Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del Bilag 158
Offentligt
1930107_0001.png
Justering af
engelsksprogede
uddannelser
August 2018
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 158: Orientering om Justering af engelsksprogede uddannelser, fra uddannelses- og forskningsudvalget
1930107_0002.png
Justering af engelsksprogede uddannelser
Udgivet af
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel.: 3392 9700
[email protected]
www.ufm.dk
Forsidefoto
Shutterstock
Publikationen kan hentes på ufm.dk/publikationer
Uddannelses- og Forskningsministeriet
2
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 158: Orientering om Justering af engelsksprogede uddannelser, fra uddannelses- og forskningsudvalget
Justering af
engelsksprogede
uddannelser
August 2018
Justering af engelsksprogede uddannelser
Uddannelses- og Forskningsministeriet
3
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 158: Orientering om Justering af engelsksprogede uddannelser, fra uddannelses- og forskningsudvalget
Justering af engelsksprogede uddannelser
Indhold
Justering af engelsksprogede uddannelser
Rimelig balance mellem udbud af uddannelser og arbejdsmarked
Stort potentiale i en rimelig balance
Internationale studerendes økonomiske bidrag til det danske
samfund
Overblik over engelsksprogede studerende i Danmark
De engelsksprogede uddannelser i uddannelsesperspektiv
De engelsksprogede uddannelser i arbejdsmarkedsperspektiv
Tilpasning af optaget på engelsksprogede universitets- og
diplomingeniøruddannelser
Supplerende initiativer
5
6
6
8
9
10
12
13
14
Uddannelses- og Forskningsministeriet
4
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 158: Orientering om Justering af engelsksprogede uddannelser, fra uddannelses- og forskningsudvalget
1930107_0005.png
Justering af engelsksprogede uddannelser
Justering af
engelsksprogede
uddannelser
Danmark har en lang tradition for at være et åbent land, hvor det er attraktivt studere.
Vi har et velfungerende videregående uddannelsessystem med gratis uddannelse og
SU. Et stigende udbud af engelsksprogede uddannelser og kurser har gjort det muligt for
flere internationale studerende at læse en hel uddannelse i Danmark. Der er nu behov for
at se på, om vi har fundet den rette balance i forhold til internationale studerende.
Kombinationen af unionsborgeres ret til fri bevægelighed og gratis uddannelse og SU i
Danmark har medført, at stadig flere engelsksprogede studerende er kommet til Dan-
mark for at tage en videregående uddannelse. Antallet af engelsksprogede studerende
er steget fra ca. 7.500 i 2004 til ca. 22.100 i 2016 på tværs af de videregående uddan-
nelser
1
. Optaget er primært steget på erhvervsakademiuddannelserne og på universite-
ternes kandidatuddannelser. De studerende modtager en gratis uddannelse og har ad-
gang til SU, hvilket en stor del af de studerende benytter sig af.
Analyser fra 2017 af de engelsksprogede uddannelser på erhvervsakademier og profes-
sionshøjskoler viste, at engelsksprogede studerende på en række uddannelser hurtigt
forlod Danmark, og at de der blev havde en lav beskæftigelse. På mange engelskspro-
gede erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser var der samtidig en meget
lille andel af danske studerende.
I lyset at denne udvikling traf uddannelses- og forskningsministeren i 2017, i forståelse
med erhvervsakademierne og professionshøjskolerne, beslutning om at reducere opta-
get på udvalgte uddannelser med ca. 25 pct. i 2017. Erhvervsakademier og professions-
højskoler har reduceret tilgangen af studerende på de engelsksprogede uddannelser
med knapt 28 pct. i forhold til tilgangen i 2015 svarende til knapt 1.700 studiepladser.
Det blev i forlængelse heraf besluttet at se nærmere på hele det videregående uddan-
nelsessystem.
Studerende, der vælger at tage en uddannelse i Danmark forventes både at bidrage til
uddannelsessystemet undervejs i deres uddannelse og på arbejdsmarkedet efterføl-
gende. Det er ikke rimeligt, at en så stor del af de engelsksprogede studerende, der gen-
nemfører en uddannelse og eventuelt får SU, rejser hjem igen efter endt uddannelse og
således ikke bidrager til vækst og velstand i det danske samfund.
