
Figur 3-1: I hvilken grad har du og dine kollegaer indflydelse på de fysiske rammer på din arbejdsplads i
forbindelse med flytningen?
Statens Administration (n = 13)
15%
31%
23%
31%
Nævnenes Hus (n = 28)
7%
25%
32%
25%
11%
Landbrugsstyrelsen (n = 89) 1% 13%
29%
42%
15%
Geodatastyrelsen (n = 22)
0%
27%
10%
20%
14%
30%
40%
27%
50%
60%
70%
23%
80%
9%
90% 100%
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
Ved ikke
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: Figuren viser svar fra både medflyttede og nyansatte medarbejdere, som er medlemmer af en af de tre fagfor-
eninger.
Figur 3-2: I hvilken grad har flytningen øget dig og dine kollegers indflydelse på de fysiske rammer for
dit arbejde?
Statens Administration (n = 9)
11%
33%
22%
33%
Nævnenes Hus (n = 18)
6% 11%
22%
28%
33%
Landbrugsstyrelsen (n = 39)
13%
23%
38%
26%
Geodatastyrelsen (n = 15)
0%
27%
10%
20%
30%
40%
40%
50%
60%
13%
70%
7%
13%
90%
100%
80%
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
Ved ikke
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: Figuren viser svar fra både medflyttede og nyansatte medarbejdere, som er medlemmer af en af de tre fagfor-
eninger og som har svaret
i høj grad, i nogen grad eller i mindre grad
på spørgsmålet forinden fra figur 2.1.
Side
13
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0016.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Figur 3-3: Hvor tilfreds er du overordnet set med dig og dine kollegers medinddragelse i processen i
forbindelse med flytningen?
Statens Administration (n = 13)
38%
23%
8%
31%
Nævnenes Hus (n = 28) 4% 11%
43%
7% 7%
29%
Landbrugsstyrelsen (n = 89) 3% 8%
42%
22%
9%
16%
Geodatastyrelsen (n = 22)
23%
14%
32%
5% 9%
18%
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90% 100%
Meget tilfreds
Tilfreds
Hverken tilfreds eller utilfreds
Utilfreds
Meget utilfreds
Ved ikke
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: Figuren viser svar fra både medflyttede og nyansatte medarbejdere, som er medlemmer af en af de tre fagfor-
eninger.
Figur 3-4: I hvilken grad føler du, at der blev kommunikeret klart fra arbejdsgivers side om dine ret-
tigheder i forhold til opsigelse, godtgørelser, o.l.?
Statens Administration (n = 1)
100%
Nævnenes Hus (n = 4)
25%
25%
50%
Landbrugsstyrelsen (n = 71)
17%
27%
14%
6%
37%
Geodatastyrelsen (n = 13)
0%
10%
46%
20%
30%
40%
50%
38%
60%
70%
80%
8% 8%
90%
100%
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
Ved ikke
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: Figuren viser svar fra medflyttede medarbejdere, som er medlemmer af en af de tre fagforeninger. I opgørel-
sen for Landbrugsstyrelsen indgår svar fra medflyttere til Augustenborg samt ansatte på styrelsens kontor i Køben-
havn, som er berørt af flytningen.
Side
14
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0017.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Figur 3-5: I hvilken grad føler du, at der blev kommunikeret klart fra arbejdsgivers side om dine mulig-
heder for pendlerordninger o.l.?
Statens Administration (n = 1)
100%
Nævnenes Hus (n = 4)
25%
75%
Landbrugsstyrelsen (n = 71)
6%
21%
18%
4%
51%
Geodatastyrelsen (n = 13)
0%
10%
20%
62%
30%
40%
50%
60%
23%
70%
80%
15%
90%
100%
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
Ved ikke
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: Figuren viser svar fra medflyttede medarbejdere, som er medlemmer af en af de tre fagforeninger. I opgørel-
sen for Landbrugsstyrelsen indgår svar fra medflyttere til Augustenborg samt ansatte på styrelsens kontor i Køben-
havn, som er berørt af flytningen.
3.1.2 Stabilitet i arbejdskraften
Figur 3-6: Hvor tilfreds er du med dit job alt i alt?
Statens Administration (n = 13)
31%
31%
31%
8%
Nævnenes Hus (n = 28)
21%
57%
14%
4% 0%
4%
Landbrugsstyrelsen (n = 89)
20%
53%
11%
10% 4%
1%
Geodatastyrelsen (n = 22)
0%
10%
36%
20%
30%
40%
36%
50%
60%
70%
9%
80%
18%
0%
90% 100%
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: Figuren viser svar fra både medflyttede og nyansatte medarbejdere, som er medlemmer af en af de tre fagfor-
eninger.
Meget tilfreds
Hverken tilfreds eller utilfreds
Meget utilfreds
Tilfreds
Utilfreds
Ved ikke
Side
15
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0018.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Figur 3-7: Hvilke overvejelser har du om at skifte job?
