Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del Bilag 161
Offentligt
1932813_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af SU-loven og lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(Sammenlægning af flere krav om tilbagebetaling af SU og SVU til ét tilbagebetalingskrav samt
forhøjelse af fribeløb under lønnet praktik på uddannelsen til transportbetjent)
§1
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1037 af 30. august 2017, som ændret ved § 3 i lov nr. 1565 af
19. december 2017, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 24, stk. 3, nr. 4,
indsættes efter »fængselsbetjent«: »eller transportbetjent«.
2.
I
§ 29
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk.
4.
Flere krav om tilbagebetaling af uddannelsesstøtte efter stk. 3, der er udbetalt inden
for samme støtteår, kan lægges sammen og kræves tilbagebetalt som ét samlet
tilbagebetalingskrav. Stiftelses- og forfaldstidspunktet for det samlede tilbagebetalingskrav vil
være det tidligste tidspunkt for udbetalingen af uddannelsesstøtte, som indgår i
tilbagebetalingskravet. Forældelsestidspunktet for det samlede tilbagebetalingskrav regnes fra
stiftelses- og forfaldstidspunktet.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
§2
I lov om statens voksenuddannelsesstøtte, jf. lovbekendtgørelse nr. 480 af 14. maj 2018,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 16
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk.
5.
Flere krav om tilbagebetaling af SVU efter stk. 1, der er udbetalt inden for samme
kalenderår, kan lægges sammen og kræves tilbagebetalt som ét samlet tilbagebetalingskrav.
Stiftelses- og forfaldstidspunktet for det samlede tilbagebetalingskrav vil være det tidligste
tidspunkt for udbetalingen af SVU, som indgår i tilbagebetalingskravet. Forældelsestidspunktet
for det samlede tilbagebetalingskrav regnes fra stiftelses- og forfaldstidspunktet.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2019, jf. dog stk. 2.
1
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - høring vedr. udkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven og SVU-loven (lov om statens voksenuddannelsesstøtte), fra uddannelses- og forskningsministeren
1932813_0002.png
Stk. 2.
Lovens § 2 træder i kraft den 1. juli 2019.
Stk. 3.
§ 1, nr. 1, har virkning for beregning af årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet ved den
endelige tildeling, jf. SU-lovens § 22 og § 22 a, fra støtteåret 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Sammenlægning af tilbagebetalingskrav
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. SU
2.1.1.2. SVU
2.1.1.3. Inddrivelse af krav om tilbagebetaling af SU og SVU
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Forhøjelse af fribeløb under lønnet praktik på uddannelsen til transportbetjent
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske og implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at give mulighed for, at flere krav om tilbagebetaling af for meget
udbetalt støtte i form af enten statens uddannelsesstøtte (SU) eller statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU), der vedrører flere måneder eller perioder kan lægges sammen og
kræves tilbagebetalt som ét samlet krav med ét stiftelses- og forfaldstidspunkt, der løber fra det
tidspunkt, hvor der første gang blev udbetalt støtte med urette.
Baggrunden herfor er, at det med udviklingen af et nyt inddrivelsessystem på Skatteministeriets
område ikke vil være muligt at oversende tilbagebetalingskrav til inddrivelse, hvis
2
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - høring vedr. udkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven og SVU-loven (lov om statens voksenuddannelsesstøtte), fra uddannelses- og forskningsministeren
1932813_0003.png
tilbagebetalingskravet består af flere krav med forskellige stiftelses- og forfaldstidspunkter, hvilket
hidtil har været praksis i forhold til krav om tilbagebetaling af SU.
Det foreslås derfor, at der fastsættes hjemmel til at rejse krav om tilbagebetaling af for meget
udbetalt SU, der er udbetalt inden for samme støtteår, som ét samlet krav med ét stiftelses- og
forfaldstidspunkt. Det vil være en betingelse, at der er tale om krav, der rejses samtidigt, når det
viser sig, at støttebetingelserne ikke er opfyldt. Forældelsesfristen for det samlede krav vil skulle
regnes fra det rejste kravs stiftelses- og forfaldstidspunkt.
Det foreslås endvidere, at der etableres en tilsvarende hjemmel til, at flere krav om
tilbagebetaling af for meget udbetalt SVU, der er udbetalt inden for samme kalenderår, kan
lægges sammen og kræves tilbagebetalt som ét samlet krav med ét stiftelses- og forfaldstidspunkt.
Lovforslaget har endvidere til formål at give mulighed for, at uddannelsessøgende under
uddannelse til transportbetjent kan tildeles det højeste fribeløb i perioder med lønnet praktik.
Uddannelsen til transportbetjent er en ny uddannelse, som oprettes i forbindelse med, at
Kriminalforsorgen pr. 1. januar 2019 overtager opgaven med at transportere varetægtsarrestanter
fra politiet. Uddannelsen varer 2 år og indledes med 3 måneders skoleundervisning, efterfulgt af
to lønnede praktikforløb på henholdsvis 9 og 12 måneder i en af Kriminalforsorgens transport- og
bevogtningsenheder.
I perioder med lønnet praktik tildeles uddannelsessøgende som udgangspunkt det mellemste
fribeløb. Transportbetjentenes løn i praktikperioderne er imidlertid så høj, at det mellemste
fribeløb altid vil blive overskredet. Med henblik på at undgå, at den uddannelsessøgende skal
betale SU fra perioden med skoleundervisning tilbage på grund af praktiklønnens størrelse,
foreslås det, at uddannelsessøgende under uddannelse til transportbetjent tildeles det højeste
fribeløb i perioder med lønnet praktik.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Sammenlægning af tilbagebetalingskrav
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. SU
Det følger af SU-lovens § 7, stk. 7, 1. pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 1037 af 30. august 2017, at
SU gives med et beløb pr. kalendermåned (støttemåned) i et kalenderår (støtteåret). SU udbetales
forud i månedlige rater, jf. SU-lovens § 38 b, stk. 2. Det følger endvidere af SU-lovens § 28, at SU
udbetales med foreløbige beløb i støtteåret og med endelige beløb efter støtteårets afslutning.
De foreløbige beløb kan ændres, eller udbetalingen kan standses, før den endelige tildeling,
hvis der i løbet af støtteåret sker ændringer i den uddannelsessøgendes forhold, der har betydning
3
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - høring vedr. udkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven og SVU-loven (lov om statens voksenuddannelsesstøtte), fra uddannelses- og forskningsministeren
1932813_0004.png
for tildelingen af SU, jf. SU-lovens § 29, stk. 2. Det kan f.eks. være, hvis den uddannelsessøgende
modtager anden offentlig støtte under uddannelsen, hvis den uddannelsessøgende afbryder sin
uddannelse, hvis den uddannelsessøgendes bopælsstatus ændres fra udeboende til
hjemmeboende, eller hvis den uddannelsessøgende – som er EU/EØS-borger med status som
vandrende arbejdstager – i løbet af støtteåret ophører fra sit studiejob og dermed ikke længere
har status som vandrende arbejdstager.
Foreløbige beløb, der er udbetalt for måneder, hvor den uddannelsessøgende ikke opfylder
betingelserne for tildeling af SU, herunder de betingelser, der er beskrevet i SU-lovens kapitel 1,
kan kræves tilbagebetalt, jf. SU-lovens § 29, stk. 3.
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte (herefter styrelsen) står for tildeling og
udbetaling af SU og rejser eventuelle krav om tilbagebetaling af for meget modtaget SU.