De samlede analyser foreligger nu og regeringen tager samtidig nogle nye initiativer i
forhold til universitets- og diplomingeniøruddannelserne.
1
Det bemærkes, at der i denne sammenhæng er tale om studerende, der gennemfører en hel uddannelse i Danmark
(full-degree-studerende) og som ikke er danske eller nordiske statsborgere og som ikke tidligere har gennemført en
uddannelse (grundskole eller ungdomsuddannelse i Danmark). Studerende på udveksling indgår ikke.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
5
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 158: Orientering om Justering af engelsksprogede uddannelser, fra uddannelses- og forskningsudvalget
Justering af engelsksprogede uddannelser
Rimelig balance mellem udbud af uddannelser og arbejdsmarked
Der er behov for en rimelig balance mellem antallet af studiepladser på de engelskspro-
gede videregående uddannelser og dimittendernes overgang til det danske arbejdsmar-
ked efterfølgende.
Trods behovet for balance skal Danmark fortsat skal være en del af et internationalt
uddannelsessamarbejde på de videregående uddannelser, og Danmark bakker fuldt ud
op om de politiske intentioner bag uddannelsessamarbejdet inden for rammerne af Nor-
disk Ministerråd, EU og Bologna-samarbejdet.
Engelsksprogede uddannelser er en naturlig del af det videregående uddannelsessy-
stem i dag. Uddannelserne er med til at tiltrække talentfulde studerende fra udlandet og
de engelsksprogede studerende er på nogle områder en vigtig ressource på arbejdsmar-
kedet, når studierne er færdige.
Meget viden og forskning distribueres i dag på engelsk. De engelsksprogede kandidat-
uddannelser kan også fungere som indslusningskanal for talentfulde internationale stu-
derende, der overvejer en ph.d.-uddannelse og efterfølgende forskningskarriere i Dan-
mark. Udenlandske forskere og undervisere bidrager til kvaliteten i uddannelserne og
understøtter, at danske studerende får internationalt udsyn i forhold til deres specifikke
faglighed. Samtidig bidrager højt kvalificerede engelsksprogede studerende positivt til
den faglige kvalitet på uddannelserne, så danske studerende, undervisere og forskere
får et internationalt udsyn, ligesom mulighederne for udvekslingsaftaler og udbud af
fælles uddannelser med udenlandske institutioner understøttes.
Højt kvalificerede engelsksprogede studerende, der bliver i Danmark, bidrager til det
danske arbejdsmarked og understøtter, at der er tilstrækkeligt med kvalificeret ar-
bejdskraft. Det er særlig vigtigt på områder, hvor der er efterspørgsel på engelskspro-
gede faglige kompetencer og på områder, hvor der i Danmark mangler højtkvalificeret
arbejdskraft.
Stort potentiale i en rimelig balance
Internationale studerende skønnes i gennemsnit at være en god forretning for Danmark.
Men de kan blive en endnu større gevinst for os både på uddannelserne og på arbejds-
markedet. Det kræver en fornuftig balance mellem udbuddet af uddannelser og studie-
pladser på de engelsksprogede uddannelser og efterspørgslen på det danske arbejds-
marked. Det forudsætter et passende optag og høj kvalitet på uddannelserne. Der kan
også være grund til at overveje, om der er tilstrækkeligt gode argumenter for en række
af de engelsksprogede uddannelser, vi har i dag. Både ud fra uddannelsesfaglige hensyn
og ud fra et arbejdsmarkedsperspektiv.
Det er regeringens ambition, at Danmark fortsat skal være et attraktivt uddannelses-
land for studerende fra hele verden - ikke mindst for de dygtigste. Men der er behov for
at skabe en rimelig balance, så flere af de studerende, der kommer til landet og får ad-
gang til det danske uddannelsessystem også bidrager til samfundet efterfølgende.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
6
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 158: Orientering om Justering af engelsksprogede uddannelser, fra uddannelses- og forskningsudvalget
1930107_0007.png
Justering af engelsksprogede uddannelser
Justering på engelsksprogede universitets- og diplomingeniøruddannelser
Regeringen ønsker at reducere tilgangen til engelsksprogede universitets- og di-
plomingeniøruddannelser i størrelsesordenen 1.000-1.200 personer.
