Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del Bilag 30
Offentligt
1820854_0001.png
Notat
Konkurrenceevnerådsmøde den 1. december 2017 (forsk-
nings- og rumdelen)
RUM
7. Rådskonklusioner om midtvejsevalueringen af Copernicus-
programmet
- vedtagelse
8. EUs rumprogram
vejen fremad
- udveksling af synspunkter
FORSKNING
9. Rådskonklusioner om Horizon 2020 på vej mod et niende ramme-
program
- vedtagelse
10. Missionstilgangen i det niende rammeprogram for forskning og
innovation
- udveksling af synspunkter
9. november 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Kontoret for jura og
internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Sagsbehandler
Mette Mørk Andersen
Tel. 72 31 95 11
[email protected]
Ref.-nr.
Dokument nr.
Side 1/9
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Samlenotat om Rådsmøde (konkurrenceevne- rum og forskningsdelen) den 1/12-17, fra uddannelses- og forskningsministeren
1820854_0002.png
7. Rådskonklusioner om midtvejsevalueringen af Coperni-
cus-programmet
1. Resumé
Midtvejsevalueringen af Copernicus sker tre år efter programmets
oprettelse som følge af programmets forordning. Resultaterne har
ifølge evalueringen været positive, og systemet har opnået langt
større udbredelse og anvendelse end oprindeligt antaget. Pro-
grammet har leveret inden for sit allokerede budget, og ibrug-
tagningen af systemet sker med tilfredsstillende fremskridt.
Copernicus indgår med sine frie og åbne geospatiale data helt
naturligt i det nye hyperforbundne informationssamfund og er med
sine mega-data allerede en integreret del af den nye digitale
økonomi. Programmet vil derfor fremadrettet skulle tilpasse sine
mål til denne virkelighed og danne grundlag for fortsat økono-
misk vækst. Copernicus-programmets kompleksitet og samspil mel-
lem en rumbaseret infrastruktur, udbud af tjenester samt bruger-
adgang har imidlertid tydeliggjort behovet for en forenkling af
procedurer og styring.
Sagen forelægges Folketingets Europaudvalg til orientering.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
2. Baggrund
Udgangspunktet for rådskonklusionerne er Kommissionens midtvejs-
evaluering af Copernicus, som blev offentliggjort den 23. okto-
ber 2017. EU’s rumaktiviteter er centreret om to store satsnin-
ger, Galileo (satellitnavigation) og Copernicus (jord- og klima-
observation). Både Galileo og Copernicus er udviklet til frede-
lige formål. Det fremgår af begge programmers hovedforordninger,
at de er civile systemer under civil kontrol. Copernicus blev
oprettet i 2014 som en erstatning af det tidligere GMES-program
(Global Monitorering of Environment and Security), der blev op-
rettet i 2010.
Copernicus har til formål at øge de socioøkonomiske fordele og
bidrage til europæisk uafhængig adgang til miljøviden og fremme
udviklingen af en konkurrencedygtig europæisk rum- og rumtjene-
steindustri. Copernicus indeholder tre dele: En ruminfrastruktur
(herunder satellitter og jordbaseret udstyr til dataopsamling og
bearbejdning), tjenester til generering af data samt koordineret
adgang til in situ-data (data indhentet på specifikke steder
eksempelvis ved bøjer, vejrstationer osv.). De fleste af de ope-
rationelle opgaver er uddelegeret til Den Europæiske Rumorgani-
sation (ESA) og delvist til Den Europæiske Organisation til Ud-
nyttelse af Meteorologiske Satellitter (EUMETSAT). Dertil kommer
et tæt samarbejde med en lang række europæiske agenturer og in-
stitutioner i udviklingen og udbuddet af tjenester baseret på
systemets dataindsamling.
