Udvalget for Forretningsordenen 2017-18
UFO Alm.del Bilag 12
Offentligt
1822157_0001.png
UDVALGSSEKRETARIATET
NOTAT
OM PRAKSIS FOR EMBEDSMÆNDS DELTAGELSE I UDVALGSHØRINGER
22. movember 2017
Udvalget for Forretningsordenen nedsatte efter Præsidiets konference den 23.
og 24. januar 2017 en arbejdsgruppe til at følge op på konferencen.
Arbejdsgruppens rapport af 12. juni 2017 fremgår af UFO alm. del bilag 62.
Ref.: 13-000609-29
JN
Arbejdsgruppens rapport indeholder bl.a. dette forslag:
Forslag 3.4. Udvalgene, herunder Europaudvalget, skal kunne afholde
høringer m.v. med deltagelse af relevante embedsmænd, uden at den
pågældende minister også skal være til stede. Udvalget for
Forretningsordenen udarbejder sammen med Statsministeriet
nærmere retningslinjer.
-
Dette notatet beskriver baggrunden for den omhandlede problemstilling,
hvorefter der er en gennemgang af praksis om embedsmænds deltagelse
i
udvalgenes høringer og ekspertm øder
mm.
i folketingsårene 2015-16 og 2016-
17.
Folketingets formand drøftede sagen med statsministeren på et møde den 24.
oktober 2017. Et notat med en gennemgang af praksis er efterfølgende sendt
til Statsministeriet.
Baggrund
Udvalget for Forretningsordenen (UFO) opfordrede i beretning af 6/5-15 om
opfølgning på Præsidiets konference om arbejdet i Folketingets udvalg
(beretning nr. 12, 2014—15, 1. saml.) regeringen og ministre til at udvise
fleksibilitet og imødekommenhed over for udvalgs ønsker om, at relevante
embedsmænd deltager
i
høringer og ekspertmøder og holder oplæg og svarer
på spørgsmål af faktuel karakter også uden at den pågældende minister er til
stede.
Folketingets formand orienterede
i
brev af
22/5-15
den daværende
statsminister om dette, og statsministeren svarede efter valget (8/9-15), at
regeringen ønsket at bidrage til, at Folketingets udvalg får et aktuelt og
nuanceret vidensgrundlag om de emner som udvalgene beskæftiger sig med.
Regeringen er imidlertid af den opfattelse, at embedsmænd ikke bør deltage
i
1/9
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 12: Notat af 22/11-17 om praksis for embedsmænds deltagelse i udvalgshøringer.
1822157_0002.png
høtinger og temamøder uden ministerens samtidige tilstedeværelse. Efter
regeringens opfattelse vil dette meget nemt kunne indebære en sløring af
ansvarsforholdene mellem minister og embedsmænd eller sætte
embedsmænd i situationer, hvor de reelt varetager politikerroller.
Statsministeren oplyste, at han på et ministermøde havde understreget, at
ministrene skal gøre, hvad der er muligt for at prioritere deltagelse sammen
med embedsmænd i Folketingets høringer. De to breve er vedlagt som bilag.
Det fremgår af resuméet af udvalgs- og gruppeformandsmødet 21/1 0-1 5, at
Præsidiet har taget statsministerens svar til efterretning og vil følge, om det rent
faktisk sker, at ministre (med embedsmænd) møder op til udvalgenes høringer.
Embedsmænds deltagelse i udvalgenes høringer og ekspertmøder
(praksis)
En gennemgang af eksempler på udvalgshøringer mm., hvor udvalget har
ønsket, at embedsmænd deltager som oplægsholder, i folketingsårene 2015-
16 og 2016-17 viser samlet set en uensartet praksis i udvalg og ministerier.
Nogle udvalg og ministeriet har haft en pragmatisk tilgang, og der er således
afholdt udvalgshøtinger med deltagelse af embedsmænd, uden at den
pågældende minister også har deltaget med oplæg eller været til stede.
Andre ministerier har meddelt, at embedsmænd ikke kan deltage i
udvalgshøringer uden ministerens samtidige tilstedeværelse, hvilket for nogle
af udvalgshøringerne har resulteret i, at de pågældende embedsmænd ikke har
deltaget i høringen, og for nogle andre udvalgshøringer i en uhensigtsmæssig
afvikling.