-
Reduktionen skal ske på uddannelser, hvor en stor andel af de engelskspro-
gede studerende forlader landet hurtigt og dermed ikke bidrager på det
danske arbejdsmarked.
Der er beregnet et måltal for reduktion i antallet af studiepladser på 6 ud af
8 universiteter og professionshøjskolen VIA University College.
Måltallene er baseret på beregninger af de engelsksprogede dimittenders
beskæftigelse og er afsæt for en dialog med de berørte uddannelsesinstitu-
tioner om, hvordan der kan skabes en rimelig balance i antal studiepladser
på engelsksprogede uddannelser og den efterfølgende overgang til arbejds-
markedet.
Justeringer foretages som udgangspunkt fra og med optaget 2019.
-
-
-
Regeringen vil samtidig styrke engelsksprogede uddannelser ved de videregående
uddannelsesinstitutioner gennem fire initiativer:
Skærpet relevanskriterium i godkendelse af nye engelsksprogede uddannelser
Øget fokus på tilbud om sprogundervisning til ansatte
Dansk som levende fag- og formidlingssprog på universiteterne
Fokus på engelsksprogede uddannelser i forbindelse med tilsyn på alle de videre-
gående uddannelser.
Modellen for reduktionen og de fire supplerende initiativer er uddybet på side 13-15.
Engelsksprogede studerende
I 2018 var der 399 engelsksprogede udbud på de danske videregående uddannel-
sesinstitutioner, og udbuddene udgjorde 28 pct. af de samlede 1.419 uddannel-
sesudbud.
Det har frem til 2017 ikke være muligt at opgøre
engelsksprogede udbud,
baseret
på individbaserede data, hvorfor der i den registerbaserede analyse, der bl.a. dan-
ner afsæt for tiltagene beskrevet her, er taget udgangspunkt i
engelsksprogede
studerende.
Engelsksprogede studerende er defineret som studerende, som ikke er danske el-
ler nordiske statsborgere, og som ikke tidligere har gennemført en uddannelse
(grundskole eller ungdomsuddannelse) i Danmark.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
7
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 158: Orientering om Justering af engelsksprogede uddannelser, fra uddannelses- og forskningsudvalget
1930107_0008.png
Justering af engelsksprogede uddannelser
Uddannelses- og Forskningsministeriet har som baggrund for tiltagene gennemført to
analyser
2
.
Den ene analyse undersøger, hvordan internationale studerende mere generelt påvirker
de offentlige indtægter og udgifter. Internationale studerende er en bred betegnelse for
de udenlandske statsborgere, der kommer til Danmark for at læse. Den anden analyse
belyser arbejdsmarkedsstatus for engelsksprogede studerende efter endt uddannelse
på tværs af de videregående uddannelsesinstitutioner. I det følgende gengives hoved-
konklusionerne fra analyserne.
Internationale studerendes økonomiske bidrag til det danske samfund
På baggrund af oplysninger om offentlige indtægter og udgifter har Uddannelses- og
Forskningsministeriet skønnet over de internationale studerendes bidrag til de offent-
lige finanser. Beregningerne inkluderer stort set samtlige offentlige indtægter og udgif-
ter. Det vil sige bl.a. indtægter fra indkomstskatter, moms og øvrige afgifter samt udgif-
ter til uddannelse og SU.
Ca. 30 pct. af de internationale studerende, der startede på deres studium i løbet af pe-
rioden 2004 til 2007
3
skønnes at bidrage positivt til de offentlige finanser over et livs-
forløb. Derimod har ca. 70 pct. et skønnet negativt nettobidrag. De skønnede nettobi-
drag afspejler, at omkring halvdelen af de internationale studerende er udvandret fra
Danmark fem år efter studiestart. Derudover fortsætter en højere andel af de internati-
onale studerende i uddannelsessystemet sammenlignet med danske studerende.
Ca. hver fjerde internationale studerende på henholdsvis erhvervsakademi- og profes-
sionsbacheloruddannelserne skønnes at give et positivt nettobidrag til de offentlige fi-
nanser. På kandidatuddannelserne er det lidt flere end hver tredje, der skønnes at give
et positivt nettobidrag, jf. tabel 1. Samlet set skønnes de internationale studerende at
bidrage med mellem 100.000 og 350.000 kr. pr. studerende til de offentlige finanser set
over et livsforløb. Det svarer i gennemsnit til mellem 2.000-7.500 kr. pr. studerende pr.
