Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del Bilag 63
Offentligt
1853618_0001.png
Praktikkernes placering
Pædagoguddannelsens optag fordeler sig på et sommer- og et vinteroptag. De studerende
der starter på vinteroptaget skal i halvårspraktik i perioden 1. juni til 30. november af to
omgange. Det betyder at denne gruppe studerendes praktikopstart er placeret i
sommerferien. Det mener vi har store konsekvenser for kvaliteten og læringsudbyttet i
praktikken.
Losningsforslag:
Praktikkerne placeres som i 2007-uddannelsen på 3. og 6. semester, hvor alle studerende
var i praktik med opstart og afslutning henholdsvis den 1. august til den 31. januar og den 1.
februar til den 31. juli.
I PLS tror vi på, at der er et læringsudbytte i at være i praktik i et helt kalenderår. Det giver et
godt indblik i og en stor viden om de forskellige processer, der er i praksis på forskellige
tidspunkter af året.
PLS
mener at
praktikkernes nuværende placering skaber A- og B uddannelser.
PLS mener, at alle pædagogstuderende har krav på lige muligheder for læring.
PLS mener at pædagogstuderende har krav på lige vilkår i uddannelsen uanset
tidspunkt for optag.
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 63: Materiale fra Pædagogstuderendes Landssammenslutnings foretræde den 6/2-18 om praktikperioder på pædagoguddannelsen og muligheden for at få handicaptillæg under praktik
1853618_0002.png
Praktikkernes placering hindrer studerendes læring
Tv: Freja Zille Sophia Schaufuss
Th: Louise Brandt Gonzalez
At
Dorte Skov Christensen, Sagsbehandler i PLS
En regnfyldt onsdag i september møder jeg Louise og Freja på Kildevældsskolen på
Østerbro i København. Louise Brandt Gonzalez er uddannet pædagog og ansat som
et spor for
børnehaveklasseleder og praktikvejleder. Hun er tilknyttet H-sporet
normaltbegavede børn med autisme. Hun har været praktikvejleder siden 2009.
Dengang startede de studerende i praktik den
1.
august og
1.
februar, hvilket
fungerede meget bedre end
i
dag, hvor de studerende starter 1. juni og i. december,
fortæller Louise. Især junistarten er problematisk.
-
“Det fungerede meget bedre dengang. De studerende, der startede 1. august, var med til at
planlægge året inden børnene startede, og de studerende der startede 1. februar var med til
at afrunde skoleåret. Nu kommer der en ny frisk studerende 1. juni, hvor både personale og
børn er trætte og alt er ved at blive rundet af og lukket ned. Så lukker skolen i 5 ugei hvor
den studerende kan få nogle timer på fritidshjemmet og til august starter de så forfra med
relationsarbejdet med børnene.”
Tre måneder til at nå det hele
Freja Zille Sophia Schaufuss er pædagogstuderende i 2. praktik fra UCC Campus Carlsberg.
Hun oplevede i sommer netop det, hendes vejleder Louise beskriver: “Jeg startede 1.juni og
havde sammenlagt 12 arbejdsdage inden sommerferien, hvor skolen var lukket i 5 uger I
den første uge kunne jeg få timer på fritidshjemmet, men sammen med nogle helt andre
børn og et helt andet team af ansatte. De næste fire uger arbejdede jeg på mit gamle
arbejde, fordi jeg ikke havde råd til at holde ferie, I august startede jeg op igen samme med
Louise og børnene, men børnene kunne ikke huske mig, og det er først nu midtvejs i
september at de kan huske, hvad jeg hedder. Det gør det rigtig svært at arbejde med de
kompetencemåi, der handler om relationer. Og jeg har endda været heldig at kunne følge
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 63: Materiale fra Pædagogstuderendes Landssammenslutnings foretræde den 6/2-18 om praktikperioder på pædagoguddannelsen og muligheden for at få handicaptillæg under praktik
1853618_0003.png
den samme klasse videre op i første
forholde mig til.”
