Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Spørgsmål 225
Offentligt
1833680_0001.png
Notat
09.11.2017
Henvendelse vedr. elektrificering af jernbanen ved Langå
Indledning
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets departement har den 6. november 2017 anmodet
Banedanmark om en redegørelse for de vejtrafikale forhold i forbindelse med udførelse af broarbejder
i Langå. Broarbejderne udføres som forberedende arbejder til den kommende elektrificering af
jernbanen mellem Aarhus og Lindholm.
Der gøres indledningsvis opmærksom på, at den af byrådsmedlemmet omtalte viadukt udgøres af en
bro over jernbanen beliggende på Væthvej. Broen er i dag den eneste forbindelse over jernbanen i
Langå. Broen har ikke tilstrækkelig frihøjde til den kommende elektrificering af jernbanen. Da broen
ligger på stationsområdet i Langå med mange spor og sporskifter, vil en sporsænkning være meget
vanskelig og væsentlig dyrere end den valgte løsning, hvor den eksisterende bro udskiftes med en ny.
Lukningen af broen på Væthvej i Langå
Elektrificeringen af banen mellem Aarhus og Aalborg medfører at der skal etableres ekstra frihøjde i
forbindelse med i alt 13 broer i Randers kommune. Banedanmark har afholdt to møder med Randers
kommunes tekniske forvaltning, hvor de forskellige broløsninger i kommunen er blevet præsenteret og
drøftet. Kommunen har i den forbindelse fremsat ønsker til de enkelte løsninger.
For så vidt angår broen på Væthvej, har dialogen med kommunen medført, at der etableres en ny bro
med et bredere vejprofil end den eksisterende bro, således at der efterfølgende kan etableres cykelsti
på Væthvej. Væthvej forventes udført i 2020. Banedanmark har senest holdt møde med Randers
kommune i uge 44, 2017, hvor det blev meddelt, at der endnu ikke er igangsat detailprojektering på
Væthvej.
Den 10. oktober 2016 blev der i forbindelse med VVM-processen for elektrificerings- og
opgraderingsprojektet afholdt borgermøde i Randers kommune. På borgermødet blev løsningen for
’Væthvej broen’
og den nødvendige vejlukning i anlægsperioden præsenteret, ligesom løsningen er
beskrevet i det fremlagte VVM-materiale.
Der er i forbindelse med offentlighedsperioden ikke indkommet spørgsmål, forslag eller indsigelser
vedrørende ’Væthvej broen’, hverken fra kommunen, borgere eller politikere.
Banedanmark er opmærksom på problemstillingen i Langå med lukning af broen på Væthvej i 6-8
måneder og vil søge at reducere generne mest muligt i dialog med kommunen og naboer, herunder i
forhold til problematikken med skolebørn. I beslutningsgrundlaget for elektrificering af strækningen
(VVM-redegørelse og fagnotater) er der om Væthvej i Langå anført følgende:
Randers Kommune, Væthvej (Bronr. 20978), km 154+840
Den eksisterende bro rives ned og erstattes af en ny vejbro. Inden broen rives ned anlægges en
gangbro ved Langå Station, der forbinder Lindevej vest for jernbanen med Skovlystvej øst for
jernbanen. Der er trappe- og elevatoradgange fra gangbroen til jernbanesporene. Alternativt opsættes
en midlertidig gangbro.
Anlægsperioden forventes at være syv måneder.
Anlæg Vest
Broer Vest
Lumbyesvej 34
7000 Fredericia
Telefon
8234 0000
Direkte
8234 9428
[email protected]
banedanmark.dk
Journalnr.
2017-17042
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(2)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Spørgsmål 225: MFU spm. om, hvilke konkrete initiativer Banedanmark har planlagt at tage i forbindelse lukning af broen ved Langå, til transport-, bygnings- og boligministeren
Væthvej lukkes for trafik i det meste af anlægsperioden. Der er omkørsel for biltrafik ad Løjstrupvej,
Vester Allé, Hammelvej, Houlbjergvej, Skjesbjergvej, Åbrovej, Ulstrupvej og Bredgade. Omkørslen er
ca. 17 km. Der er omkørsel for cyklister ad Vinkelvej, Bredgade, den nye gangbro ved Langå Station
og Skovlystvej, omkørslen er ca. 1,9 km. Cyklende skolebørn vil kunne benytte omkørselsvejen for
cyklister.
Adgangsforhold til Mosevej 4 og 6, Væthvej 13, 15, 16, 17 og 19 samt Fælledvej 4 (matrikel 56) er
påvirket i anlægsperioden, der skal anlægges midlertidige adgangsveje til matriklerne.
Adgangsforhold fra Væthvej til Børnehaven Fuglereden er påvirket i anlægsperioden, adgangen via
Vinkelvej benyttes i stedet.
Der skal sikres adgang til Enghavevej, Skovlystvej, Mosevej og Fælledvej fra Væthvej i
anlægsperioden.”
Det er en forudsætning for projektet,
at der i anlægsperioden skal være adgang for ’bløde trafikanter’
over banen i Langå. Forbindelsen for de bløde trafikanter er som udgangspunkt forudsat etableret med
en ny gangbro med elevatorer, som Banedanmark i samarbejde med DSB og Randers kommune pt.
anlægger på Langå station, og som vil gøre det muligt for bløde trafikkanter at krydse baneterrænet i
sin helhed. Gangbroen forventes færdiggjort ved udgangen af 2017.
Information af berørte lodsejere
VVM-fasen for projektet med elektrificering af jernbanen fra Aarhus til Lindholm er overstået og
videreføres i en detail- og udførelsesfase. I den forbindelse har Banedanmark valgt at afholde en række
informationsmøder ved de berørte broer inden de kommende besigtigelses- og
ekspropriationsforretninger. Banedanmark går ud fra, at det er et af disse møder, som
byrådsmedlemmet omtaler i sin henvendelse.
Formålet med møderne er at informere om projektet, herunder valg af løsninger og tidsplaner, samt at
drøfte konkrete problemstillinger med de lodsejere, der direkte berøres af permanente eller
midlertidige ekspropriationer. Banedanmark har herved bedre mulighed for at tage hensyn til de
enkelte lodsejere i den videre projektering.
De berørte kommuner, herunder Randers kommune, er endvidere indbudt som grundejere, men ikke i
deres egenskab af vejmyndighed. Banedanmark har allerede i VVM-fasen afholdt møder om
elektrificeringsprojekterne med kommunerne, og i den kommende detailprojektering vil Banedanmark
involvere kommunerne som vejmyndighed.
Randers kommune har i forlængelse af indbydelserne til informationsmøderne meddelt Banedanmark,
at de fremover gerne modtager en særskilt invitation til disse møder fra Banedanmark. Dette vil
Banedanmark naturligvis imødekomme fremover.
Side 2/2