Vedrørende udkast til kommissorium for Tibetkommissionen.
Amnesty International har fulgt debatten om at gennedsætte Tibet-kommissionen, efter at det er
kommet frem, at både Udenrigsministeriet og Rigspolitiet muligvis har håndteret
undersøgelseskommissionens anmodning - om at modtage al relevant dokumentation til brug for
undersøgelserne af, hvem der havde truffet afgørelse om at forhindre demonstranter i at udøve deres
grundlovssikrede ret til at demonstrere mod det kinesiske styres behandling af Tibet under
kinesiske statsbesøg i Danmark i 2012 og 2014- på en måde, som kunne skabe formodninger om, at
Udenrigsministeriet og Rigspolitiet ikke havde betjent kommissionen loyalt, men tværtimod
forsætligt forholdt kommissionen relevante oplysninger.
Vi hilste derfor justitsministerens beslutning om at retablere kommissionen velkommen og i den
forbindelse ikke mindst ministerens erklæring om, at det er afgørende, at den fornyede undersøgelse
kan bidrage til, at lignende krænkelser af ytrings- og forsamlingsfriheden ikke vil ske igen ved
fremtidige statsbesøg, velkommen.
Det nyligt offentliggjorte udkast til supplerende kommissorium af 20. juni 2018, om gennemførelse
af en supplerende undersøgelse giver imidlertid anledning til bekymring og tvivl om
hensigtsmæssigheden.
Det fremgår nemlig, at kommissionen ikke - som man kunne have forventet - skal koncentrere sig
om at undersøge, om den nu tilvejebragte dokumentation fra Udenrigsministeriet og Rigspolitiet
giver grundlag for at ændre eller supplere de oprindelige konklusioner, som fremgår af
kommissionens beretning af 18. december2017.
Nu skal undersøgelsen udvides bagud i tid til at omfatte perioden fra et kinesisk statsbesøg i 1995
(og 2002) og indtil nedsættelsen af Tibet-kommissionen.
Baggrunden for denne beslutning er, så vidt Amnesty forstår, at enkeltstående, fortrinsvis
pensionerede, politifolk er stået frem og har hævdet, at praksis med at forhindre demonstranter i at
nå frem til kinesiske statsbesøg m.v., ved hoteller, langs rejseruter, ikke er noget, som enkeltstående
politifolk har fundet på i 2012 og 2014, men tværtimod udtryk for en rodfæstet praksis, som har
været anvendt i årtier - uden at kræve diskussion eller introduktion, fordi den har været kendt af
"alle med blot kort tid i tjenesten".
Man må frygte, at en sådan udvidelse af kommissoriet kommer til at betyde en voldsom forlængelse
af processen og måske endda gøre det vanskeligt for undersøgelsen at komme i mål. Det er
naturligvis interessant at få undersøgt, om der kan peges på en årtier lang praksis og intern
forståelse
i politiet om, at demonstrationer, som kan irritere eller ”støde” besøgende repræsentanter
for stater, som Danmark ønsker at stå sig godt med, skal forhindres
–
i strid med grundlæggende
politiske frihedsrettigheder.
Men det er ikke en nødvendig eller naturlig del af det oprindelige formål, som var at finde ud af, om
man kunne placere et individuelt ansvar for ordren til at forhindre demonstrationerne i 2012 og
2014. Strengt taget kan man næppe udlede noget brugbart om identiteten på nogle konkret
ansvarlige politifolk i 2012 og 2014 ved at undersøge en række episoder fra 1995 og frem. Det fører
således ikke nødvendigvis fremad
–
til en styrkelse af kommissionens muligheder for at vurdere,
hvad der skete i 2012 og 2014.