-
ellers havde det være en helt ny O.klasse jeg skulle
Freja vidste ikke på forhånd, at hun, når hun startede sit studie i februar, skulle ud i to
praktikker med start i juni, hvilket har haft betydning for hende både økonomisk og
læringsmæssigt: “Man bliver let bare en vikar i sommerferien, og man kan ikke komme i
gang med at arbejde med kompetencemålene og sit projekt før halvvejs inde i praktikken, og
så har man pludselig travlt”, fortæller Freja, og hendes vejleder Louise nikker: “Ja, det er
meget problematisk. Nu er Freja heldigvis meget kompetent og har erfaring i forvejen, men
andre studerende har ikke den fordel og så er det virkelig svært for dem at overskue
praktikken, og alt det de skal nå op mod eksamen, når de nærmest kun har 3 måneder til at
nå det hele.”
Vanskeligt relationsarbejde
Louise fortæller, at hun som vejleder mener, at den bedste løsning vil være, at rykke
praktikkerne tilbage til den tidligere placering. “1. juni er et virkelig skidt tidspunkt at starte på
både for børnene, den studerende og for mig. Man er træt efter et helt skoleår og er ved at
lukke alting ned sammen med børnene, der ofte også er helt udkørte og ser frem til ferien
og så kommer der sådan en frisk og glad studerende og siger hej så skal man virkelig hive
sig selv op. Freja har stortset ikke fået vejledning før i septembet fordi vi først skulle lukke
ned, så var der ferie og så skulle vi lige starte op igen. Jeg er her jo først og fremmest for
børnene og er nødt til at sikre mig, at de her børn med særlige behov er ttygge, inden jeg
kan fokusere på den studerende.” Freja nikker. “Ja, det skal jo ikke gå ud over børnene, at
jeg kommer. Hvis man skal ud i praktik på en skole 1.juni giver det ikke mening, at
kompetencemålene handler om relationet for det er svært at nå at opbygge. Det føles ret
grænseoverskridende, at jeg nu SKAL få en relation til de her børn på så kort tid. Det bliver
meget intensivt, og det er ikke ok overfor børnene. Vi havde lagt en plan før ferien, for
hvordan jeg skulle arbejde med mine mål men så efter ferien kunne vi godt se, at det slet
ikke var realistisk da børnene ikke kunne huske mig.” Louise smiler: “Ja, vi troede, vi havde
lagt den perfekte plan... men snydt pomfrit...”
-
-
Også hårdt for vej lederen
Freja fortæller, at hun ellers er virkelig glad for sin praktik og arbejdet som skolepædagog på
specialsporet: “Jeg kunne godt forestille mig at blive skolepædagog engang, men jeg tror
ikke, at jeg vil være vejleder for en studerende’ siger hun og griner til Louise. “Nej, det er
svært at have overskud til at have fokus på den studerende lige i den periode”, siger Louise,
“jeg er virkelig glad for at være praktikvefleder men jeg ved ikke om jeg vil blive ved, hvis
placeringen ikke ændres. Alternativet er jo, at man fjerne skolepraktikkerne til junistarten, så
vi kun får studerende 7.decembe, men det ville jo også være synd.”
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 63: Materiale fra Pædagogstuderendes Landssammenslutnings foretræde den 6/2-18 om praktikperioder på pædagoguddannelsen og muligheden for at få handicaptillæg under praktik
1853618_0004.png
Tilskud til studerende med handicap
En studerende på en videregående uddannelse med handicap, kan i dag modtage
handicaptillæg til deres SU. Et tillæg der gives på baggrund af en vurdering af, om de har en
varig funktionsnedsæffelse, der forhindrer dem i at påtage sig et arbejde ved siden af
studiet.1
Dette tillæg mister de pædagogstuderende, når de ansættes i lønnet praktik, hvilket betyder
en stor indtægtsnedgang for denne gruppe studerende. Denne gruppe studerende står ofte
med store udgifter til blandt andet medicin. Vores erfaring er, at den økonomiske situation
gør at flere studerende oplever praktikperioderne som en stressfaktor og desværre ser vi at
flere og flere føler sig nødsaget til at afbryde deres uddannelse.
