Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del Bilag 67
Offentligt
1854986_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
9. februar 2018
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra det lukkede samråd i
Uddannnelsesudvalget tirsdag den 6. februar 2018 vedr. pædagoguddannelsen.
(Talepapiret kan ligge offentligt).
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Med venlig hilsen
Søren Pind
Ref.-nr.
18/005315-02
Side 1/5
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Talepapir fra det lukkede samråd tirsdag den 6. februar 2018 vedr. pædagoguddannelsen, fra uddannelses- og forskningsministeren
1854986_0002.png
Spørgsmål K:
Hvordan vil ministeren sikre, at kvaliteten i pæda-goguddannelsen stiger?
Svar på spørgsmål K:
Tak for spørgsmålet.
Vores ambition er fælles. Alle studerende på de videregående uddannelser skal
møde uddannelser af høj kvalitet og med høj faglighed.
Det gælder også studerende på pædagoguddan-nelsen.
Netop ønsket om højere kvalitet og faglighed var en af de væsentligste årsager til
de markante æn-dringer af pædagoguddannelsen, som blev beslut-tet i 2013 med
opbakning fra samtlige partier i det daværende Folketing.
Første årgang begyndte i sommeren 2014 på den nye pædagoguddannelse.
Og i starten af 2018 færdiggør de første studeren-de så den nye uddannelse og
træder ud på ar-bejdsmarkedet.
Det betyder også, at vi ikke så firkantet kan sige, hvordan de nyuddannede pæda-
goger kommer til at klare sig.
Når det er sagt, så er der meget, der tyder på, at pædagoguddannelsens kvalitet
og faglige niveau kan hæves yderligere.
Evalueringsinstituttet har lavet en analyse af det første år på pædagoguddannel-
sen for de stude-rende, der startede i 2016.
To af de væsentligste udfordringer, som EVAs analyse peger på, er:
De studerendes tidsforbrug på uddannelsen er lavt.
Og cirka hver femte studerende vurderer, at det faglige niveau er lavt.
Den nye pædagoguddannelse har nu et par år på bagen.
Men vi kan sige, at analysen af de pædagogstude-rende
på årgang 2016’s første
studieår peger på, at årgang 2016 har nogle af de samme udfordringer, som også
fremgik af analysen af årgang 2014.
Derfor er der behov for at løfte kvaliteten på pæda-goguddannelsen.
Det indebærer, at vi skal identificere problemer og løsninger tidligere end i dag.
Derfor nedsatte jeg også i efteråret en følgegruppe for pædagoguddannelsen.
Følgegruppen består af repræsentanter fra ledel-sen på professionshøjskolerne,
ledelsen af pæda-goguddannelserne samt repræsentanter fra mini-steriet.
Og hvor relevante interessenter
herunder de stu-derende og aftagere
løbende
skal inddrages i følgegruppens arbejde.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side2/5
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Talepapir fra det lukkede samråd tirsdag den 6. februar 2018 vedr. pædagoguddannelsen, fra uddannelses- og forskningsministeren
1854986_0003.png
Jeg har bedt følgegruppen om allerede her i foråret at komme med en række initi-
ativer, som kan løfte kvaliteten på alle pædagoguddannelser.
Følgegruppen har indtil nu primært drøftet følgende emner:
Studieintensitet
De faglige krav til de studerende, altså hvad man forventer
Feedback til de studerende, ja der er endnu ik-ke fundet et dansk begreb for
feedback.
Og hvorfor så disse emner eller tematikker?
[Studieintensitet]
Det skal altid være en fuldtidsbeskæftigelse at væ-re studerende. Så når 42 pro-
cent af de studerende selv nævner, at de bruger 25 timer eller mindre om ugen på
deres studie, så er det for mig et tegn på, at noget ikke er, som det skal være.
Her har professionshøjskolerne også et stort an-svar.
De skal både stille krav til de studerende om at være forberedte, men de skal også
tilrettelægge undervisningen, så de studerende har timer nok og udfordres til at
arbejde mere med deres uddannel-se.
