Handleplan på kort sigt til en styrket pædagoguddannelse i Dan-
mark
De seneste år har pædagoguddannelsens studentertilfredshedsundersøgeIser
samt eksterne evalueringer og undersøgelser vist udfordringer med bl.a. studiein-
tensitet
[1]
. I begyndelsen af 2018 præsenterede Danmarks Evalueringsinstitut en
studenterundersøgelse af det første år på pædagoguddannelsen. Med undersø-
gelsen skitseres tre overordnede udfordringer med pædagoguddannelsen om-
handlende manglende studiekompetencer, studieintensitet, og at studiet sjæld-
nere lever op til de studerendes forventninger.
[2]
Uddannelses- og Forskningsministeren har bedt følgegruppen for pædagogud-
dannelsen
[3]
om at udarbejde en handleplan med konkrete initiativer, der kan
iværksættes i nærmeste fremtid og løfte kvaliteten af pædagoguddannelsen.
Handleplanen beskriver udelukkende initiativer på kort sigt, og følgegruppen vil
løbende følge de igangsatte processer og implementeringen af initiativerne
Følgegruppen vil desuden fortsætte arbejdet med at følge relevante temaer og
identificere problemer og løsninger for på den måde at understøtte pædagogud-
dannelsens kvalitet og de studerendes samlede læringsudbytte.
[
1]
Professionshøjskolernes studietilfredshedsundersøgelser, Udvalg for Kvalitet og Relevans i de Videregående Uddannelser
rapport for de videregående uddannelser samt Rigsrevisionens undersøgelse af bl.a. pædagoguddannelsen
http://www.rigsre-
visionen.dk/media/2104370/sr0216.pdf
[2]
Danmarks Evalueringsinstitut (2018).
Det første år på pædagoguddannelsen
–
analyse af årgang 2016.
https://www.eva.dk/vi-
deregaaende-uddannelse/foerste-aar-paa-paedagoguddannelsen.
Tilgået d. 22. februar 2018.
[3]
Uddannelses- og forskningsministeren nedsatte i efteråret 2017 en følgegruppe for pædagoguddannelsen med deltagelse af
repræsentanter fra professionshøjskolerne samt UFM. Følgegruppen har til opgave at følge centrale kvalitetsparametre tæt for
at understøtte kvalitet og de pædagogstuderendes læringsudbytte.
Side 1/7