Udvalget for Landdistrikter og Øer 2017-18
ULØ Alm.del Bilag 119
Offentligt
1939667_0001.png
NOTAT
Notat til Udvalget for Landdistrikter og Øer om planlo-
ven og strandbeskyttelseslinjen
Den 4. september 2018 afholdt Udvalget for Landdistrikter og Øer (ULØ) et
temamøde om moderniseringen af planloven og de nye muligheder indenfor
strandbeskyttelseslinjen. Som opfølgning sender KL i dette notat en række
eksempler på afgørelser i Planklagenævnet, der handler om etablering af
virksomheder i landzonen.
Dette er alle eksempler, hvor kommunerne henviser til muligheden for at
genbruge eksisterende eller overflødiggjorte bygninger til etablering af nye
virksomheder i landzonen. Planklagenævnet vælger dog
uafhængigt af
moderniseringen af planloven
at underkende kommunernes tilladelse til
projekterne.
Planklagenævnet kan tage stilling til en kommunes afgørelse efter planloven
§ 35, stk. 1 (landzone) og en kommunes øvrige afgørelser efter planlovens §
58, stk. 1. Kommunerne fører tilsyn med, at forbud, tilladelser, dispensatio-
ner m.v. overholdes efter lovens § 51, stk. 2.
Moderniseringen af planloven
Selvom moderniseringen af planloven resulterede i flere positive ændringer
af rammerne for kommunernes fysiske planlægning, mener KL fortsat, at der
findes uhensigtsmæssige barrierer for udviklingen i kystområderne.
Udover udfordringen med genbrug af eksisterende eller overflødiggjorte byg-
ninger, bør reglerne for dispensationer i klitfredningslinjen lempes på linje
med de lempelser, der er givet indenfor strandbeskyttelseslinjen. Dette vil
give mulighed for, at udvikle de bynære strande og havne langs vestkysten,
samt understøtte udvikling af fysiske faciliteter til gavn for fx turismen. Det er
afgørende, at de åbne kyststrækninger forsat bevarer deres særpræg og ud-
tryk, men det udelukker ikke, at den statslige praksis i højere grad understøt-
ter udvikling i kommunerne.
Beskrivelse af de konkrete sager
Mange kommuner oplever, at Planklagenævnets tolkning af reglerne er for
rigid og har for lidt fokus de lokale investerings- og udviklingsmuligheder.
Nedenfor gives en række eksempler på denne praksis.
Kalundborg Kommune
Sæby
I Kalundborg Kommune blev der søgt om landzonetilladelse til etablering af
erhverv med dæk- og maskinservice, salg og reparation af have- og land-
brugsmaskiner mv. i eksisterende bygninger på ejendommen.
Dato: 18. september 2018
Sags ID: SAG-2018-05248
Dok. ID: 2627202
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3600
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 3
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Henvendelse af 18/9-18 fra KL om planloven og strandbeskyttelseslinjen
1939667_0002.png
NOTAT
Kommunen har begrundet tilladelsen med, at virksomheden skulle etableres
i eksisterende bebyggelse, og at ejendommen er omgivet af jordvolde, som
ville afskærme mod det åbne land og naboerne. Planklagenævnet lagde dog
i sin afgørelse vægt på, at der var tale om etablering af en virksomhed med
et samlet areal, der var over det tilladte.
Mariagerfjord Kommune
Præstemarken, Nr. Onsild
Planklagenævnet underkendte i denne sag kommunens afgørelse om at
give landzonetilladelse til at opføre en lagerhal på en ejendom i Mariager-
fjord Kommune. Kommunens vurdering var, at byggeriet var tiltænkt at ligge
indenfor landsbyafgrænsningen og i tilknytning til de eksisterende lagerbyg-
ninger. Desuden vurderede kommunen, at påvirkningen af landskabet ville
være begrænset.
Det var dog ikke tilstrækkeligt for Nævnet, der begrundede afslaget med at
lagerhallen sammen med de eksisterende lagerbygninger ville overstige
grænsen for, hvad der kunne tillades i det landsbymiljø, som i kommune-
planrammen var udlagt til boliger, jordbrug og virksomheder.