Udbetaling Danmark træffer afgørelse om og varetager administrationen af opkrævningen af
styrelsens krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt SU, jf. SU-lovens § 41, stk. 1.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om tilbagebetalingen af krav, der er
rejst efter SU-lovens § 29, stk. 3, jf. SU-lovens § 31, stk. 1. Det er på baggrund heraf fastsat, at et
krav skal betales tilbage senest den 1. i den måned, der følger 2 måneder efter, at kravet er
fremsendt, jf. § 57, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1515 af 13. december 2017 om statens
uddannelsesstøtte (SU-bekendtgørelsen). Det er endvidere fastsat, at hvis kravet ikke betales
tilbage straks, kan Udbetaling Danmark bestemme, at kravet skal betales tilbage på en
afdragsordning med lige store beløb over maksimalt 3 år, og afdragene på hvert enkelte krav skal
være på mindst 200 kroner pr. måned. Det følger af SU-bekendtgørelsens § 59, stk. 1.
Beløb, der skal betales tilbage, forrentes fra den første i den måned, der følger 2 måneder efter
den måned, kravet om tilbagebetaling af fremsat. De til enhver tid skyldige beløb forrentes med
en årlig rente, der svarer til den, der følger af renteloven, og renten tilskrives månedligt. Det følger
af SU-lovens § 31, stk. 2-3.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om betaling af gebyrer i forbindelse
med for meget udbetalt uddannelsesstøtte, jf. SU-lovens § 38. For så vidt angår tilbagebetaling af
for meget modtaget SU, har uddannelses- og forskningsministeren fastsat, at der opkræves et
gebyr på 60 kr. ved udsendelse af rykker ved for sen betaling, og et gebyr på 150 kr. ved opsigelse
af tilbagebetalingsordning. Der henvises til § 1, stk. 1, nr. 2 og 4, i bekendtgørelse nr. 1182 af 26.
september 2016 om gebyrer for ekspedition af Udbetaling Danmarks opgaver i forbindelse med
opkrævning og tilbagebetaling af statens uddannelsesstøtte.
2.1.1.2. SVU
Det følger af § 12, stk. 1 og 2, i lov om statens voksenuddannelsesstøtte, jf. lovbekendtgørelse
nr. 480 af 14. maj 2018 (SVU-loven), at SVU gives som tilskud til dækning af den
4
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - høring vedr. udkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven og SVU-loven (lov om statens voksenuddannelsesstøtte), fra uddannelses- og forskningsministeren
1932813_0005.png
uddannelsessøgendes leveomkostninger for en periode, der svarer til den normerede
uddannelsestid, og at SVU kan gives til uddannelse i sammenlagt mindst 1 uge omregnet til heltid
og sammenlagt højst i de perioder, der er nævnt i lovens § 5, stk. 1, og § 9, stk. 1. Efter SVU-lovens
§ 5, stk. 1, kan SVU gives til uddannelse på folkeskoleniveau og til gymnasial uddannelse inden for
et samlet støttesystem (klippekort til uddannelse på folkeskoleniveau og til gymnasial uddannelse)
på højst 40 uger omregnet til heltid. SVU til videregående uddannelse gives efter et begrænset
støttesystem på højst 40 uger på heltid, jf. SVU-lovens § 9, stk. 1.
Det fremgår af SVU-lovens § 13, stk. 1-3, at SVU beregnes som et beløb pr. uge afhængigt af
hvilken type uddannelse, den uddannelsessøgende gennemgår. Således fremgår det bl.a. af SVU-
lovens § 13, stk. 2, at SVU til uddannelse på folkeskoleniveau og til gymnasial uddannelse ved
heltidsuddannelse udgør et beløb pr. uge svarende til 80 pct. af fem gange dagpengenes højeste
beløb for 1 dag, jf. § 47, stk. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Ved deltidsuddannelse
nedsættes SVU forholdsmæssigt. Efter SVU-lovens § 13, stk. 3, udgør SVU til videregående
uddannelse et beløb pr. uge svarende til 60 pct. af fem gange dagpengenes højeste beløb for 1
dag, jf. § 47, stk. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
SVU gives på baggrund af en beregnet ugentlig uddannelsestid, jf. SVU-lovens § 13, stk. 4.
Foruden udbetaling direkte til den uddannelsessøgende, kan der ske udbetaling af SVU til
dennes arbejdsgiver i de tilfælde, hvor der er truffet aftale om, at arbejdsgiveren fortsætter med
at udbetale sædvanlig løn under uddannelsen, forudsat at lønnen mindst svarer til SVU, og at der
er truffet aftale om udbetaling af tilskud til deltagerbetaling efter SVU-lovens § 7 til arbejdsgivere,
der betaler for undervisningen. Dette følger af SVU-lovens § 13, stk. 8.
Uanset om SVU udbetales til den uddannelsessøgende selv eller til dennes arbejdsgiver, sker al
udbetaling af SVU bagudrettet for 4 eller 5 uger. Hver udbetalingsperiode slutter næstsidste
søndag i en måned, jf. § 26, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 733 af 16. juni 2016 om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU-bekendtgørelsen).
Det er bl.a. en betingelse for at modtage SVU, at den uddannelsessøgende har deltaget i
uddannelsen og de dertil knyttede aktiviteter. Ophører den uddannelsessøgende med at deltage i
en planlagt uddannelse, bortfalder SVU for den resterende del af uddannelsen med udgangen af
den kalenderuge, hvori den uddannelsessøgende er holdt op. Det følger af SVU-lovens § 14, stk. 1.
SVU samt tilskud til deltagerbetaling kræves tilbage fra modtageren, hvis betingelserne for SVU
ikke er opfyldt, og den uddannelsessøgende vidste eller burde vide dette. Det følger af SVU-lovens
§ 16, stk. 1. Det kan f.eks. være, hvis den uddannelsessøgende modtager anden offentlig støtte,
der tilsigter at dække leveomkostningerne, eller hvis den uddannelsessøgende ikke er studieaktiv,
jf. SVU-lovens § 2.
5
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - høring vedr. udkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven og SVU-loven (lov om statens voksenuddannelsesstøtte), fra uddannelses- og forskningsministeren
1932813_0006.png
Styrelsen står for tildeling og udbetaling af SVU og rejser eventuelle krav om tilbagebetaling af
for meget modtaget SVU. Udbetaling Danmark træffer afgørelse om og varetager
administrationen af opkrævningen af styrelsens krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt
SVU, jf. SVU-lovens § 16, stk. 3.
Der kan efter SVU-lovens § 16, stk. 2, 1. pkt., fastsættes regler om tilbagebetalingen af krav, der
er rejst efter SVU-lovens § 16, stk. 1. Det er på baggrund heraf fastsat, at for meget udbetalt SVU,
herunder til deltagerbetaling, skal betales tilbage senest den 1. i den måned, der følger 2 måneder
efter, at kravet er fremsat, jf. § 31, stk. 2, i SVU-bekendtgørelsen. Det er endvidere fastsat, at hvis
kravet ikke straks betales tilbage, kan Udbetaling Danmark bestemme, at for meget udbetalt SVU,
herunder til deltagerbetaling, skal betales tilbage med lige store beløb over en periode på højst 3
år. Under særlige omstændigheder kan der dog fastsættes en længere afdragsperiode. Den
enkelte rate kan dog ikke være mindre end 200 kr. for det enkelte krav. Der henvises til SVU-
bekendtgørelsens § 33, stk. 1.
SVU, der skal betales tilbage, forrentes fra den første i den måned, der følger 2 måneder efter,
at kravet om tilbagebetaling af fremsat. Den til enhver tid skyldige gæld forrentes med en årlig
rente, der svarer til den, der følger af renteloven, og renten tilskrives månedligt. Der henvises til
SVU-lovens § 16, stk. 4.
2.1.1.3. Inddrivelse af krav om tilbagebetaling af SU og SVU
Når betalingsfristen for tilbagebetalingskrav er overskredet, og sædvanlig rykkerprocedure
forgæves er gennemført, overdrager Udbetaling Danmark, på styrelsens vegne, styrelsens
fordringer til restanceinddrivelsesmyndigheden (herefter RIM). Dette følger af § 2, stk. 3, 1. pkt., i
lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, jf. lovbekendtgørelse nr. 29 af 12. januar 2015.