år fra studiestart og 50 år frem. Skønnet er behæftet med væsentlig usikkerhed.
Tabel 1
Andel af internationale studerende med studiestart fra 2004 til 2007 som skønnes at give et
positiv nettobidrag til de offentlige finanser i Danmark over et livsforløb, pct.
Andel med positive nettobidrag
pct.
Erhvervsakademiuddan-
nelser mv.
Professionsbachelor
Akademisk bachelor mv.
Kandidatuddannelser
mv.
Ca. 28
Ca. 25
Ca. 20
Ca. 37
Den væsentligste forskel på de to grupper af studerende i analyserne er, at nordiske studerende ikke er en del af de
engelsksprogede studerende, da de forventes at kunne følge dansksprogede uddannelser.
3
Det gennemsnitlige nettobidrag pr. international studerende er beregnet med udgangspunkt i studerende fra perioden
2004-2015 med fokus på årgangene, der startede i perioden 2004-2007. Herved følges de internationale studerendes
adfærd i op til 11 år efter studiestart. For at kunne analysere de studerende over et livsforløb (og dermed efter det 11.
år)
2
Uddannelses- og Forskningsministeriet
8
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 158: Orientering om Justering af engelsksprogede uddannelser, fra uddannelses- og forskningsudvalget
1930107_0009.png
Justering af engelsksprogede uddannelser
Alle internationale stu-
derende
Ca. 30
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet, Højbjerre Brauer Schultz’ beregninger på baggrund af regi-
sterdata fra Danmarks Statistik og Lovmodellens 33 pct. stikprøve.
De studerende, som giver et negativt nettobidrag, udrejser typisk relativt hurtigt efter
studiestart, og de når derfor ikke at tjene deres egne omkostninger ind. Gennemsnitligt
er internationale studerende, som er i Danmark mindre end 9 år efter studiestart en ne-
gativ forretning, mens internationale studerende, der bliver i længere tid, er forbundet
med et skønnet positivt nettobidrag i gennemsnit. Dette bidrag kan i nogle tilfælde ud-
gøre flere mio. kr. set over et liv, jf. figur 1. Der er dermed et stort potentiale forbundet
med internationale studerende, som fastholdes og eventuelt vælger at slå sig ned og
stifte familie i Danmark på længere sigt. Hvis udrejsetilbøjeligheden eksempelvis faldt
med en fjerdedel ville det skønnede nettobidrag vokse fra 100.000-350.000 kr. til
330.000-660.000 kr. pr. studerende over et livsforløb.
Figur 1
Skønnet akkumuleret nettobidrag til de offentlige finanser i Danmark over et helt livsforløb
for internationale studerende med studiestart 2004-2007 fordelt efter opholdstid, 1.000 kr.
og pct., 2016-priser
1.000 kr.
2.600
2.400
1.000
800
600
400
200
0
-200
-400
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 20+
Opholdstid (år efter studiestar
Adfærd blandt
internationale studerende
med studiestart 2004-2007
Adfærd blandt udenlandske
statsborgere med en
videregående uddannelse (målt
omkring 11 år efter endt
uddannelse)
Pct.
14
12
10
8
6
4
2
0
-2
-4
Akkumuleret nettobidrag
Andel pr. opholdsår
Anm.:
Kilde:
Det akkumulerede nettobidrag er diskonteret pba. Finansministeriets løn-korrigerede diskonte-
ringsfaktor normaliseret til 2016-niveau.
Uddannelses- og Forskningsministeriet, HBS beregninger på registerdata fra Danmarks Stati-
stik og Lovmodellens 33 pct. stikprøve.
