Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del Bilag 20
Offentligt
1809675_0001.png
Censorformandskabet for læreruddannelsen
Udvikling i Læreruddannelsen
Årsberetningen 2017 fra censorformandskabet ved læreruddannelsen tegnet et billede af, hvordan
læreruddannelse LU13/15 har fundet sit leje. Efter fire år med en modulopbygget læreruddannelse er der
nu holdt mange afsluttende prøver i fagene, og man kan således ud fra censorernes tilbagemeldinger
vurdere, at en del er lykkedes, når det gælder den nye kompetencemålstænkning, hvor de studerende i
særlig grad vurderes på deres evne til at kunne begrunde en udviklingsorienteret undervisning i den skole,
de senere skal ud at virke i.
Til gengæld er der stadig bekymring over den del af fagene, hvor de studerende skal vise dybdegående
studier i fagenes discipliner. Fagligheden forekommer her begrænset, hvilket giver censoterne anledning til
at foreslå, at der bliver sat kraftigt ind på dette felt i de kommende år med LU13/15.
Det er ikke godt nok: Skriftlige karakterer kan ikke undværes
De nye prøveformer er på mange måder velfungerende, men det volder stadig problemer, at der i de fag,
der har skriftlig eksamen, ikke længere skal gives en særskilt karakter for skriftlig og mundtlig eksamen,
men derimod en samlet karakter.
Censorformandskabets vurdering er, at den teoretisk fine kompetencemålstænkning med én
kompetencemålsprøve pr. fag er for abstrakt og ikke konkret nok nede i praksis.
Censorformandskabet anbefalet, at der fremover tildeles en skriftlig og en mundtlig karakter at den
skriftlige modulprøve afskaffes at der ikke åbnes mulighed for, at modulevalueringer og modulprøver kan
udgøre en del af den afsluttende prøve.
Bachelorprojektet dur ikke som kvalitetssikring til folkeskolens
undervisningsfag
Bachelorprojektets valg af temaer og problemstillinger viser nu tydelig en bevægelse væk fra lærerfaglige
temaer i tilknytning til undervisning i skolefagene i retning af især de almene læreropgaver, der rækker ud
over lærerens kerneopgave; nemlig undervisning i fag.
Det anbefales, at der sættes en undersøgelse i gang med at undersøge, hvad BA projekters opgave i forhold
til læreruddannelsen egentlig skal være.
KLM og PL i vanskeligheder
Både fagene Pædagogik og lærerfaglighed (PL) og Almen dannelse: Kristendomskundskab og livsoplysning
og medborgerskab (KLM) har vanskeligheder med at rumme de mange kompetencemål, ikke mindst i
prøvesituationen, hvor der er en tendens til, at der fokuseres på netop de kompetencer, der har være i spil i
den allersidste undervisning.
i
Censorformand Hans Krab Koed
I
Christiansholmsvej 2
I
6580 Vamdrup
T: 75446444 & 72663071 M: [email protected]
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 20: Publikation: Årsberetning 2017 fra Censorformandskabet for Læreruddannelsen
1809675_0002.png
Censorformandskabet for læreruddannelsen
Årsberetningen
Årsberetningen fra Censorformandskabet i læreruddannelsen 2016 17 tilgår blandt andet
Uddannelsesministeriet, Professionshøjskolerne, Folketingets Uddannelsesudvalg, relevante fagblade og
aviser og ligger tilgængelig på wwwiaerercensor.dk/
Yderligere oplysninger kan rekvireres hos de enkelte censorformænd, som er afirykt sidst i årsberetningen,
samt hos censorformand Hans Krab Koed tlf. 75 44 6444 eller 72 66 30 71.
Hans Krab Koed
cz,
*
Censorformand Hans Krab Koed
I
Christiansholmsvej 2
I
6580 Vamdrup
T: 75446444 & 72663071
I
M: [email protected]
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 20: Publikation: Årsberetning 2017 fra Censorformandskabet for Læreruddannelsen
1809675_0003.png
Censorformandskabet for læreruddanneisen
Oktober 2017
Henned har jeg den fornøjelse at gøre opmærksom på, at årsberetningen fra censorfonnandskabet
for læreniddannelsen for perioden 1. september 2016
31. august 2017 er tilgængelig her:
http://www.laerercensor.dk/alleorienteringer.php’?NewsBankld=7
Årsberetningen er udarbejdet på baggrund af censorrapporter. Der er tale om et omfattende
materiale, som giver en god basis for at udarbejde denne årsberetning. Den årlige beretning fra
prøverne i alle læreruddannelsens fag er nu samlet og færdigredigeret.
