Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del Bilag 65
Offentligt
1854657_0001.png
Notat
Modtager(e)
> Folketingets Europaudvalg
Kopi: Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Eu-
ropæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget: Midt-
vejsevaluering af Horizon 2020: Maksimering
af virkning af EU’s pro-
grammer for forskning og innovation.
(COM(2018) 2 final)
1.
Resumé
Kommissionen har den 11. januar 2018 vedtaget sin meddelelse om midtvejseva-
luering af
Horizon 2020: Maksimering af virkninger af EU’s programmer for forsk-
ning og innovation. I meddelelsen sammenfattes hovedkonklusionerne for arbejdet
med midtvejsevalueringen af programmet, og der udstikkes rammer og retning for,
hvorledes erfaringer kan anvendes, både i forhold til den resterende periode 2018-
2020 for Horizon 2020 programmet og for det fremtidige rammeprogram. Anbefa-
lingerne og forbedringer er i god overensstemmelse med danske forslag og priori-
teter.
2.
Baggrund
Kommissionen har i overensstemmelse med retningslinjerne for bedre lovgivning
foretaget en omfattende midtvejsevaluering af de første tre år af programmets
gennemførelse. Mere end 3.500 interessenter deltog i den offentlige høring om
midtvejsevalueringen, og der blev indsendt mere end 300 udførlige positionspapi-
rer.
Desuden er der gennemført yderligere tre selvstændige midtvejsevalueringer ved-
rørende Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT), offentlige-
offentlige partnerskaber (P2P’er), offentlige-private
partnerskaber
(OPP’er) samt
andre initiativer.
Midtvejsevalueringen udgjorde dokumentationsgrundlaget for arbejdet i den uaf-
hængige Højniveaugruppe om maksimering af virkning af EU’s
forsknings- og
innovationsprogrammer under ledelse af Pascal Lamy, tidligere kommissær og
WTO præsident (prorektor Lykke Friis, Københavns Universitet, var medlem af
Højniveaugruppen).
3.
Formål og indhold
Kommissionen bemærker, at de andre EU-institutioner har tilsluttet sig konklusio-
nerne fra midtvejsevalueringen. Det fremføres, at det er den almindelige opfattel-
se, at gennemførelsen af Horizon 2020 i det store hele er en succes. Hovedkon-
klusionerne af midtvejsevalueringen er følgende:
Horizon 2020 er attraktivt og relevant
mere end halvdelen af deltagerne i
programmet er nytilkomne i forhold til det det tidligere rammeprogram
FP7.
Yderligere er erhvervslivets deltagelse steget, og en større del af budgettet er
tilfaldet SMV’er.
Programmet
har reageret fleksibelt på nye politiske prio-
6. februar 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura og Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Sagsbehandler
John Isaksen
Tel. 72 31 80 35
[email protected]
Ref.-nr.
18/005201-02
Side 1/5
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 65: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens meddelelse om midtvejsevaluering af Horisont 2020: Maksimering af virkningen af EU's programmer for forskning og innovation, fra uddannelses- og forskningsministeren
1854657_0002.png
riteringer, såsom migration og nødsituationer som f.eks. udbruddene
af Ebola og Zika.
Programmet giver enestående muligheder for tværfagligt samarbejde og net-
værksaktiviteter.
Horizon 2020 er på rette spor med hensyn til at yde et væsentligt bidrag til job-
skabelse og vækst
visse makroøkonomiske modeller viser, at den forventede
socioøkonomiske virkning senest i 2030 vil nå op på omkring 600 mia. EUR og
179.000 arbejdspladser.
Excellence som det centrale underliggende princip sikrer kvalitet.
Bestræbelser på forenkling har givet bonus.
Programmet har sikret betydelig merværdi for EU, da programmets additionali-
tet, dvs. at det ikke træder i stedet for national finansiering, er meget stærk.
Horizon 2020 giver valuta for pengene
administrationsomkostningerne ligger
under målet på 5 procent, hvilket er lavere end under FP7.
Evalueringer af partnerskabsinitiativer,
dvs. EIT, P2P’er, OPP’er
samt andre
initiativer, viser, at de er effektive med hensyn til at mobilisere yderligere priva-
te og offentlige midler og til at skabe sammenhæng mellem forsknings- og in-
novationsaktiviteter i hele Europa.
Hovedformålet med den samlede foreløbige evaluering var at uddrage erfaringer
til fremtidig brug baseret på en analyse af både stærke og svage sider. Dette vil på
den ene side bidrage til at forbedre gennemførelsen af Horizon 2020 programmet i
programmets sidste tre år (2018-2020). På den anden side er der mere langsigte-
de erfaringer, der kan anvendes ved udformningen af det efterfølgende ramme-
program for perioden efter 2020.
