Udvalget for Forretningsordenen 2017-18
UFO Alm.del Bilag 63
Offentligt
1918489_0001.png
Folketinget
Udvalget for Forretningsordenen
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. juni 2018
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Henrik Skovgaard-Peter-
sen
2018-0035-0054
795102
Jeg er blevet opmærksom på, at Amnesty International den 22. juni 2018
har henvendt sig til Folketingets Udvalg for Forretningsordenen med en
række bemærkninger vedrørende udkastet til kommissorium for gennedsæt-
telsen af Tibetkommissionen.
Jeg noterer mig, at Amnesty International hilser beslutningen om at genned-
sætte kommissionen velkommen. Det er jeg naturligvis glad for.
Jeg vil desuden gerne benytte lejligheden til at kommentere to af de be-
mærkninger, som Amnesty International fremsætter i brevet til Udvalget for
Forretningsordenen.
For det første
nævner Amnesty International, at udvidelsen af den oprinde-
lige kommissions kommissorium med officielle kinesiske besøg siden 1995
vil kunne indebære en risiko for, at den supplerende undersøgelse forsinkes.
Amnesty International anbefaler derfor en opdeling i to undersøgelser.
Jeg vil i den forbindelse gerne bemærke, at de oplysninger, der har været
fremme i pressen, og som Amnesty International henviser til, peger på, at
der i perioden fra 1995 har været mere end 100 såkaldte højtstående besøg
fra Kina til Danmark. Imidlertid lægges der i pkt. 3 i udkastet til kommisso-
rium op til, at de besøg, som undersøgelseskommissionen som udgangs-
punkt skal koncentrere sig om, er såkaldte officielle kinesiske besøg i Dan-
mark. Herved forstås statsbesøg og andre officielle besøg fra Kina til Dan-
mark, herunder officielle besøg modtaget af Folketingets formand eller Præ-
sidium, samt kinesisk højniveaudeltagelse i internationale møder afholdt i
Danmark. Efter de foreløbige oplysninger, Justitsministeriet har modtaget,
er der tale om et betydeligt lavere antal – vel i størrelsesordenen 20-25 be-
søg. Kommissionen er dog, som det også fremgår af udkastets pkt. 3, ikke
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 63: Brev til UFO om udkast til kommissorium
afskåret fra at inddrage andre besøg, f.eks. såkaldte arbejdsbesøg, hvis den
finder det relevant.
Dertil kommer, at undersøgelsen af besøgene siden 1995 har en naturlig
sammenhæng med den supplerende undersøgelse af de besøg i 2012, 2013
og 2014, som den oprindelige Tibetkommission skulle gennemføre. Derfor
er det også skrevet ind i pkt. 5 i udkastet til kommissorium, at den supple-
rende undersøgelse af de forløb, som den oprindelige Tibetkommission un-
dersøgte, også i relevant omfang skal inddrage oplysningerne om besøgene
fra 1995 og frem. Der vil ikke være samme mulighed for at belyse forløbene
i en større sammenhæng, hvis man udskiller forløbene siden 1995 til en se-
parat undersøgelse.
For det andet
kan jeg konstatere, at Amnesty International ønsker, at de un-
dersøgte myndigheders håndtering af udleveringen af materiale til Tibet-
kommissionen og samarbejdet med kommissionen herom bliver omfattet af
undersøgelsen.
Som bekendt fremgår det af pkt. 6 i udkastet til kommissorium, at der vil
blive taget stilling til, om der er grundlag for at iværksætte en undersøgelse
af dette spørgsmål, når den kommende undersøgelseskommission har afslut-
tet sit arbejde og afgivet sin beretning.
Baggrunden herfor er for det første, at der er lagt op til en gennedsættelse af
den oprindelige Tibetkommission med de samme medlemmer. De har brugt
lang tid på at sætte sig ind i materialet og gennemføre afhøringer, og det vil
spare meget tid sammenlignet med at vælge nye medlemmer, som vil skulle
starte helt forfra.
Det betyder samtidig, at vi ikke kan bede kommissionen om at undersøge
spørgsmålet om materialeudleveringen og myndighedernes samarbejde med
kommissionen herom. Hvis vi gør det, ville kommissionen jo også blive bedt
om at undersøge sin egen rolle i den sag. Det vil give anledning til over-
vejelser om inhabilitet.
Desuden vil jeg påpege, at vi på nuværende tidspunkt ikke ved, om der i det
materiale, der ikke blev identificeret og afleveret til Tibetkommissionen,
findes oplysninger af relevans for undersøgelsen. Hvis det i den kommende
undersøgelse skulle vise sig, at der er tegn på bevidste forsøg på at unddrage
kommissionen materiale, så kan der selvfølgelig blive sat en undersøgelse i
gang af det.
2
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 63: Brev til UFO om udkast til kommissorium
Til sidst vil jeg gerne igen understrege, at jeg i lighed med Amnesty Inter-
national ser frem til, at vi nu kan komme til bunds i de nye spørgsmål, der
er blevet rejst om officielle kinesiske besøg til Danmark. Som jeg også tid-
ligere har udtalt, følger der med magtmonopolet et stort ansvar for at over-
holde alle regler med ydmyghed og nidkærhed, og det er afgørende, at tilli-
den til vores politi kan genskabes.
Søren Pape Poulsen
/
Caroline Østergaard Nielsen
3