Aarhus, 15. juni 2018
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Henvendelse vedrørende teknologikum på de videregående uddannelser.
Det er med stor interesse vi afventer udspillet om et mere teknologiorienteret dannelsesfag på
de videregående uddannelser, som skal erstatte den tidligere minister Søren Pinds bebudede
filosofikum.
I den forbindelse vil vi gerne henlede opmærksomheden på det nye obligatoriske fag Idéhistorie
B på de tekniske gymnasier (htx). Idéhistorie B der blev indført med den seneste
gymnasiereform er et teknologisk dannelsesfag som har til formål at styrke elevernes
teknologisk dannelse ved “at styrke deres historiske bevidsthed og evne til kritisk at reflektere
over teknologiens betydning for menneskets måde at forholde sig til naturen, samfundet og sig
selv.”
Teknologien er og har altid været central i menneskets tilværelse, og derfor er det vigtig, at en
moderne almendannelse har fokus på teknologi. Kommende årgange af studenter fra landets
tekniske gymnasier vil fremover have en solid faglig ballast til at forstå, handle og skabe i en
verden, der i stigende grad er teknologisk betinget og medieret.
Det man kunne ønske sig af det kommende teknologikum er i mindre omfang ved at blive
realiseret på de tekniske gymnasier, hvor mange af fremtidens ingeniører udklækkes.
Derfor kan et teknologikum henvise til og hente inspiration fra tankerne bag Idéhistorie B.
Universitetsuddannelsen i Idéhistorie har allerede fra efteråret 2018 implementeret en ny
studieordning der inddrager et kritisk og reflekteret blik på teknologi i de fleste af uddannelsens
fag. Det har vi gjort for at sikre, at vores bachelorer og kandidater i højere grad bliver rustet til et
arbejdsliv præget af teknologi, og en verden defineret af vores teknologiske formåen. Samtidig
rustes vores studerende til på kvalificeret vis at varetage undervisningen i Idéhistorie B på htx.
Læreplanen, vejledningen til faget samt beskrivelsen af det nyoprettede efteruddannelsestilbud
for undervisere i det nye fag ved Aarhus Universitet kan tjene til at konkretisere indholdet af
teknologikum. Disse er derfor vedhæftet.
Med venlig hilsen
Alex Young Pedersen, ph.d.-studerende og gymnasielektor, Aarhus Gymnasium,
AARHUS TECH
Casper Andersen, lektor, Idéhistorie, Aarhus Universitet
Jakob Bek-Thomsen, lektor, Idéhistorie, Aarhus Universitet
side 1/2