Statens Administration (n = 13)
54%
8%
23%
15%
Nævnenes Hus (n = 28)
54%
21%
21%
4%
Landbrugsstyrelsen (n = 89)
37%
13%
42%
8%
Geodatastyrelsen (n = 22)
0%
10%
20%
59%
30%
40%
50%
5%
60%
70%
32%
80%
5%
90% 100%
Ingen overvejelser
Overvejer, men søger ikke
Overvejer og søger lidt
Søger aktivt
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: Figuren viser svar fra både medflyttede og nyansatte medarbejdere, som er medlemmer af en af de tre fagfor-
eninger.
Figur 3-8: Kan du se dig selv arbejde på din nuværende arbejdsplads om 3 år?
Statens Administration (n = 13)
62%
31%
8%
Nævnenes Hus (n = 28)
50%
18%
32%
Landbrugsstyrelsen (n = 89)
53%
24%
24%
Geodatastyrelsen (n = 22)
0%
10%
20%
68%
30%
40%
50%
60%
9%
70%
80%
23%
90% 100%
Ja
Nej
Ved ikke
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: Figuren viser svar fra både medflyttede og nyansatte medarbejdere, som er medlemmer af en af de tre fagfor-
eninger.
Figur 3-9: Forestiller du dig, at dit næste job bliver på en arbejdsplads i samme geografiske område som
din nuværende?
Statens Administration (n = 13)
54%
15%
31%
Nævnenes Hus (n = 28)
46%
39%
14%
Landbrugsstyrelsen (n = 89)
76%
11%
12%
Geodatastyrelsen (n = 22)
0%
10%
20%
55%
30%
40%
50%
14%
60%
70%
32%
80%
90% 100%
Ja
Nej
Ved ikke
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: Figuren viser svar fra både medflyttede og nyansatte medarbejdere, som er medlemmer af en af de tre fagfor-
eninger.
Side
16
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0019.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
3.1.3 Forventninger til opgaver og fordeling af opgaver
Figur 3-10: I hvilken grad er du på nuværende tidspunkt afklaret med arbejdsfordelingen mellem dig og
dine kollegaer?
Statens Administration (n = 13)
23%
46%
31%
Nævnenes Hus (n = 28)
46%
46%
7%
Landbrugsstyrelsen (n = 89)
24%
47%
25%
2%
2%
Geodatastyrelsen (n = 22)
0%
10%
36%
20%
30%
40%
50%
50%
60%
70%
80%
9% 5%
90% 100%
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
Ved ikke
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: Figuren viser svar fra både medflyttede og nyansatte medarbejdere, som er medlemmer af en af de tre fagfor-
eninger.
Figur 3-11: Har du efter flytningen fået en ny rolle på din arbejdsplads?
Statens Administration (n = 1)
100%
Nævnenes Hus (n = 4)
25%
75%
Landbrugsstyrelsen (n = 71)
38%
56%
6%
Geodatastyrelsen (n = 13)
54%
10%
20%
Ja
30%
40%
50%
Nej
60%
38%
70%
80%
90%
8%
100%
0%
Ved ikke
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: Figuren viser svar fra medflyttede medarbejdere, som er medlemmer af en af de tre fagforeninger. I opgørel-
sen for Landbrugsstyrelsen indgår svar fra medflyttere til Augustenborg samt ansatte på styrelsens kontor i Køben-
havn, som er berørt af flytningen.
Side
17
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0020.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Figur 3-12: I hvilken grad blev du forberedt på, at din rolle ville ændre sig?
Statens Administration (n = 1)
100%
Nævnenes Hus (n = 1)
100%
Landbrugsstyrelsen (n = 27)
26%
44%
11%
7%
11%
Geodatastyrelsen (n = 7)
0%
29%
10%
20%
30%
29%
40%
50%
14%
60%
70%
29%
80%
90%
100%
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
Ved ikke
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: Figuren viser svar fra medflyttede medarbejdere, som er medlemmer af en af de tre fagforeninger og som har
svaret
ja
til spørgsmålet forinden i figur 2.11. I opgørelsen for Landbrugsstyrelsen indgår svar fra medflyttere til
Augustenborg samt ansatte på styrelsens kontor i København, som er berørt af flytningen.
