Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Spørgsmål 658
Offentligt
1909832_0001.png
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Til:
Dato:
Transport-, bygnings- og boligministeren
13. juni 2018
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
TRU alm. del
Spørgsmål 658
Finder ministeren det begrundet - hvad Sund & Bælt fremfører på egen hjem-
meside den 27. marts 2018 i artiklen ”Differentierede takster på den kommen-
de Femern-forbindelse” og i artiklen (”Solid økonomi i Femern-forbindelsen”,
Sjællandske Slagelse, den 8. maj 2018) - at anvendelse af en flad gennem-
snitstakst i trafikprognoserne skulle være udtryk for en forsigtig beregnings-
forudsætning?
Der henvises til, at det i trafikprognosen, jf. (”Trafikprognose for en fast forbin-
delse over Femern Bælt”, november 2014, TRU alm. del – Bilag 56 (folke-
tingsåret 2014-15) forudsættes, at samtlige shopping-rejsende vil flytte fra
færgerne og ned i tunnelen uanset en takstforhøjelse fra 300 kr. tur/retur med
færgerne til 968 kr. tur/retur i tunnelen. Den manglende indregning af sam-
menhængen mellem pris og mængde for kunder med shopping som rejsefor-
mål betyder omvendt, at de europarejsende tilbydes en takst, der i stedet for
færgernes ca. 1.300 kr. reduceres til også at være 968 kr. tur/retur. Ved såle-
des på papiret at fastholde shopping-rejsernes antal ved en tredobbelt takst
skaffer Femern A/S sig beregningsmæssigt et råderum til den langt lavere
takst for de europarejsende. Denne ”rabat” finansieres således af de kunder
med shopping som rejse-formål, som efter alt at dømme overhovedet ikke vil
have indkøbsfordele i Tyskland ved dette takstniveau. Denne tilsidesættelse
af basal viden om prisafhængig efterspørgsel giver således anledning til trafik-
beregninger, der vanskeligt kan karakteriseres som forsigtige.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Roger Courage Matthisen (ALT).
Svar bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til
[email protected].
På udvalgets vegne
Lennart Damsbo-Andersen
formand
1/1