Det kan ikke udelukkes, at nogle udvalg på forhånd har afstået fra at lade
embedsmænd deltage i udvalgshøringer m.m. ud fra en betragtning om, at det
formentlig vanskeligt vil kunne lade sig gøre, jf. statsministerens tilkendegivelse
omtalt ovenfor.
Nedenfor fremgår i kronologisk rækkefølge relevant praksis i folketingsårene
201 5-16 og 2016-1 7:
Folketingets arktiske arbejdsgruppe anmodede i en henvendelse af
21/9-15 til Udenrigsministeriet om et møde med den arktiske
ambassadør med henblik på en orientering om aktuelle arktiske
problemstillinger. Ambassadøren afviste 6/10-15 at mødes med den
arktiske arbejdsgruppe med henvisning til, at det er regeringens
holdning og praksis, at embedsmænd ikke bør deltage i høringer,
temamøder mv. i Folketinget uden ministerdeltagelse, idet dette vil
kunne indebære en sløring af ansvarsforholdet mellem minister og
2/9
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 12: Notat af 22/11-17 om praksis for embedsmænds deltagelse i udvalgshøringer.
1822157_0003.png
embedsmænd eller sætte embedsmænd situationer, hvor de reelt
varetager politikerroller. Det bemærkes, at den tidligere arktiske
ambassadør havde gennemført en lignende briefing af arbejdsgruppen
uden ministerens deltagelse 28/1 -1 5. Norges ambassadør fortalte på
et møde 15/12-15 den arktiske arbejdsgruppe om Norges arktiske
politik. Det kan supplerende tilføjes, at den arktiske ambassadør
23/8-
17 sammen med Danmarks ambassadører i Canada, Finland og USA
deltog i et offentligt debatmøde på Københavns Universitet om Arktis,
hvor offentligheden havde adgang.
Sundheds- og Ældreudvalget (SUU) afholdt 17/12-15 en høring om
HPV-vaccine og bivirkninger. Sundheds- og ældreministeren havde
kun mulighed for at være tilstede ved hø ringen frem til en indlagt pause,
og derfor blev de to direktører fra hhv. Lægemiddelstyrelsen og
Sundhedsstyrelsen, som havde givet oplæg, flyttet fra panelet til
tilskuerrækketne efter pausen. Det betød, at de ikke kunne besvare
spørgsmål fra tilhørerne eller deltage i drøftelserne. Ministeren deltog
ikke selv med oplæg eller i de efterfølgende drøftelser under høringen,
men var alene til stede, fordi embedsmændene bidrog med deres
eks pertviden.
Udvalget for Landdistrikter og øer (ULØ) afholdt 24/1-16 en høring om
finansiering
i
landdistrikterne kl. 14-16. Erhvervs- og vækstministeren
havde kun mulighed for at være til stede fra kl. 14.00-1 5.00, hvilket på
dagen blev ændret til 14.30-1 5.00 på grund af spørgsmål til ministeren
i salen. Finanstilsynets direktør var også oplægsholder. Ministeriet og
direktøren accepterede uden bemærkninger, at direktøren kom med sit
oplæg kl. 14.00, uden at ministeren var tilstede. Udvalgsformanden
udskød dog spørgsmål til direktørens oplæg, indtil ministeren også var
til stede og havde givet sit oplæg. Direktøren deltog også i høringen fra
kl. 15.00-1 6.00, efter at ministeren havde forladt høringen kl. 15.00.
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget (ERU) afholdt 16/3-16 et lukket
ekspertmøde om den finansielle regulering, hvor Finanstilsynets
direktør deltog som oplægsholder uden ministerens tilstedeværelse.
Erhvervs- og Vækstministeriet havde oplyst, at udvalgssekretæren
kunne tage direkte kontakt til direktøren og aftale dennes deltagelse i
ekspertmødet. Under ekspertmødet deltog embedsmænd fra
Erhvervs- og Vækstministeriet og Finansministeriet som tilhørere.
