Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del Bilag 78
Offentligt
1865467_0001.png
Samlenotat
Rådskonklusioner om en reform af ITER projektet
1. Resumé
Det bulgarske EU formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner om det
reformerede ITER projekt. I udkastet til rådskonklusioner noterer Rådet sig Kom-
missionens meddelelse fra juni 2017 om en reform af EU’s bidrag til ITER projek-
tet, og det understreges, at projektet frem til første driftsfase (”første plasma”) i
2025 samt efterfølgende fase til 2035 holdes inden for de tilrådeværende ressour-
cer og i overensstemmelse med det reviderede grundscenario. Med konklusioner-
ne bemyndiger Rådet Kommissionen til på vegne af EU at godkende det revidere-
de grundscenario uden at præjudicere forhandlingerne om EU’s kommende fler-
årige finansieringsramme 2021-2027, der vil fastlægge detaljerne for den fremtidi-
ge finansiering af ITER.
2. Baggrund
”International Thermonuclear Experimental Reactor” (ITER) er verdens største
internationale grundforskningsprojekt og -eksperiment. ITER har til formål at un-
dersøge, om det er videnskabeligt og teknologisk muligt at udnytte fusionsenergi
som fremtidig bæredygtig energikilde.
ITER er under opbygning i Cadarache i Sydfrankrig og bliver verdens største fusi-
onsreaktor-anlæg til forskningsformål. ITER skal danne baggrund for udviklingen
af en demonstrationsreaktor – en slags prototype – for et fremtidigt kommercielt
fusionskraftværk.
ITER er ”first of a kind” og kommer til at bestå af over 10 millioner komponenter
leveret af industrien, da konstruktionen af selve ITER for langt størstedelens ved-
kommende skal ske via såkaldte ”in-kind” bidrag, dvs. finansiering af virksomhe-
ders leverancer af komponenter til ITER.
Projektet har deltagelse af EU (+ Schweiz), USA, Rusland, Indien, Kina, Japan og
Sydkorea. EU afholder som vært for ITER ca. 45 procent af udgifterne til konstruk-
tion (og 34 procent af driftsudgifterne), mens de øvrige ITER-medlemmers andel
er på ca. 9 procent hver.
I henhold til den internationale aftale indgået i november 2006 kan EU som
"værtspart" ikke trække sig ud af projektet. Aftalen giver mulighed for, at hvert af
ITER-medlemmerne bortset fra EU kan trække sig ud 10 år efter aftalens ikraft-
trædelse (dvs. tidligst i oktober 2017). Dog skal medlemmet fortsætte med at yde
sit bidrag til byggefasen og kan – efter at have trukket sig ud – ikke deltage i for-
søgsfasen.
Aftalen medfører, at hvert part opretter et nationalt agentur, der fungerer som bin-
deled til den internationale ITER-organisation (IO). Det europæiske agentur blev
oprettet i marts 2007 som et europæisk fællesforetagende med navnet ”European
Joint Undertaking for ITER and the Development of Fusion Energy” – forkortet
”Fusion for Energy” (F4E).
I juli 2010 godkendte Rådet et opdateret grundscenarie, som byggede på den
antagelse, at opførelsen af ITER vil gå i første drift – også kaldet "første plasma"- i
1. marts 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura og Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Sagsbehandler
John Isaksen
Tel. 72 31 80 35
[email protected]
Ref.-nr.
18/011273-01
Side 1/5
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 78: Samlenotat vedr. rådskonklusioner om en reform af ITER projektet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1865467_0002.png
2020. Rådet fastlagde samtidig et budgetloft for byggefasen på 6,6 mia. EUR (i
2008-priser) frem til 2020.
Projektet har siden været udfordret af yderligere forsinkelser og fordyrelser, hvor-
for Kommissionen i sin meddelelse fra juni 2017 lægger op til at revidere det gæl-
dende grundscenarie.
Meddelelsen havde til hensigt at opnå opbakning fra Europa-Parlamentet og be-
myndigelse fra Rådet til at godkende det nye grundscenarie ad referendum på et
møde i ITER-rådet på ministerplan, som muligvis vil finde sted i 2018. Det under-
streges, at godkendelsen ikke præjudicerer forhandlingerne af den kommende
flerårige finansielle ramme for perioden 2021 - 2027.
