Hjallese
Flaskehals eller fremtidssikring?
Aktuelt er Hjallese station planlagt som enkeltsporet jernbanestation og dobbeltsporet
letbanestation. Dette er særdeles uhensigtsmæssigt på såvel kort som langt sigt af flere
grunde. Derfor bør den planlagte letbanestation rykkes 4,75 m mod nordøst, hvorved der
gøres plads til et ekstra jernbanespor.
Køreplan på Svendborgbanen
I forbindelse med åbningen af letbanen er det ifølge ”Trafikplan for den statslige jernbane”
planen at fastholde det nuværende mønster, dog med den forskel at samtlige tog standser i
Hjallese, mens Fruens Bøge og Odense Sygehus kun betjenes én gang/time/retning af
stoptoget mellem Odense og Ringe.
Dette er et problem, dels fordi det eksisterende OUH vil have hospitalsfunktion mange år
endnu og er en af de mest benyttede stationer på Svendborgbanen, dels fordi køreplanen
bliver mindre robust. Ved at flytte 2800-togenes standsning fra Fruens Bøge (hvor der
krydses med tog i modsat retning) til Hjallese forlænges køretiden med 1�½-2 minut for begge
tog. I bedste fald bliver køreplanen mindre robust,
i værste fald kan standsningsmønstret
slet ikke lade sig gøre.
Passagerflow på letbanen
Det ensidige fokus på OBC som eneste
knudepunkt til fjerntog indebærer flere
mulige problemer. På nuværende tidspunkt
er busserne fra OBC til SDU overfyldte i
morgenmyldretiden (bl.a. pga. passagerer,
som kommer med tog). Der er altså en
risiko for letbanetogene mod SDU og det
nye OUH bliver fyldt ved OBC og dermed
ikke kan medtage lokale passagerer de
første mange stop, mens de til gengæld vil
køre næsten tomme mellem det nye OUH og Hjallese, hvilket er dårlig udnyttelse af
materiellet. Desuden øges køretiden ved overfyldte tog.
Løsningen er at gøre det mere attraktivt for flere at skifte mellem letbane og fjerntog på
Hjallese station, hvorved der opnås et langt mere balanceret flow.