Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del Bilag 149
Offentligt
1922582_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Folketingets Europaudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Europa-Kommissionens forslag til Rådets forordning om oprettelse af
Det Europæisk Atomenergifællesskabs forsknings- og uddannelses-
program for perioden 2021-2025, som komplementerer Horisont Eu-
ropa
rammeprogrammet for forskning og innovation.
KOM (2018) 437 endelig
4. juli 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura og Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
18/027496-07
1.
Resumé
Kommissionen har den 7. juni 2018 fremsat forslag til Rådets forordning om
oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskabs forsknings- og
uddannelsesprogram for perioden 2021-2025, som komplementerer Horisont
Europa
rammeprogrammet for forskning og innovation.
Programmet har følgende hovedområder:
-
Fusionsforskning og udvikling
-
Nuklear fission, sikkerhed og strålingsbeskyttelse
-
Direkte aktioner, der gennemføres af Det Fælles Forskningscenter.
Kommissionen foreslår at afsætte 1.675 mio EUR (løbende priser) til programmet
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 7. juni 2018 forslag til Rådets forordning om
oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskabs forsknings- og
uddannelsesprogram for perioden 2021-2025, som komplementerer Horisont
Europa
rammeprogrammet for forskning og innovation. Retsgrundlaget for dette
program er artikel 7 i Euratomtraktaten, hvoraf det fremgår at Rådet træffer
beslutninger med enstemmighed. Kommissionen har til opgave at fremme og lette
den nukleare forskning i medlemsstaterne og at supplere denne ved gennemførel-
sen af Fællesskabets forsknings- og undervisningsprogram (traktatens artikel 4).
Forslaget indgår i lovgivningspakken vedrørende "Horisont Europa"
rammepro-
grammet for forskning og innovation. Det er udformet med henblik på gennem-
førelse af EU's næste langsigtede finansielle ramme for 2021-2027 og Kommis-
sionens prioriteter som fastsat i dagsordenen for job, vækst, retfærdighed og
demokratisk forandring og Kommissionens overordnede politiske prioriteter
(Horisont Europa).
Med forslaget til Euratoms forsknings- og uddannelsesprogram tages der fat på
centrale områder af kerneenergiens forskellige anvendelser i Europa.
Anvendelsen af kerneenergi til elproduktion og andre anvendelser til gavn for
befolkningen i Europa fordrer en indsats på lang sigt for at mindske sikkerheds- og
sikringsrelaterede risici og støtte udviklingen af mere sikker nuklear teknologi og
Side 1/6
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 149: Grund- og nærhedsnotat om EURATOM, fra uddannelses- og forskningsministeren
1922582_0002.png
optimal strålingsbeskyttelse. Offentlig og privat forskning i medlemsstaterne kan
spille en væsentlig rolle i denne indsats. Euratom har til opgave at supplere
medlemsstaternes bidrag ved hjælp af et fællesskabsbaseret forsknings- og
uddannelsesprogram.
I dette forslag til Euratoms forsknings- og uddannelsesprogram for 2021-2025
anmoder Kommissionen Rådet om at godkende et femårsprogram (den femårige
tidsramme er fastlagt ved Euratom-traktatens artikel 7), der vil videreføre de
centrale forskningsaktiviteter inden for det aktuelle program, udvide forskning i
andre anvendelser af ioniserende stråling end elproduktion og foretage
forbedringer inden for uddannelse og adgang til forskningsinfrastruktur. Det
foreslåede program vil supplere Horisont Europa, og de samme instrumenter og
regler for deltagelse anvendes. Med forslaget fastlægges budgettet og et sæt
fælles forskningsmålsætninger for både direkte og indirekte aktioner, der skal
gennemføres i overensstemmelse med de arbejdsprogrammer, der aftales med
medlemsstaterne.
3. Formål og indhold
Programmet viderefører de væsentligste forskningsaktiviteter fra Euratom-pro-
grammet for 2014-2020, samtidig med at der introduceres en række nye speci-
fikke målsætninger. Programmet er i overensstemmelse med forslagene om
Horisont Europa, idet de som de eneste EU- og Euratomprogrammer støtter
forskning og innovation, og de supplerer national finansiering. De fleste af
bestemmelserne vedrørende gennemførelse, evaluering og forvaltning er ens for
begge programmer. Forskningsområder, der støttes af Euratomprogrammet, er
ikke medtaget i Horisont Europa af såvel retlige (særskilte traktater) som
ledelsesmæssige (overlapning undgås) årsager. Dog vil der være mere fokus på
at udvikle synergier med Horisont Europa.
Programmets formål
Et af målene for Det Europæiske Atomenergifællesskab ("Fællesskabet") er at
bidrage til højnelse af levestandarden i medlemsstaterne.
