Udvalget for Landdistrikter og Øer 2017-18
ULØ Alm.del Bilag 15
Offentligt
1807348_0001.png
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Sendt pr. mail til [email protected] og cc [email protected]
Roberthus, Tybovej 2
DK-6040 Egtved
T
+45 6131 3636
F
+45 6131 3641
M
[email protected]
W
www.landdistrikterne.dk
Dato: 23. oktober 2016
Enhed: Sekretariatet
Høringssvar vedrørende evaluering af bredbåndspuljen
Landdistrikternes Fællesråd takker for høringen og skal fremkomme med nedenstående
bemærkninger.
Bemærkninger til evaluering af bredbåndspuljen
Energistyrelsen har sendt evalueringen af den statslige bredbåndspulje i offentlig høring
den 2. oktober 2017. Evalueringen udmønter en del af Aftale om vækst og udvikling i hele
Danmark og indbefatter to overordnede spørgsmål, der vedrører puljens udmøntning,
hvoraf Landdistrikternes Fællesråd har bemærkninger til en række forhold, som vurderes
at have væsentlige virkninger på udviklingen i landdistrikter og yderområder.
Landdistrikternes Fællesråd har indhentet udtalelser fra en række medlemskommuner,
herunder Lolland, Guldborgsund og Vordingborg kommuner.
Spørgsmål 1: Har bredbåndspuljen virket efter hensigten?
I henhold til Aftale om vækst og udvikling i hele Danmark blev der oprettet en forsøgsord-
ning med en statslig bredbåndspulje på i alt 200 mio. kr til at forbedre dækningen i områder,
hvor energi- og teleselskaberne ikke har planer om at udrulle ny infrastruktur inden for de
kommende år. Landdistrikternes Fællesråd vurderer overordnet set, at det er positivt, at
aftalepartierne har oprettet en bredbåndspulje, så hele Danmark kan blive digitaliseret,
hvilket er et afgørende forhold for så vidt angår bosætning og erhvervsudvikling. Det er
imidlertid også et voksende krav, blandt andet fordi kommunikation med offentlige myndig-
heder til stadighed bliver mere digital.
1.a. Landdistrikternes Fællesråd vurderer, at støtten fra bredbåndspuljen har bidraget til at
skabe bedre bredbåndsdækning i specifikke lokalområder i landdistrikterne, som præges
af markedssvigt. Landdistrikternes Fællesråd konstaterer samtidig, at større byer og tæt-
befolkede områder med konkurrencesvigt ligeledes har modtaget støtte fra bredbåndspul-
jen, hvilket Landdistrikternes Fællesråd finder uhensigtsmæssigt, eftersom det naturligvis
sker på bekostning af de projekter i landdistrikterne som har fået afslag.
1.b. Landdistrikternes Fællesråd konstaterer, at én af de positive effekter ved bredbånds-
puljen har været, at puljen har vist, at lokalsamfund i landdistrikterne kan påvirke udviklin-
gen og sikre bedre bredbånd, hvis borgerne lokalt står sammen. Det inkonsekvente
om
end positive
er imidlertid, at flere borgere har fået bedre bredbånd uden om puljen end
gennem puljen. Dette skyldes ikke mindst, at energi- og teleselskaber alligevel har valgt at
etablere bredbånd til de mange borgere, der har fået afslag fra bredbåndspuljen. Mange
af disse afslag er sket i landdistrikterne.
1.c. I forbindelse med udmøntningen af den første ansøgningsrunde til bredbåndspuljen
fik projekter i Region Hovedstaden over 15,5 millioner kroner. Samtidig fik et projekt i Kø-
benhavn over 3 mio. kr. Disse områder kan hverken betegnes som et landdistrikt, et tyndt-
befolket område eller andet i den retning, vurderer Landdistrikternes Fællesråd. Udmønt-
ningen af første ansøgningsrunde illustrerer efter Landdistrikternes Fællesråds opfattelse,
at bredbåndspuljen ikke er målrettet optimalt, da manglende dækning i tætbefolkede om-
råder grundlæggende skyldes manglende konkurrence og ikke en omkostningskrævende
Ansvarlig medarbejder: NJA
Landdistrikternes Fællesråd er en partipolitisk neutral interesseorganisation, der arbejder for at skabe bedre rammevilkår for landdistrikter og yderområder i Danmark.
Vi tæller 48 danske land- og yderkommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,7 millioner danskere.
Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer og virksomheder samt en lang række landsbyer og landdistriktsråd.
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 15: Kopi af Landdistrikternes Fællesråds høringssvar om evaluering af bredbåndspuljen
1807348_0002.png
og usammenhængende businesscase i forhold til udrulning, som det er tilfældet i landdi-
strikter og yderområder.
1.d. Egenbetalingen på 2.000 kr. pr. adresse er efter Landdistrikternes Fællesråds vurde-
ring en passende størrelse.
1.e. Bredbåndspuljen har bidraget til, at energi- og teleselskaber flere steder har valgt at
etablere bredbånd til de borgere i landdistrikterne, der har fået afslag fra bredbåndspuljen.
Det er Landdistrikternes Fællesråds opfattelse og erfaring, at markedskræfterne mange
steder gerne vil levere, såfremt der er et tilstrækkeligt kundegrundlag for det. Det er end-
videre Landdistrikternes Fællesråds opfattelse, at puljen tilskynder husstande til at gå sam-
men, hvorved der mange steder dannes et kommercielt grundlag for at udrulle bredbånd.