Figur 3-13: Hvad indebærer din nye rolle? (Sæt gerne flere krydser)
Statens Administration (n = 1)
Nævnenes Hus (n = 1)
Landbrugsstyrelsen (n = 27)
Geodatastyrelsen (n = 7)
0%
10%
20%
100%
100%
52%
71%
30%
40%
50%
60%
70%
19%
4% 7%
14%
80%
19%
14%
90%
100%
Jeg har fået anderledes arbejdsopgaver
Jeg har fået mindre ansvar
Andet
Jeg har fået mere ansvar
Jeg er i tvivl om, hvad min rolle er
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: Figuren viser svar fra medflyttede medarbejdere, som er medlemmer af en af de tre fagforeninger og som har
svaret
ja
til spørgsmålet forinden i figur 2.11. I opgørelsen for Landbrugsstyrelsen indgår svar fra medflyttere til
Augustenborg samt ansatte på styrelsens kontor i København, som er berørt af flytningen.
Figur 3-14: I Hvilken grad blev det gjort klart for dig, hvad dine arbejdsopgaver ville være, da du blev
ansat på din nuværende arbejdsplads?
Statens Administration (n = 13)
8%
38%
31%
23%
Nævnenes Hus (n = 28)
43%
29%
25%
4%
Landbrugsstyrelsen (n = 89)
25%
56%
15% 1%
3%
Geodatastyrelsen (n = 22)
0%
27%
10%
20%
30%
36%
40%
50%
60%
70%
32%
80%
5%
90% 100%
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
Ved ikke
Side
18
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0021.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: Figuren viser svar fra nyansatte medarbejdere, som er medlemmer af en af de tre fagforeninger.
Figur 3-15: I hvilken grad stemmer dine arbejdsopgaver overens med det, du blev stillet i udsigt, da du
blev ansat?
Statens Administration (n = 10)
20%
40%
30%
10%
Nævnenes Hus (n = 27)
48%
33%
15%
4%
Landbrugsstyrelsen (n = 85)
28%
55%
14% 1%
1%
Geodatastyrelsen (n = 21)
0%
14%
10%
20%
30%
57%
40%
50%
60%
70%
19%
80%
10%
90% 100%
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
Ved ikke
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: Figuren viser svar fra nyansatte medarbejdere, som er medlemmer af en af de tre fagforeninger og som har
svaret
i høj grad, i nogen grad
eller
i mindre grad
på spørgsmålet forinden i figur 2.14.
.
Figur 3-16: Hvilke af følgende udsagn passer bedst på sammenholdet mellem dig og dine kollegaer?
Statens Administration (n = 10)
Nævnenes Hus (n = 27)
Landbrugsstyrelsen (n = 85)
Geodatastyrelsen (n = 21)
0%
54%
39%
28%
32%
10%
20%
30%
40%
50%
38%
46%
54%
50%
60%
70%
8%
7% 4%
4%
17%
1%
5%5% 9%
80%
90% 100%
Vi har et meget godt sammenhold
Vi har hverken et godt eller dårligt sammanhold
Vi har et meget dårligt sammenhold
Vi har et godt sammenhold
Vi har et dårligt sammenhold
Ved ikke
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: Figuren viser svar fra både medflyttede og nyansatte medarbejdere, som er medlemmer af en af de tre fagfor-
eninger.
3.1.4 Samarbejde med ledere
Side
19
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0022.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Figur 3-17: Har du selv fået ny chef efter flytningen?
Statens Administration (n = 1)
100%
Nævnenes Hus (n = 4)
75%
25%
Landbrugsstyrelsen (n = 71)
44%
54%
3%
Geodatastyrelsen (n = 13)
0%
10%
20%
62%
30%
40%
50%
60%
70%
38%
80%
90%
100%
Ja
Nej
Ved ikke
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: Figuren viser svar fra medflyttede medarbejdere, som er medlemmer af en af de tre fagforeninger. I opgørel-
sen for Landbrugsstyrelsen indgår svar fra medflyttere til Augustenborg samt ansatte på styrelsens kontor i Køben-
havn, som er berørt af flytningen.
Side
20
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0023.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
3.1.5 Kvaliteten i opgaveløsning og arbejdspres
Figur 3-18: I hvilken grad vurderer du, at du på nuværende tidspunkt kan løse dine opgaver tilfredsstil-
lende på din arbejdsplads?
Statens Administration (n = 13)
85%
8% 8%
Nævnenes Hus (n = 28)
46%
43%
7% 4%
Landbrugsstyrelsen (n = 89)
52%
40%
8%
Geodatastyrelsen (n = 22)
0%
10%
20%
30%
77%
40%
50%
60%
70%
80%
23%
90% 100%
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: Figuren viser svar fra både medflyttede og nyansatte medarbejdere, som er medlemmer af en af de tre fagfor-
eninger.
Figur 3-19: Hvordan har flytningen generelt påvirket måden, hvorpå du løser dine arbejdsopgaver?
