Udvalget for Landdistrikter og Øer 2017-18
ULØ Alm.del Bilag 13
Offentligt
1806343_0001.png
Erhvervsminister Brian Mikkelsen ([email protected])
Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll ([email protected])
20. oktober 2017
Brevid: 4028066
Sagsnr.: 356903
Lolland Kommune
Teknik- og Miljømyndighed
Postadresse
Folketingshøring om nedrivningspuljen, afholdt af udvalget for
Landdistrikter og Øer - Uddybning af svar på spørgsmål 150, stillet af
udvalget den 7. september 2017, besvaret af erhvervsministeren den
2.oktober 2017.
Lolland Kommune har med tak modtaget svar på de spørgsmål, som blev stillet af
udvalgte i forbindelse med folketingshøring om nedrivningspuljen.
Lolland Kommune har noteret sig, at der på Finanstilsynets område ikke er regler
om, at hverken forsikringstager eller forsikringsselskab er forpligtet til at benytte
evt. udbetalte forsikringssummer til bortskaffelse af beskadigede bygninger.
Kommunen finder dette beklageligt, idet det medfører, at bygninger kan komme til
at henligge skæmmende uden handlepligt for ejer, og da værdien af
bygningerne/grunden ofte vil være negativ, kan det medføre en risiko for, at
bygningen blot vil henligge skæmmende, indtil kommunen indgår en aftale med
ejer om opkøb til nedrivning, eller alternativt at ejendommen bliver herreløs.
Derudover har Lolland Kommune noteret sig, at erhvervsminister Brian Mikkelsen
i sidste afsnit af svaret til spørgsmål 150 vedrørende brandtomter med henvisning
til byfornyelsesloven svarer, at kommunerne i mindre byer, som et instrument til
at håndtere de oplevede udfordringer omkring brandtomter med statslig støtte på
70 %, kan yde støtte til bl.a. fjernelse af skrot og affald, nedrivning, istandsættelse
mv.
Det er imidlertid således, at byfornyelsesloven (Lov om byfornyelse og udvikling
af byer) i § 26, stk. 2 angiver, at udgifter som dækkes bl.a. af forsikringssummer,
ikke kan indgå i de støtteberettigede udgifter, hvilket jf. vejledningen til Pulje til
landsbyfornyelse medfører, at støtte til oprydning og nedrivning maksimalt kan
udgøre de samlede udgifter med fradrag af eventuelle forsikringsydelser, som
ejer måtte have modtaget. Ejer har endvidere jf. loven en pligt til at oplyse
kommunen herom.
Lolland Kommune vil derfor gerne have bekræftet, at kommunen, som instrument
til at håndtere de oplevede udfordringer i kommunen med at brandtomter får lov
at henligge skæmmende, kan benytte Pulje til Landsbyfornyelse og opnå statslig
støtte på 70 %. Lolland Kommune er nemlig af den opfattelse, at såfremt
kommunen ønsker at nedrive en brandtomt, som henligger skæmmende, men
hvor ejer har fået udbetalt en forsikringssum uden at benytte forsikringssummen
på nedrivning af brandtomten og bortskaffelse af bygningsaffaldet, så vil
kommunen være forpligtet til, med henvisning til § 26, stk. 2 i byfornyelsesloven,
forlods at fratrække den udbetalte forsikringssum på nedrivningsudgiften, inden at
den statslige andel af støtten på 70 % kan indberettes til BYF2012. I praksis er
det derfor Lolland Kommunens opfattelse, at der ikke er mulighed for at søge
Jernbanegade 7
4930 Maribo
Tlf.: 54 67 67 67
Fax: 54 67 67 68
[email protected]
www.lolland.dk
Kontaktperson
Rie Christiansen
Byggeri og Ejendomme
[email protected]
Side 1/2
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 13: Henvendelse af 20/10-17 fra Lolland Kommune om statslig støtte til nedrivning m.m.
1806343_0002.png
statslig støtte hertil, hvorfor hele nedrivningsudgiften vil påhvile kommunen.
Lolland Kommune finder det ligeledes uheldigt, at der er risiko for, at kommunen vil skulle
benytte kommunale kroner på at støtte en ejer omkring nedrivningen, idet ejer allerede har
modtaget en forsikringssum, der skulle kunne dække nedrivning og korrekt bortskaffelse af
bygningsaffaldet.
Med venlig hilsen
Henrik Høegh
Viceborgmester og
Formand for Klima-, Miljø- og Teknikudvalget
Lolland Kommune
[email protected]
Kopi sendt til: Udvalget for Landdistrikter og Øer, via udvalgssekretær Jørgen Nielsen,
[email protected]
Side 2/2