Mindre kø i Limfjordstunnelen, et nu-og-her
løsningsforslag til 5-10 mio. kr.
Oversigtskort, der viser området omkring Kridtsvinget og Limfjordstunnelen år 2018.
Tallene i de hvide bokse - 21, 22, 23 og 24 -, er til/frakørselsnumre.
Da Limfjordstunnelen blev bygget i 1969, blev E45-trafikken
nedprioriteret i forhold til den lokale Aalborg-trafik. Tiden er nu
inde til at opprioritere E45 og sikre en bedre trafikafvikling i tunnelen
og dermed en mere pålidelig fjordkrydsning imellem Vendsyssel og
det øvrige Danmark. Løsningerne kan eventuelt laves som forsøg.
I sommeren 2014 vedtog Folketinget at etablere et 3. sydgående spor ved Limfjordstunnelen for at
mindske kø og uheldsrisiko, og for at forbedre kapaciteten på E45 omkring Limfjordstunnelen i
sydgående
retning.
Denne forbedring til en pris af ca. 35 mio. kr. blev færdig i efteråret 2015, og siden har der ikke
været køproblemer i tunnelen i sydlig retning. Længere mod nord, ved sammenfletningen imellem
E39 og E45 ca. 2 km nord for tunnelen, hvor 4 baner bliver til 3, er der dog ofte kø om morgenen.
Denne kø strækker sig helt frem til slutningen af tunnelen.