Udvalget for Forretningsordenen 2017-18
UFO Alm.del Bilag 70
Offentligt
1940321_0001.png
NOTAT
INTERNATIONAL SEKRETARIAT
NOTAT OM FOLKETINGETS BEHANDLING AF EU-SAGER
Notat om resultatet af arbejdet i den af UFO nedsatte arbejdsgruppe,
der har set på, hvordan man styrker Folketingets behandling af EU-
sager.
12. september 2018
Indholdsfortegnelse:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Indledning…………………………………………………….2
Forslag til behandling af EU-sager i Europaudvalget……2
Forslag til behandling af EU-sager i fagudvalg…………..5
Forslag til behandling af EU-sager i salen………………..6
Andre indkomne forslag…………………………………….9
Hvordan behandler Folketinget EU-sager i dag………….9
Ref.:
Christine Sidenius
EU-specialkonsulent
(3356)
1/12
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Afrapportering fra Arbejdsgruppen vedrørende en styrkelse af Folketingets behandling af EU-sager.
1. Indledning
D
ette notat gennemgår resultatet af drøftelser af indkomne forslag og
indstillinger, som arbejdsgruppen vedrørende behandling af EU-sager i
Folketinget har besluttet at fremsætte.
Der skelnes i notatet mellem forslag, der vedrører behandling af EU-
sager i Europaudvalget, i fagudvalgene, i Folketingssalen og øvrige
indkomne forslag. Nogle forslag har sigte på involvering af
fagudvalgene i sagsbehandlingen i EUU, andre sigter til
sagsbehandlingen i fagudvalg eller Folketingssalen.
1.1 Den nuværende struktur for Folketingets behandling af EU-sager
De overordnede rammer for Folketingets kontrol med behandlingen af
EU-sager er fastlagt i Lov om Danmarks tiltrædelse af De Europæiske
Fællesskaber og i Folketingets forretningsorden. I praksis reguleres
Folketingets kontrol over for regeringen dog i en række beretninger fra
Folketingets Europaudvalg, som er tiltrådt af regeringen gennem de
seneste 45 år. Beretningerne fastsætter de mere detaljerede rammer
for Folketingets kontrol med regeringen i EU-sager. Tiltrædelsesloven
er blevet ændret i forbindelse med større traktatændringer.
Europaudvalget har flere gange tidligere set på, hvordan Folketingets
arbejde med EU-sager kunne styrkes. Nogle tiltag er blevet indarbejdet
i beretninger, f.eks. om tidlig forelæggelse af sager og øget adgang til
information om forhandlinger i Rådet.
I det følgende gennemgås de indkomne forslag med efterfølgende
indstilling og formålsbeskrivelse.
To forslag vil muligvis kræve ændring af Forretningsorden for
Folketinget (FFO) (2.1. og 4.1.). To forslag vil kræve en ændring af
EUU’s beretning (2.2 og 3.1.), som sker i samarbejde med regeringen.
2.
Forslag til behandling af EU-sager i Europaudvalget
2.1. Fagordførerne inviteres til at deltage i Europaudvalget ved
behandling af forhandlingsoplæg.
Det er i dag muligt at skifte medlemmer fra fagudvalgene ind i
Europaudvalget, men arbejdsgruppen vurderer, at de nuværende
indskiftningsregler vanskeliggør indskiftning af flere forskellige
fagordførere. Hvis der er forhandlingsoplæg fra flere ministre på
samme dagsorden, er indskiftning af flere fagordførere nødvendig.
2/12
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Afrapportering fra Arbejdsgruppen vedrørende en styrkelse af Folketingets behandling af EU-sager.
1940321_0003.png
Indstilling:
Arbejdsgruppen indstiller, at det bliver muligt, at partiernes
ordførere på sagerne i EUU kan deltage uden indskiftning ifølge
forretningsordenen. Dette kan eksempelvis gennemføres, ved at
grupperne orienterer sekretariatet forud for et møde i EUU, når/hvis de
vil sende ordførere fra fagudvalg til EUU. Forslaget kan gennemføres,
ved at man giver behandlingen af EU-forslag samme status som
behandling af lovforslag og beslutningsforslag, som beskrevet i
Forretningsorden for Folketinget § 8, stk. 12
1
. Dette vil muligvis kræve
en ændring eller tilføjelse til FFO.