Næstved Kommune
Tyvelsevej, Glumsø
På en ejendom i Næstved Kommune gav kommunen en virksomhed tilla-
delse til neddeling og sortering af haveaffald. Kommunen fandt, at haveaffal-
det kun i beskedent omfang ville kunne ses fra omgivende veje og nabobe-
boelser, og at der sorteringen
såfremt der blev etableret en støjskærm
af
samme grund vil få en beskeden indvirkning på landskabet og omgivelserne.
Kommunen begrundede desuden tilladelsen med, at der i en årrække havde
været lignende aktivitet på ejendommen.
Også her ændrede Planklagenævnet afgørelsen til et afslag. Det blev be-
grundet med, at sortering af haveaffald ifølge Nævnet burde foregå i er-
hvervsområder, så man kunne undgå spredt bebyggelse i et område med
særlige landskabelige værdier.
Solrød Kommune
Skovvænget, Havdrup
I dette eksempel valgte Solrød Kommune at give landzonetilladelse til ter-
rænregulering og en motocrossbane på en ejendom i kommunen
under
forudsætning af at støjen fra motocrosskørslen til enhver tid overholdt Miljø-
styrelsens vejledende støjkrav. Arealet, der ønskes brugt til motocrossba-
nen, har tidligere været anvendt som gartneri.
Planklagenævnet ændrede dog afgørelsen til et afslag pga. de potentielle
støjgener
i relativ kort afstand fra et større boligområde.
Vejle Kommune
Vandværksvej, Brejning
Planklagenævnet afviste Vejle Kommunes oprindelige landzonetilladelse til
at opføre et maskinhus på en ejendom i kommunen. Maskinhuset skulle pla-
ceres uden for det areal, som er beskyttet eng. Kommunens vurdering var,
at der kunne gives landzonetilladelse, da maskinhuset ikke ville ændre om-
rådets karakter væsentligt.
Dette endte Nævnet med at underkende, da man vurderede, at der var tale
om et maskinhus af en anseelig størrelse i et område med særlige beskyttel-
sesinteresser
også selvom bygningen fulgte vejenes forløb, lå i et område
Dato: 18. september 2018
Sags ID: SAG-2018-05248
Dok. ID: 2627202
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3600
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 3
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Henvendelse af 18/9-18 fra KL om planloven og strandbeskyttelseslinjen
1939667_0003.png
NOTAT
med eksisterende bygninger i forvejen og var opført i et materiale, der var
indpasset i landskabet.
Viborg Kommune
Nørremøllevej Nord, Viborg
Viborg Kommune gav landzonetilladelse til etablering af en ridebane, skrå-
ning og terrænregulering samt en støjvold i umiddelbart forlængelse af de
eksisterende bygninger på en ejendom i kommunen. Kommunen vurderede,
at med vægt på ridebanens placering i terrænet og støjvoldens højde, at det
ikke ville medføre en forringelse af landskabet.
Planklagenævnet lagde i afgørelse vægt på, at støjvolden ville virke domine-
rende i landskabet, samt at støjvolden var opført i et område, der ifølge kom-
muneplanen var udpeget til at være et værdifuldt landskab.
Haderslev Kommune
Knorborgvej, Haderslev
Haderslev Kommune søgte om tilladelse til opførelse af en såkaldt kold hal
til opbevaring af en campingvogn, trailere mv. og en eksisterende ridebane
på en ejendom i kommunen. Kommunen anførte, at dette ønske ikke stred
mod nogle landskabsinteresser, da laden ville blive opført i samme retning
som stalden og i en fornuftig højde.
Nævnet endte dog med at vurdere, at ejendommen lå i et værdifuldt land-
skab, der skulle friholdes for nye bebyggelser. Dette skete ud fra et ønske
om at bevare de visuelle og kulturhistoriske værdier i området.
En mindre rigid tolkning af lovgivningen
Den moderniserede planlov giver kommunen mulighed for at vægte hensy-
net til vækst og udvikling, når den behandler af landzonesager. En væsentlig
del af de positive tilladelser fra kommunerne, som KL har kigget på, ender
dog med at blive underkendt af Planklagenævnet. Det bør derfor overvejes
om administrationen af de nye lempelser matcher de politiske intentioner
med modernisering af planloven.
Dato: 18. september 2018
Sags ID: SAG-2018-05248
Dok. ID: 2627202
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3600
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 3