Overblik over engelsksprogede studerende i Danmark
Uddannelses- og Forskningsministeriet har kortlagt de engelsksprogede studerende
ved erhvervsakademier, professionshøjskoler og universiteter. Analysen giver et samlet
overblik over de engelsksprogede studerende på de videregående uddannelser set i et
Uddannelses- og Forskningsministeriet
9
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 158: Orientering om Justering af engelsksprogede uddannelser, fra uddannelses- og forskningsudvalget
1930107_0010.png
Justering af engelsksprogede uddannelser
uddannelsesperspektiv
(optag, tilgang, fuldførelse) og et
arbejdsmarkedsperspektiv
(beskæftigelse, udvandring mv.) Hvor det er relevant, sammenlignes gruppen af en-
gelsksprogede studerende med de øvrige studerende.
De engelsksprogede uddannelser i uddannelsesperspektiv
Antallet af engelsksprogede studerende i Danmark er steget fra ca. 7.500 studerende i
2004 til ca. 22.100 studerende i 2016, jf. Figur 2. Andelen af engelsksprogede stude-
rende på de danske videregående uddannelser er steget fra ca. 4 pct. i 2004 til ca. 8
pct. i 2016.
Figur 2
Antal og andel engelsksprogede studerende på de videregående uddannelser, 2004-2016
Antal
25.000
Pct.
9
8
20.000
7
6
15.000
5
4
3
5.000
2
1
0
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
0
10.000
Engelsksprogede studerende
Engelskprogede studerende som andel af alle studerende (højre akse)
Kilde:
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger pba. data fra Danmarks Statistik
De engelsksprogede studerende på videregående uddannelser i Danmark studerer pri-
mært på erhvervsakademiuddannelser, top-up professionsbacheloruddannelser og uni-
versiteternes kandidatuddannelser. De fem største afsenderlande er Tyskland
4
, Rumæ-
nien, Litauen, Bulgarien og Polen.
Det største
antal
engelsksprogede studerende var i 2016 på universiteternes kandidat-
uddannelser med 9.919 engelsksprogede studerende svarende til 15 pct., jf. figur 3. Den
største
andel
af engelsksprogede studerende var i 2016 på top-up professionsbache-
loruddannelserne, hvor de udgjorde 32 pct.
4
Som følge af definitionen af engelsksprogede studerende er studerende fra det danske mindretal i Sydslesvig med i
gruppen af engelsksprogede studerende, hvilket er en medvirkende årsag til, at Tyskland er det primære afsenderland.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
10
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 158: Orientering om Justering af engelsksprogede uddannelser, fra uddannelses- og forskningsudvalget
1930107_0011.png
Justering af engelsksprogede uddannelser
Figur 3
Antal (bestand) af engelsksprogede studerende, fordelt på uddannelsestyper, og andel som
pct. af studentermasse, 2016
Antal
25.000
Pct.
35
30
20.000
25
15.000
20
15
10
5.000
5
0
Ordinære professions-
bacheloruddannelser
Erhvervsakademi-
uddannelser
Kandidatuddannelser
Top-op professions-
bacheloruddannelser
Akademiske
bacheloruddannelser
Alle
0
10.000
Bestand
Andel (pct.), h. akse
Kilde:
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger pba. data fra Danmarks Statistik
Gennemsnitstallene for de enkelte uddannelsestyper dækker over en stor variation på
tværs af uddannelsesinstitutioner. Andelen af engelsksprogede studerende i forhold til
alle studerende på top-up-uddannelserne varierer mellem 24 pct. og 59 pct. på tværs af
institutioner, jf. Figur . På erhvervsakademierne varierer andelen af engelsksprogede
studerende fra 10 pct. til 40 pct., og på tværs af de otte universiteters kandidatuddan-
nelser varierer andelen af engelsksprogede studerende fra 8 pct. til 36 pct., jf. figur 4.
Variationen er endnu større på uddannelsesniveau.
Figur 4
Forskelle i andele af engelsksprogede studerende ift. øvrige ved uddannelsesinstitutionerne,
pct., 2016
Pct.
100
Pct.