Formål: At opnå en grundig faglig og politisk behandling af sager forud
for og ved mandatgivning i EUU, samtidig med at man undgår at skulle
bruge det eksisterende indskiftningssystem, da der vil være behov for
så mange indskiftninger (ved mere end en ministers tilstedeværelse),
at det bliver praktisk umuligt at indskifte det nødvendige antal
ordførere.
2.2. Forslag om en ændring af modellen for behandling af
forhandlingsoplæg
Drøftelsen i arbejdsgruppen afspejlede et ønske om at se på metoden
for, hvordan mandater afgives i EUU. I dag skal EUU-formanden
konstatere, om regeringen har et flertal i mod sig eller ej, når
regeringen forelægger forhandlingsoplæg
2
.
På udvalgsmødet indsamles tilkendegivelser fra de tilstedeværende
ordførere. Tilkendegivelser kan i særlige tilfælde, hvor tilstedeværelse
er umuliggjort, sendes pr. mail til EUU-sekretariatet forud for mødet.
Arbejdsgruppen drøftede muligheden for at vende proceduren om, så
der stemmes om forhandlingsmandater blandt de tilstedeværende
medlemmer. Der skal være et flertal for et forhandlingsoplæg som ved
behandling af sager i Folketingets andre udvalg.
Indstilling: Arbejdsgruppen indstiller, at UFO vurderer, om det kan
gøres ved en ændring af beretningen, eller om det kræver en ændring
af tiltrædelsesloven at ændre EUU’s negative afgivelse af mandat til en
positiv afstemning, hvor der stemmes om mandater ved almindelig
flertalsafstemning i udvalget.
En mulig model for mandatgivning i EUU og/eller fagudvalg kunne
1
Stk. 12. Når lovforslag eller forslag til folketingsbeslutning fremsat af et eller
flere medlemmer af Tinget er til behandling i et udvalg, og forslagsstilleren
henholdsvis ordføreren for forslagsstillerne ikke er indvalgt i udvalget, har den
pågældende ret til at deltage i udvalgets forhandlinger om den pågældende
sag, dog uden stemmeret og uden ret til at fremsætte nogen udtalelse i
betænkningen.
2
At regeringen ikke må have et flertal mod sig, jf. grundlovens §15, ligger til
grund for anvendelsen af denne model i Europaudvalget i forbindelse med
behandling af forhandlingsoplæg.
3/12
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Afrapportering fra Arbejdsgruppen vedrørende en styrkelse af Folketingets behandling af EU-sager.
hentes fra Finansudvalget, der i sin vejledning til udvalgets medlemmer
i forbindelse med behandling af aktstykker skriver:
Reglen om, at "stolene tæller"
Ved afstemninger i udvalget om aktstykker gælder reglen om, at
"stolene tæller", dvs. at medlemmer, der ikke er til stede, regnes for at
have stemt ja. Fraværende medlemmer kontaktes ikke med henblik på
at fastslå deres stemmeafgivning.
Forhåndsmeddelelse om stemmeafgivning
Såfremt et medlem ikke har mulighed for at deltage i mødet, hvor
aktstykket skal afgøres, kan medlemmet på forhånd skriftligt meddele,
hvorledes man stemmer til aktstykkerne.
En mulig prøveperiode med positiv tilkendegivelse af opbakning eller ej
kunne afvikles efter et kommende folketingsvalg.
Arbejdsgruppen indstiller også, at UFO overvejer en model, hvorefter
der kun stemmes blandt de tilstedeværende.
Formål: At forhandlingsoplæg på EU-sager afgives efter debat, hvor de
tilstedeværende ordførere afgiver deres positive opbakning.