Kulturudvalget (KUU) og Udenrigsudvalget (URU) afholdt 30/3-16 i
fællesskab en høring om kultur og udvikling. Begge ressortministre gav
tilsagn om at deltage, men kun under indledningen (den første halve
time). I programudkastet indgik den danske ambassadør i Vietnam
også som oplægsholder, da vedkommende i første omgang havde
3/9
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 12: Notat af 22/11-17 om praksis for embedsmænds deltagelse i udvalgshøringer.
1822157_0004.png
givet tilsagn om at deltage. Ambassadøren meldte senere afbud med
den begrundelse, at hun var blevet forhindret. Underudvalget til
planlægning af høringen ønskede specifikt at høre om en ambassades
erfaringer på området, og derfor kontaktede udvalgssekretæren i
stedet ambassadøren i Ghana. Udenrigsministeriet oplyste imidlertid
udvalgssekretæren om, at ambassadørerne havde fået besked på, at
de ikke måtte deltage i høringen, da udenrigsministeren ikke samtidig
ville være til stede. Ambassadøren
i
Ghana afslog således også
udvalgets invitation.
Skatteudvalget (SAU) afholdt 13/4-16 en høring om skattely. Erhvervs
og Vækstministeriet gav tilsagn til, at udvalgssekretæren kunne rette
direkte henvendelse til Finanstilsynet for at høre, om tilsynets direktør
ville deltage i høringen. Direktøren deltog herefter både i oplægsdelen
og i spørgerunden. Erhvervs- og vækstministeren var inviteret til
høringen, men deltog ikke. Skatteministeren var til stede som tilhører.
Ligestillingsudvalget (LIU) holdt 13/4-16 et lukket ekspertmøde om
ligeløn med deltagelse af en række eksperter. Udvalget spurgte
Beskæftigelsesministeriet, om der var mulighed for, at en embedsmand
fra ministeriet kunne deltage som ekspert. Meldingen fra ministeriet var
med henvisning til statsministerens brev til Folketingets formand at
det ikke var en mulighed. Det var imidlertid ikke magtpåliggende for
udvalget, at en embedsmand deltog i ekspertmødet.
Retsudvalget (REU) afholdt 13/4-16 kl. 9.00-12.30 en høring om
stalking. Justitsministeren var til stede kl. 10.45-11.30 sammen med to
oplægsholdere fra Sydøstjyllands Politi. Både ministeren og de to
repræsentanter fra politiet og anklagemyndigheden holdt oplæg
efterfulgt af en spørgerunde med besvarelse af spørgsmål fra
udvalgsmedlemmerne til de tre konkrete oplæg. Derefter forlod både
ministeren og de to oplægsholdere fra Sydøstjyllands Politi høringen.
De var derfor ikke til stede og hørte ikke oplæggene fra de øvrige fem
oplægsholdere og deltog ikke i den afsluttende debat og spørgerunde.
Konsekvensen var, at de ikke hørte den sammenhæng, de indgik i, og
der blev stillet spørgsmål til dem, som ikke kunne blive besvaret under
den afsluttende spørgerunde og debat.
Kulturudvalget (KUU) afholdt 27/4-16 et ekspertmøde/lukket høring
om, hvordan man kan styrke den kulturpolitiske forskning og
forskningsformidling i Danmark. Som oplægsholder havde
underudvalget bla. ønsket direktøren for Slots- og Kulturstyrelsen, som
skulle holde oplæg om styrelsens behov for viden på det kulturpolitiske
område. Direktøren meddelte afslag på invitationen med henvisning til
statsministerens brev til Folketingets formand om, at embedsmænd
4/9
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 12: Notat af 22/11-17 om praksis for embedsmænds deltagelse i udvalgshøringer.
1822157_0005.png
ikke må deltage i høringer uden ministerens samtidige deltagelse. Da
der ikke i udvalget var ønske om ministerdeltagelse, udgik punktet af
programmet.
Uddannelses- og Forskningsudvalget (UFU) afholdt 3/5-1 6 et lukket
ekspertmøde om, hvordan censorsystemet medvirker til at styrke
kvaliteten i de videregående uddannelser. I ekspertmødet deltog to
direktører fra organisationer under ministerierne, som dog ikke er en
integreret del af ministerierne som f.eks. styrelser. Det var direktør for
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og direktør for Danmarks
Akkrediteringsinstitution. Der deltog ikke ministre under ekspertmødet.
