Samlenotat
Rådskonklusioner om en reform af ITER projektet
1. Resumé
Det bulgarske EU formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner om det
reformerede ITER projekt. I udkastet til rådskonklusioner noterer Rådet sig Kom-
missionens meddelelse fra juni 2017 om en reform af EU’s bidrag til ITER projek-
tet, og det understreges, at projektet frem til første driftsfase (”første plasma”) i
2025 samt efterfølgende fase til 2035 holdes inden for de tilrådeværende ressour-
cer og i overensstemmelse med det reviderede grundscenario. Med konklusioner-
ne bemyndiger Rådet Kommissionen til på vegne af EU at godkende det revidere-
de grundscenario uden at præjudicere forhandlingerne om EU’s kommende fler-
årige finansieringsramme 2021-2027, der vil fastlægge detaljerne for den fremtidi-
ge finansiering af ITER.
2. Baggrund
”International Thermonuclear Experimental Reactor” (ITER) er verdens største
internationale grundforskningsprojekt og -eksperiment. ITER har til formål at un-
dersøge, om det er videnskabeligt og teknologisk muligt at udnytte fusionsenergi
som fremtidig bæredygtig energikilde.
ITER er under opbygning i Cadarache i Sydfrankrig og bliver verdens største fusi-
onsreaktor-anlæg til forskningsformål. ITER skal danne baggrund for udviklingen
af en demonstrationsreaktor – en slags prototype – for et fremtidigt kommercielt
fusionskraftværk.
ITER er ”first of a kind” og kommer til at bestå af over 10 millioner komponenter
leveret af industrien, da konstruktionen af selve ITER for langt størstedelens ved-
kommende skal ske via såkaldte ”in-kind” bidrag, dvs. finansiering af virksomhe-
ders leverancer af komponenter til ITER.
Projektet har deltagelse af EU (+ Schweiz), USA, Rusland, Indien, Kina, Japan og
Sydkorea. EU afholder som vært for ITER ca. 45 procent af udgifterne til konstruk-
tion (og 34 procent af driftsudgifterne), mens de øvrige ITER-medlemmers andel
er på ca. 9 procent hver.
I henhold til den internationale aftale indgået i november 2006 kan EU som
"værtspart" ikke trække sig ud af projektet. Aftalen giver mulighed for, at hvert af
ITER-medlemmerne bortset fra EU kan trække sig ud 10 år efter aftalens ikraft-
trædelse (dvs. tidligst i oktober 2017). Dog skal medlemmet fortsætte med at yde
sit bidrag til byggefasen og kan – efter at have trukket sig ud – ikke deltage i for-
søgsfasen.
Aftalen medfører, at hvert part opretter et nationalt agentur, der fungerer som bin-
deled til den internationale ITER-organisation (IO). Det europæiske agentur blev
oprettet i marts 2007 som et europæisk fællesforetagende med navnet ”European
Joint Undertaking for ITER and the Development of Fusion Energy” – forkortet
”Fusion for Energy” (F4E).
I juli 2010 godkendte Rådet et opdateret grundscenarie, som byggede på den
antagelse, at opførelsen af ITER vil gå i første drift – også kaldet "første plasma"- i
1. marts 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura og Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Sagsbehandler
John Isaksen
Tel. 72 31 80 35
Ref.-nr.
18/011273-01
Side 1/5