Kommissionens meddelelse beskriver således baggrunden for og udviklingen af et
nyt og realistisk grundscenarie for ITER og de mulige økonomiske konsekvenser,
som det medfører.
Fra grundscenariet fra 2010 til et nyt
I årene efter vedtagelsen af grundscenariet for ITER i 2010 blev det klart, at det
var urealistisk. Årsagerne hertil var både den meget komplekse og tekniske natur
af ITER, hvor mange dele og komponenter er ”first of a kind”, designændringer og
produktionsproblemer, men også ledelsesmæssige svagheder og manglende
samarbejde mellem de nationale agenturer og ITER-organisationen.
En uafhængig vurdering af ITER-organisation i 2013 anbefalede at indføre æn-
dringer i projektledelsen og udarbejde en mere realistisk tidsplan og ressource-
plan. I marts 2015 vedtog ITER-rådet derfor en omstrukturering af projektledelsen
og en handlingsplan under ledelse af en ny generaldirektør. Handlingsplanen om-
fattede en fuldstændig omorganisering af ITER-organisationen, tæt samarbejde
med de interne agenturer, stop for yderligere designændringer med henblik på at
få startet opførelsen af bygninger og komponenter samt oprettelse af en reserve-
fond til dækning af de yderligere omkostninger, de nationale agenturer blev påført,
som følge af designændringerne, som ITER-organisationen foretog.
Handlingsplanen fokuserede også på at begrænse omkostningerne og udarbejde
en ny og pålidelig tidsplan og et nyt overslag over de forbundne omkostninger,
som skal munde ud i et nyt grundscenarie. Kommissionen fremhæver, at efter
halvandet år har ITER-organisationen gennemført ca. 60 % af handlingsplanens
anbefalinger, og at den gør fremskridt i forhold til den resterende del.
Bestyrelsen for F4E vedtog i 2015 en supplerende handlingsplan, som førte til
oprettelsen af en afdeling for projektledelse med henblik på at styrke processerne
for planlægning og kontrol, omfordeling af personale til højt prioriterede områder
samt styrkelse af styring af projektet og omkostningsbegrænsende foranstaltnin-
ger. Frem til nu er 80 % af tiltagene blevet gennemført, og der er gjort pæne frem-
skridt med gennemførelsen af den resterende del.
Det nye grundscenarie
På baggrund af den positive udvikling fremlagde ITER-organisation et nyt grund-
scenarie, som ITER-rådet godkendte i november 2016. Den nye detaljerede tids-
plan fastsætter ”første plasma” til december 2025 som det tidligst teknisk mulige
tidspunkt.
Den nye plan følger desuden en såkaldt trinvis tidsplan, som fokuserer først på
opførelsen af de komponenter, som er en afgørende forudsætning for at nå til
første plasma i 2025, efterfulgt af flere på hinanden følgende rækker af installati-
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side2/5
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 78: Samlenotat vedr. rådskonklusioner om en reform af ITER projektet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1865467_0003.png
ons- og testfaser, inden fasen med fuld drift indledes i 2035. De byggeaktiviteter,
der er forbundet med første plasma, skal derfor følges op af yderligere begrænse-
de aktiviteter forbundet med den afsluttende installering i driftsfasen fra januar
2026 frem til fuld drift i 2035. Kommissionen anfører, at tidsplanen giver mulighed
for bedre at styre projektrisiciene ved gradvis at håndtere de tekniske udfordringer
og bidrager til, at ITER-organisationen og de nationale agenturer fokuserer på
første plasma.
Kommissionen anfører også i meddelelsen, at da ITER er det første omfattende
internationale projekt af sin art og på forkant med den teknologiske udvikling, er
det fortsat sårbart over for risici med hensyn til langtidsplanlægning og omkost-
ningsfremskrivning.
Kommissionen bemærker imidlertid, at de senere års vigtige udviklinger giver et
godt grundlag for, at ITER-projektet kan bevæge sig fremad. Det endelige design
af de komponenter, der er nødvendige for første plasma, er nu på 89 %, mens den
for komponenter, der ikke er nødvendige for første plasma, ligger på 71 %. Efter-
som design-arbejdet er så langt fremskredent, giver dette ifølge Kommissionen
øget pålidelighed til den nye tidsplan og det nye overslag over de forbundne om-
kostninger.