Statens Administration (n = 1)
Nævnenes Hus (n = 4)
Landbrugsstyrelsen (n = 71)
Geodatastyrelsen (n = 13)
0%
100%
25%
54%
23%
10%
20%
30%
75%
38%
31%
40%
50%
60%
3%
6%
8%
80%
90%
100%
38%
70%
Udflytningen har haft negativ indflydelse på min opgavevaretagelse
Udflytningen har ikke haft nogen indflydelse på min egen opgavevaretagelse
Udflytningen har haft positiv indflydelse på min egen opgavevaretagelse
Ved ikke
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: Figuren viser svar fra medflyttede medarbejdere, som er medlemmer af en af de tre fagforeninger. I opgørel-
sen for Landbrugsstyrelsen indgår svar fra medflyttere til Augustenborg samt ansatte på styrelsens kontor i Køben-
havn, som er berørt af flytningen.
Side
21
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0024.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Figur 3-20: Hvordan vil du vurdere arbejdsbyrden på din arbejdsplads på nuværende tidspunkt?
Statens Administration (n = 13)
46%
54%
Nævnenes Hus (n = 28)
64%
29%
4%
4%
Landbrugsstyrelsen (n = 89)
64%
29%
3%
3%
Geodatastyrelsen (n = 22)
0%
32%
10%
20%
30%
40%
50%
50%
60%
70%
80%
9%
9%
90% 100%
Arbejdsbyrden er for stor
Arbejdsbyrden er for lille
Der er en passende arbejdsbyrde
Ved ikke
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: Figuren viser svar fra både medflyttede og nyansatte medarbejdere, som er medlemmer af en af de tre fagfor-
eninger.
Figur 3-21: Hvordan har flytningen påvirket arbejdsbyrden på din arbejdsplads?
Statens Administration (n = 1)
Nævnenes Hus (n = 4)
Landbrugsstyrelsen (n = 71)
Geodatastyrelsen (n = 13)
0%
10%
20%
100%
75%
72%
54%
30%
40%
50%
60%
25%
18%
31%
70%
80%
3%7%
8% 8%
90%
100%
Udflytningen har gjort arbejdsbyrden større
Udflytningen har ikke haft nogen indflydelse på arbejdsbyrden
Udflytningen har gjort arbejdsbyrden mindre
Ved ikke
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: Figuren viser svar fra medflyttede medarbejdere, som er medlemmer af en af de tre fagforeninger. I opgørel-
sen for Landbrugsstyrelsen indgår svar fra medflyttere til Augustenborg samt ansatte på styrelsens kontor i Køben-
havn, som er berørt af flytningen.
Side
22
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0025.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
3.1.6 Konsolidering efter flytningen
Figur 3-22:
I hvilken grad vurderer du, at dine kolleger og arbejdspladsen som helhed er ”faldet til” i de
nye omgivelser? (med
’faldet
til’ tænker vi her på, om de faste rammer er kommet på plads, om der er
sket den fornødne rekruttering og lign.)
Statens Administration (n = 13)
15%
85%
Nævnenes Hus (n = 28)
14%
57%
21%
7%
Landbrugsstyrelsen (n = 89)
11%
39%
26%
4%
19%
Geodatastyrelsen (n = 22)
0%
10%
50%
20%
30%
40%
50%
60%
36%
70%
80%
5% 9%
90% 100%
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
Ved ikke
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: Figuren viser svar fra både medflyttede og nyansatte medarbejdere, som er medlemmer af en af de tre fagfor-
eninger.
Figur 3-23: Hvor lang tid vurderer du, der skal gå, før dine kolleger og din arbejdsplads som helhed fal-
der til i de nye omgivelser?
Statens Administration (n = 0)
Nævnenes Hus (n = 8)
38%
13%
50%
Landbrugsstyrelsen (n = 27) 4%
4%
93%
Geodatastyrelsen (n = 3)
0%
10%
20%
30%
40%
100%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
Det vil ske inden for et år
Der skal gå et år
Der skal gå flere år
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: Figuren viser svar fra både medflyttede og nyansatte medarbejdere, som er medlemmer af en af de tre fagfor-
eninger, og som har svaret
i mindre grad
eller
slet ikke
på spørgsmålet forinden figur 2.22.
Side
23
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0026.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Figur 3-24: I hvilken grad vurderer du, at der på nuværende tidspunkt bliver gjort nok for at skabe en
god arbejdsplads efter flytningen?
Statens Administration (n = 13)
31%
46%
23%
Nævnenes Hus (n = 28)
39%
39%
18%
4%
Landbrugsstyrelsen (n = 89)
19%
43%
18%
9%
11%
Geodatastyrelsen (n = 22)
0%
10%
20%
55%
30%
40%
50%
60%
32%
70%
80%
5% 9%
90% 100%
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
Ved ikke
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: Figuren viser svar fra både medflyttede og nyansatte medarbejdere, som er medlemmer af en af de tre fagfor-
eninger.
3.2
Spørgsmål til hver enkelt styrelse
3.2.1 Statens Administration
Figur 3-25: Arbejdede du hos Statens Administration inden flytningen skete?
