Udvalget for Forretningsordenen 2017-18
UFO Alm.del Bilag 70
Offentligt
1940322_0001.png
Oversigt over alle punkter med flertal,
ed DF’s
holdning (enig/uenig) med begrundelse til FOU
arbejdsgruppens forslag til behandling af EU-sager.
Der he vises til ’Notat o
sekretariat.
Folketi gets beha dli g af EU-sager’ af . juli
fra i ter atio alt
Indkomne forslag fra FOU-arbejdsgruppe som der skal tages stilling til (punkt 2.1 til 4.5):
a) Punkt 2.1. Fagordførerne inviteres til at deltage i Europaudvalget ved behandling af
forhandlingsoplæg.
FOU-arbejdsgruppen indstiller, at det bliver muligt, at partiernes ordførere på sagerne i EUU
kan deltage uden formel indskiftning.
DF’s
i dstilli g: e ig
Begrundelse:
DF er enig i FOU-arbejdsgruppens begrundelse om at undgå at skulle bruge det eksisterende
indskiftningssystem, da der vil være behov for så mange indskiftninger (ved mere end en
ministers tilstedeværelse) at det bliver praktisk umuligt at indskifte det nødvendige antal
ordførere.
b) Punkt 2.2. Forslag om en ændring af modellen for behandling af forhandlingsoplæg.
I dag skal EUU-formanden konstatere, om regeringen har et flertal i mod sig eller ej, når
regeringen forelægger forhandlingsoplæg.
FOU-arbejdsgruppen indstiller at
æ dre EUU’s egative afgivelse af a dat til e positiv
afstemning, hvor der stemmes om mandater ved almindelig flertalsafstemning i udvalget.
Medlemmer, der ikke er til stede, regnes for at have stemt ja. Fraværende medlemmer
kontaktes ikke med henblik på at fastslå deres stemmeafgivning.
DF’s
indstilling: enig
Begrundelse:
DF støtter forslaget om positiv stemmeafgivelse. Den nugældende situation, hvor tomme
stole tæller som et positivt tilsagn til regeringens forhandlingsmandat, virker ikke
umiddelbart logisk. Det er principielt mere hensigtsmæssigt at have fremmøde som krav for
at kunne stemme.
c) Punkt 2.3. Behandling af EU-sager i Europaudvalget/fagudvalg UDEN ministre, eksempelvis
med invitation af eksperter.
1
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Afrapportering fra Arbejdsgruppen vedrørende en styrkelse af Folketingets behandling af EU-sager.
1940322_0002.png
FOU-arbejdsgruppen indstiller at der skabes mulighed for præsentation ved embedsmænd i
EUU, eventuelt med ministerens tilstedeværelse, når der alene er tale om orientering eller
teknisk gennemgang uden politisk drøftelse. (Regeringen er uenig i dette).
DF’s
indstilling: enig
Begrundelse:
DF er enig i at det vil være frugtbart for udvalget at høre embedsmændene fremlægge EU-
sager, uden at ministeren behøves at være til stede. Det vil dels sikre at EUU er vidende om
en sag tidligt i forløbet og dermed kan give mandat på et oplyst grundlag, selvom selve
forhandlingsmandatet forelægges meget sent i beslutningsprocessen, hvilket er tilfældet for
flere og flere EU-sager. Dels vil det sikre at EUU vil få indsigt i andre landes positioner og
argumenter, fordi embedsmænd er med tidligt i processen med et EU-forslag. Overordnet
set vil det styrke fagligheden i EUU at få embedsmændenes indblik i de overvejelser og
drøftelser, der er i EU-regi, inden udvalget selv skal afgive mandat.
d) 2.4 Behandling af EU-sager i to trin A) præsentation og indledende drøftelse B) drøftelse og
mandatgivning for at imødegå udfordringen med timing.
FOU-arbejdsgruppen indstiller, at orienteringen fra regeringen til EUU
forud
for
mandatafgivning styrkes, så der finder en behandling af forslaget sted, der i proces ligner
fagudvalgs behandling af lov- og beslutningsforslag, når regeringen har udarbejdet sit grund-
og nærhedsnotat, og der på den baggrund kan gives mandat på et mere gennemarbejdet
grundlag.
DF’s hold i g: e ig
Begrundelse:
DF er enig, fordi forslaget vil føre til en grundigere indførelse i EU-sager inden
mandatafgivning og kan ses i forlængelse af forslaget om at embedsmænd skal forelægge
EU-sager for udvalget uden ministeren, som DF ligeledes bakker op om.
e) 3.1. Forsøgsordning med behandling af forhandlingsoplæg i fagudvalgene.
FOU-arbejdsgruppen indstiller at afprøve (pilotprojekt), om behandling af
forhandlingsoplæg i fagudvalgene vil have en positiv effekt på fagudvalgenes behandling af
EU-sager.
DF’s
indstilling: enig til en forsøgsordning/pilotprojekt
Begrundelse:
2
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Afrapportering fra Arbejdsgruppen vedrørende en styrkelse af Folketingets behandling af EU-sager.
1940322_0003.png
DF er enig i at der er alt for mange EU-sager til at EUU kan behandle alle sager i dybden. Der
er således brug for at fagudvalgene kommer ind over, da arbejdsmængden i EUU er blevet
alt for stor. DF er enig i at fagudvalgene skal koordinere med EU-ordførerne, så EU-
ordførerne fortsat vil være ind over sagerne.
DF foreslår at det inden pilotprojektets start afklares 1) hvem der har myndighedsbeføjelsen
til at afgøre hvilke fagudvalg, der skal have tildelt mandatbeføjelsen fra EUU til fagudvalget,
2) hvor mange fagudvalg det drejer sig om, 3) hvor længe fagudvalget skal have
mandatbeføjelsen (periode eller fra sag til sag) og om 4) EUU kan trække mandatbeføjelsen
tilbage (rekurs) og under hvilke omstændigheder.
f) 3.2.Tidlig drøftelse af EU-sager i fagudvalgene.