Kommissionen fremhæver følgende som de vigtigste erfaringer og forslag til for-
bedringer:
Programmet har vist sig at være underfinansieret, idet succesraten er faldet fra
18,5 procent i FP7 til 11,6 procent i Horizon 2020. Der ville have været behov
for yderligere 62,4 mia. EUR for at finansiere alle forslag, der er vurderet over
den strenge kvalitetstærskel. Kommissionen noterer sig, at den uafhængige
højniveaugruppe og andre EU-institutioner opfordrer til at investere mere i
forskning og innovation gennem det fremtidige rammeprogram i lyset af det nu-
værende programs styrker og merværdi for EU. Samtidig anføres, at EU-
finansieringen af forskning og innovation bør ledsages af ambitiøse nationale
og regionale midler for at nå investeringsmålet for FoU på 3 procent af EU’s
BNP.
Fortsat forenkling
Kommissionen vil fortsætte sit arbejde for yderligere for-
enkling for at støtte hurtigere innovationscyklusser og mindske den administra-
tive byrde, bl.a. gennem pilotaktioner i den resterende periode af Horizon 2020.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side2/5
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 65: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens meddelelse om midtvejsevaluering af Horisont 2020: Maksimering af virkningen af EU's programmer for forskning og innovation, fra uddannelses- og forskningsministeren
1854657_0003.png
Der lægges op til et forenklet afrapporteringsfokus på effekter i stedet for pro-
ces og med et formindsket fokus på indberetningsforpligtelser. Derudover vil
Kommissionen øge anvendelsen af projektfinansiering gennem engangsbeløb.
Støtte banebrydende innovation. Kommissionen anerkender den øgede betyd-
ning af markedsskabende innovation. Europa er et globalt videnskabeligt kraft-
center, men klarer sig ikke så godt inden for innovation. Adgangen til risikovillig
kapital i EU er ikke på niveau med Asien og USA. Mængden af venturekapital i
EU er kun en femtedel af niveauet i USA. Midtvejsevalueringen har afdækket et
vist potentiale for støtte til banebrydende, markedsskabende innovation, men
det konkluderes, at denne støtte skal styrkes væsentligt, bl.a. på baggrund af
de aktuelle foranstaltninger inden for det digitale marked, energiunionen og ka-
pitalmarkedsunionen. Det fremtidige rammeprogram bør udnytte komplementa-
riteten mellem tilskud og finansielle instrumenter med henblik på at tiltrække og
opskalere unge og hurtigt voksende innovative virksomheder, forbedre marke-
dets udnyttelse af forsknings- og innovations resultater og fremskynde innova-
tionsspredning. Målet bør være at bringe Europa i front med hensyn til mar-
kedsskabende innovation. Med henblik på dette iværksættes en første pilotfase
for et kommende europæisk innovationsråd i det sidste arbejdsprogram for Ho-
rizon 2020.
Skabe større gennemslagskraft gennem opgaveprioritering og inddragelse af
borgerne. Midtvejsevalueringen peger på, at der er behov for større gennem-
slagskraft og mere opsøgende arbejde over for borgerne. Dette er bl.a. vigtigt
for at forbedre kommunikationen om bidrag fra forskning og innovation til løs-
ning af de samfundsmæssige og teknologiske udfordringer, inddragelse af bor-
gere, kunder og slutbrugere i fastlæggelsen af programmets dagsorden og at
dets gennemførelse fører til mere innovation ved at stimulere brugerdrevet in-
novation og efterspørgslen efter innovative løsninger. I det næste rammepro-
gram bør forsknings- og innovationsprojekterne
beskæftige sig med EU’s politi-
ske målsætninger, indfange befolkningens fantasi, knytte forbindelser mellem
forskellige fagområder og sektorer og gå videre end det, der er muligt i dag.
Skabe større synergi med andre af EU’s finansieringsprogrammer og EU-
politikker. Der findes allerede synergier mellem Horizon 2020 og andre EU-
programmer, f.eks. struktur og investeringsfondene, den europæiske fond for
strategiske investeringer, instrumenterne for eksterne forbindelser, Connecting
Europe faciliteten og den fælles landbrugspolitik. Kommissionen anfører, at de
vil udnytte disse erfaringer og vil fokusere på at styrke synergier fra udform-
ningsfasen for programmerne for at sikre, at de forskellige instrumenter og pro-
grammer dækker hele innovationskæden. Prioriteringerne skal i højere grad på
linje med hinanden, medfinansieringsordningerne skal gøres mere fleksible og
kompatibiliteten af regler skal forbedres.
Styrkelse af det internationale samarbejde. Deltagelse fra tredjelande er faldet i
Horizon 2020 sammenlignet med FP7. Kommissionen vil på denne baggrund
styrke arbejdet i forhold til dette i det sidste arbejdsprogram for Horizon 2020.