1.f. Der har især været en del udfordringer med bredbåndskortet på styrelsens hjemme-
side. Der blev tidligt i processen lavet indsigelser til kortet (up- og downloadhastighed på
enkeltadresser), og det har været en stor proces for de lokale at følge op på dette. Det
burde efter Landdistrikternes Fællesråds mening være udbyderne, der havde sikret, at
dette kort var 100 % opdateret. Det har været en vanskelig proces for de lokale at skulle
forholde sig til alle adresser i de områder, man arbejdede med, herunder nye huse, om der
overhovedet var et hus på adressen og om det i givet fald var den rigtige forbindelse, der
er angivet på bredbåndskortet? Kortet har dog fungeret godt, når der blev lagt ændringer
ind, bemærker Landdistrikternes Fællesråd.
1.g. Ingen bemærkninger.
Spørgsmål 2: Er der noget vedrørende puljen, som bør ændres?
2.a. Ingen bemærkninger.
2.b. Landdistrikternes Fællesråd vurderer, at pointsystem efter udbud opleves som meget
ufleksibelt, og vægtningen af de enkelte parametre findes skæv. Hvis et projekt er omkost-
ningskrævende og udbyder har givet tilbud på en pris på f.eks. 40.000 kr. pr. husstand i et
større område, så rykker en øget egenbetaling kun ganske lidt ved pointscoren, hvis en
lodsejer vælger at fordoble egenbetalingen f.eks. fra 2.000 kr. til 4.000 kr. Puljen under-
støtter pt., at der fortsat er et større incitament for udbyderne til at give tilbud der, hvor der
er kort mellem husene. Det opleves også som skævt, at evt. kommunale tilskud tæller med
i pointscore. Landdistrikternes Fællesråd vurderer, at mange land- og yderkommuner ikke
kan honorere dette medfinansieringskrav, og derfor vil sammenslutninger/borgergrup-
per/lodsejerforeninger i sådanne kommuner score lavere. I det åbne land/landområder er
det svært at opnå en tilslutning fra 100 husstande, hvorfor dette tal anbefales sat ned.
2.c. Der kan gøres mere for at forbedre de åbne krav til engrosadgang, mener Landdistrik-
ternes Fællesråd. Der bør for eksempel ikke være nogen binding for borgerne, hvilket vil
øge konkurrencen om kunder (abonnementer) i de områder, hvor der gives støtte fra bred-
båndspuljen. Samtidig bør der ses på, om den åbne adgang er attraktivt skruet sammen
for alle energi- og teleselskaberne, så det sikres, at ordningen ikke afholder nogle aktører
fra at søge, som det ellers har kunnet opfattes. Afholdes aktører fra at søge, betyder det
selvsagt også noget for prisen på de tilbud, som projekterne modtager og dermed også
noget for, hvor langt midlerne i bredbåndspuljen rækker.
2.d. Landdistrikternes Fællesråd mener, der kunne iværksættes en række konkrete juste-
ringer, som kunne målrette puljen yderligere mod de mindst befolkede områder:
Kravene til projektomfang kunne nedskaleres (færre adresser pr. projekt), hvor-
med sandsynligheden for, at de projekter der modtager støtte, faktisk ligger i de
områder, hvor der er markedssvigt, stiger.
Der kunne udarbejdes en kortlægning af relevante områder ved at beregne et den-
sitetstal for hver adresse i Danmark. Herefter kunne disse tal sættes ind på de
samme adresser fra bredbåndspuljen. På denne måde afgrænses puljen til bred-
båndspuljeadresser, som ligger i tyndtbefolkede områder med markedssvigt. Et
sådan kort er tidligere udarbejdet af konsulentvirksomheden Netplan A/S (bilag).
Landdistrikternes Fællesråd er en partipolitisk neutral interesseorganisation, der arbejder for at skabe bedre rammevilkår for landdistrikter og yderområder i Danmark.
Vi tæller 48 danske land- og yderkommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,7 millioner danskere.
Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer og virksomheder samt en lang række landsbyer og landdistriktsråd.
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 15: Kopi af Landdistrikternes Fællesråds høringssvar om evaluering af bredbåndspuljen
1807348_0003.png
2.e. Sommerhusgæster efterspørger i stigende grad muligheder for hurtigt bredbånd. I en
lokaløkonomisk kontekst, er sommerhusudlejning et vigtigt parameter for at øge overnat-
ningskapaciteten for turister og dermed skabe øget omsætning i landdistrikterne, vurderer
Landdistrikternes Fællesråd, som imidlertid peger på, at boliger og virksomheder bør have
førsteprioritet i forhold til bredbåndspuljen.
Afsluttende bemærkninger
Landdistrikternes Fællesråd er til rådighed i forbindelse med eventuelle spørgsmål.
En kopi af høringssvaret er fremsendt til Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer.
Med venlig hilsen
Landdistrikternes Fællesråd
Steffen Damsgaard
Formand
/
Noa Jankovic
Politisk chef
Landdistrikternes Fællesråd er en partipolitisk neutral interesseorganisation, der arbejder for at skabe bedre rammevilkår for landdistrikter og yderområder i Danmark.
Vi tæller 48 danske land- og yderkommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,7 millioner danskere.
Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer og virksomheder samt en lang række landsbyer og landdistriktsråd.