2.3 Behandling af EU-sager i Europaudvalget/fagudvalg UDEN
ministre, eksempelvis med invitation af eksperter.
Det er i dag muligt at tage debatter om forslag uden tilstedeværelse af
ministre i såvel EUU som i fagudvalgene. Der sker oftere i
fagudvalgene end i Europaudvalget, der overvejende behandler sager,
når ministeren er til stede.
Indstilling: Der er i regi af en arbejdsgruppe under UFO, 2016/2017
bilag 62, alm. del., foreslået, at embedsmænd skal kunne deltage i
høringer m.v. uden ministerens deltagelse. Ved afgivelse af
betænkning B-147, blev det tilkendegivet fra regeringen, at der ikke var
opbakning til forslaget. Arbejdsgruppen vil alligevel indstille, at der
skabes mulighed for præsentation ved embedsmænd i EUU, eventuelt
med ministerens tilstedeværelse, når der alene er tale om orientering
eller teknisk gennemgang uden politisk drøftelse.
Formål: Præsentation af udvalgte sager, hvor embedsmændene kan
svare på spørgsmål af teknisk karakter. Det er allerede i dag praksis i
visse sager at invitere eksperter.
2.4 Behandling af EU-sager i to trin A) præsentation og indledende
drøftelse B) drøftelse og mandatgivning for at imødegå udfordringen
4/12
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Afrapportering fra Arbejdsgruppen vedrørende en styrkelse af Folketingets behandling af EU-sager.
med timing.
Det sker i dag i et vist omfang, når ministre forelægger sager til
orientering, før de forelægges til forhandlingsoplæg, men det afhænger
af de specifikke forslag, og der er stor forskel på praksis i de enkelte
ministerier.
De senere år har Kommissionen fremlagt en del pakkeforslag, hvor
regeringen har valgt at præsentere pakken samlet og derefter de
enkelte forslag, i takt med at de bliver behandlet i Bruxelles.
Indstilling: Arbejdsgruppen indstiller, at orienteringen fra regeringen til
EUU
forud
for mandatgivning styrkes, så der finder en behandling af
forslaget sted, der i proces ligner fagudvalgs behandling af lov- og
beslutningsforslag, når regeringen har udarbejdet sit grund- og
nærhedsnotat, og der på den baggrund kan gives mandat på et mere
gennemarbejdet grundlag.
Formål: Ønske om at få en mere grundig behandling af udvalgte sager
forud for debat og mandatgivning. I dag er det EU-konsulenterne, der
præsenterer de tekniske detaljer i et forslag. Det ville være
hensigtsmæssigt, at repræsentanter fra ministeriet, fra Kommissionens
generaldirektorater eller andre eksperter, der følger forslaget, kunne
lave præsentationen.
3.
Behandling af EU-sager i fagudvalgene
3.1. Forsøgsordning med behandling af forhandlingsoplæg i
fagudvalgene.
Igennem iværksættelse af et pilotprojekt ønsker arbejdsgruppen at
afprøve, om behandling af forhandlingsoplæg i fagudvalgene vil have
en positiv effekt på fagudvalgenes behandling af EU-sager. Forslaget
vil kræve en ændring af den gældende procedure, hvor regeringen
udelukkende forelægger forhandlingsoplæg i Europaudvalget.
Ændringen vil ligeledes kræve, at regeringen accepterer forslaget.
Indstilling: Arbejdsgruppen indstiller, at der gives grønt lys til at
gennemføre et pilotprojekt, hvor modellen med behandling af
forhandlingsoplæg, i en prøveperiode på ca. 1 år, gennemføres i to
udvalgte fagudvalg (forslag om, at MOF og TRU udvælges).