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Ja
Nej
92%
8%
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: n=13
Side
24
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0027.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Figur 3-26: Hvilket årstal begyndte du at arbejde på din nuværende arbejdsplads?
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
77%
8%
0%
2015
2016
2017
15%
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: n=13. Kategorierne er lavet på baggrund af åbne svar.
Figur 3-27: Hvor mange minutter tager det dig gennemsnitligt at komme hen til din arbejdsplads, hvis du
tager direkte på arbejde?
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Op til 15 minutter
Mellem 15 og 30 minutter
Mellem 30 og 60 minutter
Over 90 minutter
62%
15%
15%
8%
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: n=13
Side
25
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0028.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Figur 3-28: Hvad er din civilstand?
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Enlig
Samboende/gift
Ønsker ikke at oplyse
85%
15%
0%
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: n=13.
3.2.2 Nævnenes Hus
Figur 3-29: Arbejdede du hos Nævnenes hus inden flytningen skete?
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
92%
8%
0%
Ja
Nej
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: n=28.
Side
26
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0029.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Figur 3-30: Hvilket årstal begyndte du at arbejde på din nuværende arbejdsplads?
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
57%
39%
4%
0%
1999
2016
2017
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: n=28. Kategorierne er lavet på baggrund af åbne svar.
Figur 3-31: Hvor mange minutter tager det dig gennemsnitligt at komme hen til din arbejdsplads, hvis du
tager direkte på arbejde?
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
39%
39%
14%
0%
0%
Op til 15 minutter
Mellem 60 og 90 minutter
7%
Mellem 15 og 30 minutter
Over 90 minutter
Mellem 30 og 60 minutter
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: n=28.
Side
27
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0030.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Figur 3-32: Hvad er din civiltilstand?
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Enlig
Samboende/gift
Ønsker ikke at oplyse
79%
14%
7%
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: n=28.
Figur 3-33: Hvilke af følgende udsagn passer bedst på din bopælssituation?
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
50%
20%
10%
0%
25%
25%
0%
Jeg boede tæt på styrelsen inden den flyttede og har skiftet bopæl til i nærheden af styrelsen
Jeg boede tæt på styrelsens nye lokation inden den flyttede og har ikke skiftet bopæl for at være
tættere på styrelsen
Jeg boede tæt på styrelsens nye lokation inden den flyttede og har skiftet bopæl for at være endnu
tættere på styrelsen
Jeg boede tæt på styrelsen inden den flyttede og har ikke skiftet bopæl til i nærheden af styrelsen
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: n=3. Spørgsmålet er stillet medarbejdere, der har angivet, at de arbejdede i styrelsen inden flytningen.
Side
28
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0031.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
3.2.3 Landbrugsstyrelsen
Figur 3-34: Arbejdede du hos Landbrugsstyrelsen inden flytningen skete?
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Landbrugsstyrelsen andre lokationer (inklusiv oprindelig
lokation) (n = 74)
Ja
Nej
Landbrugsstyrelsen i Augustenborg (n = 15)
86%
47%
53%
14%
Kilde: Rambølls survey (2017).
Figur 3-35: Hvor mange minutter tager det dig gennemsnitligt at komme hen til din arbejdsplads, hvis du
tager direkte på arbejde?
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
32%
3%
8%
35%
22%
20%
0%
20%
33%
27%
0%
Landbrugsstyrelsen andre lokationer (inklusiv oprindelig
lokation) (n = 74)
Over 90 minutter
Mellem 15 og 30 minutter
Landbrugsstyrelsen i Augustenborg (n = 15)
Mellem 30 og 60 minutter
Mellem 60 og 90 minutter
Op til 15 minutter
Kilde: Rambølls survey (2017).
Side
29
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0032.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Figur 3-36: Hvad er din civilstand?
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Landbrugsstyrelsen andre lokationer (inklusiv oprindelig
lokation) (n = 74)
Enlig
Samboende/gift
Landbrugsstyrelsen i Augustenborg (n = 15)
77%
73%
20%
3%
20%
7%
Ønsker ikke at oplyse
Kilde: Rambølls survey (2017).
Figur 3-37: Hvilke af følgende udsagn passer bedst på din bopælssituation?
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Landbrugsstyrelsen andre lokationer (inklusiv oprindelig
lokation) (n = 64)
Landbrugsstyrelsen i Augustenborg (n = 71)
92%
57%
43%
3%
5%
0%
0%
0%
Jeg boede tæt på styrelsen inden den flyttede og har ikke skiftet bopæl til i nærheden af styrelsen
Jeg boede tæt på styrelsen inden den flyttede og har skiftet bopæl til i nærheden af styrelsen
Jeg boede tæt på styrelsens nye lokation inden den flyttede og har ikke skiftet bopæl for at være
tættere på styrelsen
Jeg boede tæt på styrelsens nye lokation inden den flyttede og har skiftet bopæl for at være endnu
tættere på styrelsen
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: Spørgsmålet er stillet medarbejdere, der arbejdede i Landbrugsstyrelsen før flytningen.