Det følger af § 3, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 576 af 29. maj 2018 om inddrivelse af gæld til det
offentlige, at fordringshaveren ved overdragelsen af fordringer til RIM skal oplyse om alle forhold,
som efter RIM’s bestemmelse er nødvendige for inddrivelsen, herunder efter omstændighederne
oplysning om fordringens stiftelsestidspunkt, forfaldstidspunkt, sidste rettidige betalingstidspunkt,
rentesats, hovedstol, tilskrevne renter, gebyrer og omkostninger.
Det følger endvidere af bekendtgørelsens § 4, stk. 2, 1. pkt., at fordringer afvises fra registrering
i RIM’s modtagelsessystem, hvis ikke de nødvendige oplysninger efter bekendtgørelsens § 3 er
medsendt.
Styrelsens krav om tilbagebetaling af SU og SVU både stiftes og forfalder på
udbetalingstidspunktet, idet kravene i princippet kan rejses straks efter udbetaling, hvis det viser
sig, at modtageren allerede på udbetalingstidspunktet ikke har opfyldt betingelserne for at
modtage støtten.
6
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - høring vedr. udkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven og SVU-loven (lov om statens voksenuddannelsesstøtte), fra uddannelses- og forskningsministeren
1932813_0007.png
Når der over en periode på flere måneder er udbetalt SU eller SVU med urette, opstår der efter
almindelige obligationsretlige principper således en ny fordring – med sit eget stiftelses- og
forfaldstidspunkt – på tilbagebetaling af ydelsen for hver enkelt periode, hvor der er udbetalt
støtte med urette.
For krav om tilbagebetaling af SU og SVU gælder den almindelige forældelsesfrist på 3 år, der
følger af § 3, stk. 1, i forældelsesloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1238 af 9. november 2015.
Forældelsesfristen regnes fra det tidligste tidspunkt, hvor fordringshaveren kan kræve at få
fordringen opfyldt, med mindre andet følger af andre bestemmelser, jf. § 2, stk. 1, i
forældelsesloven. Det følger herefter, at når der månedligt over en periode på flere måneder
udbetales ydelser med urette – og hvor der for hver månedlige udbetaling opstår en ny fordring
med eget stiftelses- og forfaldstidspunkt – vil hver enkelt fordring således også have sit eget
forældelsestidspunkt, hvilket derved som udgangspunkt forfalder 3 år efter hver udbetaling. Når
en fordring på tilbagebetaling af SU eller SVU overdrages til RIM, indtræder en ny forældelsesfrist
på 3 år regnet fra det tidspunkt, hvor RIM modtager fordringen til inddrivelse, jf. § 18 a, stk. 2, 1.
pkt., i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige.
Hvis en støttemodtager, der skal betale for meget modtaget støtte tilbage, går konkurs,
indtræder staten som fordringshaver i konkursboet. Staten kan under de givne omstændigheder
have mulighed for at foretage modregning i krav, som støttemodtageren måtte have mod staten.
Det kunne f.eks. være krav om tilbagebetaling af skat. Krav om tilbagebetaling af skat anses for
stiftet ved indkomstårets udløb.
Ved vurderingen af, om staten – i tilfælde af støttemodtagerens konkurs – har mulighed for at
foretage modregning i støttemodtagerens krav mod staten, skal der sondres mellem krav, der er
opstået henholdsvis før og efter fristdagen. Fristdagen er det tidligste af følgende tidspunkter; 1)
Den dag, skifteretten modtager begæring om rekonstruktionsbehandling, konkurs eller
gældssanering. 2) Dagen for skyldnerens død, hvis dødsboet behandles efter reglerne om
insolvente boer, jf. §§ 69-72 i lov om skifte af dødsboer. 3) Dagen for beslutning om likvidation
eller tvangsopløsning af et aktieselskab eller anpartsselskab, hvis skifteretten inden 3 måneder
efter denne beslutning modtager begæring om rekonstruktionsbehandling eller konkurs eller af
egen drift indleder rekonstruktionsbehandling eller afsiger konkursdekret. Der henvises til
konkurslovens § 1, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 11 af 6. januar 2014.
Det følger herefter af konkurslovens § 42, stk. 1, at staten – i tilfælde af støttemodtagerens
konkurs – kan foretage modregning af krav om tilbagebetaling af SU eller SVU, i krav som
støttemodtageren måtte have mod staten, hvis både støttemodtagerens krav mod staten
(hovedkravet) og statens krav (modkravet) er stiftet inden fristdagen. Det følger desuden af
konkurslovens § 42, stk. 2, at der tillige kan ske modregning, hvis både hoved- og modkrav er
stiftet efter fristdagen. Der kan derimod ikke ske modregning, hvis hoved- og modkravet er stiftet
på hver sin side af fristdagen.
7
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - høring vedr. udkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven og SVU-loven (lov om statens voksenuddannelsesstøtte), fra uddannelses- og forskningsministeren
1932813_0008.png
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det har hidtil været styrelsens praksis, at krav om tilbagebetaling af SU, der rejses, fordi den
uddannelsessøgende efter udbetalingen af SU viser sig ikke at have opfyldt støttebetingelserne i
de perioder, hvor der er udbetalt SU, rejses som ét samlet krav, hvis kravene vedrører samme
støtteår, f.eks. at den uddannelsessøgende ikke har ret til SU i perioden, fordi den
uddannelsessøgende har afbrudt sin uddannelse.
Med udviklingen af det nye inddrivelsessystem vil det fremover ikke være muligt at oversende
sammenlagte tilbagebetalingskrav, der vedrører mere end en måned, hvis det samlede krav
indeholder flere stiftelses- og forfaldstidspunkter. Samtidig vil det være uhensigtsmæssigt for både
den uddannelsessøgende, der skal betale SU tilbage, og for administrationen af
tilbagebetalingskravene, hvis styrelsens krav fremover skal håndteres enkeltvis.
For de uddannelsessøgende vil flere enkeltstående krav om tilbagebetaling af flere måneders
SU betyde, at der for hvert enkelt krav skal betales (et minimums-) afdrag på samme tid, ligesom
der vil blive opkrævet gebyrer på hvert enkelt krav. Samlet set vil en opsplitning af kravene til flere
enkeltstående krav derfor kunne medføre øgede omkostninger for den uddannelsessøgende.
Hertil kommer, at flere enkeltstående krav vil kunne gøre det vanskeligere for den
uddannelsessøgende at danne sig et samlet overblik over sin gæld.
Det vil endvidere medføre en væsentligt tungere administration, såfremt krav om
tilbagebetaling af flere måneders SU skal splittes op i flere enkeltstående krav, der skal håndteres
separat.
Det foreslås derfor, at der i SU-lovens § 29 indsættes hjemmel til, at flere krav om
tilbagebetaling af SU, der er udbetalt inden for samme støtteår, kan lægges sammen og kræves
tilbagebetalt som ét samlet krav med ét stiftelses- og forfaldstidspunkt. Stiftelses- og
forfaldstidspunktet for det samlede tilbagebetalingskrav fastsættes til det tidligste tidspunkt for
udbetaling af SU, som indgår i tilbagebetalingskravet. Det betyder, at hvis der f.eks. kræves SU
tilbagebetalt for månederne januar, februar og marts i samme støtteår, vil kravets stiftelse- og
forfaldstidspunkt regnes fra udbetalingen af SU for januar måned. Hvis styrelsen senere samme år,
f.eks. i november måned, skal rejse krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt SU for oktober
måned, så rejser styrelsen et helt nyt krav, hvor stiftelses- og forfaldstidspunktet er tidspunktet for
udbetalingen af SU for oktober måned. Dette krav bliver ikke lagt sammen med krav, der måtte
være rejst på et tidligere tidspunkt. Der sker alene sammenlægning af krav, som rejses på samme
tidspunkt.
