Af
Hanne Tanvig, seniorrådgiver, IGN, Københavns Universitet
Eva Østergaard Jensen, journalist
Lise Herslund, lektor, IGN, Københavns Universitet
Derfor er uddannelser vitale for det decentrale Danmark
Adgang til uddannelse er en af de største muligheder og udfordringer for at skabe
vitale lokalområder og fastholde unge, der ønsker at blive i landdistrikterne frem for
at rejse. Samtidig tilfører studerende områderne økonomiske, kulturelle og sociale
ressourcer.
Da regeringen tilbage i januar præsenterede planen ’Bedre Balance II’ var der ikke alene tale om at
flytte statslige arbejdspladser fra hovedstaden til resten af landet. I denne runde var også
uddannelsespladser tænkt ind i planen for at styrke det decentrale Danmark. Derfor skal 500-1.000
uddannelsespladser de kommende år etableres over hele landet fra Svendborg til Skjern.
Og der er god grund til at sætte adgangen til og placeringen af uddannelser i det decentrale
Danmark på den politiske dagsorden, når der diskuteres regional udvikling.
Det fik vi bekræftet i midten af maj, hvor vi sammen med knap 140 landdistriktsforskere deltog i
den nordiske konference Nordic Rural Research Conference på Vingsted Hotel og
Konferencecenter i Vejle Ådal. Forskerne kom ikke alene fra Sverige, Norge, Island og Finland, de
havde også fundet vej til Danmark fra Rusland, Canada, Australien, Polen, Østrig og Kina.
På konferencen, der blev arrangeret af IGN, Sektion for Landskabsarkitektur og Planlægning ved
Københavns Universitet, diskuterede vi de udfordringer, landdistrikter over hele verden deler.
En af dem er netop uddannelsesmuligheder.
Uddannelser skaber liv
Udvekslingerne på konferencen bekræftede en del af det, vi allerede ved omkring betydningen af
uddannelsesinstitutioner i regioner langt fra de største byer. Grundlæggende understregede flere
oplægsholdere en helt central pointe: Alene ved sin tilstedeværelse tilfører en uddannelsesinstitution
vitale ressourcer til ikke bare et lokalområde, men en hel region.
Med en uddannelsesinstitution sikres og udvides det regionale arbejdsmarked med nye typer
arbejdskraft. Desuden sikres befolkningsgrundlaget gennem unge tilflyttende studerende, ligesom
områdets egne unge ikke behøver at flytte langt væk for at uddanne sig. Samtidig er
tilstedeværelsen af uddannelsesinstitutioner utvivlsomt med til at fastholde og tiltrække flere
virksomheder og arbejdspladser, også inden for den offentlige sektor, hvilket forskningen tidligere
har vist, og de aktuelle debatter om regional udvikling tydeligt demonstrerer.
1