En embedsmand fra Uddannelses- og Forskningsministeriet deltog i
mødet som tilhører.
Udvalget for Landdistrikter og Øer (ULØ) afholdt 4/5-16 kl. 14-16 en
høring om lokale aktionsgrupper. Erhvervs- og vækstministeren deltog
efter udvalgets ønske
i
høringen som oplægsholder. I underudvalgets
oplæg fremgik, at Erhvervsstyrelsen umiddelbart efter ministerens
oplæg skulle holde et oplæg om effekter og resultater af LAG-
ordningen i perioden 2007-2013. Erhvervs- og Vækstministeriet
oplyste imidlertid, at ministeriet ikke ønskede, at Erhvervsstyrelsen
skulle deltage på høringen med et oplæg. Ministeren ville i stedet være
ledsaget af embedsmænd, som kunne bistå ministeren ved besvarelse
af evt. faktuelle spørgsmål. Dette tog underudvalget til efterretning.
Underudvalget stillede
i
stedet et spørgsmål til skriftlig besvarelse forud
for høringen om effekter og resultater af LAG-ordningen 2007-201 3,
således at dette svar kunne indgå som baggrund under høringen.
Ministeren (og embedsmænd) forlod høring kl. 15.30, hvilket var forud
aftalt med udvalget.
-
-
Forsvarsudvalget (FOU) har haft den praksis, at udvalgssekretæren
spørger Forsvarsministeriets ministersekretariat om ministeriet har
bemærkninger til de personer fra forsvaret (typisk Forsvarsakademiet),
som udvalget planlægger at invitere til en høring eller lign. Hvis
ministeriet ikke har indvendinger hvilket ikke har været tilfældet den
seneste tid går udvalget videre med planlægningen. Derved er der
holdt både ekspertmøder, høringer mm. med deltagelse af
embedsmænd fra forsvaret uden deltagelse af ministeren. Et konkret
eksempel er et forsvarsudvaigsmøde for de nordiske og baltiske
forsvarsudvalg i maj 2016 på Bornholm. Efter godkendelse fra
ministersekretariatet blev chefen fra Forsvarsakademiet inviteret og
sagde ja til at deltage. Ministeren deltog ikke i mødet. Ligeledes holdt
Forsvarsudvalget en åben eksperthøring den 25/5-16 om regeringens
indstilling om at investere i F-35 som Danmarks næste kampfly.
Forsvarsministeren deltog om formiddagen, og om eftermiddagen
-
-
5/9
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 12: Notat af 22/11-17 om praksis for embedsmænds deltagelse i udvalgshøringer.
1822157_0006.png
deltog eksperter fra bla. Forsvarsakademiet og Center for Militære
Studier. Det blev aftalt med Forsvarsministeriets ministersekretariat, at
eksperterne kunne deltage uden ministerens deltagelse. Der henvises
i øvrigt til det sidste eksempel i oversigten.
Europaudvalget (EUU) var den 8/5 til 12/5-16 på studietur til Albanien
og Kosovo. Udvalget aftalte på turen med den danske ambassadør, at
udvalget gerne i efteråret Ca. 6 måneder efter udvalgsrejsen ville
have en opfølgende briefing ved ambassadøren i Folketinget. Formålet
skulle være at få en status på de problemstillinger, som udvalget
beskæftigede sig med på studieturen. Udvalgssekretariatet blev
efterfølgende kontaktet af am bassadøren hhv. Udenrigsm inisteriet,
som meddelte, at ambassadøren ikke måtte briefe udvalget, uden at
ministeren var til stede. Udvalget har taget dette til efterretning.
Det Udenrigspolitiske Nævn (UPN), Udenrigsudvalget (URU) og
Forsvarsudvalget (FOU) havde den 22/6-16 en teknisk briefing om
udviklingen i Irak og Syrien herunder om de kurdiske aktører. Siden
den 4/9-15 har UPN, URU og FOU ønsket, at der blev afholdt et
ekspertmøde med Udenrigsministeriets embedsmænd og evt, tillige
udenrigsministeren om udviklingen i Irak og Syrien og om de kurdiske
aktører i regionen. Det var ikke en nødvendighed for udvalget, at
udenrigsministeren deltog. Udenrigsministeren ønskede imidlertid at
være til stede på mødet. Af kalendermæssige grunde lykkedes det først
at afholde mødet den 22/6-1 6, det vil sige Ca.