Side
30
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0033.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Figur 3-38: Hvilke af følgende udsagn passer på din situation i forhold til arbejdsforhold?
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Landbrugsstyrelsen andre lokationer (inklusiv oprindelig
lokation) (n = 59)
Landbrugsstyrelsen i Augustenborg (n = 3)
100%
85%
15%
0%
0%
0%
Jeg har mulighed for at arbejds hjemmefra nogle dage
Jeg har mulighed for at arbejde fra kontoret i København nogle dage
Jeg arbejder primært fra kontoret i København
Kilde: Rambølls survey (2017). Spørgsmålet er stillet til medarbejdere, der svarede
Jeg boede tæt på styrelsen inden
den flyttede og har ikke skiftet bopæl til i nærheden af styrelsen
til spørgsmål i figur 3.39.
3.2.4
Geodatastyrelsen
Figur 3-39: Arbejdede du hos Geodatastyrelsen, inden flytningen skete?
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Geodatastyrelsen
Ja
Nej
59%
41%
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: n=22
Side
31
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0034.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Figur 3-40: Hvilket årstal begyndte du at arbejde på din nuværende arbejdsplads?
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
64%
23%
5%
9%
1996
2007-2008
2013-2015
2016-2017
0%
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: n=22. Kategorierne er lavet på baggrund af åbne svar.
Figur 3-41: Hvor mange minutter tager det dig gennemsnitligt at komme hen til din arbejdsplads, hvis du
tager direkte på arbejde?
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
Op til 15 minutter
Mellem 15 og 30 minutter
Mellem 30 og 60 minutter
Mellem 60 og 90 minutter
Over 90 minutter
50%
20%
10%
0%
23%
23%
0%
5%
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: n=22.
Side
32
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0035.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Figur 3-42: Hvad er din civilstand?
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
95%
5%
0%
Enlig
Samboende/gift
0%
Ønsker ikke at oplyse
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: n=22.
Figur 3-43: Hvilken af følgende udsagn passer bedst på din bopælssituation?
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Jeg boede tæt på styrelsen inden den flyttede og har skiftet bopæl til i nærheden af styrelsen
Jeg boede tæt på styrelsens nye lokation inden den flyttede og har ikke skiftet bopæl for at være tættere på
styrelsen
Jeg boede tæt på styrelsens nye lokation inden den flyttede og har skiftet bopæl for at være endnu tættere
på styrelsen
Jeg boede tæt på styrelsen inden den flyttede og har ikke skiftet bopæl til i nærheden af styrelsen
62%
15%
23%
0%
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: n=13. Spørgsmålet er stillet til medarbejdere, der arbejdede i styrelsen før flytningen.
Side
33
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0036.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Figur 3-44: Hvilke af følgende udsagn passer på din situation i forhold til arbejdsforhold?
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
100%
0%
0%
0%
Jeg har mulighed for at arbejds hjemmefra nogle dage
Jeg har mulighed for at arbejde fra kontoret i København nogle
dage
Jeg arbejder primært fra kontoret i København
Kilde: Rambølls survey (2017).
Note: n=3. Spørgsmålet er stillet til medarbejdere, der svarede
Jeg boede tæt på styrelsen inden den flyttede og har
ikke skiftet bopæl til i nærheden af styrelsen
til spørgsmål i figur 3.45.
4.
STYRELSERNES ÅRSVÆRK
I dette afsnit vises udviklingen i styrelsernes årsværk i forhold til sygefravær, personaleomsæt-
ning og medarbejdersammensætning. Udviklingen vises for hver styrelse separat og sammenlig-
nes med Miljøstyrelsen, som ikke er flyttet for at skabe et sammenligningsgrundlag.
4.1
Statens Administration
Figur 4-1: Udvikling i gennemsnits standardfraværsdage pr. ansat i Statens Administration
7
Gennemsnits standardfraværsdag pr. ansat
6
5,77
5
4
3,16
3,08
3,32
4,07
3,74
3
2,90
2
2,68
3,24
2,79
2,28
2,41
1
0
2012
2013
2014
Miljøstyrelsen
2015
Statens Administration
2016
2017
Side
34
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0037.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Kilde: Moderniseringsstyrelsens ISOLA-database.
Note: Miljøstyrelsen, som ikke er flyttet ud, er valgt som sammenligningsgrundlag af Djøf.
Statens Administration oplevede en kraftig stigning i sygedage pr. medarbejder under flytningen.