Forslaget er, at det reelle forhandlingsmandat skal gives i fagudvalget,
og at det formelle forhandlingsmandat fortsat skal gives i EUU. EUU
skal fortsat behandle alle øvrige forhandlingsoplæg på de andre
fagområder. Arbejdsgruppen ønsker med denne model at fastholde, at
EUU giver det formelle mandat, men at der på baggrund af
pilotprojektet vil være grundlag for at vurdere, om der er behov for at
ændre den eksisterende praksis, der handler om koordinering af den
danske holdning, til mandatgivning med mere fagligt og
5/12
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Afrapportering fra Arbejdsgruppen vedrørende en styrkelse af Folketingets behandling af EU-sager.
1940321_0006.png
indholdsmæssigt fokus. En sådan ændring vil skulle aftales med
regeringen.
Der er behov for et gennemarbejdet forslag af selve pilotprojektet, der i
bekræftende fald skal tage højde for planlægningen i MOF og TRU
m.m. Pilotprojektet foreslås igangsat efter det kommende
folketingsvalg.
Formål: At involvere fagudvalgene direkte i behandling af
forhandlingsoplæggene og dermed udnytte den faglige ekspertise,
som ligger i de relevante fagudvalg.
3.2.Tidlig drøftelse af EU-sager i fagudvalgene.
Der er i dag ofte tidlig drøftelse af EU-sager, som Europaudvalget og
fagudvalg på forhånd har udvalgt som prioriterede sager (ca. 10 årligt).
Fagudvalgene kan allerede i dag bede sekretariatet om en
præsentation og invitere eksperter, MEP’er og andre interessenter
forud for regeringens præsentation af et forslag. Europaudvalget kan
allerede i dag henvise forslag til behandling i fagudvalgene, så
spørgsmålet er, om der derudover er behov for, at fagudvalgene på
eget initiativ kan udvælge sager til behandling (jf FO §8, stk. 11).
Sekretariatets EU-konsulenter bidrager med udarbejdelse af en
handlingsplan for behandling af en sag i fagudvalget, herunder at
organisere besøg i Bruxelles
3
for at møde interessenter fra EU-
institutionerne, ngo’er og andre interessenter.
Indstilling: Arbejdsgruppen indstiller, at internationalt sekretariat i
samarbejde med udvalgsafdelingen overvåger udviklingen, og finder
derfor ikke anledning til yderligere ændringer
3.3
Udformning og udvælgelse af visse komitésager forelagt MOF.
Dette forslag udspringer af, at MOF har nedsat en arbejdsgruppe, der
skal tage stilling til, hvorvidt detaljeringsgraden i visse sagstyper
befinder sig på et hensigtsmæssigt niveau og om eventuelle sagstyper
har en utilstrækkelig politisk tyngde til at blive forelagt for udvalget.
Indstilling: Arbejdsgruppen indstiller, at der i samarbejde med
regeringen findes et tilfredsstillende niveau for forelæggelse af
komitésager, der både
tilgodeser MOF’s ønske om
at blive orienteret
om sager af politisk væsentlighed og samtidig sikrer, at denne
orientering bliver mere grundig.
3
TRU har netop gennemført besøg i Bruxelles med besøg hos Kommissionen, EP og den
danske EU-repræsentation, foruden møder med forskellige organisationer fra
t
ransportsektoren.
Resultatet af delegationsbesøget var MEGET positivt ifølge deltagerne, der forudser lignende
besøg i fremtiden.
6/12
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Afrapportering fra Arbejdsgruppen vedrørende en styrkelse af Folketingets behandling af EU-sager.
Formål: Der er et ønske om en anden præsentation af visse
komitésager, så særlig komitésager af væsentlig betydning får en øget
opmærksomhed.
3.4 Ny procedure for opfølgning på implementering af EU-direktiver og
gennemførelse af direktiver.
Forslaget præsenteres som en opfølgning på vedtagelse af B52,
2014/2015. Forslaget kan implementeres gennem en ny praksis, da
Europaudvalget ikke vurderer eller følger op på implementeringen af
EU-retten i dansk lovgivning. Det kan eventuelt ske på tværs af udvalg.