9V2
måned efter ønsket
om ekspertmødet opstod. Udenrigsministeren og 2 embedsmænd
deltog i den tekniske briefing, og flere embedsmænd var til stede under
briefingen.
Retsudvalget (REU) afholdt 1/9-16 en høring om overvågning på
internettet. Justitsministeren havde kun mulighed for at være til stede
ved høringen frem til en indlagt pause, og derfor blev
embedsmændene (en vicepolitiinspektør og politidirektøren fra
Rigspolitiet), som havde givet oplæg, flyttet fra panelet til
tilskuerrækkerne efter pausen. Det betød, at de derefter ikke kunne
besvare spørgsmål fra tilhørerne eller deltage i drøftelserne. Ministeren
deltog ikke selv med oplæg eller i de efterfølgende drøftelser under
høringen, men var alene til stede, fordi embedsmændene bidrog med
deres ekspertviden.
Retsudvalget (REU) afholdt 5/10-16 en høring om radikalisering i
fængslerne. Justitsministeren havde kun mulighed for at være til stede
ved høringen frem til en indlagt pause, og derfor blev
embedsmændene (chefen for PET og Kriminalforsorgens direktør),
som havde givet oplæg, flyttet fra panelet til tilskuerrækkerne efter
6/9
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 12: Notat af 22/11-17 om praksis for embedsmænds deltagelse i udvalgshøringer.
1822157_0007.png
pausen. Det betød, at de derefter ikke kunne besvare spørgsmål fra
tilhørerne eller deltage i drøftelserne. Ministeren deltog ikke selv med
oplæg eller i de efterfølgende drøftelser under høringen, men var alene
til stede, fordi embedsmændene bidrog med deres ekspertviden.
Retsudvalget (REU) afholdt 1/3-17 en høring om lP-kriminalitet.
Justitsministeren havde kun mulighed for at være tilstede under
oplægget fra senioranklageren i Statsadvokaten for Særlig økonomisk
og International Kriminalitet S0IK, og derfor blev embedsmanden efter
oplægget flyttet fra panelet til tilskuerrækkerne. Det betød, at
senioranklageren ikke kunne besvare spørgsmål fra medlemmerne og
tilhørerne eller deltage i drøftelserne. Ministeren deltog ikke selv med
oplæg eller i de efterfølgende drøftelser under høringen, men var alene
til stede, fordi embedsmanden bidrog med sin ekspertviden.
Udvalget for Landdistrikter og øer (UL0) modtog 3/2-17 et brev fra
erhvervsministeren, som indeholdt en orientering om slutevaluering af
LAG-indsatsen under Landdistriktsprogrammet 2007-13. Ministeren
oplyste, at Erhvervsstyrelsen stod til rådighed for en teknisk
gennemgang af evalueringens beskæftigelseseffekter på LAG-
området, hvis udvalget ønskede det. ULØ tog imod dette tilbud og
teknisk gennemgang ved Erhvervsstyrelsen blev afholdt på et
udvalgsmøde 22/3-1 7. Erhvervsministeren deltog ikke i mødet.
Kulturudvalget (KUU) afholdt 29/3-17 en høring om sprogteknologi,
hvor
udvalget
forud
forespurgte
om
eksperter
fra
Digitaliseringsstyrelsen og Slots- og Kulturstyrelsen kunne deltage
med oplæg, men fik afslag.
Undervisningsudvalget (UNU) afholdt den 20/4-17 en høring om
antiradikalisering
ungdomsuddannelserne.
Undervisnings
ministeriet bakkede op om høringen og bidrog med forslag til
oplægsholdere til høringen, nemlig en ansat i ministeriet og en
kontorchef fra Nationalt Center for bekæmpelse af ekstrem isme nedsat
af regeringen under Udlændinge- og I ntegrationsm inisteriet.