3. Formål og indhold
Formålet med vedtagelsen af rådskonklusioner er, at Kommissionen på vegne af
EU kan give tilsagn til det nye grundscenario i et møde i ITER-rådet, således at de
øvrige ITER partnere kan gøre tilsvarende.
I udkastet til rådskonklusioner anføres det, at Rådet har noteret sig Kommissio-
nens meddelelse om et reformeret ITER. Rådet erindrer om, at budgettet frem til
og med 2020 er fastsat til 6.6 mia. EUR, og at ITER skal holde sig inden for dette
budget. Vigtigheden af at holde sig inden for det nye grundscenario understreges
ligeledes i udkastet. Det anerkendes, at der er sket forbedringer i projektstyringen
og ledelsen, og Rådet hilser fremskridt for opførelsen af ITER velkommen, herun-
der i forhold til selve bygningen af fusionsreaktoranlægget.
Desuden bekræfter Rådet sin fortsatte støtte til en succesfuld færdiggørelse af
ITER grundforskningsprojektet, samt at det vil bestræbe sig på at finde ressourcer
inden for rammerne af forhandlingerne af den kommende flerårige finansielle
ramme, der vil bestemme detaljerne for den fremtidige finansiering.
Endelig giver Rådet inden for rammerne af førnævnte Kommissionen mandat til på
vegne af EU at godkende det nye reviderede grundscenario for ITER på et møde i
ITER-rådet, hvilket forventes at vil finde sted i løbet af 2018.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Meddelelsen vedrører et internationalt forskningseksperiment og forsøgsanlæg,
som i sagens natur ikke ville kunne etableres på nationalt niveau. Meddelelsen er
således i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side3/5
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 78: Samlenotat vedr. rådskonklusioner om en reform af ITER projektet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1865467_0004.png
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv erhvervsøkonomiske, samfundsøkonomi-
ske og statsfinansielle konsekvenser for Danmark, men udgifter til ITER i den
kommende flerårige finansielle ramme for 2021-2027 vil have konsekvenser. Det
vides endnu ikke, hvor stort et beløb, som Kommissionen vil foreslå afsat til ITER
på sin forslag til en kommende flerårig finansiel ramme, hvorfor en vurdering af
konsekvenser for nærværende er foretaget med udgangspunkt i Kommissionens
meddelelse fra sommeren 2017.
Hvad angår de erhvervsøkonomiske konsekvenser, anfører Kommissionen i med-
delelsen, at investeringen i opførelsen af ITER er til stor fordel for Europas industri
og forskningsinstitutioner, da ITER som nævnt opbygges via leverancer og kom-
ponenter fra netop disse. Fra starten af ITER-aktiviteterne i januar 2008 og frem til
december 2016 har F4E tildelt kontrakter og tilskud til en samlet værdi på ca. 3,8
mia. EUR over hele Europa. Endvidere har både ITER-organisationen, de nationa-
le agenturer og industrien i de øvrige ITER-medlemmer indgået kontrakter med
europæiske virksomheder med henblik på at støtte fremstillingen af deres egne
komponenter til ITER. Og der vil blive tildelt nye kontrakter og tilskud i de kom-
mende år – ikke kun af F4E, men i stigende grad også af ITER-organisationen til
den installation, der er nødvendig for at færdiggøre byggeriet. I alt forventes der at
blive indgået kontrakter for 1,8 mia. EUR af ITER-organisationen fra nu og frem til
2025.
Kommissionen anfører videre, at omkring 75 procent af investeringerne går til
skabelse af ny viden og nye avancerede materialer og teknologier. Dette giver
Europas højteknologiske industrier og SMV'er en værdifuld mulighed for at innove-
re og udvikle afledte produkter til brug uden for fusionsenergisektoren.
Vedrørende de samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser anfører
Kommissionen som det første, at det ajourførte grundscenarie giver EU mulighed
for at holde sig inden for det nuværende budgetloft, som Rådet i 2010 fastsatte til
6,6 mia. EUR (i 2008-værdi) frem til 2020. Meddelelsen præsenterer budgettet for
opførelsen af ITER efter 2020 i henhold til det nye grundscenarie.