Udenrigsministeriet har foreslået at oversende lister over samtlige
lovforslag og bemyndigelser, der har EU-retslig baggrund, men
arbejdsgruppen vurderer, at en sådan oversigt ikke i tilstrækkelig grad
giver udvalget mulighed for at få overblik og eventuelt gøre indsigelser.
Indstilling: Arbejdsgruppen indstiller, at EUU får en aftale med
regeringen om, at alle lovforslag og bekendtgørelser, der udspringer af
EU-lovgivning, omdeles i Europaudvalget, sådan som det sker til
fagudvalg med almindelige lovforslag, når de sendes i høring.
Formål: At sikre at EUU involveres mere direkte i implementeringen af
EU-forslag, som udvalget har været med til at beslutte dansk holdning
til.
4.
Behandling af EU-sager i salen
4.1. Forenkling af proceduren for at få sager til behandling i salen
Arbejdsgruppen vurderer, at der kan arbejdes med en forenklet model
for at få sager til behandling i salen.
Indstilling: Arbejdsgruppen indstiller, at en model overvejes, hvorefter
medlemmer i EUU stiller forslag om at få en sag til drøftelse i salen,
hvorefter det er EUU, der anmoder om drøftelsen.
På den baggrund vil grupperne på forhånd være bekendt, med om der
er generel opbakning til at behandle en EU-sag i salen, hvis
individuelle medlemmer via deres grupper fortsat ønsker at stille
forslag om at få en sag behandlet i salen.
Arbejdsgruppen indstiller ligeledes at UFO overvejer et nyt format for
behandlingen af EU-sager i salen, med fokus på præsentation fra
regeringen og drøftelse af indhold. Det format skal have fokus på
muligheden for at stille spørgsmål, herunder opfølgende spørgsmål til
ministeren uden afsluttende afstemning.
Formål: At sikre, at prioriterede sager, der har EUU’s opmærksomhed
tages til behandling i salen, at der er bred opbakning til at behandle de
7/12
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Afrapportering fra Arbejdsgruppen vedrørende en styrkelse af Folketingets behandling af EU-sager.
udvalgte sager, og at behandlingen fokusere på præsentation og
drøftelse af indhold.
4.2.
Udvalgte sager kan sendes i salen med henblik på mandatgivning
Europaudvalget har i dag mulighed for at få en sag behandlet i
Folketingssalen, dog ikke med mandatgivning.
Drøftelsen i arbejdsgruppen viste, at der ikke blandt partierne er
opbakning til forslaget om behandling af mandater i salen.
4.3. 10 prioriterede sager kan være udgangspunktet for, hvilke sager
der behandles i salen
De 10 prioriterede sager, som udvælges af fagudvalg og EUU i
fællesskab på baggrund af Kommissionens årlige arbejdsprogram, skal
danne grundlag for, hvilke sager der skal behandles i salen.
Der kan være, men er det ikke nødvendigvis, substans nok i de
udvalgte forslag til at tage forslaget i salen til behandling. Afgørende
for forslagsstillerne er, at der sker en tidlig præsentation af de udvalgte
forslag, hvis de har relevans.
Indstilling: Arbejdsgruppen indstiller, at det fortsat skal være de 10
udvalgte sager, der danner grundlag for behandling af sager i salen,
men at det fortsat skal være muligt at få en sag til behandling i salen,
hvis et flertal i EUU ønsker det.
4.4 Temadebatter i salen
Forslag om temadebatter i salen gerne tidligt i processen, som f.eks.
når der foreslås en energiunion, hvor 5-10 lovgivningsforslag
fremsættes samtidig.
Der er med de eksisterende beretninger mulighed herfor. Udfordringen
ligger i langtidsplanlægningen, for det er ikke altid muligt på baggrund
af Kommissionens arbejdsprogram at vurdere en sags egentlige
indhold og vigtighed, før forslaget er fremsat.
Indstilling: Den ændrede praksis, der blev vedtaget i 2017 af
regeringen, hvor der planlægges en årlig debat om EU, fastholdes. Der
henvises i øvrigt til forslag 4.1. om EUU’s mulighed for at indstille en
sag til behandling i salen.