Undervisningsministeren åbnede høringen med et oplæg om
regeringens politik på området, hvorefter ministeren måtte forlade
høringen. De to nævnte embedsmænd gav herefter oplæg, men deltog
efter eget ønske ikke i efterfølgende paneldebat og spørgsmål/svar til
oplægsholdere.
Retsudvalget (REU) forsøgte at planlægge en høring om
bandekriminalitet først den 15/3-17 og derefter den 17/5-1 7. Det var
hensigten, at repræsentanter fra politiet, der har særlig indsigt i
bandekriminalitet, skulle deltage som oplægsholdere. Begge gange
7/9
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 12: Notat af 22/11-17 om praksis for embedsmænds deltagelse i udvalgshøringer.
1822157_0008.png
måtte udvalget aflyse høringerne, da justitsministeren ikke havde
mulighed for at deltage. (Det skal dog bemærkes, at Justitsministeriet
foreslog andre datoer for afholdelse af høringen, men disse passede
imidlertid ikke med udvalgets øvrige arbejde.) I forbindelse med
planlægningen af høringen 17/5-17 havde Retsudvalget også ønske
om, at en embedsmand (specialkonsulent) fra Udlændinge- og
Integrationsministeriet kunne deltage som oplægsholder, da denne har
særlig viden om ekstremisme og rådgiver kommuner og familier om
tegn på, at unge er kommet i problemer med bander m.m. Udvalgets
ønske blev afvist af Udlændinge- og Integrationsministeriet, da
udlændinge- og integrationsministeren ikke havde mulighed for at
deltage i høringen på det pågældende tidspunkt. Det gjorde ingen
forskel for ministeriet, om en anden minister justitsministeren ville
være til stede under høringen.
Skatteudvalget (SAU) og Erhverv,- Vækst- og Eksportudvalget (ERU)
afholdt 15/5-17 en høring om hvidvask. Ved høringen var der efter
aftale med Erhvervsministeriet
oplæg fra Finanstilsynets direktør.
Erhvervsministeren deltog ikke. Endvidere var der oplæg fra
Statsadvokaten for Særlig økonomisk og International Kriminalitet.
Statsadvokaten sad i panelet under hele høringen, men
Justitsministeriet havde på forhånd oplyst, at statsadvokaten kun
kunne være aktivt deltagende, når justitsministeren var til stede.
Justitsministeren deltog planmæssigt under sidste del af høringen.
Ministeren deltog ikke selv med oplæg eller i de efterfølgende
drøftelser under høringen, men var alene til stede, fordi statsadvokaten
bidrog med sin ekspertviden.
Udvalget for Landdistrikter og øer (ULØ) afholdt 6/9-1 7 en høring om
nedrivningspuljen. Det underudvalg, som forberedte høringen,
ønskede, at et oplæg om miljøkrav mm. ved nedrivninger indgik i
programmet for høringen. Udvalgssekretæren forespurgte via
m inistersekretariatet i Miljø- og Fødevarem inisteriet, om Miljøstyrelsen
ville deltage i høringen med et sådant oplæg. Miljøstyrelsen gav i første
omgang tilsagn herom, men oplyste senere, at Miljøstyrelsen ikke ville
være stand til at holde oplægget. I stedet deltog Videnscenter for
Håndtering og Genanvendelse af Byggeaffald i høringen med et oplæg
om miljøkrav.
Forsvarsudvalget (FOU) afholdt 20/9-17 en høring om sømilitære
udfordringer
i
Østersøen med særlig fokus på ubåde. Efter nærmere
drøftelser med Forsvarsministeriet blev det aftalt at afholde høringen i
to dele: Første del med deltagelse af forsvarsministeren og ministeriets
foreslåede oplægsholdere. Anden del uden ministerens deltagelse,
men hvor nogle ubådspositive eksperter kunne fremlægge deres
8/9
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 12: Notat af 22/11-17 om praksis for embedsmænds deltagelse i udvalgshøringer.
1822157_0009.png
synspunkter, hvoraf en var en forsker ved Forsvarsakademiet.