Tilsvarende vil man i forbindelse med konsekvensanalysen af det fremtidige
program overveje forskellige muligheder for at stimulere internationalt samar-
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side3/5
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 65: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens meddelelse om midtvejsevaluering af Horisont 2020: Maksimering af virkningen af EU's programmer for forskning og innovation, fra uddannelses- og forskningsministeren
1854657_0004.png
bejdet
for at sikre, at EU’s forskere kan samarbejde med de bedste og mest
hensigtsmæssige forsknings- og innovationspartnere i verden.
Styrke åbenhed. Der er gjort fremskridt med hensyn til at gøre videnskabelige
publikationer og data fra Horizon 2020 frit tilgængelige for bredere videnskabe-
lige kredse og offentligheden. Det anføres, at mindre end 70 procent af de pub-
likationer, der er fremstillet inden for programmet er frit tilgængelige. Kommis-
sion agter at videreudvikle sine politikker til støtte for dagsordenen
for ”Open
Science”. Alle publikationer bør være frit tilgængelige og alle data være
”Findable, Accessible, Interoperable and Re-uable” (FAIR-principperne).
denne baggrund vil Kommissionen undersøge mulighederne for i det næste
rammeprogram fuldt ud
at integrere ”Open Science” som et middel til at styrke
videnskabelig ekspertise, idet man drager nytte af borgernes deltagelse, bedre
reproducerbarhed af resultaterne og øget videreanvendelse af forskningsdata.
Rationalisere finansieringsrammerne. Der er i midtvejsevalueringen peget på,
at de mange instrumenter og initiativer og den medfølgende kompleksitet er
vanskeligt at forstå og kan føre til overlap, navnlig inden for rammerne af part-
nerskabsinstrumenter og initiativer. På kort sigt vil Kommissionen indarbejde
en række anbefalinger i de sidste tre år af Horizon 2020 og på længere sigt
undersøge mulighederne for at rationalisere og strømline
EU’s forskellige
forsknings- og innovationsinstrumenter. Endelig peges der på, at Kommissio-
nen i forhold til det fremtidige program vil undersøge metoder til at rationalisere
partnerskaber, styrke deres åbenhed og gennemsigtighed og knytte dem
sammen med
EU’s fremtidige
strategiske prioriteringer på forsknings- og inno-
vationsområdet.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5.
Nærhedsprincippet
Meddelelsen vedrører midtvejsevalueringen af det europæiske forsknings- og
innovationsrammeprogram Horizon 2020, som i sagens natur ikke kan etableres
på nationalt niveau. Det vurderes endvidere, at meddelelsen ikke berører områder
og initiativer udover dem, som er relevante for programmets gennemførelse.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv erhvervsøkonomiske, samfundsøkonomiske og
statsfinansielle konsekvenser for Danmark, men det fremgår, at den forventede
socioøkonomiske virkning af Horizon 2020 programmet i hele EU senest i 2030 vil
nå op på omkring 600 mia. EUR og 179.000 arbejdspladser.
8.
Høring
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side4/5
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 65: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens meddelelse om midtvejsevaluering af Horisont 2020: Maksimering af virkningen af EU's programmer for forskning og innovation, fra uddannelses- og forskningsministeren
1854657_0005.png
Meddelelsen har været i høring i EU-specialudvalget for forskning, og den har ikke
givet anledning til bemærkninger.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemsstaters holdning kendes ikke, men det forventes, at der vil
være en overvejende positiv holdning til meddelelsen.
10. Regeringens foreløbige, generelle holdning
Kommissionens forslag til forbedringer er i fin overensstemmelse med de forslag
og prioriteter, som Danmark har fremlagt i positionspapiret ”Early Danish position
on the next EU framework programme for research and innovation” af 16. maj
2017.
Forskning og innovation er en dansk prioritet i relation til et moderniseret EU.
Danmark støtter endvidere op om yderligere forenkling i rammeprogrammernes
struktur og administration, styrket fokus på innovation for at optimere investerin-
gerne i forskning, åben og let tilgængelighed til forskningspublikationer og data,
bedre kobling mellem forsknings- og innovations rammeprogrammet og andre EU
programmer og instrumenter samt styrket internationalt forsknings- og innovati-
onssamarbejde m.v.
Regeringen vil i det videre arbejde med Horizon 2020 i perioden 2018-2020 samt i
forhandlingerne for det fremtidige rammeprogram fortsat arbejde for at fremme
disse danske prioriteter. Regeringen lægger vægt på, at Kommissionens medde-
lelse ikke præjudicerer de kommende MFF-forhandlinger.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side5/5