For så vidt angår krav om tilbagebetaling af for meget modtaget SVU er det ligeledes styrelsens
praksis, at tilbagebetalingskrav, der rejses på samme tid, rejses som ét samlet tilbagebetalingskrav,
selv om kravene vedrører flere udbetalingsperioder. De samme overvejelser, som er beskrevet
ovenfor vedrørende SU, gør sig således gældende også på SVU-området.
8
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - høring vedr. udkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven og SVU-loven (lov om statens voksenuddannelsesstøtte), fra uddannelses- og forskningsministeren
1932813_0009.png
Tilbagebetalingskrav vedrørende SVU, der opsiges på grund af misligholdelse, sendes i dag
manuelt til inddrivelse hos RIM. Når administrationen af SVU på et senere tidspunkt
automatiseres, vil kravene skulle oversendes på tilsvarende måde som SU, hvorfor det foreslås, at
der skabes en tilsvarende hjemmel som på SU-området til, at flere krav om tilbagebetaling af SVU
kan lægges sammen og kræves tilbagebetalt som ét samlet krav med én stiftelses- og forfaldsdato,
samt at stiftelses- og forfaldstidspunktet for det samlede tilbagebetalingskrav fastsættes til det
tidligste tidspunkt for udbetaling af SVU, som indgår i tilbagebetalingskravet.
Det foreslås for så vidt angår sammenlagte krav om tilbagebetaling af SU og sammenlagte krav
om tilbagebetaling af SVU, at forældelsen for det samlede krav regnes fra kravets stiftelses- og
forfaldstidspunkt, som med forslaget vil være det tidligste tidspunkt for udbetaling af et beløb,
som indgår i tilbagebetalingskravet. Det vil sige det tidligste tidspunkt, hvor beløbet er til
støttemodtagerens disposition. Så længe kravet ikke er overdraget til RIM, giver dette den
uddannelsessøgende en mindre fordel, idet forældelsen af de senest udbetalte rater vil indtræffe
tidligere end ellers. Når kravet overdrages til RIM vil der indtræde en ny 3 årig forældelsesfrist
gældende fra det tidspunkt, hvor RIM modtager fordringen til inddrivelse.
Sammenlagte krav vil - som for enkeltstående krav – først forrentes fra den første i den måned,
der følger 2 måneder efter, at det sammenlagte krav om tilbagebetaling af fremsat. Der vil således
ikke blive tilskrevet renter af kravet, før alle udbetalinger af støtte, der er indeholdt i kravet,
faktisk er blevet udbetalt.
Ved sammenlægning af krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt støtte, hvor det samlede
krav får ét stiftelses- og forfaldstidspunkt – det tidligste tidspunkt for udbetalingen af støtte, som
indgår i tilbagebetalingskravet – kan det give staten en fordel i forhold til andre kreditorer i det
tilfælde, hvor støttemodtageren går konkurs, og hvor der er grundlag for modregning i krav, som
støttemodtageren samtidig måtte have mod staten. Det skyldes, at der i statens sammenlagte krav
mod støttemodtageren kan indgå krav, som reelt kan være stiftet efter fristdatoen, men som med
den foreslåede ordning får fastsat en stiftelsesdato, der kan gå forud for fristdatoen. Derved gives
staten mulighed for at opnå fyldestgørelse for krav, hvor der ellers ikke ville være mulighed for
modregning.
Det kan imidlertid også forekomme, at statens modregningsadgang forringes. Det er tilfældet,
hvis støttemodtagerens krav mod staten stiftes efter fristdagen, hvorimod statens krav på
tilbagebetaling af støtte, der reelt er stiftet efter fristdagen, efter den foreslåede ordning anses
som stiftet på det tidligste tidspunkt, som kan være før fristdagen. I denne situation vil
modregning være udelukket, da kravene er stiftet på hver sin side af fristdagen.
Det er med den foreslåede ordning vurderingen, at hensynet til en effektiv inddrivelse af gæld
til det offentlige, en effektiv administration af SU og SVU samt hensynet til den enkelte
støttemodtagers mulighed for at kunne få samlet tilbagebetalingskrav vedrørende samme ydelse
9
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - høring vedr. udkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven og SVU-loven (lov om statens voksenuddannelsesstøtte), fra uddannelses- og forskningsministeren
1932813_0010.png
(SU eller SVU) til ét samlet krav med de fordele, der følger heraf, jf. ovenstående, vægter
forholdsvis højt.
2.2. Højeste fribeløb under lønnet praktik på uddannelsen til transportbetjent
2.2.1. Gældende ret
Det følger af SU-lovens § 28, at SU udbetales med foreløbige beløb i støtteåret. Den endelige
tildeling sker efter udgangen af hvert støtteår i forbindelse med indkomstkontrollen. Her
sammenholder styrelsen den uddannelsessøgendes egenindkomst i støtteåret med årsfribeløbet
eller uddannelsesfribeløbet. Overstiger egenindkomsten den uddannelsessøgendes årsfribeløb
eller uddannelsesfribeløb, skal den uddannelsessøgende tilbagebetale en del af eller hele den
modtagne støtte. Det følger af SU-lovens § 30, stk. 1 og 2.
Det følger endvidere af SU-lovens § 23, stk. 2 og 3, at egenindkomsten består af enhver positiv
indkomst, der henføres til eller indgår i den personlige indkomst, kapitalindkomsten og
aktieindkomst, der beskattes efter personskattelovens § 8 a, stk. 2. Heri fradrages kun SU-
stipendium, arbejdsmarkedsbidrag, godtgørelse efter § 9 i lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. og § 4 a i lov om befordringsrabat til studerende
ved videregående uddannelser, samt renter af beløb, der den 31. december 1993 er opsparet på
en uddannelsesopsparingskonto og ikke senere hævet.
Det følger videre af SU-lovens § 22, stk. 1, at årsfribeløbet, som egenindkomsten
sammenholdes med, er sammensat af de månedlige fribeløb.
Det laveste fribeløb på 12.222 kr. (2018-niveau) til uddannelsessøgende på videregående
uddannelser, gælder i måneder, hvor den uddannelsessøgende modtager SU til videregående
uddannelse (inden for klippekortet), jf. SU-lovens § 24, stk. 1.
Det mellemste fribeløb på 19.353 kr. (2018-niveau) gælder i måneder, hvor den
uddannelsessøgende har fravalgt SU, har orlov fra uddannelsen, er erklæret studieinaktiv, eller er i
lønnet praktik som en del af uddannelsen, jf. SU-lovens § 24, stk. 2.
Det højeste fribeløb på 37.250 kr. (2018-niveau) gælder i måneder, hvor den
uddannelsessøgende er uden for uddannelse, ikke har flere klip til en videregående uddannelse og
ikke modtager slutlån eller ikke opfylder de grundlæggende betingelser for retten til SU, herunder
aldersbetingelsen m.v., jf. SU-lovens § 24, stk. 3. Det højeste friløb gælder endvidere i måneder,
hvor den uddannelsessøgende ved politiets grunduddannelse eller Kriminalforsorgens uddannelse
til fængselsbetjent gennemgår perioder med praktik, der ikke giver ret til uddannelsesstøtte, eller
har lønnet orlov fra uddannelsen, jf. SU-lovens § 24, stk. 3, nr. 4.