3. Formål og indhold
Side 2/9
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Samlenotat om Rådsmøde (konkurrenceevne- rum og forskningsdelen) den 1/12-17, fra uddannelses- og forskningsministeren
1820854_0003.png
Udkastet til rådskonklusioner anerkender midtevejsevalueringens
resultater og de markante fremskridt, der er sket i programmet
siden 2014. Den europæiske uafhængighed i adgang til data under-
streges, ligesom der lægges vægt på systemets fortsatte kontinu-
itet, udvikling og evolution for bl.a. fortsat at kunne under-
støtte og tiltrække private investeringer i udnyttelsen af sy-
stemet.
Konklusionerne understreger ligeledes,
at Copernicus’ kontinuer-
lige og pålidelige data samt den frie og åbne adgang til disse
data har bidraget til systemets succes. Systemet har som kernen
i sit virke at understøtte offentlige myndigheders behov, Euro-
pas internationale forpligtigelser og samtidig øge kommercielle
udnyttelsesmuligheder af downstream data.
Grundet nye behov for adgang til data fra brugerne, er der behov
for at se nærmere på nye måder, hvorpå brugerne bedst får hurtig
og effektiv adgang til big-data genereret af Copernicus. Samti-
dig opfordres Kommissionen og alle medlemslande til at knytte
tættere bånd mellem Copernicus og nationale policy-områder, her-
under i forhold til erhvervspolitik, digitalisering samt elimi-
nering af forhindringer, der kan hindre kommerciel anvendelse af
applikationer og services.
Konklusionerne bemærker, at Copernicus i dag er verdens største
leverandør af jordobservationsdata, og at dette særligt er grun-
det systemets politik om fri og åben data. Ligeledes fremhæves
behovet for, herunder i internationalt samarbejde, at sikre kon-
tinuitet og evolution i systemet og dets tjenester, og at dette
skal adresseres rettidigt for at sikre langsigtet interesse fra
kommercielle aktører. Endelig peges der på et behov for at se
nærmere på programmets styring, herunder samarbejdsrelationerne
med bl.a. medlemsstater og den europæiske rumorganisation ESA,
samt synergien med øvrige EU-rumprogrammer.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet er ikke relevant for rådskonklusionerne.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser i Danmark.
8. Høring
Side 3/9
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Samlenotat om Rådsmøde (konkurrenceevne- rum og forskningsdelen) den 1/12-17, fra uddannelses- og forskningsministeren
1820854_0004.png
Udkast til samlenotat om punktet har været sendt i høring i EU-
Specialudvalget for Forskning den 9. november 2017 med hørings-
frist den 14. november 2017. [Høringssvar vil blive eftersendt.]
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning til forslaget blandt de øvrige medlems-
lande.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positivt stemt over for midtvejsevalueringen og
enig i udkastet til rådskonklusioner. Regeringens holdning til
prioriteter i den næste flerårige finansielle ramme (2021-2027)
og underlæggende sektorretsakter, herunder for Galileo og Coper-
nicus, er endnu ikke fastlagt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaud-
valg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
8. EUs rumprogram
vejen fremad
1. Resumé
EU’s rumprogram vil være genstand for en policy-drøftelse
rådsmødet. Der foreligger endnu ikke diskussionsoplæg eller
spørgsmål fra formandskabet som baggrund for drøftelsen. Det er
forventningen, at drøftelsen vil omhandle fortsat kontinuitet,
stabilitet og evolution af de to store europæiske rum-flagskibe
Copernicus og Galileo samt Kommissionens overvejelser i forbin-
delse med kommende udspil.
Sagen forelægges Folketingets Europaudvalg til orientering.
2. Baggrund
EU’s rumaktiviteter er centreret om to store satsninger, Galileo
(satellitnavigation) og Copernicus (jord- og klimaobservation).