Ministeriet accepterede, at denne forsker kunne deltage høringens
anden del, uden at ministeren var tilstede. Chefen for
Forsvarsakademiet deltog i hele høringen og svarede på spørgsmål
også under høringens anden del. Hertil kan dog føjes, at selvom
Forsvarsakademiet er en forskningsinstitution under forsvaret, er
forskerne ikke ansat til at fremme eller implementere regeringens
politik, men forsker i og bidrager til debat om forsvaret og militære
emner.
-
9/9
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 12: Notat af 22/11-17 om praksis for embedsmænds deltagelse i udvalgshøringer.
1822157_0010.png
FOLKETINGET
I
Statsminister Helle Thorning Schmidt
Statsministeriet
Prins Jørgens Gård 11
1218” b
en1atrn
ø
Folketingets formand
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf.
+4533375500
Fax
+4533325538
www.ft.dk
[email protected]
Kære statsminister
22. maj 2015
Ref, 14-000994
Folketingets Præsidium afholdt den 4. februar 2015 en konference om arbej
det i Folketingets udvalg. Jeg vil gerne takke for økonomi- og indenrigsmini
sterens, finansmirtisterens, justitsministerens 09 undeMsningsministerens
deltagelse i konferencen.
Udvalget for Fortetningsordenen har den 6. maj 2015 afgivet den vedlagte
beretning nr. 12 om opfølgning på Præsidiets konference om arbejdet i Folke
tingets udvalg. Beretningen opsummerer resultaterne fra konferencen og pe
ger bl.a. på en række initiativer, der skal arbejdes videre med.
Jeg vil særligt henlede din opmærksomhed på to opfordringer i beretningen
(afsnit 4 og 6).
For det første opfordrer Udvalget for Forretningsordenen regeringen og mini
stre til at udvise fleksibilitet og imødekommenhed over for udvalgs ønsker om,
at relevante embedsmænd deltager i hø ringer og ekspertmøder og holder
oplæg og svarer på spørgsmål af faktuel karakter også uden at den pågæl
dende minister er til stede. Udvalget bemærker endvidere, at et udvalgs fore
spørgsel om embedsmænds deltagelse i en udvalgshøring eller et ekspert-
møde skal ske via ministersekretariatet, at udvalgene bør respektere, hvis en
minister (undtagelsesvis) på grund af den konkrete sags politiske karakter
afviser at lade embedsmænd deltage, og at udvalgsformanden skal sikre, at
høringen eller eksperimødet bliver aMklet på en sådan måde, at embeds
mænd ikke på nogen måde risikerer at blive inddraget i en politisk drøftelse.
Jeg finder, at der med denne tilkendegivelse
i
beretningen et etableret et kon
struktivt og pragmatisk grundlag for det fremtidige samarbejde mellem rege
ringen og Folketinget i forhold til embedsmænds deltagelse i høringer og eks
pertmøder, og at de til dels modsatrettede hensyn er imødekommet på rimelig
vis.
1/2
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 12: Notat af 22/11-17 om praksis for embedsmænds deltagelse i udvalgshøringer.
1822157_0011.png
For det andet opfordrer Udvalget for Forretningsordenen regeringen til at drøf
te, hvordan og i hvilket omfang grundlaget for politiske forlig (analyser, faktu
elle notater og beregninger mm.) under respekt for forligsparterne kan
gøres offentligt tilgængelig og herunder stilles til rådighed for bl.a. det folke
tingsudvalg, som skal gennemføre følgelovgivning, og det civilsamfund, som
bliver berørt at forliget. Hensynet til den offentlige debat er således også et
væsentligt argument for at stille viden til rådighed. Tilsvarende gælder efter
følgende informationer og beslutninger i forligskredsen om bl,a. udmøntning
af og opfølgning på poliske forlig.
Jeg hører gerne, hvilke overvejelser og bemærkninger denne opfordring giver
regeringen anledning til.
Jeg indgår naturligvis også gerne i videre drøftelser om opfølgning på beret
ningen.
Med venlig hilsen
Mogens Lykketoft
212
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 12: Notat af 22/11-17 om praksis for embedsmænds deltagelse i udvalgshøringer.
1822157_0012.png
København, den
Folketingets formand
Folketinget
Christiansborg
8
SEP.