10
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - høring vedr. udkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven og SVU-loven (lov om statens voksenuddannelsesstøtte), fra uddannelses- og forskningsministeren
1932813_0011.png
For uddannelsessøgende, der begynder på eller afslutter en uddannelse i løbet af støtteåret, er
det muligt kun at sammenholde egenindkomsten i uddannelsesperioden med summen af
fribeløbene i samme periode (uddannelsesfribeløbet). Det følger af SU-lovens § 22 a.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Kriminalforsorgen overtager pr. 1. januar 2019 transporten af varetægtsarrestanter i hele
Danmark fra politiet. I den forbindelse opretter Kriminalforsorgen en ny uddannelse til
transportbetjent. Det er hensigten, at det højeste fribeløb skal kunne tildeles uddannelsessøgende
på Kriminalforsorgens uddannelse til transportbetjent, fra det første hold af elever forventes at
starte på uddannelsen i september 2018. Uddannelsen varer 2 år og indledes med 3 måneders
skoleundervisning, efterfulgt af to lønnede praktikforløb på henholdsvis 9 og 12 måneder i en af
Kriminalforsorgens transport- og bevogtningsenheder. Uddannelsen er godkendt som SU-
berettigende, og der kan således gives SU i 3 måneder under det teoretiske forløb.
Det foreslås på den baggrund, at det højeste fribeløb på 37.250 kr. (2018-niveau) anvendes i de
måneder, hvor den uddannelsessøgende ved transportbetjentuddannelsen er i lønnet praktik,
hvor der ikke er ret til uddannelsesstøtte, og i de måneder, hvor den uddannelsessøgende har
lønnet orlov fra uddannelsen.
Uddannelsessøgende, der som led i en uddannelse har været i praktik, der ikke giver ret til
uddannelsesstøtte, eller har lønnet orlov fra en uddannelse, har efter de gældende regler ret til
det mellemste fribeløb på 19.353 kr. (2018-niveau) i måneder med praktik eller lønnet orlov. De
uddannelsessøgende ved Kriminalforsorgens transportbetjentuddannelse vil i praktikperioder
modtage en løn, der fastsættes efter aftale mellem Kriminalforsorgen og Fængselsforbundet.
Lønnen består af en basisløn og en tillægsdel. Basislønnen er ca. 20.000 kr. (ekskl. bidrag til
pension) for ansættelse i provinsen og ca. 21.000 kr. (ekskl. bidrag til pension) for ansættelse i
hovedstaden samt et tillæg i praktikperioderne. Tillægsdelen omfatter tillæg samt lokalt aftalte
funktionstillæg, kvalifikationstillæg og engangsvederlag. Der ydes tillæg for arbejde på
ubekvemme tidspunkter og på søn- og helligdage. Størrelsen af tillægget afhænger af vagternes
sammensætning.
Indkomsten i de lønnede praktikperioder vil betyde, at den uddannelsessøgendes
egenindkomst – med et fribeløb i praktikperioderne svarende til mellemste fribeløb – som
udgangspunkt vil overskride årsfribeløbet. For at undgå krav om tilbagebetaling af for meget
udbetalt støtte som følge af for høj indkomst, vil den uddannelsessøgende derfor være nødt til at
fravælge måneder med SU, hvilket ikke har været hensigten med det aftalte lønniveau i
praktikperioderne. Med den foreslåede ordning, hvorefter transportbetjenteleverne får det
højeste fribeløb i måneder med praktik, vil indtægten i praktikperioderne kunne rummes inden for
årsfribeløbet uden fravalg af måneder med SU. Med det nuværende lønniveau vil der også være
mulighed for, at transportbetjenteleverne fortsat vil kunne have arbejde af et vist omfang ved
siden af studierne.
11
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - høring vedr. udkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven og SVU-loven (lov om statens voksenuddannelsesstøtte), fra uddannelses- og forskningsministeren
1932813_0012.png
Med forslaget tages der endvidere hensyn til eventuelle perioder, hvor den
uddannelsessøgende har orlov fra uddannelsen, men stadig modtager løn, idet det foreslås, at det
højeste fribeløb også skal gælde i disse perioder. Lønnede orlovsperioder vil f.eks. kunne
forekomme, hvis den uddannelsessøgende har krav på løn under barsel. I den udstrækning den
uddannelsessøgende har orlov i forbindelse med fødsel eller adoption og i den forbindelse har
krav på løn, tildeles den pågældende ikke også fødselsklip i SU-systemet.
Transportbetjentelevernes egenindkomst forudsættes opgjort efter SU-lovens almindelige
bestemmelser herom.
3. Økonomiske og implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås, at uddannelsessøgende ved Kriminalforsorgens
uddannelse til transportbetjent tildeles det højeste fribeløb i perioder med lønnet praktik. Den
foreslåede bestemmelse vil forudsætte mindre it-mæssige justeringer i det allerede eksisterende
SU-system med minimale implementeringsomkostninger til følge.
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås der givet hjemmel til, at flere krav om tilbagebetaling af
SU, der er udbetalt inden for samme støtteår, kan lægges sammen og kræves tilbagebetalt som ét
samlet tilbagebetalingskrav med ét stiftelses- og forfaldstidspunkt. Det allerede eksisterende it-
system, der understøtter tildeling og udbetaling af SU samt krav om tilbagebetaling af for meget
udbetalt SU, understøtter allerede muligheden for at sammenlægge flere krav om tilbagebetaling
af SU til ét krav med ét stiftelses- og forfaldstidspunkt. Den foreslåede ændring vil på denne
baggrund ikke have implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige.
Med lovforslagets § 2, nr. 1, foreslås der givet hjemmel til, at flere krav om tilbagebetaling af
SVU, der er udbetalt inden for samme kalenderår, kan lægges sammen og kræves tilbagebetalt
som ét samlet tilbagebetalingskrav med ét samlet stiftelses- og forfaldstidspunkt. Inddrivelse af
krav om tilbagebetaling af SVU håndteres i dag manuelt ved oversendelse fra Udbetaling Danmark
til RIM. Det er forventningen, at understøttelsen af SVU-området skal automatiseres på et senere
tidspunkt, og det forventes, at heri også vil indgå håndteringen af tilbagebetalingskrav på
tilsvarende vis som på SU-området.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det er Uddannelses- og Forskningsministeriets vurdering, at principperne for agil erhvervsrettet
regulering ikke er relevante for nærværende lovforslag.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
12
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - høring vedr. udkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven og SVU-loven (lov om statens voksenuddannelsesstøtte), fra uddannelses- og forskningsministeren
1932813_0013.png
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 30. august 2018 til den 27. september 2018 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger, Akademikerne, Akademisk
Arkitektforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Magisterforening, Dansk Metal, Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Liberale Studerende, Danske Revisorer, Danske
Studerendes Fællesråd, DI, Djøf, Erhvervsskolernes Elevorganisation, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Forbundet for Offentligt Ansatte, Foreningen af Danske Lægestuderende,
Frit Forum – Socialdemokratiske Studerende, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd,
Fængselsforbundet, Ingeniørforeningen IDA, Institut for menneskerettigheder, Konservative
Studerende, Kriminalforsorgen, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, LO,
Lærerstuderendes Landskreds, Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Rigsrevisionen,
Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende, Sygeplejestuderendes
Landssammenslutning, Teknisk Landsforbund og Udbetaling Danmark.
9. Sammenfattende skema
Positive
Negative konsekvenser/merudgifter
konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang)
(hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske og
Ingen
implementeringsmæssige
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
For så vidt angår adgangen til højeste
fribeløb for studerende under
uddannelse som transportbetjente, vil
lovforslaget medføre minimale
implementeringsomkostninger.
Ingen
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Ingen
13
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - høring vedr. udkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven og SVU-loven (lov om statens voksenuddannelsesstøtte), fra uddannelses- og forskningsministeren
1932813_0014.png
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af
EU-retlige
minimumsforpligtelser
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i SU-lovens § 28, udbetales SU med foreløbige beløb i
støtteåret. SU’en tildeles med endelige beløb efter støtteårets afslutning. Ved udgangen af et
kalenderår sammenholder styrelsen herefter den uddannelsessøgendes egenindkomst i støtteåret
med årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet.
Efter SU-lovens § 30, stk. 2, skal foreløbige beløb, der er udbetalt, men ikke kan tildeles
endeligt, betales tilbage, herunder f.eks. hvor egenindkomsten overstiger årsfribeløbet eller
uddannelsesfribeløbet.
