Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del Bilag 61
Offentligt
1852341_0001.png
Foretræde for Uddannelses- og Forskningsudvalget
30. januar 2018
I forbindelse med foretrædet for Uddannelse og forskningsudvalget d. 30 januar 2018
fremsender jeg hermed som aftalt de to undersøgelser om omfanget af
læreruddannelsernes udbud af kurser i seksualundervisning.
Den ene undersøgelse er rekvireret af uddannelsesministeriet på baggrund af et paragraf
20 spørgsmål i 2016.
Vi har så i december 2017 fulgt op med en lignende rundringning til alle
læreruddannelserne for at se om situationen havde forbedret sig efterfølgende.
Opsamlende kan vi konkludere
Kurset Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab er obligatorisk for
professionshøjskolerne at udbyde, men det er valgfrit for de lærerstuderende at tage det i løbet af
deres uddannelse. Kurset skal være med til at sikre, at flere nyuddannede lærere har de fornødne
kompetencer og rammer til at levere en kvalitetsfyldt seksualundervisning i grundskolen. Der er
dog stadigvæk en meget stor del af de nyuddannede lærere, der forlader uddannelsen uden at
have modtaget SSF-kurset ligesom kvalitet og omfanget af kurset er meget svingende. Især er
det problematisk, at:
Det er kun muligt at vælge kurset få gange i løbet af læreruddannelsen. Flere steder kun
en gang.
Kurset ligger oveni anden studieaktivitet, eksaminer, ferier eller studieture, hvilket
besværliggør de studerendes mulighed for at vælge kurset
1
.
Ovenstående betyder, at en stor majoritet af lærere forlader læreruddannelsen uden at have
modtaget undervisning i seksualundervisningens faglig indhold, pædagogik og didaktik. Mens
den nye læreruddannelse har sikret at lærere fremover vil have uddannelse inden for de liniefag
de underviser i, så er der ikke sikret en tilsvarende faglig kvalitet for de lærere der vil varetage
sundheds og seksualundervisning. Da det er et fag næsten alle lærere vil skulle undervise i, er det
afgørende de er klædt ordentligt på til at gå ud og møde børn og unge med en faglig viden om,
hvordan de skal undervise i krop, seksualitet, grænser og normer.
1
Se rundringning foretaget af Sex & samfund
1
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 61: Materiale fra Sex & Samfunds foretræde den 30. januar 2018
1852341_0002.png
Sex & Samfund mener derfor, at
Det skal være obligatorisk for alle lærerstuderende at modtage undervisning i sundheds-
og seksualundervisningens faglige indhold, pædagogik og didaktik.
Undervisningen skal tilrettelægges som et sammenhængende kursusforløb med en fast
tidsramme og med en afsluttende prøve, der skal bestås.
Perspektiver om køn, krop og seksualitet fra læreruddannelsens Sundheds og
seksualundervisning og familiekundskab skal desuden skrives ind i studieordningen for
relevante linjefag som for eksempel dansk, samfundsfag og biologi.
Der skal sættes ressourcer af til at efteruddanne lærere, der ikke har de faglige
kompetencer til at undervise i sundheds- og seksualundervisning i grundskolen
2