Udvalget for Landdistrikter og Øer 2017-18
ULØ Alm.del Bilag 2
Offentligt
NOTAT
STATUS FOR UDVIDELSE SØBY HAVN
september 2017
Ærøs erhvervshavn Søby Havn har i de seneste 6 år arbejdet målrettet på en havneudvidelse for at kunne
sikre en god infrastruktur for havnens virksomheder.
Ærø kommune har bevilliget 41 mio. kr. svarende til 10 % af kommunens samlede budget til udvidelse. Men
uden en statslig engangshjælp på 100 mio. kr. kan dette store infrastrukturprojekt ikke gennemføres.
Status quo er afvikling
Søby havn må desværre konstatere, at situationen er alvorlig for øens virksomheder, der har hårdt brug for
en havneudvidelse. Skibene bliver større og større, og udviklingen går hurtigere end frygtet.
At lade stå til er desværre det samme som afvikling. Det sydfynske område taber vigtige arbejdspladser,
men værre er, at der mistes en række muligheder for eksportindtægter for Danmark og Ærø.
Vi har lavet en analyse af de maritime virksomheders kunder og deres efterspørgsel. Virksomhederne tæller
værft, elektronikvirksomhed, apteringsvirksomhed og malervirksomhed. Analysen viser med al tydelighed,
at Ærø og Danmark i øjeblikket går glip af ordrer og omsætning på grund havnens begrænsninger.
Udvalgte cases
Analysen viser, at Ærø ikke udnytter potentialet for at tiltrække større skibe til reparation og servicering. En
lang række tal og cases understøtter dette. Eksempelvis viser en gennemgang af 13 nuværende kunder, at
virksomhederne i dag kan servicere:
Optælling på 4 danske kunder:
-
-
Med nuværende kapacitet kan de servicere ………………………………………………………… 26 skibe
Kommer den
planlagte udvidelse kan de servicere……………………………………………….
58 skibe
Optælling på 9 kunder i EU:
-
-
Med nuværende kapacitet kan de servicere…………………………………………………………. 65 skibe
Kommer
den planlagte udvidelse kan de servicere…………………………………………….. 141 skibe
De udvalgte 13 nuværende kunder har altså en skibsflåde på i alt 199 skibe, der potentielt kan serviceres
ved en udvidelse af havnen - mod i dag 84 skibe. En vækst på 137 % i antal skibe, der kan afgives tilbud på
hos de nuværende 13 udvalgte kunder.
Efterspørgsel hos kunderne
Det har stor betydning for rederierne, om virksomhederne kan servicere hele/store dele af rederiets flåde
eller kun en mindre del. Det har naturligvis betydning for prissætningen, lettere samarbejde mv.
Dette oplevede de ærøske virksomheder igen i juli måned i år. To udenlandske tankskibsrederier, som er
faste kunder hos virksomhederne på havnen, presser på for en større kapacitet. De to rederier har alene i
juli måned forespurgt på havneudvidelsen og muligheden for at kunne servicere konkrete større tankskibe.
Deres flåde blive større og virksomhederne på Ærø kan i dag kun modtage omkring 25 % af deres
tankskibsflåde. Rederierne ønsker at benytte de ærøske virksomheder, men kan blive nødsaget til at trække
alle skibe væk til andre konkurrerende virksomheder i eksempelvis Polen og Baltikum.
Større skibe giver konkurrencefordele
Ærøske virksomheder konkurrerer i høj grad med polske og baltiske værfter. Hvis konkurrencen alene
foregår på pris mister de ærøske virksomheder markedsandele. Når skibene bliver større (og ofte nyere)
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 2: Henvendelse fra Søby Havn om foretræde om udvidelse af Søby Havn
NOTAT
STATUS FOR UDVIDELSE SØBY HAVN
september 2017
indeholder de mere teknologisk udstyr. Her har de ærøske virksomheder og deres underleverandører en
konkurrencefordel i forhold til de østeuropæiske værfter.
Større skibe er også endnu mere afhængige af, at arbejdet er udført til aftalt tid. En dags forsinkelse på et
stort skib, kan blive langt dyrere for rederiet end en eventuel øget pris for serviceringen. Igen en klar
konkurrencefordel for ærøske virksomheder.
Klar til fremtiden
De ærøske virksomheder er i gang med at forberede sig til fremtidens konkurrence på markedet for
nybygninger, reparationer og servicering.
De bygger pt. verdens kraftigste nybyggede el-færge og er blandt de førende indenfor denne nye teknologi.
De har gennem tiden bygget en del traditionelle færger og har med den nye el-færge en særlig viden og
knowhow omkring nybygning af færger.
Pt. kan de kun bygge mindre færger pga. havnens begrænsede infrastruktur. En stærk position på markedet
frygtes tabt, hvis de ikke i fremtiden kan følge med ind i markedet for større færger.
De ærøske virksomheder har brug for at kunne udvikle sig med kunderne. De skal kunne investere i nye
produktionsfaciliteter. Men det forudsætter, at infrastrukturen er på plads. At de store skibe kan komme
ind i havnen.
Situationen er 100 % analog med virksomheder, der slår sig ned og bygger nye produktionsfaciliteter langs
en statslig motorvej.
Hvis
ikke den ”blå motorvej” til Ærø udbygges, kan de
ærøske virksomheder ikke vokse i takt med
kunderne. Det vil være fatalt for Ærø som samfund, men også flytte danske produktionsarbejdspladser,
viden og omsætning til udlandet.
For en relativ beskeden engangshjælp kan der sikres 200 private arbejdspladser.
Kort fakta om udvidelsen
-
-
-
-
-
-
-
Samlet omkostning på 161 mio. kr. Staten anmodes om 100 mio. kr. i støtte.
100 % infrastruktur. Udvidelse af havnen til gavn for alle
nye såvel som eksisterende
virksomheder.
Erhvervsøkonomiske analyse viser, at der kan sikres 200 private arbejdspladser. Dvs. 0,5 mio. kr. i
statstilskud for en privat arbejdsplads.
Tale om et engangstilskud fra staten.
Ærø Kommune har bevilliget 41 mio. kr. Dette svarer relativt set til en bevilling på 1,4 mia. kr. i
Odense Kommune.
Den nye gruppefritagelsesordning for statsstøtte muliggør statsstøtte på op til 50 mio. EURO uden
forudgående tilladelse fra Kommissionen. Altså ingen problemer med statsstøtte.
Ærø har over 20 private maritime virksomheder. Knap 25 % af arbejdsstyrken er beskæftiget
indenfor maritime erhverv.