Både Galileo og Copernicus er udviklet til fredelige formål. Det
fremgår af begge programmers hovedforordninger, at de er civile
systemer under civil kontrol. EU forventes, siden lanceringen i
1999 og frem mod 2020, at have investeret op mod 144 mia. kr. i
de to systemer (henholdsvis 100 mia. kr. til Galileo og 44 mia.
kr. til Copernicus). Begge systemer omtales som EU’s flagskibe
inden for rumområdet, og der er store forventninger til syste-
mernes betydning for kommercielle anvendelsesmuligheder og bedre
varetagelse af generelle policy-områder under EU, herunder
f.eks. transport, energiforsyning, klimaforandringer, migration
og landbrug.
Begge systemer vurderes af EU som afgørende infrastrukturer, der
indgår som væsentlige strategiske elementer i Europas uafhængige
Side 4/9
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Samlenotat om Rådsmøde (konkurrenceevne- rum og forskningsdelen) den 1/12-17, fra uddannelses- og forskningsministeren
1820854_0005.png
adgang til satellitbaseret PNT (position, navigation og tidstag-
ning) via Galileo samt jord- og klimaobservationer via Coperni-
cus. Sikring af kontinuerlig drift af disse systemer, kombineret
med evolution og udvikling af næste generation af det rumbasere-
de segment anses som værende essentiel i forhold til at sikre
fortsat kommercielle investeringer og udnyttelse af systermerne.
Dvs. at systemernes fortsatte kommercielle succes er afhængig af
markedets tiltro til systermens opretholdelse.
3. Formål og indhold
Kommissionen arbejder på næste generation af programforslag un-
der den næste flerårige finansielle ramme (2021-2027) og forven-
tes at benytte rådsmødet som anledning til at løfte sløret for
indledende overvejelser samt søge støtte til disse inden for
rumområdet. Dertil kan komme indledende diskussioner om en frem-
tidig governance-model for Galileo og Copernicus. Det kan for-
ventes, at Kommissionen gerne ser en fællesforordning for begge
programmer. En forventet ny fællesforordning vil kunne samle
Kommissionens håndtering af de to programmer, herunder ikke
mindst samle forhandlingen og samarbejdet med ESA, der i dag
varetager udvikling og opbygning af det rumbaserede element for
begge systemer.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet er ikke relevant for policy-drøftelsen.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Policy-drøftelsen har ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser i Danmark.
8. Høring
Udkast til samlenotat om punktet har været sendt i høring i EU-
Specialudvalget for Forskning den 9. november 2017 med hørings-
frist den 14. november 2017. [Høringssvar vil blive eftersendt.]
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Regeringen forventer, at der under drøftelsen vil blive udtrykt
generel opbakning til fortsat drift og udvikling af de to rumba-
serede systemer, men at andre medlemsstater, som Danmark, vil
tage samme forbehold i forhold til at diskutere indhold og prio-
riteringer i den kommende finansielle ramme.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker generelt op om fortsat drift og udvikling af
de to rumbaserede systemer. Regeringens holdning til prioriteter
Side 5/9
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Samlenotat om Rådsmøde (konkurrenceevne- rum og forskningsdelen) den 1/12-17, fra uddannelses- og forskningsministeren
1820854_0006.png
i den næste flerårige finansielle ramme (2021-2027) og underlæg-
gende sektorretsakter, herunder for Galileo og Copernicus, er
endnu ikke fastlagt. Regeringen afventer en eventuel udmelding
om en fællesforordning for de to rumprogrammer inden en endelig
stillingtagen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaud-
valg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.
9. Rådskonklusioner om Horizon 2020 på vej mod et nien-
de rammeprogram
1. Resumé
Formandskabet har på baggrund af en række drøftelser om Kommis-
sionens midtvejsevaluering af EU’s rammeprogram om forskning og
innovation (Horizon 2020) fremsat forslag til rådskonklusioner
om rammeprogrammet. Under syv hovedoverskrifter opridses væsent-
lige konklusioner fra drøftelserne og enkelte opfordringer til
medlemsstaterne og Kommissionen set i lyset af forberedelserne
til det kommende niende rammeprogram for forskning og innovati-
on. Rådskonklusionernes ramme er, at Horizon 2020
og det kom-
mende program
skal fortsætte med at bidrage til vækst, jobska-
belse og løsninger på væsentlige samfundsudfordringer. Overord-
net opfordres der til, at der bygges videre på grundstrukturen
af det nuværende rammeprogram, som har vist sig succesfuld, med
fortsat ønske om simplificering af procedurer, samspil mellem
relaterede europæiske programmer og fonde samt øget økonomisk og
samfundsmæssig merværdi og effekt for øje.