I 2016 steg antallet af sygedage pr. medarbejder med 1,7 standarddage imod 0,1 for ikke flytte-
de i Miljøstyrelsen. Dette svarer til en stigning på 39 pct., hvis udviklingen holdes op imod Miljø-
styrelsens. Fraværet er faldet til det normale igen i 2017.
Figur 4-2: Udvikling i personaleomsætningsprocent i Statens Administration
100
90
86,3
80
Personaleomsætningsprocent
70
60
50
40
30
20
10
19,5
21,7
14,6
15,9
27,4
12,8
13,7
10,1
10,3
2014
11,9
12,6
0
2012
2013
2015
2016
2017
Miljøstyrelsen
Statens Administration
Kilde: Moderniseringsstyrelsens ISOLA-database.
Note: Miljøstyrelsen, som ikke er flyttet, er valgt som sammenligningsgrundlag af Djøf.
Flytningen har resulteret i en stor personaleomsætning hos Statens Administration fra 2015 til
2017, hvor hele 86 pct. er udskiftet i 2017 sammenlignet med et stabilt niveau på 11-12 pct. i
Miljøstyrelsen.
Figur 4-3: Udvikling i aldersfordeling i Statens Administration
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
16%
14%
9,01 %
11%
9%
6%
2%
11%
13%
14%
12%
12%
12%
8%
13%
30%
20%
10%
0%
12%
8%
0
2017
30-34 år
55-59 år
35-39 år
60-64 år
40-44 år
Over 64 år
6%
0
2015
20-24 år
45-49 år
25-29 år
50-54 år
Kilde: Moderniseringsstyrelsens ISOLA-database.
Note: I år 2015 var styrelsen ikke flyttet, men det er den i 2017.
Flytningen har medført et markant fald i gennemsnitsalderen hos personalet i Statens Admini-
stration. Faldet er sket mellem 2016 og 2017.
Side
35
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0038.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Figur 4-4: Udvikling i andele af udvalgte personalegrupper i Statens Administration
500
450
400
350
300
250
200
150
100
50
0
2015
2017
Teamleder
Studentermedhjælper
Specialkonsulent
Lønmedarbejder
Regnskabsmedarbejd
er
Kontorfunktionær
Kontorfuldmægtig
Fuldmægtig
Chefkonsulent
Afdelingsleder
Kilde: Moderniseringsstyrelsens ISOLA-database.
Note: I år 2015 var styrelsen ikke flyttet, men det er den i 2017.
Statens Administration har i 2017 ca. 33 procentpoint flere kontorfunktionærer ansat end i 2015.
Til gengæld er der omvendt ca. 18 procentpoint færre kontorfuldmægtige.
Figur 4-5: Samlet udvikling i personalesammensætning Statens Administration
200
180
160
140
120
100
80
60
40
20
0
27
10
16
8
16
38
26
1012
12
14
21
4138
12
6
8
25
12 1613
90
129
126
100
184
36
26 2424
2015
2017
Kilde: Data fra Moderniseringsstyrelsens ISOLA-database.
Note: Kategorierne følger opdelingen i ISOLA-databasen. I andre tilfælde ville være hensigtsmæssigt at sammen-
lægge enkelte kategorier såsom kontorfunktionær og kontorfuldmægtig
Side
36
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0039.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
4.2
Nævnenes Hus
Det er ikke muligt at sammenligne data fra Nævnenes Hus på tværs af årene, da styrelsen er
nyetableret ved en samling af flere styrelser. Derfor vises ikke data i dette afsnit.
Landbrugsstyrelsen
Det skal pointeres, at tallene for Landbrugsstyrelsen er tal for hele den samlede styrelse og ikke
for de flyttede årsværk isoleret set. Derfor vises kun graferne i dette afsnit.
Figur 4-6: Udvikling i gennemsnits standardfraværsdage pr. ansat i Landbrugsstyrelsen
7
4.3
Gennemsnit s standardsfraværsdag pr. ansat
6
5
4
3,20
2,60
2,40
3
2,90
2,10
2
2,60
2,70
2,80
2,30
2,90
2,30
1
0
2012
2013
2014
Miljøstyrelsen
2015
Landbrugsstyrelsen
2016
2017
Kilde: Moderniseringsstyrelsens ISOLA-database.
Note: Miljøstyrelsen, som ikke er flyttet ud, er valgt som sammenligningsgrundlag af Djøf.
Figur 4-7: Udvikling i personaleomsætningsprocent i Landbrugsstyrelsen
18
16,00
16
15,90
14,70
13,70
12,80
11,90
11,90
10,30
7,80
6,00
6,00
12,60
Personaleomsætningsprocent
14
12
10
8
6
4
2
0
2012
2013
2014
Miljøstyrelsen
2015
Landbrugsstyrelsen
2016
2017
Kilde: Moderniseringsstyrelsens ISOLA-database.
Note: Miljøstyrelsen, som ikke er flyttet ud, er valgt som sammenligningsgrundlag af Djøf.