Der er tre forskellige niveauer af fribeløb. Det følger herefter af SU-lovens § 24, stk. 1, nr. 2, at
det laveste fribeløb udgør 12.222 kr. (2018-niveau) for uddannelsessøgende, der modtager SU
inden for klippekortet. SU gives inden for klippekortet til videregående uddannelse og til privat
uddannelse, jf. SU-lovens § 15.
14
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - høring vedr. udkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven og SVU-loven (lov om statens voksenuddannelsesstøtte), fra uddannelses- og forskningsministeren
1932813_0015.png
Det følger videre af SU-lovens § 24, stk. 2, at det mellemste fribeløb udgør 19.353 kr. (2018-
niveau). Det mellemste fribeløb gælder i måneder, hvor den uddannelsessøgende har valgt SU og
studielån fra, har været indskrevet på en uddannelse, der giver ret til SU, men har haft orlov fra
uddannelsen, har været indskrevet ved en uddannelse, der giver ret til uddannelsesstøtte, men
ikke har været studieaktiv, eller har været i praktik eller konkret lønnede projektorienterede forløb
i udlandet, der ikke giver ret til uddannelsesstøtte.
Det følger videre af SU-lovens § 24, stk. 3, at det højeste fribeløb udgør 37.250 kr. (2018-
niveau). Det højeste fribeløb tildeles blandt andet for hver måned i støtteåret eller
uddannelsesperioden, hvor den uddannelsessøgende ved politiets grunduddannelse eller
Kriminalforsorgens uddannelse til fængselsbetjent gennemgår perioder med praktik, der ikke giver
ret til SU, eller har lønnet orlov fra uddannelsen, jf. SU-lovens § 24, stk. 3, nr. 4.
Kriminalforsorgen overtager pr. 1. januar 2019 transporten af varetægtsarrestanter i hele
Danmark fra politiet. I den forbindelse opretter Kriminalforsorgen en ny uddannelse til
transportbetjent. Uddannelsen varer 2 år og indledes med 3 måneders skoleundervisning,
efterfulgt af to lønnede praktikforløb på henholdsvis 9 og 12 måneder i en af Kriminalforsorgens
transport- og bevogtningsenheder.
I perioder med praktik vil de uddannelsessøgende på transportbetjentuddannelsen modtage en
løn, der fastsættes efter aftale mellem Kriminalforsorgen og Fængselsforbundet. Basislønnen er
ca. 20.000 kr. (ekskl. bidrag til pension) for ansættelse i provinsen og ca. 21.000 kr. (ekskl. bidrag til
pension) for ansættelse i hovedstaden.
Indkomsten i de lønnede praktikperioder vil betyde, at den uddannelsessøgendes
egenindkomst – med et fribeløb i praktikperioderne svarende til mellemste fribeløb, som er
udgangspunktet for perioder med lønnet praktik – som udgangspunkt vil overskride årsfribeløbet.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det derfor, at
§ 24, stk. 3, nr. 4,
ændres, således at det
højeste fribeløb på 37.250 kr. (2018-niveau) også skal gælde i de måneder, hvor den
uddannelsessøgende ved Kriminalforsorgens uddannelse til transportbetjent gennemgår perioder
med praktik, der ikke giver ret til uddannelsesstøtte, eller har lønnet orlov fra uddannelsen.
Med den foreslåede ændring af bestemmelsen vil praktiklønnen dermed kunne rummes inden
for årsfribeløbet samtidig med, at den uddannelsessøgende fortsat vil kunne have arbejde af et
vist omfang ved siden af studierne. Transportbetjenteleverne sidestilles derved også med
uddannelsessøgende ved politiets grunduddannelse og Kriminalforsorgens uddannelse til
fængselsbetjent.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.
Til nr. 2
15
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - høring vedr. udkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven og SVU-loven (lov om statens voksenuddannelsesstøtte), fra uddannelses- og forskningsministeren
1932813_0016.png
Efter den gældende bestemmelse i SU-lovens § 28, udbetales SU med foreløbige beløb i
støtteåret. SU’en tildeles med endelige beløb efter støtteårets afslutning.
Efter SU-lovens § 29, stk. 3, kan foreløbige beløb, der er udbetalt for måneder, hvor den
uddannelsessøgende ikke opfylder betingelserne for tildeling af SU, kræves tilbagebetalt, før den
endelige tildeling finder sted.
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte står for tildeling og udbetaling af SU, og rejser
eventuelle krav om tilbagebetaling af for meget modtaget SU. Udbetaling Danmark træffer
afgørelse om og varetager administrationen af opkrævningen af styrelsens krav om tilbagebetaling
af for meget udbetalt SU, jf. SU-lovens § 41, stk. 1.
Når betalingsfristen er overskredet, og sædvanlig rykkerprocedure forgæves er gennemført,
overdrager Udbetaling Danmark styrelsens fordringer til restanceinddrivelsesmyndigheden (RIM),
jf. § 2, stk. 3, 1. pkt., i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige.
Krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt SU er tilbagesøgningskrav, idet udbetalingen
savner hjemmel. Sådanne krav både stiftes og forfalder på udbetalingstidspunktet, idet kravet i
princippet kan rejses straks efter udbetaling, hvis det viser sig, at den uddannelsessøgende
allerede på udbetalingstidspunktet ikke opfylder betingelserne for at modtage SU. Når der over en
periode på flere måneder udbetales SU med urette, opstår der efter almindelige obligationsretlige
principper således en ny fordring – med sit eget stiftelses- og forfaldstidspunkt – på tilbagebetaling
af SU for hver enkelt måned, hvor der udbetales SU med urette.
For krav om tilbagebetaling af SU gælder den almindelige forældelsesfrist på 3 år, der følger af
§ 3, stk. 1, i forældelsesloven. Forældelsesfristen regnes fra det tidligste tidspunkt, hvor
fordringshaveren kan kræve at få fordringen opfyldt – svarende til forfaldstidspunktet – med
mindre andet følger af andre bestemmelser, jf. § 2, stk. 1, i forældelsesloven. Det følger herefter,
at når der over en periode på flere måneder udbetales for meget SU – og hvor der for hver
udbetaling opstår en ny fordring med eget stiftelses- og forfaldstidspunkt – vil hver enkelt fordring
således også have sit eget forældelsestidspunkt, hvilket derved som udgangspunkt falder 3 år efter
udbetalingen af hver enkelt SU-udbetaling.
Det har hidtil været styrelsens praksis, at krav om tilbagebetaling af SU, der rejses, fordi den
uddannelsessøgende efter udbetalingen af SU viser sig ikke at have opfyldt støttebetingelserne i
de måneder, hvor der er udbetalt SU, rejses som ét samlet krav, hvis kravene vedrører samme
støtteår, f.eks. at den uddannelsessøgende ikke har ret til SU i perioden, fordi vedkommende har
afbrudt sin uddannelse.
Med udviklingen af det nye inddrivelsessystem vil det fremover ikke være muligt at oversende
sammenlagte tilbagebetalingskrav, der vedrører mere end en måned, hvis det samlede krav
indeholder flere stiftelses- og forfaldstidspunkter. Samtidig vil det være uhensigtsmæssigt for både
16
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - høring vedr. udkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven og SVU-loven (lov om statens voksenuddannelsesstøtte), fra uddannelses- og forskningsministeren
1932813_0017.png
den uddannelsessøgende, der skal betale SU tilbage, og for administrationen, hvis kravene
fremover skal håndteres enkeltvis.
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det, at der i SU-lovens § 29 indsættes et nyt
stk. 4,
som
giver hjemmel til, at flere krav om tilbagebetaling af uddannelsesstøtte efter stk. 3, der er udbetalt
inden for samme støtteår, kan lægges sammen og kræves tilbagebetalt som ét samlet krav.