Sagen forelægges Folketingets Europaudvalg til orientering.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
2. Baggrund
Det estiske formandskab har afholdt en række drøftelser på bag-
grund af Kommissionens midtvejsevaluering af Horizon 2020, som
blev offentliggjort den 29. maj 2017. Midtvejsevalueringen har
ikke alene været anledning til at drøfte forbedringsmuligheder
af Horizon 2020 i programmets sidste løbetid, men også mulighed
for at indikere overordnet retning og overvejelser for det ef-
terfølgende og niende rammeprogram for forskning og innovation.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne om midtvejsevalueringen af Horizon 2020 på
vej mod et niende rammeprogram fokuserer på 1) øget effekt af
europæisk forskning og innovation, 2) nøgleprincipper i forbere-
delserne til et niende rammeprogram, 3) forskning og innovation
som bidrag til økonomien og vækst, 4) rationalisering af finan-
sieringslandskabet, 5) åbenhed og adgang samt 6) implementering.
Rådskonklusionerne gentager, at den nuværende flerårige finan-
sielle ramme inden 2020 fortsat skal stimulere vækst og job gen-
nem effektive programmer med tydelig europæisk merværdi såsom
Horizon 2020-programmet. Forskning bliver understreget som es-
sentielt for at sikre langsigtet økonomisk vækst, industriel
konkurrenceevne, social sammenhængskraft og for at imødekomme
store samfundsudfordringer som eksempelvis defineret i FN’s bæ-
Side 6/9
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Samlenotat om Rådsmøde (konkurrenceevne- rum og forskningsdelen) den 1/12-17, fra uddannelses- og forskningsministeren
1820854_0007.png
redygtighedsmål og Romerklæringen fra 2017. Samarbejde, excel-
lence, effekt og åbenhed bliver understreget som fundamentet for
et attraktivt rammeprogram med demonstreret høj europæisk mer-
værdi, også for et fremtidigt rammeprogram.
For at imødekomme overordnede målsætninger og understøtte et
velfungerende program i de sidste år af programmets levetid un-
derstreges bl.a. videreudvikling af det europæiske forskningsrum
(ERA), en vurdering af langsigtet effekt af rammeprogrammet,
bedre sammenhæng og synergi med andre muligheder for finansie-
ring til forskning inkl. struktur- og investeringsfondene, øget
fokus på formidling samt interaktion med samfundet og interes-
senter, bedre adgang til data, forbedret cirkulation af viden
mellem forskning og uddannelse, strømlining og rationalisering
af finansieringslandskabet inkl. partnerskaber, simplificering
af samarbejdet om det Europæiske Institut for Innovation og Tek-
nologi, et mere åbent program med bedre deltagelse af alle med-
lemsstater og styrkelse af internationalt samarbejde. Desuden
noteres lanceringen af idéen om at etablere et europæisk innova-
tionsråd, om end egentlig udformning endnu ikke er besluttet.
Derudover opridser rådskonklusionerne enkelte opfordringer til
medlemsstaternes og Kommissionens overvejelse i forberedelserne
med det kommende og niende rammeprogram, herunder i højere grad
at involvere især medlemsstater og interessenter i udformning og
implementering, at undersøge muligheden for at fastlægge såkald-
te ”missioner” for forskningen, at se nærmere på forbedring af
succesraten for ansøgninger, at fortsætte med simplificerings-
dagsordenen og udvikle monitorering- samt evalueringsmetoder for
rammeprogrammet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet er ikke relevant for rådskonklusionerne.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser i Danmark.
