Udvalget for Landdistrikter og Øer 2017-18
ULØ Alm.del Bilag 2
Offentligt
1799397_0001.png
Notat/ Søby 5. oktober 2017
RBJ/Søby Havn
Konkurrenceforvridning ved støtte til Søby Havn
Transportministeren har på udvalgsspørgsmål (ULØ
Nr. 84)
svaret, at en støtte til Søby Havn kan være
konkurrenceforvridende.
Ærøs borgmester og Udvalgsformand har kommenteret Transportministerens svar og inviteret ministeren
til Ærø.
Læs deres brev her.
Søby Havn vil endvidere gerne uddybe sagen.
Tidligere sag
Der har i 2010 været en sag om ulovlig statsstøtte til en havn i Danmark. Her blev bevilliget statsstøtte til en
ny dok i Thyborøn Havn. Brancheorganisationen Danske Maritime indbragte sagen for EU-kommissionen og
fik medhold. Pengene blev i stedet brugt til at uddybe havnen. Læs mere
her.
Sagen er på ingen måde parallel med en støtte til Søby Havn. I Søby havn er der alene tale om støtte til
infrastruktur i form af primært nye ydre moler. Anlæg som dok og andre produktionsfaciliteter for
virksomhederne finansieres 100 % af virksomhederne selv.
Udvidelsen vil gavne alle 4 virksomheder på Søby Havn ligesom nye virksomheder forventes at udnytte det
nye forretningsgrundlag med muligheden for større skibe. Udvidelsen vil at havnen kan være en driver for
væksten
– som anbefalet af ”Det Blå
Vækstteam”.
Dette er også baggrunden for, at Danske Maritime støtter en udvidelse af Søby Havn, og betragter ikke en
eventuel statsstøtte til infrastrukturprojektet i Søby Havn som konkurrenceforvridende.
Statens nuværende støtte til havne
Staten har i høj grad tidligere også støttet andre havneprojekter, som er helt sammenlignelige med Søby
Havn.
Fra Havnepakke II :
” Parterne er enige om, at havnepakkens midler kan anvendes til udvikling af såvel
infrastruktur til havnene som havneanlæg.” og ”En
bedre havneinfrastruktur vil skabe bedre muligheder for
vækst i områderne bl.a. ved at øge tilgængeligheden til havnene fra søsiden”.
( Kilde
)
Vi kan da også nævne nedenstående projekter der modtog statsstøtte fra Havnepakke II:
Hanstholm Havn
ramme til udvidelse af havneanlæg
• Mere sikre moler på Thyborøn Havn samt forundersøgelse af udvidelse af sejlrenden
• Ny tørdok på Thyborøn Havn
(ændret til uddybning)
• Forbedret adgang til Thorsminde Havn –
udvidelse af vanddybde
• Mere sikkert havneanlæg på Hammer Havn
• Ramme til omstilling af havnekapacitet på Hasle Havn
• Istandsættelse af Løkken Læmole
• Istandsættelse af Nr. Vorupør Læmole
• Ny ydermole på Hvide Sande Havn
- medfinansiering af anlæg af ny søndre ydermole
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 2: Henvendelse fra Søby Havn om foretræde om udvidelse af Søby Havn
1799397_0002.png
Staten vedligeholder og oprenser endda løbende havne. Jvnf. Transportministeriet drejer det sig om
følgende (Kilde) :
Staten har vedligeholdelsesforpligtelse på en række havneværker, moler, skråningsbeskyttelser og lign.
Forpligtelsen er overgået fra Transportministeriet til Miljøministeriet ved Kystdirektoratet som følge af den
kongelige resolution af 3. februar 2014. Der kan oplistes følgende:
Hvide Sande - sluser, yderværker, klapbro og skråninger
Thorsminde - sluser, moler skråninger, kajer (anlægsbroen, vestpier og indpumpningskajen)
Thyborøn - nordre kanalmole Transportudvalget 2013-14 TRU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 335
Hanstholm - yderværker, tværmoler, indermoler og Roshagemolen
Hirtshals - ydermoler, molehoved, stenkastninger ved lystbådehavnen.
Staten har endvidere oprensningsforpligtelse ved en række havne og indsejlinger. Forpligtelsen er ligeledes
overgået fra Transportministeriet til Miljøministeriet ved Kystdirektoratet som følge af den kongelige
resolution af 3. februar 2014. Der kan oplistes følgende:
Rømø
oprensning
Esbjerg
oprensning af indsejlingen (Grådyb), havneløb og bassiner
Thorsminde
oprensning i indsejlingen, havnebassiner, Jollehavn og Gl. Havn
Thyborøn
oprensning af kanalen og indsejlingen til havnen
Hanstholm
oprensning af indsejlingen og forhavnen
Bøjden og Fynshav
oprensning, men der har endnu ikke været et behov herfor
Konklusion: At støtte infrastrukturprojekter såsom moleanlæg i havne er ikke unormalt for staten.
Eksperters vurderinger
At en støtte til Søby Havn ikke er konkurrenceforvridende i strid med EU's statsstøtteregler, er da også
bakket op af forskellige juridiske eksperter.
Søby Havn fik Kammeradvokaten til at undersøge sagen. Her konkluderede de i november 2016:
Da udvidelsen af Søby Havn vil kunne skabe op til 231 nye arbejdspladser, samtidig med at der bevares op til
79 arbejdspladser i en region, der i forvejen er udpeget som støtteberettiget af EU-Kommissionen, er det på
det foreliggende grundlag vores vurdering, at Kommissionen vil godkende støtten.
Kammeradvokatens
notat kan læses
her.
Siden Kammeradvokatens udtalelse, er EU's Gruppefritagelsesordning for statsstøtte udvidet til at omfatte
havneprojekter på op til 50 mio. Euro. Dette medfører, at projektet ikke kræver en tilladelse fra EU-
kommissionen. Læs mere
her.
At en udvidelse af Søby Havn ikke møder problemer med EU's Statsstøtteregler bekræftes af anden juridisk
ekspert indenfor EU-ret og særligt Statsstøttereglerne i
artikel i Fyns Amtsavis.
Er der behov for yderligere afklaring af konkurrencespørgsmålet, står Søby Havn naturligvis til rådighed.
Status
Søby havn må desværre konstatere, at situationen er alvorlig for øens virksomheder, der har hårdt brug for
en havneudvidelse. Skibene bliver større og større, og udviklingen går hurtigere end frygtet. Læs mere i
særskilt
notat her.