Stefan G. Rasmussen
Fhv. MF,
hv
Luftkaptajn & R.a.d.
Knud den Storesvej 6
DK-3600 Frederikssund
+45 2025 8877
18. december 2017
Folketingets Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
Med belæg i Bekendtgørelse af lov om Folketingets Ombudsmand, kapitel 3, § 12, stk1
- vil jeg gerne henlede Ombudsmandens opmærksomhed på elementer i den af
Folketinget vedtagne lov L1519 af 27-12-2014 omhandlende anlæg af ny
fjordforbindelse ved Frederikssund.
Jeg er af den opfattelse, at der kan sås tvivl om lovligheden af den dobbeltrolle
Vejdirektoratet er givet i dette projekt, hvilket jeg med efterfølgende - som lægmand -
vil forsøge at begrunde:
1. Baggrund
Fjordforbindelsen ønskes etableret som betalingsforbindelse i et selskab
”Fjordforbindelsen” ejet af Trafikministeriet i en OPP-konstruktion. Vejdirektoratet
(VD) indsættes som forretningsfører for det etablerede selskab, og har til opgave at
drive ”Fjordforbindelsen” – herunder at opkræve betaling for brug af broen som ønskes
75% brugerfinansieret idet de sidste 25% er statsfinansieret.
Der er i loven om Fjordforbindelsen ingen loft for den akkumulerede brugerbetalingen
som sikre at betalingen ophører når forbindelsen er betalt.
Den eksisterende Kronprins Frederiks Bro - som i øjeblikket er eneste forbindelse over
fjorden (hvis man ikke vil tage Kulhuse - Sølager færgen + 35 km eller køre + ca. 70
km omkring Roskilde) bliver et reelt gratis alternativ til fjordforbindelsen
(Kronprinsesse Marys Bro).
For at sikre den nye betalingsforbindelse en tilstrækkelig andel af trafikken, således at
“Fjordforbindelsen“ kan drives rentabelt, kan VD etablere trafikdæmpende
foranstaltninger på den eksisterende Kronprins Frederiks Bro.
Vejdirektoratet står således med en dobbeltrolle, idet de ved siden af deres rolle som
forretningsfører for “Fjordforbindelsen“, også står for planlægning og etablering af
Side
!
af
!
1 3