Formål: At sikre, at store overordnede dagsordner debatteres i salen,
og at der den vej skabes opmærksomhed om prioriterede sager, inden
de vedtages.
8/12
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Afrapportering fra Arbejdsgruppen vedrørende en styrkelse af Folketingets behandling af EU-sager.
4.5. Alle EU-lovforslag, der fremsættes, skal præsenteres i salen i form
af beslutningsforslag.
Forslaget var tænkt som et forsøg på at skabe en systematisk
præsentation af alle forslag fra EU, som omsættes til dansk lovgivning
eller bliver direkte gældende i Danmark.
Der var i arbejdsgruppen ikke opbakning til at gå videre med ideen,
idet det vil forårsage en forøgelse af sager til behandling i salen med
flere hundrede om året. Dette vil ifølge arbejdsgruppen ikke være
hensigtsmæssigt.
Formål: At skabe fokus på prioriterede sager og få en overordnet debat
om dansk holdning til forslags formål og indhold i salen, inden den
egentlige sagsbehandling i København/Bruxelles tager form.
Sagsbehandlingen i EUU/fagudvalg kan herefter bygge på den
indledende debat.
5.
Andre indkomne forslag
5.1. Nedsættelse af ad hoc-arbejdsgrupper
eksempelvis om den
kommende flerårige finansielle ramme
Udvalgene kan i dag nedsætte ad hoc-arbejdsgrupper til at behandle
et emne. Der er ikke behov for at ændre på praksis, da det blot kræver
en indstilling.
5.2. Få sat EU-sager på gruppemødernes dagsorden på lige fod med
sager til behandling i salen
Forslaget kræver primært ændringer i gruppernes måde at behandle
EU-mandater og ikke nogen ændringer i beretninger eller i Folketingets
forretningsorden.
5.3. Fornyelse af forhandlingsmandater(efter nyvalg).
Når Europaudvalget giver mandat til regeringen, er der ikke en
udløbsdato på. Mandatet løber i princippet til forhandlingerne er
overståede, eller til regeringen i sjældne tilfælde beder om et nyt
mandat, fordi situationen er markant forandret. Forhandlingerne kan i
visse sager (primært indgåelse af aftaler om f.eks. handel med
tredjeland) strække sig over flere år
sågar årtier. Det er regeringens
pligt at vurdere, om der er grund til at søge et fornyet
forhandlingsmandat.
Dette har været drøftet nogle gange i Europaudvalget, og der er rejst
et ønske om i forbindelse med valg at få en liste over de
ikkefærdigforhandlede sager, hvor regeringen har et mandat fra
Europaudvalget, således at både udvalget og regeringen får et overblik
og en anledning til at vurdere, om mandaterne fortsat er dækkende.
9/12
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Afrapportering fra Arbejdsgruppen vedrørende en styrkelse af Folketingets behandling af EU-sager.
Indstilling: Arbejdsgruppen indstiller, at dialogen med regeringen
fortsætter, således at det understreges over for regeringen, at en ny
regerings vurdering altid sker i respekt for et flertal i Folketinget.
Arbejdsgruppen foreslår endvidere, at regeringen efter nyvalg
forelægger en oversigt med status over behandlingen af alle
verserende sager af større rækkevidde, hvor Rådet fortsat ikke har
vedtaget en generel indstilling.
Hvor og hvordan behandler Folketinget EU-sager i dag?
I dette afsnit beskrives kort, hvor og hvordan EU-sager behandles i
Folketinget i dag.
