Udvalget for Landdistrikter og Øer 2017-18
ULØ Alm.del Bilag 10
Offentligt
1802797_0001.png
Pulje til forsøgsvirksomhed i landdistrikterne, 1. runde 2017
Forsknings- og informationsprojekter
Projekttitel
Destinationsudvikling gennem stedsspecifik branding
Ansøger
BARK Rådgivning
Postnummer og by
Tilskud i kr. Beskrivelse
1300
415.000 I de senere år har udviklingen i den danske turisme særligt kyst- og naturturismen haltet bagefter
København K
i forhold til vores udenlandske konkurrenter.
Med dette projekt vil BARK Rådgivning bidrage med viden om, hvordan strategisk branding med
udgangspunkt i det stedsspecifikke kvaliteter kan løfte destinationer og dermed bidrage til
landdistriktsudviklingen.
438.960 Forskningsprojektet forsøger at afdække manglende led mellem top-down og bottom-up
stedsbranding i landdistrikterne.
De eloping Rural Place Brands – Ho to Balance
Top-Down and Bottom-Up Approaches
Associate Professor Dr. Chris Horbel,
6700 Esbjerg
Associate Professor Dr. Oliver Schnittka &
Professor Ph.d., Head of Danish Centre for
Rural Research (CLF) Egon Noe, University
of Southern Denmark (SDU), Esbjerg
Center for Regional- og Turismeforskning
3740 Nexø
Tilvalgsborgere: nye stemmer i landdistrikterne.
Udvikling gennem placebranding med afsæt i en
'community movement' tilgang.
Tyske turister skal styrke danske landdistrikter
545.000 Projektet adresserer landdistrikternes demografiske udfordringer i et stærkt urbaniseret
Danmark og undersøger de særlige ressourcer landdistrikter har adgang til qua deres position
som rekreative oplande til de danske byområder.
94.000 Projektholder ønsker at udbyde en temadag, der sætter fokus på, hvordan dansk landboturisme
kan styrke og målrette sin markedsføring af ferieophold til det tyske marked. Endvidere ønskes
at producere en film, der dokumenterer temadagens hovedpointer.
Landsforeningen for Landboturisme
8410 Rønde
Hvad skaber rurale succeser - og hvor langt rækker
brandet?
Sektion for Geografi, Københavns
Universitet
1350
København K
496.800 Forskningsprojektet beskæftiger sig med udgangspunkt i landsbyen Torup i Nordsjælland med to
megatrends inden for global forandring: affolkning af og økonomisk tilbagegang for
landområder, samt en bæredygtig omstilling af samfundets produktionsforhold.
140.000 Informationsprojektets formål er at bidrage til vidensformidling om den nyere
andelsorganisering i landdistrikterne og den særlige betydning for aktiv markedsføring af
lokalområder.
460.838 Projektet analyserer to tiltag vedr. boligmassen i landdistrikter og landsbyer: fleksboligordning og
ophævelse af bopælspligt.
2.590.598
Den nye andelsorganisering og dens betydning for lokal
markedsføring af landdistrikter
Malling O
8240 Risskov
Fleksboligordning og ophævelse af bopligt - som
instrumenter til branding og udvikling af landdistrikter
Forsknings- og informationsprojekter, i alt
Kora
1150
København K