FOU-arbejdsgruppen indstiller, at INT i samarbejde med UDV overvåger udviklingen, og
finder derfor ikke anledning til yderligere ændringer
DF’s
i dstilli g:
enig
g) 3.3
Udformning
og
udvælgelse
af
visse
komitésager
forelagt
MOF.
Dette forslag udspringer af, at MOF har nedsat en arbejdsgruppe, der skal tage stilling til,
hvorvidt detaljeringsgraden i visse sagstyper befinder sig på et hensigtsmæssigt niveau og
om eventuelle sagstyper har en utilstrækkelig politisk tyngde til at blive forelagt for udvalget.
FOU-arbejdsgruppen indstiller, at der i samarbejde med regeringen findes et tilfredsstillende
niveau
for forelæggelse af ko itésager, der både tilgodeser MOF’s ø ske o ku at blive
orienteret om sager af politisk væsentlighed og samtidig sikrer, at denne orientering bliver
mere grundig.
DF’s i dstilli g: e ig
h)
3.4 Ny procedure for opfølgning på implementering af EU-direktiver og gennemførelse af
direktiver.
FOU-arbejdsgruppen indstiller, at EUU får en aftale med regeringen om, at alle lovforslag og
bekendtgørelser, der udspringer af EU-lovgivning, omdeles i Europaudvalget, sådan som det
sker til fagudvalg med almindelige lovforslag, når de sendes i høring.
DF’s i dstilli g:
enig
Begrundelse:
3
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Afrapportering fra Arbejdsgruppen vedrørende en styrkelse af Folketingets behandling af EU-sager.
1940322_0004.png
Det vil sikre at EU-sager følges hele vejen i processen i EUU
og ikke ’forsvi der’,
så snart
ministeren har fået sit mandat og udvalget ikke hører mere om sagerne, før de lander som
sager hos fagudvalgene. Fremgangsmåden vil mindske risikoen for at fagordførerne og EU-
ordførerne ikke har identisk stemmeafgivelse.
i)
4.1. Forenkling af proceduren for at få sager til behandling i salen
FOU-arbejdsgruppen indstiller, at en ny model overvejes, hvorefter EU-sager kan sendes til
drøftelse i salen på indstilling fra EUU.
DF’s i dstilli g: e ig
Begrundelse:
DF er enig med FOU-arbejdsgruppen, der begrunder forslaget med at det vil sikre, at
prioriterede sager, der har EUU’s op ærkso hed tages til beha dli g i sale , at der er bred
opbakning til at behandle de udvalgte sager og at behandlingen fokusere på præsentation
og drøftelse af indhold.
j) 4.2.
Udvalgte
sager
kan
sendes
i
salen
med
henblik
mandatgivning
Drøftelsen i FOU-arbejdsgruppen viste, at der ikke blandt partierne er opbakning til forslaget
om behandling af mandater i salen.
DF’s i
dstilling: uenig
Begrundelse:
DF er uenig i FOU-arbejdsgruppens indstilling og mener grundlæggende at selvom
mandatafgivningen bør ligge i EUU, så vil det være hensigtsmæssigt at EU-forslag kommer
til debat i salen.
k) 4.3. 10 prioriterede sager kan være udgangspunktet for, hvilke sager der behandles i salen
FOU-arbejdsgruppen indstiller, at det fortsat skal være de 10 udvalgte sager, der danner
grundlag for behandling af sager i salen, men at det fortsat skal være muligt at få en sag til
behandling i salen, hvis et flertal i EUU ønsker det.
DF’s i
dstilling: enig
Begrundelse:
DF ønsker, som udgangspunkt, alle sager til behandling i salen og er derfor principielt, enig i
at 10 prioriterede sager fortsat skal behandles i salen.
4
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Afrapportering fra Arbejdsgruppen vedrørende en styrkelse af Folketingets behandling af EU-sager.
1940322_0005.png
l)
4.4 Temadebatter i salen
FOU-arbejdsgruppens indstilling: Den ændrede praksis, der blev vedtaget i 2017 af
regeringen, hvor der planlægges en årlig debat om EU, fastholdes. Der henvises i øvrigt til
forslag 4. . o EUU’s ulighed for at i dstille e sag til beha dli g i sale .
DF’s i dstilli g: e ig
Begrundelse:
DF er enig med FOU-arbejdsgruppen i formålet, nemlig at sikre, at store overordnede
dagsordner debatteres i salen, og at der ad den vej skabes opmærksomhed om prioriterede
sager, inden de vedtages.
m)
4.5. Alle EU-lovforslag, der fremsættes, skal præsenteres i salen i form af beslutningsforslag.
Der var i FOU-arbejdsgruppen ikke opbakning til at gå videre med ideen, idet det vil forårsage
en forøgelse af sager til behandling i salen med flere hundrede om året. Dette vil ifølge
arbejdsgruppen ikke være hensigtsmæssigt.
DF’s
indstilling: uenig
Begrundelse:
DF er uenig i FOU-arbejdsgruppens forslag om at EU-lovforslag ikke skal præsenteres i salen
i form af et beslutningsforslag. Hvis EU-lovforslag blev præsenteret som beslutningsforslag
ville det sikre, at der kom fokus på EU-sagers formål og indhold og dermed sikre, at der er
en debat om den danske holdning til et EU-lovforslag i salen. Sagsbehandlingen i
EUU/fagudvalg kan herefter bygge på den indledende debat i salen.
5