Sager behandles i Europaudvalget:
Regeringen orienterer Folketingets Europaudvalg om sager,
der efter egen vurdering har
væsentlig betydning
for Danmark
med efterfølgende spørgsmål og debat fra udvalgets
medlemmer
Regeringen forelægger sager, der efter egen vurdering har
større rækkevidde
for Danmark, for Europaudvalget til
forhandlingsoplæg
enten ved tidlig mandatgivning med ofte
brede mandater tidligt i Rådets forhandlinger eller umiddelbart
inden Rådets holdning fastlægges i Coreper eller på et
rådsmøde. Det kan ske ved en eller flere forelæggelser og
eventuelt med et revideret forhandlingsoplæg, når en sag
behandles over længere tid, og det behandlede forslag ændres
væsentligt i processen. Europaudvalget forelægges
forhandlingsoplæg, og når der ikke er et flertal imod regerings
forhandlingsoplæg, har ministeren mandat til forhandling.
Europaudvalget udvælger prioriterede sager, som eventuelt
udtages til nærhedstjek. Udvalget vælger ca. 10 sager fra
Kommissionens årlige arbejdsprogram efter høring af
fagudvalgene.
Udvalget bliver orienteret om sager af betydning for Danmark
ved EU-Domstolen
Udvalget bliver orienteret om gennemførelsesproceduresager,
også kaldet komitésager. Komitesager af større rækkevidde
forelægges udvalget til forhandlingsoplæg.
Udvalget indkalder ministre i samråd på lige fod med
fagudvalgene, og der kan stilles skriftlige spørgsmål til både
Kommissionens forslag som til alm.del.
Regeringen forelægger Det Europæiske Råds møder både som
orientering før og afrapporteringer efter møderne.
10/12
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Afrapportering fra Arbejdsgruppen vedrørende en styrkelse af Folketingets behandling af EU-sager.
Europaudvalget og Finansudvalget afholder 3 årlige samråd
med regeringen om det europæiske semester.
Sager behandles i fagudvalgene:
Fagudvalgene indkalder i nogle tilfælde relevante ministre i
lukkede samråd forud for rådsmøder. Et rådsmøde kan også
blive forelagt for et fagudvalg i skriftlig procedure. Praksis
varierer fra udvalg til udvalg.
Fagudvalgene afgiver begrundet eller politisk udtalelse om
sager på enten eget initiativ eller på anmodning fra
Europaudvalget (typisk i de ca. 10 prioriterede sager og/eller,
hvis fagudvalget er blevet bedt om vurdere en sag ved
nærhedstjek).
EU-lovgivning implementeres i dansk lovgivning og danske love
skal ændres eller vedtages (normal udvalgsbehandling af
lovforslag).
Fagudvalgene orienteres om komitésager med relevans for
udvalget.
EU-sager behandles i Folketingssalen:
Europaudvalget beder om at få en sag på dagsordenen i
Folketingssalen. Den relevante minister skal forelægge en
redegørelse om sagen, der derefter er til debat. Dette skete
eksempelvis i forbindelse med Danmarks indgåelse af en aftale
om samarbejde med Europol.
Folketingets partier anmoder regeringen om en
(haste)forespørgselsdebat om relevante EU-sager.
Folketingets partier stiller beslutningsforslag om sager reguleret
af EU-lov.
Den årlige EU-redegørelsesdebat.
11/12
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Afrapportering fra Arbejdsgruppen vedrørende en styrkelse af Folketingets behandling af EU-sager.
1940321_0012.png
Oversigt over partiernes indstillinger til udkast til UFO
se
vedhæftede for kommentarer til de enkelte punkter
Punkt/Parti
2. Forslag til
behandling af
EU-sager i EUU
2.1
2.2
2.3
2.4
3. Forslag til
behandling af
EU-sager i
fagudvalg
3.1
3.2
3.3
3.4
4. Forslag til
behandling af
EU-sager i
salen
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
5. Andre
indkomne
forslag
5.1
5.2
5.3
+
V
K*
LA**
DF
S
EL***
RV
ALT
SF
+
-
-
+
+
+
+
+
+
-
+
+
(+)
(+)
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
-
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
(+)
(+)
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
-
+
+
-
+
+
+
+
+
+
+
+
(+)
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
*K melder direkte til UFO
**LA har ikke kommenteret udkastet
***EL har sendt forslag til ændringer til de markerede punkter
12/12