Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Spørgsmål 682
Offentligt
1914339_0001.png
Hjallese
Flaskehals eller fremtidssikring?
Aktuelt er Hjallese station planlagt som enkeltsporet jernbanestation og dobbeltsporet
letbanestation. Dette er særdeles uhensigtsmæssigt på såvel kort som langt sigt af flere
grunde. Derfor bør den planlagte letbanestation rykkes 4,75 m mod nordøst, hvorved der
gøres plads til et ekstra jernbanespor.
Køreplan på Svendborgbanen
I forbindelse med åbningen af letbanen er det ifølge ”Trafikplan for den statslige jernbane”
planen at fastholde det nuværende mønster, dog med den forskel at samtlige tog standser i
Hjallese, mens Fruens Bøge og Odense Sygehus kun betjenes én gang/time/retning af
stoptoget mellem Odense og Ringe.
Dette er et problem, dels fordi det eksisterende OUH vil have hospitalsfunktion mange år
endnu og er en af de mest benyttede stationer på Svendborgbanen, dels fordi køreplanen
bliver mindre robust. Ved at flytte 2800-togenes standsning fra Fruens Bøge (hvor der
krydses med tog i modsat retning) til Hjallese forlænges køretiden med 1�½-2 minut for begge
tog. I bedste fald bliver køreplanen mindre robust,
i værste fald kan standsningsmønstret
slet ikke lade sig gøre.
Passagerflow på letbanen
Det ensidige fokus på OBC som eneste
knudepunkt til fjerntog indebærer flere
mulige problemer. På nuværende tidspunkt
er busserne fra OBC til SDU overfyldte i
morgenmyldretiden (bl.a. pga. passagerer,
som kommer med tog). Der er altså en
risiko for letbanetogene mod SDU og det
nye OUH bliver fyldt ved OBC og dermed
ikke kan medtage lokale passagerer de
første mange stop, mens de til gengæld vil
køre næsten tomme mellem det nye OUH og Hjallese, hvilket er dårlig udnyttelse af
materiellet. Desuden øges køretiden ved overfyldte tog.
Løsningen er at gøre det mere attraktivt for flere at skifte mellem letbane og fjerntog på
Hjallese station, hvorved der opnås et langt mere balanceret flow.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Spørgsmål 682: Spm. om ministeren vil kommentere henvendelsen vedlagt som bilag til spørgsmålet samt artiklen Letbanen i vejen for udvidelse af Svendborgbanen bragt i Fyens Stiftstidende den 12. juni, til transport-, bygnings- og boligministeren
1914339_0002.png
Moderne nærbane (Byregion Fyns vision/LO Fyns Trafikgruppes høringssvar)
Byregion Fyn har et fornuftigt ønske om en opgradering af Svendborgbanen
1
. Det nævnte
ønske om fire tog/time til Ringe vil bl.a. kræve dobbeltspor mellem Odense og Hjallese (inkl).
Desværre har man ikke ulejliget sig med at lave en undersøgelse endnu, men der findes en
analyse, som behandler flaskehals problematikken omkring Odense, som dels er fremlagt
ved Transportøkonomisk Forenings konference om kollektiv trafik, dels er gennemgået for
flere embedsmænd ved Byregion Fyn.
I høringssvaret fra LO FYNs Trafikgruppe argumenteres for, at Odense station ikke kan
håndtere mængden af tog, som bliver implementeret med Timemodellen, og en hensigts-
mæssig løsning på det problem kunne være at lade nogle tog fra Sjælland vende i Hjallese,
hvilket desuden vil flytte en stor del af passagerne til den sydlige del af letbanen. Dette vil
ligeledes kræve, at Hjallese station og strækningen til Odense gøres dobbeltsporet.
Løsningen
Hvis Hjallese forberedes til
dobbeltsporet jernbane inden
første spadestik er taget, vil det
dreje sig om en udgift på få
millioner kr. I første omgang kan
der etableres en ”svævende”
perron, som efterfølgende fjernes, når det andet spor etableres (fx i forbindelse med
Signalprogrammet, dog gerne tidligere). Etablering af dobbeltspor mellem Odense og
Fruens Bøge kan gøres for en beskeden udgift, da strækningen tidligere har været
dobbeltsporet, således at eksproprieringer er overflødige og jordarbejder særdeles
beskedne. Fra Fruens Bøge til Hjallese skal der foretages en del jordarbejde, men det drejer
sig trods alt kun om en strækning på ca. 900 m,
En yderligere fordel for passagererne vil være, at der på Hjallese station maksimalt er 100 m
gang samt visuel kontakt mellem jernbane og letbane, mens man på OBC først skal op på
første sal, gå et længere stykke og ned i gadeplan igen samtidig med at det ikke er muligt at
se toget fra letbanen og omvendt.
Hvis man først erkender, at jernbanestationen er blevet en flaskehals som skal udvides, når
letbanen er i drift, vil det for det første betyde
markant højere udgifter
(tæt på et trecifret
mio.beløb
2
), da det andet spor enten skal etableres, hvor den nuværende perron ligger eller
også skal letbanestationen reduceres til ét spor eller flyttes knap 5 meter mod nordøst. For
det andet vil Svendborgbanen skulle lukkes i en eller flere perioder med
store gener for
passagererne
og risiko for, at de finder andre løsninger. Det rigtige vil derfor være i anlægs-
fasen at forberede Hjallese til at være en dobbeltsporet jernbanestation af hensyn til
køreplan, passagerflow og fremtidssikring.
Jeg ser frem til at fremlægge yderligere dokumentation.
Ole Dupont Kofod
Trafikkonsulent, BedreTrafik
1 Passagertallet er steget markant siden renovering/hastighedsopgradering og nyt materiel i 2003 og vil alt
andet lige stige yderligere med letbaneforbindelse til SDU/OUH.
2 Aktuelt er man ved at planlægge en ombygning af den blot 20 år gamle Kastrup Station til mindst 300 mio. kr,
der alene er påkrævet, fordi stationen ikke var korrekt dimensioneret fra begyndelsen.