Censorformandskabet for læreruddannelsen
Udvikling i Læreruddannelsen
Årsberetningen 2017 fra censorformandskabet ved læreruddannelsen tegnet et billede af, hvordan
læreruddannelse LU13/15 har fundet sit leje. Efter fire år med en modulopbygget læreruddannelse er der
nu holdt mange afsluttende prøver i fagene, og man kan således ud fra censorernes tilbagemeldinger
vurdere, at en del er lykkedes, når det gælder den nye kompetencemålstænkning, hvor de studerende i
særlig grad vurderes på deres evne til at kunne begrunde en udviklingsorienteret undervisning i den skole,
de senere skal ud at virke i.
Til gengæld er der stadig bekymring over den del af fagene, hvor de studerende skal vise dybdegående
studier i fagenes discipliner. Fagligheden forekommer her begrænset, hvilket giver censoterne anledning til
at foreslå, at der bliver sat kraftigt ind på dette felt i de kommende år med LU13/15.
Det er ikke godt nok: Skriftlige karakterer kan ikke undværes
De nye prøveformer er på mange måder velfungerende, men det volder stadig problemer, at der i de fag,
der har skriftlig eksamen, ikke længere skal gives en særskilt karakter for skriftlig og mundtlig eksamen,
men derimod en samlet karakter.
Censorformandskabets vurdering er, at den teoretisk fine kompetencemålstænkning med én
kompetencemålsprøve pr. fag er for abstrakt og ikke konkret nok nede i praksis.
Censorformandskabet anbefalet, at der fremover tildeles en skriftlig og en mundtlig karakter at den
skriftlige modulprøve afskaffes at der ikke åbnes mulighed for, at modulevalueringer og modulprøver kan
udgøre en del af den afsluttende prøve.
—
—
Bachelorprojektet dur ikke som kvalitetssikring til folkeskolens
undervisningsfag
Bachelorprojektets valg af temaer og problemstillinger viser nu tydelig en bevægelse væk fra lærerfaglige
temaer i tilknytning til undervisning i skolefagene i retning af især de almene læreropgaver, der rækker ud
over lærerens kerneopgave; nemlig undervisning i fag.
Det anbefales, at der sættes en undersøgelse i gang med at undersøge, hvad BA projekters opgave i forhold
til læreruddannelsen egentlig skal være.
KLM og PL i vanskeligheder
Både fagene Pædagogik og lærerfaglighed (PL) og Almen dannelse: Kristendomskundskab og livsoplysning
og medborgerskab (KLM) har vanskeligheder med at rumme de mange kompetencemål, ikke mindst i
prøvesituationen, hvor der er en tendens til, at der fokuseres på netop de kompetencer, der har være i spil i
den allersidste undervisning.
i
Censorformand Hans Krab Koed
I
Christiansholmsvej 2
I
6580 Vamdrup