Dato: d. 25. september 2018
Til: Udvalget for Landdistrikter og Øer
Masnedøgade 20
2100 København Ø
Telefon: 39 17 40 00
Til Udvalget for Landdistrikter og Øer om planloven
og strandbeskyttelseslinjen
Danmarks naturfredningsforening (DN) deltog d. 4. september 2018 i et temamøde i Udvalget for Landdi-
strikter og Øer. Mødet havde fokus på de hidtidige erfaringer med de ændrede regler i henhold til moder-
nisering af planloven og nye muligheder inden for strandbeskyttelseslinjen. Som opfølgning på mødet
fremsender DN nærværende notat, som præsenterer de synspunkter som foreningen fremførte i sit
mundtlige oplæg på mødet.
Lovændringernes foreløbige konsekvenser og evaluering
Lovændringerne har kun virket i kort tid - siden juni 2017. For at udmønte visse af ændringerne forud-
sættes forudgående statslig og kommunal planlægning. Nogle ændringer er derfor ikke udnyttede endnu.
Lovændringerne skal evalueres i 2020, og diskussioner om yderligere justering af reglerne bør som mini-
mum afvente denne evaluering.
For flere af ændringerne gælder det, at de først efter 2020 kan forventes udnyttede i kommunerne, og
deres effekter og konsekvenser kan derfor reelt først evalueres herefter. Det drejer sig for eksempel om
udviklingsområderne i kystnærhedszonen, grønt danmarkskort og omplacering af 5000 sommerhuse og
udlæg af yderligere 1000 sommerhuse i kystnærhedszonen. Derfor peger DN på, at der ikke bør ske
yderligere justeringer af de omfattede regelændringer før en evaluering i 2020 har fundet sted. DN peger
desuden på, at for ændringer der ikke kan evalueres i 2020, fordi de kun har virket meget kort tid, ikke
er udbredte endnu eller slet ikke har virket endnu, bør udviklingen følges og en evaluering fastsættes til
for eksempel 2027.
De ændrede landzonebestemmelser har virket fra tidspunktet for lovens ikrafttrædelse. Derfor er der
kommet de første afgørelser fra planklagenævnet om fortolkning af enkelte af de nye landzoneregler. DN
peger på, at så tidlige enkeltafgørelser - som samtidig kun omfatter en mindre del af de mange ændrin-
ger af landzonereglerne, ikke bør danne grundlag for diskussion af yderligere lempelser. Det skyldes
blandt andet, at en stor del af ændringerne af landzonereglerne omhandler de så kaldte umiddelbare ret-
tigheder - som er nye byggemuligheder der ikke længere kræver landzonetilladelse, og som derfor sjæl-
dent finder vej til klagenævnet. En diskussion om behov for yderligere lempelser af landzonereglerne bør
afvente en samlet evaluering af de forskellige lempelsers betydning for landzonen. DN ser frem til evalue-
ringen i 2020
–
herunder ændringernes betydning for landskaberne og naturen. Omkring landzonebe-
stemmelserne har DN særligt fokus på lempelsernes betydning for hovedstadens grønne kiler og landom-
råderne omkring de større byer.
Lokale løsninger på lokale problemer
DN ønsker en hensigtsmæssig fysisk planlægning af Danmark, der afvejer samfundets interesser mod
hinanden. Planlægningen skal sætte rammerne for en langsigtet udvikling af Danmark, der tager behørigt
hensyn til kysterne, landskaberne, klimaet og naturen. Det er DN’s opfattelse, at alle partier bakker op
om dette, men at uenigheden består i, hvorledes reglerne bedst støtter op om målet. DN peger på, at det
er væsentligt, at så mange som muligt bakker op om landets love, således at rammeforholdene er kendte
og ikke ændres for ofte, og således at petitessesager ikke fylder dagsordenen og skygger for de overord-
nede fælles mål som der er enighed om.