8. Høring
Udkast til samlenotat om punktet har været sendt i høring i EU-
Specialudvalget for Forskning den 9. november 2017 med hørings-
frist den 14. november 2017. [Høringssvar vil blive eftersendt.]
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning til forslaget blandt de øvrige medlems-
lande.
10.
Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte rådskonklusionerne, herunder yderligere
understregning af excellence som grundprincip og væsentligt eva-
lueringskriterium, nationalt ansvar for opbygning af effektive
forsknings- og innovationssystemer samt behovet for et bedre
samspil mellem uddannelses- og forskningsinitiativer på europæ-
Side 7/9
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Samlenotat om Rådsmøde (konkurrenceevne- rum og forskningsdelen) den 1/12-17, fra uddannelses- og forskningsministeren
1820854_0008.png
isk plan. Derudover lægges der fra dansk side vægt på, at råds-
konklusionerne understreger behovet for yderligere simplifice-
ring af administrative procedurer og en reducering af ressourcer
i ansøgningsfasen.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Euro-
paudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.
10. Missionstilgangen i det niende rammeprogram for
forskning og innovation
1. Resumé
Missionstilgangen i det niende rammeprogram for forskning og
innovation vil være genstand for en policy-drøftelse på rådsmø-
det. Idéen om at inkludere et antal større ”missioner” med ambi-
tiøse målsætninger er blevet drøftet i forskellige, særligt
uformelle, fora. Det forventes, at formandskabet vil lægge op
til en formel drøftelse af idéen om en missionstilgang i det
niende rammeprogram. Formandskabet har endnu ikke udsendt di-
skussionsoplæg.
Sagen forelægges Folketingets Europaudvalg til orientering.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
2. Baggrund
Ideen om en missionsbaseret tilgang er blevet lanceret som et
muligt nyt element til at styrke rammeprogrammets europæiske
merværdi og effekt samt kommunikationen til borgerne herom. Tan-
ken er, at et antal ambitiøse missioner skal inkluderes i et
kommende rammeprogram. Der foreligger endnu ikke en tydelig be-
skrivelse af missionstanken. Missionstilgangen har desuden fået
støtte fra den kommissionsudpegede højniveaugruppe, der under
ledelse af Pascal Lamy (bl.a. tidligere WTO-generaldirektør)
tidligere på året kom med anbefalinger til opfølgning på midt-
vejsevalueringens anbefalinger.
3. Formål og indhold
Det forventes, at det overordnede formål med policy-drøftelsen
vil være at få indtryk af medlemslandenes holdninger til missi-
onstilgangen og identificere udestående udfordringer og spørgs-
mål. Formandskabet har endnu ikke udsendt diskussionsoplæg til
baggrund for drøftelsen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet er ikke relevant for policy-drøftelsen.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Policy-drøftelsen har ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser i Danmark.
8. Høring
Side 8/9
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Samlenotat om Rådsmøde (konkurrenceevne- rum og forskningsdelen) den 1/12-17, fra uddannelses- og forskningsministeren
1820854_0009.png
Udkast til samlenotat om punktet har været sendt i høring i EU-
Specialudvalget for Forskning den 9. november 2017 med hørings-
frist den 14. november 2017. [Høringssvar vil blive eftersendt.]
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne forventes at gå aktivt ind i drøftelsen med hen-
blik på at være med til at forme en idé, der forventeligt vil
blive en del af det kommende rammeprogram.
10.
Regeringens generelle holdning
Regeringen er som udgangspunkt positivt stemt over for inklude-
ringen af missioner som et element i et kommende rammeprogram.
Endelig holdning afhænger af den nærmere udformning. Missionerne
bør være håndgribelige og lette at kommunikere og understøtte
EU’s overordnede politiske målsætninger. Missionstilgangen bør
ikke medføre mere komplicerede administrative procedurer.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Euro-
paudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 9/9