Bilag 62
Idéhistorie B
–
htx, august 2017
1. Identitet og formål
1.1 Identitet
Idéhistorie B beskæftiger sig med udviklingen i menneskets måde at forholde sig til verden på, som den kommer til udtryk i
anvendelse af teknologier og idéer i et historisk perspektiv. Faget ser idédannelserne og teknologierne i en historisk, social,
kulturel og global sammenhæng, som danner udgangspunkt for refleksion over samt perspektivering og stillingtagen til
udvikling og anvendelse af teknologier og ideer gennem historien i en vekselvirkning med naturen. Faget giver eleven en
teknologisk dannelse og historisk bevidsthed gennem forståelse af samspillet mellem ideer, teknologier og samfund, som i
fællesskab styrker elevens samlede almene dannelse.
1.2 Formål
Faget giver eleverne viden om idéernes og teknologiernes samspil og historiske udviklingslinjer. Gennem undersøgelse af idéer,
teknologier og begivenheder opnår eleverne kundskaber, som sætter dem i stand til at stille spørgsmål til fortiden, så de kan
forstå og navigere i deres globale nutid og fremtid. Arbejdet med de idé-, teknologi- og almenhistoriske materialer og
problemstillinger styrker elevernes studieforberedende kompetencer til at reflektere over de tanker, forestillinger og værdier, de
møder i deres uddannelse og omverden. Hermed bidrager faget til elevernes teknologiske dannelse ved at styrke deres
historiske bevidsthed og evne til kritisk at reflektere over teknologiens betydning for menneskets måde at forholde sig til
naturen, samfundet og sig selv.
2. Faglige mål og fagligt indhold
2.1 Faglige mål
Eleven skal kunne:
̶
̶
̶
̶
̶
̶
̶
̶
redegøre for væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag
sammenligne udviklingen og brugen af ideer og teknologi på tværs af kulturer på forskellige niveauer, fra det lokale til det
globale
analysere udvalgte historiske, kulturelle, samfunds- og vidensmæssige omstændigheder for teknologisk innovation,
herunder vekselvirkning med naturen
analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens
analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale
diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
2.2 Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶
̶
̶
̶
̶
idéhistoriske, teknologihistoriske og almenhistoriske udviklingslinjer fra oldtiden til i dag
natur, teknologi og produktion i historisk og nutidigt perspektiv
samspillet mellem ideer, teknologier, samfund og videnskab, herunder teknologisk videnskab
erkendelsesteoretiske, etiske, livsfilosofiske og kulturelle aspekter ved udvikling og brug af teknologi
forskellige tilgange til anvendelser af teknologi, ideer og historie.
Der skal indgå materiale på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog.
2.3 Supplerende stof
Eleven vil ikke kunne opfylde de faglige mål alene ved hjælp af kernestoffet. Det supplerende stof vægtes med henblik på at
bibringe fordybelse og kunne perspektivere faget i relation til andre fags problemstillinger.
2.4 Omfang
Det forventede omfang af fagligt stof er normalt svarende til 400-600 sider.