I 2016 var der 704 pædagogstuderende, der modtog handicaptillæg til deres SU i en
eller flere måneder. Opgørelsen omfatter studerende på pædagoguddannelsen, der udbydes
på professionshøjskolerne, og på Rudolf Steiner børnehaveseminariet i Charlottenlund.
økonomi for studerende med handicaptillæg i lønnet praktik
SU: 6.090 kr.
Handicaptillæg: 8.662 kr.
I alt: 14.752 kr.
Praktikløn 2./3.praktik: 10.671,17 kr./11.017,31 kr.
fuld løn =22.408,14/24.484,98 kr. over 6 mdr.
=
Nedgang på 4080,83/3734.69 kr. ved
PLS foreslår en af følgende løsninger:
SU-finansieret praktik til studerende med handicap. Det vil foruden at styrke udsatte
gruppers økonomi i praktikperioder, også styrke incitamentet tor ikke at fravælge
studerende med handicap i praktikinstitutionerne.
En alternativ løsning: Der indføres mulighed for et “handicaptillæg” til studerende
med handicap i lønnet praktik, som kan søges af den studerende. Et lignende tillæg
findes for enlige forsørgere i praktik.
For at få handicaptillæg skal du:
• have en varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, som gør dig nærmest ude af
stand til at påtage dig et studiejob
• modtage SU eller slutlån
• gå på en videregående uddannelse (SU.dk)
2
httDs://www.borper.dk/familie-og-boern/Famil ieydelser-oversiaUboernetilskud/boernetilskud-uddannels
e
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 63: Materiale fra Pædagogstuderendes Landssammenslutnings foretræde den 6/2-18 om praktikperioder på pædagoguddannelsen og muligheden for at få handicaptillæg under praktik
1853618_0005.png
Sag 20-2016-00432—Dok. 35476$/kwk_dh
Danske Handicaporganisationec
I t”I
Vilkår for pædagogstuderende med handicap under
praktikken
Det danske uddannelsessystem skal være inkluderende, så personer med handicap kan tage
en uddannelse. En uddannelse er en vigtig forudsætning for senere at komme ind på
arbejdsmarkedet. for mennesker med handicap er uddannelse endnu vigtigere for at
komme i job (https ://www. sfi .dk!medial3 003/faktaark-om-handicap-beskaeftigelse-og-
uddannelse.pdf side 3).
Studerende med handicap, der modtager handicaptillæg til SU, mister minimum 3700 kr.
om måneden under de to lønnede praktikperioder. Den ugentlige arbejdstid i praktiktiden
er 30 timer/ ugen. Hvis den studerende som følge af handicap får nedsat arbejdstiden til fx
25 timer om ugen, risikerer de at gå yderligere ned i indkomst.
Det er ikke rimeligt, at studerende med handicap økonomisk set stilles væsentligt dårligere
under praktikken. På arbejdsmarkedet kan personer med nedsat funktionsevne blive
økonomisk kompenseret i et fteksjob. Det bør også være muligt at sikre en økonomisk
kompensation til studerende under uddannelse.
Derfor bakker DH op om Pædagogstuderendes Landssammenslutnings arbejde med at
sikre bedre vilkår blandt studerende med handicap.
DH anbefaler, at studerende, der modtager handicaptillæg til SU, bevarer SU og
handicaptillæg under de lønnede praktikperioder i stedet for praktikløn, eller altemativt
sikres en økonomisk kompensation på anden vis. En sådan løsning skal både sikre den
studerende mod en væsentlig indkomstnedgang og samtidigt give den studerende mulighed
for en nedsat arbejdstid under praktikken.
Venlig hilsen
Thorkild Olesen
formand