100
80
80
60
60
40
40
20
20
0
Erhvervsakademi-
uddannelser
Professions-
bachelor
Top-op professions-
bachelor
Akademisk
bachelor
Kandidat-
uddannelser
0
Kilde:
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger pba. data fra Danmarks Statistik
Uddannelses- og Forskningsministeriet
11
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 158: Orientering om Justering af engelsksprogede uddannelser, fra uddannelses- og forskningsudvalget
1930107_0012.png
Justering af engelsksprogede uddannelser
De engelsksprogede uddannelser i arbejdsmarkedsperspektiv
34 pct. af de engelsksprogede studerende, der dimitterede fra kandidatuddannelserne i
2014, var i beskæftigelse i 2016. Det svarer til 764 personer. Dimittender fra universite-
ternes kandidatuddannelser er i størst omfang i beskæftigelse, og er samtidig den
gruppe, der har det højeste skønnede nettobidrag. Engelsksprogede dimittender fra
kandidatuddannelserne har samtidig en høj udvandringstilbøjelighed, idet 42 pct. af di-
mittenderne fra 2014 var udrejst i 2016. Arbejdsmarkedsstatus to år efter dimission for
engelsksprogede dimittender på alle uddannelsestyper fra 2014 fremgår af figur 5 og
figur 6.
Figur 5
Arbejdsmarkedsstatus to år efter dimission,
dimittender 2014, pct.
Pct.
100
80
60
40
20
0
Top-up prof.-bach.-udd.
Ord. prof.-bach.-udd.
Erh.-akad.-udd.
Kandidat-udd.
Pct.
100
80
60
40
1.000
20
0
500
0
Top-up prof.-bach.-udd.
Ord. prof.-bach.-udd.
Erh.-akad.-udd.
Kandidat-udd.
500
0
1.000
Figur 6
Arbejdsmarkedsstatus to år efter dimission,
dimittender 2014, antal
Antal
2.500
2.000
1.500
Antal
2.500
2.000
1.500
Beskæftiget
Ikke i befolkning
Udenfor arbejdsstyrken
Ledig
I uddannelse
Beskæftiget
Ikke i befolkning
Udenfor arbejdsstyrken
Ledig
I uddannelse
Anm.:
Kilde:
Antallet af engelsksprogede dimittender er fra universiteternes kandidatuddannelser (2.247),
efterfulgt af erhvervsakademiuddannelserne (1.349), ordinære professionsbacheloruddannelser
(830) og top-up professionsbacheloruddannelserne (679). 486 dimittender fra akademiske ba-
cheloruddannelser er udeladt af figurerne, da akademiske bachelorer generelt i meget lav grad
finder beskæftigelse på baggrund af en afsluttet bacheloruddannelse. Andelen af engelskspro-
gede dimittender fra de akademiske bacheloruddannelser, der fortsætter på en kandidatuddan-
nelse i Danmark er 54 pct. Andelen for dansksprogede er 85 pct. ”Uden for arbejdsstyrken”
dækker som udgangspunkt over personer på orlov, sygdomsramte mv., men i relation til en-
gelsksprogede studerende kan det også være udrejste, hvis status som udrejste endnu ikke er
registreret. Personer, der er i gang med en ph.d.-uddannelse indgår i kategorien ”beskæftiget”.
Uddannelses- og Forskningsministeriet pba. data fra Danmarks Statistik
Gennemsnitstallene dækker over stor variation i adfærden blandt de engelsksprogede
dimittender, jf. figur 7. Figuren viser spredningen inden for hver enkelt uddannelsestype
på parametrene beskæftigelse, ledig, ikke i befolkning (udrejst), i uddannelse og uden for
arbejdsstyrken.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
12
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 158: Orientering om Justering af engelsksprogede uddannelser, fra uddannelses- og forskningsudvalget
1930107_0013.png
Justering af engelsksprogede uddannelser
Figur 7
Arbejdsmarkedsstatus, dimittender 2014, fordelt på uddannelsestyper og institutioner, pct.
Pct
Pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Beskæftiget
I uddannelse
Ikke i befolkning
Ledig
Udenfor arbejdsstyrken
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Erhvervsakademiuddannelser
Professionsbacheloruddannelser
Top-op-uddannelser
Kandidatuddannelser
Anm.: Se figur 6.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet pba. data fra Danmarks Statistik.
erhvervsakademierne
var 24 pct. af de engelsksprogede dimittender fra 2014 i gen-
nemsnit udrejst efter to år, hvilket dækker over andele af udvandrede på mellem 13 pct.