Der er desuden behov for at se på aflyste timer og behov for at se på praksis for
erstatningstimer, så de studerende også reelt får de timer, som profes-
sionshøjskolen har vurderet, at der skal til, for at de studerende opnår et højt læ-
ringsudbytte.
De nærmere initiativer skal besluttes sammen med professionshøjskolerne, som
har ansvaret for tilret-telæggelsen af uddannelsen.
Men for mig ser det ud som om, at der er god grund til at få styr på præcis, hvor
mange aflyste timer, der er.
Derfor er det godt, at professionshøjskolerne nu iværksætter en kortlægning af
aflyste timer og er-statningstimer på pædagoguddannelsen på alle professions-
højskoler.
Professionshøjskolerne vil præsentere resultaterne fra kortlægningen for følge-
gruppen inden udgangen af 2018.
Jeg vil gerne understrege, at studieintensitet ikke kun er et spørgsmål om antal
undervisnings- og vejledningstimer.
De studerende har også et ansvar for egen læring.
Så både professionshøjskolerne og de studerende har en opgave foran sig, så vi
kan løfte pædagog-studiet de kommende år.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side3/5
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Talepapir fra det lukkede samråd tirsdag den 6. februar 2018 vedr. pædagoguddannelsen, fra uddannelses- og forskningsministeren
1854986_0004.png
Evalueringsinstituttets rapport peger på, at der på tværs af de syv professionshøj-
skoler er forskelle på de studerendes selvangivne studieintensitet.
Og det er der også i forhold til de timer, der tilby-des.
Det burde ikke være fuldstændig umuligt, at institu-tionerne lærer af hinanden.
Studieintensitet er ikke kun et fokusområde på pæ-dagoguddannelsen, men for de
videregående ud-dannelser generelt.
Derfor er det også et centralt fokus.
Vi forhandler strategiske rammekontrakter, hvor det indgår
[Øge faglige krav til de studerende]
Udover studieintensitet er det nødvendigt at se på de faglige krav, vi stiller til de
studerende. Der lig-ger også et ansvar.
For det skal være svært at være studerende
også på pædagoguddannelsen.
Og når cirka hver femte ikke vurderer det faglige niveau til at være højt, så tyder
det på, at der er brug for at stille højere krav til de studerende.
De studerende skal opleve, at det kræver en aktiv indsats at studere med fokus på
at løfte egne evner til et nyt niveau uanset fagligt udgangspunkt.
Det kan i den sammenhæng blandt andet være re-levant for professionshøjskoler-
ne at se på, hvilke krav der stilles til de studerendes deltagelse i un-dervisningen
og faglige krav til prøver.
[Feedback]
De studerende skal i højere grad end i dag kunne følge deres eget udbytte af un-
dervisningen.
Det kan ske ved bedre feedback.
Løbende feedback er en helt nødvendig del af den enkelte studerendes faglige
udvikling.
Og der skal være mere forventningsafstemning med de studerende i forhold til,
hvornår og hvilke former for feedback, der anvendes. Og hvad de selv kan bidrage
med.
Det er et område, professionshøjskolerne allerede arbejder målrettet på at udvikle
og forbedre, og som følgegruppen også vil beskæftige sig med.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side4/5
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 67: Talepapir fra det lukkede samråd tirsdag den 6. februar 2018 vedr. pædagoguddannelsen, fra uddannelses- og forskningsministeren
1854986_0005.png
[Afslutning]
Vi er alle optagede af, at vi har rigtig gode pæda-goguddannelser i Danmark.
Og så er der jo pengespørgsmålet. Aftalen med al-le Folketingets partier om et nyt
bevillingssystem for de videregående uddannelser, blev det også aftalt at hæve
taksterne for en række uddannelser
herunder pædagoguddannelsen. Det er jo
bare ikke trådt i kraft endnu. Først fra 2019.
Men vi sætter allerede nu ind på flere fronter for at understøtte implementeringen
af den nye pæda-goguddannelse og løfte uddannelsens kvalitet.
Jeg vil også fremover følge pædagoguddannelsens udvikling tæt.
Tak for ordet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side5/5