Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Til:
Dato:
Transport-, bygnings- og boligministeren
4. januar 2018
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
TRU alm. del
Spørgsmål 256
Vil ministeren redegøre for følgende om en højklasset Rute 26 mellem Mun-
delstrup og Søbyvad:
1. Det potentielle samfundsøkonomiske tab, hvis anlæggelse af en højklasset
Rute 26 mellem Mundelstrup og Søbyvad jf. den foreliggende VVM-undersø-
gelse og den besluttede linjeføring igangsættes i 2030 i forhold til i en situati-
on, hvor projektet igangsættes i 2020.
2. Hvor meget arbejdsudbuddet øges, hvis anlæggelse af en højklasset Rute
26 mellem Mundelstrup og Søbyvad jf. den foreliggende VVM-undersøgelse
og den besluttede linjeføring igangsættes i 2020, herunder ændringen i ar-
bejdsudbuddet, hvis:
a. de, der allerede har et arbejde, vælger at arbejde flere timer på grund af
sparet tid i trafikken som pendler
b. ledige søger job, der ligger længere væk
c. folk på deltid søger et fuldtidsarbejde.
3. Agglomerationseffekterne, dvs. de produktivitetseffekter, der kommer af, at
rejsetiden mellem virksomheder og arbejdstagere reduceres (jf. Produktivi-
tetskommissionen, der peger på gennemsnitlige agglomerationselasticiteter
på 0,04-0,07), hvis anlæggelse af en højklasset Rute 26 mellem Mundelstrup
og Søbyvad jf. den foreliggende VVM-undersøgelse og den besluttede linjefø-
ring igangsættes i 2020.
Ministeren bedes opgøre tallene i en tabel for hvert af underspørgsmålene.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
På udvalgets vegne
Lennart Damsbo-Andersen
formand
1/1