Side
37
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0040.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Figur 4-8: Udvikling i aldersfordeling i Landbrugsstyrelsen
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
20-24 år
45-49 år
7%
13%
8%
11%
12%
12%
12%
10,62 %
11%
13%
12%
13%
9%
11%
14%
11%
9%
0
2015
25-29 år
50-54 år
30-34 år
55-59 år
35-39 år
60-64 år
8%
0
2017
40-44 år
Over 64 år
Kilde: Moderniseringsstyrelsens ISOLA-database.
Note: I år 2015 var styrelsen ikke flyttet, men det er den i 2017.
Figur 4-9: Udvikling i andele af udvalgte personalegrupper i Landbrugsstyrelsen
2.500
Fiskerikontrollør
2.000
Specialkonsulent
Overassistent
Kontrollør
1.500
Kontorfuldmægtig
IT-Medarbejder
Fuldmægtig
1.000
Ekspeditionssekretær
Chefkonsulent
Assistent
Akademisk Medarb.
500
Afdelingsleder
0
2015
2017
Kilde: Moderniseringsstyrelsens ISOLA-database.
Note: I år 2015 var styrelsen ikke flyttet, men det er den i 2017.
Side
38
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0041.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
4.4
Geodatastyrelsen
Figur 4-10: Udvikling i personaleomsætningsprocent i Geodatastyrelsen
7
Gennemsnits standardfraværsdag pr. ansat
6
5
4
3,2
3
2,9
3,0
2,8
2,3
2,4
2,2
2,0
2
2,3
2,7
2,1
1
0
2012
2013
2014
2015
2016
2017
Miljøstyrelsen
Geodatastyrelsen
Kilde: Moderniseringsstyrelsens ISOLA-database.
Note: Miljøstyrelsen, som ikke er flyttet ud, er valgt som sammenligningsgrundlag af Djøf.
Der ses ikke en videre udvikling i sygefraværet hos Geodatastyrelsen henover årene.
Figur 4-11: Udvikling i personaleomsætningsprocent i Geodatastyrelsen
70
60
63,3
Personaleomsætningsprocent
50
40
30
20
13
12,80
5,1
13,70
8,4
10,30
10
15,90
9,5
15,5
11,90
12,60
0
2012
2013
2014
Miljøstyrelsen
2015
Geodatastyrelsen
2016
2017
Kilde: Moderniseringsstyrelsens ISOLA-database.
Note: Miljøstyrelsen, som ikke er flyttet ud, er valgt som sammenligningsgrundlag af Djøf.
Flytningen har resulteret i en stor personaleomsætning hos Geodatastyrelsen med 63 pct. i om-
sætning sammenlignet med de 12,6 pct. for Miljøstyrelsen i 2017.
Side
39
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0042.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Figur 4-12: Udvikling i aldersfordeling i Geodatastyrelsen
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
12%
3%
3%
0
2015
20-24 år
45-49 år
25-29 år
50-54 år
30-34 år
55-59 år
35-39 år
60-64 år
16%
16%
15,25%
13%
6%
5%
0
2017
40-44 år
Over 64 år
20%
18%
3%
14%
15%
12%
16%
1%
6%
Kilde: Moderniseringsstyrelsens ISOLA-database.
Note: I år 2015 var styrelsen ikke flyttet, men det er den i 2017.
Flytningen har medført et markant fald i gennemsnitsalderen hos personalet i Geodatastyrelsen.
Faldet er sket mellem 2016 og 2017.
Figur 4-13 Udvikling i andele af udvalgte personalegrupper i Geodatastyrelsen
350
300
Landinspektør
250
Kartograf
Kontorfunktionær
200
Kontorfuldmægtig
150
Fuldmægtig
100
Specialkonsulent
Chefkonsulent
50
Cand.scient.
0
2015
2017
Kilde: Moderniseringsstyrelsens ISOLA-database.
Note: I år 2015 var styrelsen ikke flyttet, men det er den i 2017.
Side
40
af
41
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse fra Dansk Magisterforening om udflytning af statslige arbejdspladser
1816718_0043.png
Bilagsrapport til Erfaringsopsamling af flytning af statslige arbejdspladser
Figur 4-14: Samlet udvikling i personalesammensætning Geodatastyrelsen
180
160
140
120
100
80
60
40
20
0
16
6
37
8
36
6
37
22
12
16 14
8
18
14
6
18
10
31
16
10
6
12
5
28
14
8
18
71
63
47
52
153
2015
2017
Kilde: Data fra Moderniseringsstyrelsens ISOLA-database.
Note: Kategorierne følger opdelingen i ISOLA-databasen. I andre tilfælde ville være hensigtsmæssigt at sammen-
lægge enkelte kategorier såsom kontorfunktionær og kontorfuldmægtig
Side
41
af
41