Nuklear forskning kan ifølge Kommissionen bidrage til social velfærd, økonomisk
velstand og miljømæssig bæredygtighed ved at forbedre den nukleare sikkerhed og
sikring samt strålingsbeskyttelsen. Forskningen i strålingsbeskyttelse har skabt
forbedringer inden for medicinsk teknologi, som kommer mange borgere til gode,
og denne forskning kan nu føre til forbedringer i andre sektorer såsom industri,
landbrug, miljø og sikkerhed. Lige så vigtigt er ifølge Kommissionen den nukleare
forsknings potentielle bidrag til den langsigtede dekarbonisering af energisystemet
på en sikker, virkningsfuld og sikret måde.
Ved denne forordning fastlægges Det Europæiske Atomenergifællesskabs
forsknings- og uddannelsesprogram for perioden 2021-2025 samt reglerne for
deltagelse i indirekte aktioner i henhold til dette program og formidling af
resultater.
Programmets struktur
Programmet består af følgende hovedkomponenter:
(a) Fusionsforskning og
udvikling
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side2/6
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 149: Grund- og nærhedsnotat om EURATOM, fra uddannelses- og forskningsministeren
1922582_0003.png
(b) Nuklear fission, sikkerhed og strålingsbeskyttelse
(c) Direkte aktioner, der gennemføres af Det Fælles Forskningscenter
Programmets målsætninger
Programmet har følgende generelle målsætninger:
(a) forsknings- og uddannelsesaktiviteter på det nukleare område gennemføres til
støtte for den fortsatte forbedring af nuklear sikkerhed, sikring og
strålingsbeskyttelse
(b) der bidrages potentielt til den langsigtede dekarbonisering af energisystemet
på en sikker og effektiv måde.
Programmet har følgende specifikke målsætninger:
(a) anvendelse af kerneenergi og anden anvendelse end elproduktion af
ioniserende stråling gøres mere sikker og sikres bedre, og dette gælder nuklear
sikkerhed, sikring og sikkerhedskontrol, strålingsbeskyttelse, sikker håndtering
af brugt brændsel og radioaktivt affald samt dekommissionering
(b) ekspertise og topkvalitet i Fællesskabet opretholdes og videreudvikles
(c) udviklingen af fusionsenergi fremmes, og der bidrages til gennemførelsen af
køreplanen for fusionsenergi
(d) Fællesskabets politik inden for nuklear sikkerhed, sikkerhedskontrol og sikring
støttes.
Deltagelse af tredjelande
De tredjelande, der kan komme i betragtning til associering til programmet, er til-
trædende lande, kandidatlande og potentielle kandidater samt lande, der er omfat-
tet af den europæiske naboskabspolitik. Endvidere kan tredjelande og områder,
der opfylder følgende kriterier, komme i betragtning:
de har en god kapacitet inden for videnskab, teknologi og innovation
de tilslutter sig princippet om en regelbaseret og åben markedsøkonomi,
herunder en retfærdig og rimelig behandling af intellektuelle
ejendomsrettigheder, som understøttes af demokratiske institutioner
de fremmer aktivt politikker med henblik på at forbedre borgernes økonomiske
og sociale velfærd.
De nærmere betingelser for associering er fastlagt i de konkrete associeringsafta-
ler samt i øvrige bestemmelser i programmet.
Forvaltning af programmet
Programmet gennemføres ved direkte forvaltning i overensstemmelse med
finansforordningen eller ved indirekte forvaltning med finansieringsorganer, der er
omhandlet i finansforordningens artikel 61, stk. 1, litra c).
Programmet kan yde finansiering i enhver af de former, der er fastsat i
finansforordningen, særlig tilskud, priser og udbud. Det kan også yde finansiering i
form af finansielle instrumenter inden for blandingsoperationer.
De vigtigste typer af aktioner, der skal anvendes i Programmet, er fastlagt og
defineret i bilag II til Horisont Europa.
Programmet støtter også direkte aktioner, der gennemføres af JRC.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side3/6
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 149: Grund- og nærhedsnotat om EURATOM, fra uddannelses- og forskningsministeren
1922582_0004.png
Endelig kan dele af programmet kan gennemføres ved hjælp af europæiske
partnerskaber.
Programmering, overvågning, evaluering og kontrol
Programmet gennemføres ved hjælp af arbejdsprogrammer, der er omhandlet i
artikel 110 i finansforordningen ved hjælp af gennemførelsesretsakter efter den i
programmet fastsatte undersøgelsesprocedure. Arbejdsprogrammerne skal, når
det er relevant, indeholde en angivelse af det beløb, der er afsat til hver aktion, og
en foreløbig tidsplan for gennemførelsen. I forbindelse med tilskud angives
prioriteterne, udvælgelses- og tildelingskriterierne og de forskellige
tildelingskriteriers relative vægt samt den maksimale sats for finansiering af de
samlede støtteberettigede omkostninger. Desuden kan der være eventuelle
yderligere forpligtelser for modtagerne, jf. artikel 35 og 37 i Horisont Europa.
I forbindelse med det flerårige arbejdsprogram for direkte aktioner, der gennemføres
af JRC, indhenter Kommissionen udtalelse fra JRC's Styrelsesråd i
overensstemmelse med afgørelse 96/282/Euratom.