I perioden har der været godt 21.878 prøvebegivenheder i Læreruddannelsen i Danmark, og 1539
(92,8%) rapporter fra 696 censorer har sikret en god og faglig vurdering.
Censorerne udtrykker generel tilfredshed med prøveforløbene i uddannelsen, men bag denne
samlede vurdering vidner rapporternes kvalitative del om bekymringer i forhold til fagligheden, og
der er således adskillige ideer til kvalitetsudvikling af læreruddannelsen.
I dette års beretning viljeg særligt hentede opmærksom heden på:
De vigtigste konklusioner
Og
dette er en gentagelse: Der bor gives “særskilte karakter” for det skriftlige i sprogfag og
matematik.
Antallet afindrapporteringer, der pegel- på et utilfredsstillende fagfagligt niveau, er
alannerende højt, og på tværs af samtlige fag kan man se præcis den samme tendens: En
betydelig gruppe af censorerne vurderer, at det fagfaglige vidensniveau hos de studerende
simpelthen ikke er tilstrækkeligt højt til at sikre undervisning af høj kvalitet i folkeskolen.
Bachelorprojektet skal holde fokus på tilknytningen til undervisningsfag i Folkeskolen.
Endelig bør den eksterne PL-prøve eventuelt gentænkes. At samle de meget forskellige tre
kompetencemål i en prøve, ser ud til at være problematisk.
Censorindberetninger
af
væsentlige problemer
Der er glædeligt, at der i år ikke har været så mange problemer af administrativ karakter som sidste
år. Problemerne har nærmest kun været koncentreret om UCC. Censorfonnandskabet har været i
kontakt med UCC ‘s ledelse, og der er taget initiativer til at styrke administrationen. Det har ifølge
censorsekretariatet allerede virket ved augustprøverne.
Censorfonnand Hans Krab Koeci Christiansholmsvej 2 6580 Vamdrup
T: 75446444 & 7266371 M: hans.krab.koed)skolekom.dk
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 20: Publikation: Årsberetning 2017 fra Censorformandskabet for Læreruddannelsen
1809675_0004.png
Censorformandskabet for læreruddannelsen
Statistïsk grundlag
Der skal især sendes en stor ros til censorsekretariatet i Haderslev, samt censorer og
studieadministrationer for behageligt og godt samarbejde.
udtryk for vores fortoikning af censorernes bidrag til kvalitetsudvikling af uddannelsen.
Et væsentligt tema i beretningerne fra de enkelte fag har været fokus på årets temaer fx faglighed i
Undervisningsfag og AD/KLM og bachelorprojektets manglende forankring i undervisningsfag.
Med venlig hilsen
Hans Krab Koed
Årsberetningen
er censorfonriandskabets opsamling af censorernes rapporter og er dermed et
Censorformand Hans Krab Koed Cbristiansholmsvej 2 6580 Vamdrup
T: 75446444 & 7266371 M: hans.krab.koed(skolekom.dk
r
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 20: Publikation: Årsberetning 2017 fra Censorformandskabet for Læreruddannelsen
1809675_0005.png
Censorformandskabet for læreruddannelsen
-
årsberetning 2017
Hermed fremsendes årsberetning for eksaminationerne i læreruddannelsen 2017.
Årsberetningerne tilgår i denne trykte udgave:
Alle læreruddannelser i Danmark, 4 eksemplarer hvert sted
Læreruddannelserne i Færøerne og Grønland, 3 eksemplarer hvert sted
Undervisningsministeriet, 3 eksemplarer
Undervisningsministeriets Nyhedsbrev, i eksemplar
Uddannelses- og Forskningsministeriet, 6 eksemplarer
Altinget, i eksemplar
Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg, 30 eksemplarer
Dansk Magisterforening professionshøjskoler, 5 eksemplarer
Fagbladet Folkeskolen, 2 eksemplarer
Magisterbiadet, 2 eksemplarer
Læreruddannelsernes ledernetværks sekretariat, 2 eksemplarer
Lærerstuderendes Landskreds, 2 eksemplarer
Rektorkollegiet Danske Professionshøjskoler, 2 eksemplarer
Censorformænd for alle fag i læreruddannelsen, 2 eksemplarer hver
Udvalgte dagblade: JP, Politikken, Berlingske, Weekendavisen og JV, i eksemplar hver
Ønskes yderligere eksemplarer, kan de rekvireres ved at kontakte [email protected] eller 72665165
eller den kan i elektronisk form hentes på www.laerercensor.dk
På censorformandskabets vegne
Hans Krab Koed