2075
Kære formand
Først og fremmest tak for et godt og konstruktivt møde den 1. september 2015.
Du har anmodet om regeringens holdning til det brev, som den tidligere formand
den 22. maj 2015 sendte til den tidligere statsminister vedrørende Udvalget for For
retningsordenens beretning fra maj 2015 om opfølgning på Præsidiets konference
om udvalgsarbej det i februar 2015.
Det gælder for det første spørgsmålet om embedsmænds deltagelse i høringer og
ekspertmøder mv. og for det andet spørgsmålet om, hvorvidt notater og beregninger
mv. fra forhandlinger i forligskredse med respekt for forligsparteme
kan
gøres
offentligt tilgængeligt, herunder for Folketingets udvalg.
-
Til det første vil jeg starte med at tilkendegive, at regeringen naturligvis ønsker at
bidrage til, at Folketingets udvalg får et aktuelt og nuanceret vidensgrundlag om de
emner. som udvalgene beskæftiger sig med. Dette kan bl.a. ske ved ministrenes be
svarelse af spørgsmål og deltagelse i samråd og bringer
mv.
Regeringen er imidlertid af den opfattelse, at embedsmænd ikke bør deltage i borin
ger og temamøder
mv.
i Folketinget uden ministerens samtidige tilstedeværelse.
Baggrunden er, at det efter regeringens opfattelse og uanset Folketingets intentio
ner om det modsatte meget nemt vil kunne indebære en
sloring
afansvarsforhol
det mellem minister og embedsmænd eller sætte embedsmænd i situationer, hvor de
reelt varetager politikerroller.
Embedsmænd
vil
derimod kunne deltage sammen med ministeren og i den forbin
delse bidrage med faglige indlæg og besvarelse af spørgsmål om faktuelle forhold.
UFO, Alm.del - 2017-18 - Bilag 12: Notat af 22/11-17 om praksis for embedsmænds deltagelse i udvalgshøringer.
1822157_0013.png
-2-
da der i sådanne tilfælde ikke kan rejses tvivl om, at embedsmandsdeltagelsen sker
på ministerens politiske og retlige ansvar.
Jeg forstår, at det tidligere i nogle tilfælde har været vanskeligt at få Folketingets
planlægning afhøringer mv. til at gå op med ministrenes kalendere, hvilket har væ
ret en selvstændig begrundelse for Folketingets ønske om, at få embedsmænd til at
deltage uden ministerledsagelse. Jeg har på den baggrund på et ministermøde her til
morgen understreget, at ministrene skal gøre, hvad der er muligt for at prioritere
deltagelse i Folketingets høringer og temamøder mv.
For så vidt angår spørgsmålet om at gøre materiale fra forligsforhandlinger offent
ligt tilgængeligt har jeg forståelse for Folketingets ønske. Det er imidlertid regerin
gens holdning, at det er helt afgørende, at en regering har mulighed for at gøre sig
sine egne overvejelser og politiske sonderinger, inden den lægger sin politik frem
for Folketinget.
Hertil kommer, at der knytter sig en række principielle spørgsmål til eventuelt at
udlevere dokumenter fra et ofte længere forhandlingsforløb. Det gælder ildce mindst
spørgsmålet om, hvilken status sådanne dokumenter har. En del af de dokumenter,
der udarbejdes i forbindelse med politiske forhandlinger, vil således ikke være rele
vante
i
forhold til det endelige forlig eller i forhold til den lovgivning, der efterføl
gende skal udmønte forliget.
Hertil kommer, at Folketinget jo har fri adgang til at stille spørgsmål til lovforslag.
som udmønter et forlig, og de svar, som gives på sådanne spørgsmål, vil være en del
af den vedtagne lovs forarbejder.
Del er på den baggrund regeringens holdning, at der som udgangspunkt ikke kan
udleveres materiale fra for] igsforhandlinger. Jeg har dog på dagens ministermode
bedt ministrene om fra sag til sag at overveje, om der er forligsmateriale, som efter
en konkret vurdering kan udleveres eller gøres offentligt tilgængeligt. Del kan f.eks.
være løbende orienteringer til en forligskreds om udviklingen på området for et for
im.
e venlih)1n
Lars
føkke
Rasmussen