Videregående
uddannelser til
fremtiden
Nye målsætninger for de
videregående uddannelser
Danmarks unge skal have en uddannelse, der udfordrer og danner dem, så de er parate
til mødet med fremtiden. Det gælder i alle dele af uddannelsessystemet. Danmark har
behov for en bred vifte af erhvervskompetencer på forskellige niveauer – både fra er-
hvervsuddannelserne og de videregående uddannelser.
De videregående uddannelser spiller en afgørende rolle i forhold til Danmarks mulighe-
der for at klare sig godt fremover i en hurtig og omskiftelig verden. Danske virksomhe-
ders vækst, forskning og velfærd i hele landet defineres i høj grad af, at de studerende
får de rette kompetencer og uddannes inden for de områder, hvor der i fremtiden for-
ventes at være behov for veluddannet arbejdskraft. De nyuddannede skal i beskæfti-
gelse, og uddannelserne skal forberede til et arbejdsmarked under forandring. Her er høj
kvalitet, faglighed og uddannelsernes evne til gennem en tæt kobling mellem teori og
praksis at ruste de studerende til arbejdsmarkedet – både i dag og fremtiden – helt
essentielle faktorer.
Regeringens overordnede ambition er, at de videregående uddannelser skal have høj
kvalitet og fremme vækst og beskæftigelse. Derfor har regeringen fastlagt tre nye mål-
sætninger for de videregående uddannelser:
1.
2.
3.
Høj faglighed og stort læringsudbytte, der fremmer ånd, viden og kritisk sans
Tæt sammenhæng mellem de videregående uddannelser og samfundets
kompetencebehov nu og i fremtiden
En veluddannet befolkning med mange år på arbejdsmarkedet