Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Til:
Dato:
Transport-, bygnings- og boligministeren
4. januar 2018
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
TRU alm. del
Spørgsmål 254
Vil ministeren redegøre for følgende om Kalundborgmotorvejen:
1. Det potentielle samfundsøkonomiske tab, hvis anlæggelse af Kalundborg-
motorvejen, etape 3 (Regstrup - Kalundborg) igangsættes i 2030 i forhold til i
en situation, hvor projektet igangsættes i 2020.
2. Hvor meget arbejdsudbuddet øges, hvis anlæggelse af Kalundborgmotor-
vejen, etape 3 (Regstrup - Kalundborg) igangsættes i 2020, herunder ændrin-
gen i arbejdsudbuddet, hvis:
a. de, der allerede har et arbejde, vælger at arbejde flere timer på grund af
sparet tid i trafikken som pendler
b. ledige søger job, der ligger længere væk
c. folk på deltid søger et fuldtidsarbejde.
3. Agglomerationseffekterne, dvs. de produktivitetseffekter, der kommer af, at
rejsetiden mellem virksomheder og arbejdstagere reduceres (jf. Produktivi-
tetskommissionen der peger på gennemsnitlige agglomerationselasticiteter på
0,04-0,07), hvis anlæggelse af Kalundborgmotorvejen, etape 3 (Regstrup-Ka-
lundborg) igangsættes i 2020.
Ministeren bedes opgøre tallene i en tabel for hvert af underspørgsmålene.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
På udvalgets vegne
Lennart Damsbo-Andersen
formand
1/1