1
Jørgen Frydenlund
Pens. lektor i matematik
Politikere og skolelærere kan redde verden
Det kan minde om en 3. verdenskrig!
Det er en krig som er anderledes, og langt farligere og mere skæbnesvanger end de to forrige
verdenskrige. Krigens ødelæggelser er allerede stærkt bekymrende, og en fredelig udgang synes
ude af sigte. Aggressoren i denne krig er mennesket, og motivet er som altid: grådighed.
Krigens anden part er naturen, vores jordklode.
Mennesket er selv en del af naturen, og i hele menneskets udviklingshistorie har det levet på
naturens vilkår. Det sker ikke længere. Mennesket er blevet modstanderen, og har nu sat sig så
endeligt på magten over jorden, at naturen reelt er døende. Man taler om, at vi i løbet af de sidste
par hundrede år har bevæget os ind i en ny tidsalder, den antropocæne tidsalder, hvor menneskets
påvirkninger af naturen giver varige forandringer i de betingelser, der er forudsætningen for en
natur i balance.
Udledningen af drivhusgasser, som bl.a. CO
2
, medfører en global opvarmning af jorden. Isen ved
polerne og i bjergene smelter, vandstanden i havene stiger, og vandet bliver koldere.
Strømforholdene ændres og klimaet generelt ændres til mere nedbør og oversvømmelser i nogle
områder og tørke i andre. Orkanerne tiltager i styrke.
Befolkningstilvæksten accelererer faretruende, der brændes mere og mere skov af, mængden af
drikkevand er faldende, og måske skal vi snart på Mars for at sikre os de nødvendige råstoffer.
Ilten i havene forsvinder, plastikaffald hober sig op og dyre- og plantearter udryddes i et
bekymrende højt tempo. Mange af disse ulykker vokser eksponentielt over tid.
Udviklingen kan ikke ændres gennem handleplaner der vedtages
på FN’s klimatopmøder,
eller af
Greenpeace. Velmenende regeringer overalt i verden ser magtesløse på. Udviklingen er
katastrofal, og livet går videre…….
Den farlige nedbrydning af naturen er fundamentalt set ikke styret af mennesket. Mennesket lader
sig styre af en upåagtet kraft, nemlig Tidsånden.. Tidsånden er de aspekter i tiden som danner
baggrund for vores følelse af hvem vi er og hvordan vi ønsker at leve vores liv. Tidsånden ligger i
vores fællesmenneskelige bevidsthed og er resultatet af vores fælles historie. I vor tid er tidsånden
kendetegnet ved egoisme, materialisme og uhæmmet forbrug af verdens resurser. Man bringer sig
selv i centrum og drager egne fordele i kontakten med andre mennesker, de personlige ønsker for