Meddelelsen opridser, at, hvad angår færdigbygningen af ITER, kræves der en
yderligere samlet investering på 4,7 mia. EUR, med 3,2 mia. EUR i 2008-priser i
perioden 2021-2025 til ”første plasma” (svarende til henholdsvis 6,8 og 4,5 mia.
EUR i nutidspriser).
I forhold til grundscenariet fra 2010 omfatter det nye scenarie også udgifter til
driftsfasen til og med 2035, dekommissionering, øvrige aktiviteter og administrati-
on. Kommissionen angiver derfor, at det samlede beløb, som kræves for at bygge
og drive ITER frem til 2035, er 7,1 mia. EUR i 2008-priser (10,4 mia. EUR i nutids-
priser).
Hvad angår indtægtssiden og det europæiske bidrag finansieres 80 procent af
Europas andel over EU-budgettet og 20 procent afholdes af Frankrig, som er
værtsland for ITER. Herudover betaler F4E-medlemslande ca. 10 procent af F4E’s
administrationsomkostninger.
Estimeres Danmarks
indirekte bidrag
til ITER via EU-budgettet – svarende til 2
procent - for perioden 2021-2035, beløber dette sig til 172 mio. EUR i nutidspriser
eller 11,5 mio. EUR årligt i perioden i nutidspriser, svarende til ca. 85 mio. kr. år-
ligt.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side4/5
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 78: Samlenotat vedr. rådskonklusioner om en reform af ITER projektet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1865467_0005.png
Meddelelsen anfører også, at omkostningerne til ITER skal ses i sammenhæng
med den betydelige energiomlægning i Europa, som er fastsat i strategien for
energiunionen, og som anslås at ville kræve investeringer på omkring 200 mia.
EUR pr. år i de næste 10 år.
De direkte statsfinansielle konsekvenser for Denmark består i, at Danmark som
F4E-medlemsland yder et
direkte bidrag
efter en fast fordelingsnøgle til F4E’s
budget (§ 19.53.01.20) med ca. 0,65 % af det samlede budget. Meddelelsen im-
plicerer derfor, at Danmarks bidrag i perioden 2021-2035 må forventes at være ca.
4 mio. kr. i nutidspriser. Dette svarer til niveauet for det nuværende årlige danske
bidrag.
8. Høring
[Sagen er sendt i høring i EU-Specialudvalget for Forskning den 1. marts 2018
med frist for svar den 6. marts 2018.]
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemsstater forventes at kunne støtte udkastet til rådskonklusioner.
10. Regeringens foreløbige, generelle holdning
Regeringen er enig med Kommissionen i ITER’s potentiale og betydning for udvik-
lingen af fusionsenergi som en bæredygtig energikilde. Regeringen har støttet
opførelsen af ITER og ønsker i udgangspunktet, at ITER skal fortsætte, idet rege-
ringen også noterer sig, at EU som "værtspart" ikke kan trække sig ud af projektet
inden for rammerne af den internationale aftale.
Regeringen har været meget bekymret for en række forhold, herunder særligt
projektets fordyrelse for EU og de deltagende lande samt projektets begrænsede
omkostningskontrol. Regeringen har derfor lagt betydelig vægt på, at projektets
styring, ledelse og omkostningskontrol forbedres markant
På baggrund af de forhåndenværende oplysninger vurderer regeringen, at pro-
jektstyring og budgetlægning er forbedret betragteligt i forhold til situationen i
2010.
Det nuværende loft for det europæiske bidrag til og med 2020 skal respekteres,
som der lægges op til i Kommissionens meddelelse.
Vedtagelse af rådskonklusioner må ikke foregribe de kommende forhandlinger om
EU's næste flerårige finansielle ramme.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg, men udvalget
er i flere omgange blevet orienteret af uddannelses- og forskningsministeren om,
at der arbejdedes med et nyt grundscenarie og med de skønnede implikationer for
tidsplan og budget. Det skete senest den 13. juli 2017, hvor der blev fremsendt
grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side5/5