Stiftelses- og forfaldstidspunktet for det samlede tilbagebetalingskrav vil være det tidligste
tidspunkt for udbetalingen af uddannelsesstøtte, som indgår i tilbagebetalingskravet. Det vil sige
det tidligste tidspunkt, hvor beløbet er til støttemodtagerens disposition. Det betyder, at hvis der
f.eks. kræves SU tilbagebetalt for månederne januar, februar og marts i samme kalenderår, vil
kravets stiftelses- og forfaldstidspunkt regnes fra udbetalingen af SU for januar måned. Hvis
styrelsen senere samme år, f.eks. i november måned, skal rejse krav om tilbagebetaling af for
meget udbetalt SU for oktober måned, så rejser styrelsen et helt nyt krav, hvor stiftelses- og
forfaldstidspunktet er tidspunktet for udbetalingen af SU for oktober måned. Dette krav bliver ikke
lagt sammen med krav, der måtte være rejst på et tidligere tidspunkt.
Det foreslås endvidere i den nye bestemmelse, at forældelsestidspunktet for det samlede
tilbagebetalingskrav regnes fra stiftelses- og forfaldstidspunktet. Forældelsen af krav om
tilbagebetaling af SU, der er modtaget med urette, er efter forældelseslovens § 3, stk. 1, 3 år
regnet fra det tidligste tidspunkt, hvor fordringen kan gøres gældende, hvilket for
tilbagesøgningskrav er udbetalingstidspunktet. Når styrelsen rejser krav om tilbagebetaling af SU,
der er modtaget med urette, vurderer styrelsen om hele eller dele af fordringen er udbetalt for
mere end 3 år siden. Hvis dele af fordringen er forældet, rejser styrelsen alene krav om
tilbagebetaling af de måneders SU, der endnu ikke er forældet. Med forslaget præciseres det, at
forældelsen for de krav, der faktisk rejses – regnes fra stiftelses- og forfaldstidspunktet, som med
forslaget er udbetalingstidspunktet for den første udbetaling, der er indeholdt i kravet. Dette giver
den uddannelsessøgende en mindre fordel, idet forældelsen af de senest udbetalte rater vil
indtræffe tidligere end ellers.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.
Til § 2
Til nr. 1
Det følger af § 12, stk. 1 og 2, i SVU-loven, at SVU gives som tilskud til dækning af den
uddannelsessøgendes leveomkostninger for en periode, der svarer til den normerede
uddannelsestid, og at SVU kan gives til uddannelse i sammenlagt mindst 1 uge omregnet til heltid
og sammenlagt højst i de perioder, der er nævnt i SVU-lovens § 5, stk. 1, og § 9, stk. 1. Efter SVU-
lovens § 5, stk. 1, kan SVU gives til uddannelse på folkeskoleniveau og til gymnasial uddannelse
inden for et samlet støttesystem (klippekort til uddannelse på folkeskoleniveau og til gymnasial
17
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - høring vedr. udkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven og SVU-loven (lov om statens voksenuddannelsesstøtte), fra uddannelses- og forskningsministeren
1932813_0018.png
uddannelse) på højst 40 uger omregnet til heltid. SVU til videregående uddannelse gives efter et
begrænset støttesystem på højst 40 uger på heltid, jf. SVU-lovens § 9, stk. 1.
Det fremgår af SVU-lovens § 13, stk. 1-3, at SVU beregnes som et beløb pr. uge afhængigt af
hvilken type uddannelse, den uddannelsessøgende gennemgår. Således fremgår det bl.a. af lovens
§ 13, stk. 2, at SVU til uddannelse på folkeskoleniveau og til gymnasial uddannelse ved
heltidsuddannelse udgør et beløb pr. uge svarende til 80 pct. af fem gange dagpengenes højeste
beløb for 1 dag, jf. § 47, stk. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Ved deltidsuddannelse
nedsættes SVU forholdsmæssigt. Efter SVU-lovens § 13, stk. 3, udgør SVU til videregående
uddannelse et beløb pr. uge svarende til 60 pct. af fem gange dagpengenes højeste beløb for 1
dag, jf. § 47, stk. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
SVU gives på baggrund af en beregnet ugentlig uddannelsestid, jf. SVU-lovens § 13, stk. 4.
Det er en betingelse for at modtage SVU, at den uddannelsessøgende har deltaget i
uddannelsen og de dertil knyttede aktiviteter. Ophører den uddannelsessøgende med at deltage i
en planlagt uddannelse, bortfalder SVU for den resterende del af uddannelsen med udgangen af
den kalenderuge, hvori den uddannelsessøgende er holdt op. Det følger af SVU-lovens § 14, stk. 1.
Den uddannelsessøgende skal betale SVU samt tilskud til deltagerbetaling tilbage, hvis
betingelserne for SVU ikke er opfyldt, og den uddannelsessøgende vidste eller burde vide dette.
Det følger af SVU-lovens § 16, stk. 1.
Udbetaling Danmark træffer afgørelse om og varetager administrationen af opkrævningen af
Styrelsen for Videregående Uddannelsers krav om tilbagebetaling af SVU. Det fremgår af SVU-
lovens § 16, stk. 3.
Når betalingsfristen er overskredet, og sædvanlig rykkerprocedure forgæves er gennemført,
overdrager Udbetaling Danmark styrelsens fordringer til RIM, jf. § 2, stk. 3, 1. pkt., i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige.
Krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt SVU er tilbagesøgningskrav, idet udbetalingen
savner hjemmel. Sådanne krav både stiftes og forfalder på udbetalingstidspunktet, idet kravet i
princippet kan rejses straks efter udbetaling, hvis det viser sig, at den uddannelsessøgende
allerede på udbetalingstidspunktet ikke opfylder betingelserne for at modtage SVU. Når der over
en periode på flere måneder udbetales SVU med urette, opstår der efter almindelige
obligationsretlige principper således en ny fordring – med sit eget stiftelses- og forfaldstidspunkt –
på tilbagebetaling af SVU for hver enkelt periode, hvor der udbetales SVU med urette.
For krav om tilbagebetaling af SVU gælder den almindelige forældelsesfrist på 3 år, der følger af
§ 3, stk. 1, i forældelsesloven. Forældelsesfristen regnes fra det tidligste tidspunkt, hvor
fordringshaveren kan kræve at få fordringen opfyldt – svarende til forfaldstidspunktet – med
mindre andet følger af andre bestemmelser, jf. § 2, stk. 1, i forældelsesloven. Det følger herefter,
18
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - høring vedr. udkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven og SVU-loven (lov om statens voksenuddannelsesstøtte), fra uddannelses- og forskningsministeren
1932813_0019.png
at når der flere gange udbetales for meget SVU – og hvor der for hver udbetaling opstår en ny
fordring med eget stiftelses- og forfaldstidspunkt – vil hver enkelt fordring således også have sit
eget forældelsestidspunkt, hvilket derved som udgangspunkt falder 3 år efter udbetalingen af hver
enkelt SVU-udbetaling.
Det har hidtil været styrelsens praksis, at krav om tilbagebetaling af SVU, der rejses, fordi den
uddannelsessøgende efter udbetalingen af SVU viser sig ikke at have opfyldt støttebetingelserne i
flere perioder, hvor der er udbetalt SVU, rejses som ét samlet krav, hvis kravene vedrører samme
støtteår. Det kan f.eks. være i situationer, hvor den uddannelsessøgende ikke har ret til SVU i
perioden, fordi vedkommende har afbrudt sin uddannelse.
Med udviklingen af det nye inddrivelsessystem vil det fremover ikke være muligt at oversende
sammenlagte tilbagebetalingskrav, der vedrører mere end en periode, hvis det samlede krav
indeholder flere stiftelses- og forfaldstidspunkter. Samtidig vil det være uhensigtsmæssigt for både
den uddannelsessøgende, der skal betale SVU tilbage, og for administrationen, hvis kravene
fremover skal håndteres enkeltvis.