og 44 pct. fra erhvervsakademierne. 46 pct. af de engelsksprogede dimittender fort-
sætter i videre uddannelse, typisk en top-up professionsbacheloruddannelse. På tværs
af erhvervsakademierne er denne andel mellem 32 og 55 pct. I gennemsnit var 19 pct. af
de engelsksprogede dimittender ledige eller uden for arbejdsstyrken to år efter endt
uddannelse.
top-up professionsbacheloruddannelserne
var 29 pct. i gennemsnit udrejst efter to
år, hvilket dækker over andele af udvandrede på mellem 16 pct. og 58 pct. på tværs af
institutionerne. 28 pct. af dimittenderne var i beskæftigelse to år efter dimission. Dette
spænder på institutionsniveau over andele på mellem 11 pct. og 48 pct.
universiteternes kandidatuddannelser
var 42 pct. i gennemsnit udvandret efter to
år, hvilket dækker over andele af udvandrede på mellem 15 pct. og 52 pct. fra de otte
universiteter. Andelen af beskæftigede var 34 pct., hvilket dækker over en variation
mellem 26 og 49 pct.
Tilpasning af optaget på engelsksprogede universitets- og
diplomingeniøruddannelser
Analyserne peger på, at det er en stor gevinst, hvis de engelsksprogede studerende,
som kommer til Danmark for at tage en uddannelse, i højere grad kommer i beskæfti-
gelse. Vi kan naturligvis ikke på forhånd vide, hvilke engelsksprogede studerende, der
vælger at blive efter studierne, men vi kan identificere uddannelser, hvor balancen i dag
er skæv. Med udgangspunkt i en model, der reducerer tilgangen af studerende på de
uddannelser, der har en lav beskæftigelse, kan der skabes en rimelig balance mellem
optag og den efterfølgende overgang til det danske arbejdsmarked.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
13
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 158: Orientering om Justering af engelsksprogede uddannelser, fra uddannelses- og forskningsudvalget
1930107_0014.png
Justering af engelsksprogede uddannelser
Regeringen vil i dialog med de videregående uddannelsesinstitutioner justere optaget
på engelsksprogede universitets- og diplomingeniøruddannelser, hvor balancen mellem
optag og overgangen til beskæftigelse efter studierne er skæv.
Udgangspunktet er en nuanceret og ’håndholdt’ model for justering i antallet af studie-
pladser på engelsksprogede universitets- og diplomingeniøruddannelser, jf. indlednin-
gen. I modellen udregnes beskæftigelsen som antallet af beskæftigede engelskspro-
gede dimittender fra 2014 ud af alle fuldførte engelsksprogede dimittender eksklusiv
personer, som går videre i uddannelse.
���������������������������������������������������������������������������������������
���������������������������������������������������������������������������������������
=
�������������������������������������������������������������������������������� ��������������������������������������������������������������������������������
������������������������������������������������
+
����������������������������������������������������������������,
���������������������������������������������������������������������������������������
+
������������������������ ��������������� ������������������������������������������������
�������������������������������� ������������������������
�������� ��������������������������������������������������������������������������������
����������������������������������������������������������������������������������������������������������������
+
��������������������������������������������������������������������������������
Dimittendbeskæftigelsesgrad =
Problemstillingen er ikke mulig at håndtere inden for rammerne af den eksisterende le-
dighedsbaserede dimensioneringsmodel, som i efteråret 2014 blev indført for optaget
på en række videregående uddannelser på universiteterne, professionshøjskolerne og
erhvervsakademierne. Der er ikke i dag datamæssigt grundlag for at skelne mellem
dansk- og engelsksprogede uddannelser i institutionernes registreringer, men det for-
ventes på sigt at andelen af engelsksprogede studerende, der fastholdes i Danmark ef-
ter studierne, kan indgå som element i den ledighedsbaserede dimensionering. Det vi-
dere arbejde med en konkret model fastlægges i forbindelse med opfølgningen på eva-
lueringen af dimensioneringsmodellen i løbet af 2018.
Tilpasningen i optaget skal ses i tæt sammenhæng med de aktiviteter, institutionerne
gennemfører i forhold til at fastholde internationale dimittender, da disse er en væsent-
lig forudsætning for at indfri ambitionen om, at flere dimittender bliver i Danmark efter
endt uddannelse og finder vej til det danske arbejdsmarked.