Evalueringer skal gennemføres, så resultaterne kan indgå i beslutningsprocessen
vedrørende programmet, dets efterfølger og andre initiativer af relevans for
forskning og innovation.
Den foreløbige evaluering af programmet foretages, når der foreligger tilstrækkelige
oplysninger om programmets gennemførelse, dog senest tre år efter påbegyndel-
sen af programmets gennemførelse.
Ved afslutningen af programmets gennemførelse og senest fire år efter afslutningen
i 2025, gennemfører Kommissionen en endelig evaluering af programmet. Den skal
omfatte en vurdering af de langsigtede virkninger af tidligere programmer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget til forordning.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at det problem, som Euratomprogrammet søger at løse,
berører Unionen som helhed, fordi problemer med nuklear sikkerhed og sikring
rækker ud over landegrænserne, og fordi udviklingen af fusionsenergi fordrer en
forskningsindsats i en meget stor målestok. Da en kernekraftulykke kan påvirke
flere medlemsstater på tværs af landegrænser, har alle EU-lande interesse i
nuklear sikkerhed, også selv om de ikke selv driver reaktorer.
Alle medlemsstater benytter stråling til medicinske formål og i industrielle
anvendelser (landbrug, behandling af fødevarer med ioniserende stråling,
metrologi osv.). De harmoniserede standarder, der er fastsat ved de forskellige
direktiver, og de hermed forbundne forskningsimplikationer understreger tydeligt
behovet for at behandle tekniske og uddannelsesmæssige spørgsmål på en
ensartet måde i hele Unionen.
Nuklear sikkerhed er et nationalt ansvar, men programmets direkte aktioner
bidrager til at imødegå nogle af de sikringsrelaterede udfordringer, som Unionen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side4/6
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 149: Grund- og nærhedsnotat om EURATOM, fra uddannelses- og forskningsministeren
1922582_0005.png
står over for, og deres globale dimension på området nuklear detektion samt
nuklear eftersporing og uddannelse.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Programmet vurderes at have erhvervsøkonomiske, samfundsøkonomiske og
statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Hvad angår de erhvervsøkonomiske og samfundsøkonomiske konsekvenser så
vurderer Kommissionen, at nuklear teknologi og teknologi vedrørende ioniserede
stråling spiller fortsat en rolle i EU-borgernes liv i forhold til energi og forsynings-
sikkerhed og brugen af stråling og radionukleider inden for medicin og industri. Det
påpeges også, at inddragelsen af europæisk industri i fusionsforskning fremmer
innovation, f.eks. udviklingen af højteknologiske spinoff-produkter i andre sektorer,
såsom medicinalbranchen og flyindustrien.
Hvad angår de statsfinansielle konsekvenser foreslår Kommissionen, at
finansieringsrammen for gennemførelsen af programmet fastlægges til 1.675 mio.
EUR (løbende priser). Det anførte beløb skal dække hele MFF perioden frem til og
med 2027, selvom Euratom-Traktatens fastlægger, at programmer skal være
femårige.
Den vejledende fordeling af dette beløb anføres som:
(a) Fusionsforskning og
–udvikling:
724,6 mio. EUR
(b) Nuklear fission, sikkerhed og strålingsbeskyttelse: 330,9 mio. EUR
(c) Direkte aktioner
Det Fælles Forskningscenter: 619,5 mio. EUR
Forudsat en finansieringsandel på 2 pct., vil det danske bidrag til programmet ud-
gøre ca. 33,5 mio. EUR eller 4,8 mio. EUR årligt i perioden.
8. Høring
Grund- og Nærhedsnotatet har været i høring i EU-Specialudvalget for Forskning
med høringsfrist den 3. juni 2018. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne generelt vil forholde sig positive til forslag til
forordning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at udgiftsniveauet i næste MFF samlet set holdes på 1
pct. af EU27’s BNI, og at alle EU-budgettets
udgifter skal afholdes inden for dette loft.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side5/6
UFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 149: Grund- og nærhedsnotat om EURATOM, fra uddannelses- og forskningsministeren
1922582_0006.png
Inden for disse rammer er det regeringens holdning, at der skal ske en indholdsmæssig
omprioritering af EU’s udgifter, så EU-budgettet
i højere grad målrettes EU-merværdi-
skabende tiltag, herunder bl.a. vækst- og konkurrenceskabende initiativer og excel-
lencebaseret forskning.
Med hensyn til fusionsforskningen støtter regeringen denne, herunder konstruktionen
af ITER, jf. parallelt grund- og nærhedsnotat om ITER.
Hvad angår fissionsforskningen mener regeringen generelt, at budgetmidlerne bør
koncentreres om sikkerhed og affaldshåndtering i forbindelse med eksisterende reak-
torer samt om strålingsbeskyttelse. Dog kan nuklearforskning og teknologi rettet mod
medicin fortsat støttes.
Regeringen lægger vægt på, at drøftelser vedrørende programmet ikke foregriber
forhandlingerne om den kommende finansielle ramme.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side6/6