Med lovforslagets § 2, nr. 1, foreslås det, at der i SVU-lovens § 16 indsættes et nyt
stk. 5,
der
giver hjemmel til, at flere krav om tilbagebetaling af SVU efter stk. 1, der er udbetalt inden for
samme kalenderår, kan lægges sammen og kræves tilbagebetalt som ét samlet
tilbagebetalingskrav. Stiftelses- og forfaldstidspunktet for det samlede tilbagebetalingskrav vil
være det tidligste tidspunkt for udbetalingen af SVU, som indgår i tilbagebetalingskravet. Det
betyder, at hvis der f.eks. kræves SVU tilbagebetalt for perioderne fra januar til marts i samme
kalenderår, vil kravets stiftelses- og forfaldstidspunkt regnes fra udbetalingen af SVU fra januar
måned. Hvis styrelsen senere samme år, f.eks. i november, skal rejse krav om tilbagebetaling af for
meget udbetalt SVU fra oktober, så rejser styrelsen et helt nyt krav, hvor stiftelses- og
forfaldstidspunktet er tidspunktet for udbetalingen af SVU fra oktober. Dette krav bliver ikke lagt
sammen med krav, der måtte være rejst på et tidligere tidspunkt.
Det foreslås endvidere i den nye bestemmelse, at forældelsestidspunktet for det samlede
tilbagebetalingskrav regnes fra stiftelses- og forfaldstidspunktet. Forældelsen af krav om
tilbagebetaling af SVU, der er modtaget med urette, er efter forældelseslovens § 3, stk. 1, 3 år
regnet fra det tidligste tidspunkt, hvor fordringen kan gøres gældende, hvilket for
tilbagesøgningskrav er udbetalingstidspunktet. Når styrelsen rejser krav om tilbagebetaling af SVU,
der er modtaget med urette, vurderer styrelsen om hele eller dele af fordringen er udbetalt for
mere end 3 år siden. Hvis dele af fordringen er forældet, rejser styrelsen alene krav om
tilbagebetaling af de perioder med SVU, der endnu ikke er forældet. Med forslaget præciseres det,
at forældelsen for de krav, der faktisk rejses – regnes fra stiftelses- og forfaldstidspunktet, som
med forslaget er udbetalingstidspunktet for den første udbetaling, der er indeholdt i kravet. Dette
giver den uddannelsessøgende en mindre fordel, idet forældelsen af de senest udbetalte rater vil
indtræffe tidligere end ellers.
19
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - høring vedr. udkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven og SVU-loven (lov om statens voksenuddannelsesstøtte), fra uddannelses- og forskningsministeren
1932813_0020.png
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.
Til § 3
Det foreslås med
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2019, jf. dog stk. 2. Dermed kan
sammenlagte tilbagebetalingskrav oversendes til RIM, og modtages og inddrives via det nye
digitale inddrivelsessystem.
Det foreslås med
stk. 2,
at lovforslagets § 2 vedrørende sammenlægning af flere krav om
tilbagebetaling af SVU skal træde i kraft den 1. juli 2019. Baggrunden herfor er, at
administrationen af krav om tilbagebetaling af SVU har direkte konsekvenser for erhvervslivet, da
SVU i vidt omfang udbetales til den uddannelsessøgendes arbejdsgiver. Den foreslåede ændring er
derfor omfattet af de af regeringen fastlagte fælles ikrafttrædelsesdatoer, hvorefter lovgivning,
der har direkte konsekvenser for erhvervslivet, skal træde i kraft enten den 1. januar eller den 1.
juli, og samtidig skal lovgivningen være vedtaget mindst 4 uger før ikrafttrædelsesdatoen. Det
forventes ikke, at dette lovforslag kan være vedtaget senest 4 uger før 1. januar 2019, hvorfor det
foreslås, at lovforslagets § 2 træder i kraft den 1. juli 2019 med henblik på at aftalen om de fælles
ikrafttrædelsesdatoer kan overholdes. Den senere ikrafttrædelsesdato vil ikke vanskeliggøre
tilbagesøgningen af krav om tilbagebetaling af SVU, da det er hensigten, at flere
tilbagebetalingskrav vedrørende SVU først vil blive lagt sammen til ét krav med ét stiftelses- og
forfaldstidspunkt, når administrationen af SVU bliver automatiseret på et senere tidspunkt.
Det foreslås med
stk. 3,
at lovforslagets § 1, nr. 1, har virkning for beregning af årsfribeløbet
eller uddannelsesfribeløbet ved den endelige tildeling, jf. SU-lovens § 22 og § 22 a, fra støtteåret
2018. Det er derved hensigten, at det højeste fribeløb skal kunne tildeles uddannelsessøgende på
Kriminalforsorgens uddannelse til transportbetjent, allerede når det første hold af elever forventes
at starte på uddannelsen i september 2018.
SU-loven og SVU-loven, der ændres med dette lovforslag, gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Derfor skal denne lov heller ikke gælde for Færøerne og Grønland.
20
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - høring vedr. udkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven og SVU-loven (lov om statens voksenuddannelsesstøtte), fra uddannelses- og forskningsministeren
1932813_0021.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1037 af
30. august 2017, som ændret ved § 3 i lov nr.
1565 af 19. december 2017, foretages
følgende ændringer:
§ 24. ---
Stk. 2. ---
Stk. 3.
Højeste fribeløb udgør 35.180 kr.
(2013-niveau) for hver måned i støtteåret eller
uddannelsesperioden, hvor den
uddannelsessøgende
1-3) ---
4) ved politiets grunduddannelse eller
Kriminalforsorgens uddannelse til
fængselsbetjent gennemgår perioder med
praktik, der ikke giver ret til
uddannelsesstøtte, eller har lønnet orlov fra
uddannelsen,
5-9)
Stk. 4-11. ---
§ 29. ---
Stk. 2-3.
---
1.
I
§ 24, stk. 3, nr. 4,
indsættes efter
»fængselsbetjent«: »eller transportbetjent«.
2.
I
§ 29
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk.
4.
Flere krav om tilbagebetaling af
uddannelsesstøtte efter stk. 3, der er udbetalt
inden for samme støtteår, kan lægges
sammen og kræves tilbagebetalt som ét
samlet tilbagebetalingskrav. Stiftelses- og
forfaldstidspunktet for det samlede
tilbagebetalingskrav vil være det tidligste
tidspunkt for udbetalingen af
uddannelsesstøtte, som indgår i
tilbagebetalingskravet.
Forældelsestidspunktet for det samlede
tilbagebetalingskrav regnes fra stiftelses- og
forfaldstidspunktet.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
21
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - høring vedr. udkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven og SVU-loven (lov om statens voksenuddannelsesstøtte), fra uddannelses- og forskningsministeren
1932813_0022.png
Stk. 4.
---
§2
I lov om statens voksenuddannelsesstøtte, jf.
lovbekendtgørelse nr. 480 af 14. maj 2018,
foretages følgende ændring:
§ 16. ---
Stk. 2-4.
---
1.
I
§ 16
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk.
5.
Flere krav om tilbagebetaling af
SVU efter stk. 1, der er udbetalt inden for
samme kalenderår, kan lægges sammen og
kræves tilbagebetalt som ét samlet
tilbagebetalingskrav. Stiftelses- og
forfaldstidspunktet for det samlede
tilbagebetalingskrav vil være det tidligste
tidspunkt for udbetalingen af SVU, som indgår
i tilbagebetalingskravet.
Forældelsestidspunktet for det samlede
tilbagebetalingskrav regnes fra stiftelses- og
forfaldstidspunktet.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
Stk. 5.
---
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar
2019, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Lovens § 2 træder i kraft den 1. juli
2019.
Stk. 3.
§ 1, nr. 1, har virkning for beregning
af årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet
ved den endelige tildeling, jf. SU-lovens § 22
og § 22 a, fra støtteåret 2018.
22