Supplerende initiativer
Regeringen vil sideløbende med justeringen i optaget af engelsksprogede studerende
på de videregående uddannelser arbejde for at gennemføre supplerende initiativer, der
skal bidrage til en rimelig balance i optaget af engelsksprogede studerende på tværs af
de videregående uddannelser.
Der er allerede taget skridt i forhold til at øge kvaliteten. Fra sommeren 2018 træder en
ændring af adgangsbekendtgørelsen til erhvervsakademi- og professionsbachelorud-
dannelser i kraft, hvor det præciseres, at udenlandske studerende skal have engelsk B-
niveau enten gennem enkeltfag, TOEFL med testscore på mindst 83, IELTS med test-
score på mindst 6,5 eller anden tilsvarende test, som institutionen anerkender.
Derudover foreslås følgende fire initiativer:
Uddannelses- og Forskningsministeriet
14
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 158: Orientering om Justering af engelsksprogede uddannelser, fra uddannelses- og forskningsudvalget
1930107_0015.png
Justering af engelsksprogede uddannelser
Skærpet relevanskriterium i godkendelse af nye engelsksprogede uddannelser
En væsentlig forudsætning for, at der kan skabes en rimelig balance mellem optaget på
engelsksprogede uddannelser og studerendes overgang til beskæftigelse i Danmark er,
at engelsksprogede uddannelser er relevante for det danske arbejdsmarked. Regerin-
gen vil derfor indføre et skærpet relevanskriterium i forbindelse med prækvalifikation af
engelsksprogede udbud på erhvervsakademier, professionsbachelor- og universitets-
uddannelser. I dette skal indgå en vurdering af, om der er et behov for uddannelsen, som
ikke i tilstrækkeligt omfang kan opfyldes af et udbud på dansk.
Kriteriet indarbejdes i akkrediteringsbekendtgørelsen og anvendes som grundlag for
Det Rådgivende Udvalg for Vurdering af Udbud af videregående uddannelsers (RUVU)
vurdering ved prækvalifikationsansøgninger.
Øget fokus på tilbud om sprogundervisning til ansatte
En væsentlig forudsætning for høj kvalitet i uddannelserne er, at alle undervisere har de
nødvendige forudsætninger for at kunne undervise – og undervise godt – på engelsk.
Regeringen ønsker, at alle institutioner, der udbyder kurser på engelsk, eller hvor uden-
landske forskere varetager undervisning, skal tilbyde deres medarbejdere relevant og
målrettet sprogundervisning i både dansk og engelsk i arbejdstiden.
Det vurderes hensigtsmæssigt, at der indledes med en afdækning af behovet, og hvor-
vidt dette er forskelligt på tværs af institutionstyper.
Dansk som levende fag- og formidlingssprog på universiteterne
Udviklingen i antallet af engelsksprogede udbud hænger på universiteterne sammen
med udviklingen i engelsk som et stadig mere dominerende forskningssprog, særligt in-
den for visse hovedområder. Denne tendens giver en række positive effekter fsva. mu-
lighed for tiltrækning af internationale topforskere, publicering og citationer i internati-
onalt anerkendte publikationer mv.
Udviklingen kan imidlertid også give anledning til bekymring for, om universiteterne og
deres kandidater afsondres fra det omgivende danske samfund og om dansk også i
fremtiden vil fungere som et levende fag- og formidlingssprog.
Regeringen ønsker, at universiteterne understøtter dansk som levende fag- og formid-
lingssprog inden for alle hovedområder.
Universiteternes ansvar for at understøtte dansk som fag- og formidlingssprog kan
evt. skrives ind i lovgrundlaget. Her kunne det eksempelvis fremgå, at universiteterne i
forbindelse med kandidat- og bacheloruddannelser har ansvaret for at understøtte
dansk som et levende fag- og formidlingssprog.
Fokus på engelsksprogede uddannelser i forbindelse med tilsyn
Uddannelses- og Forskningsministeriet vil i den løbende dialog og tilsynet med de vide-
regående uddannelsesinstitutioner have fokus på udviklingen i forhold til engelskspro-
gede uddannelser og studerende og eventuelle behov for fremtidige justeringer.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
15