Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 91
Offentligt
1835674_0001.png
København den 9. december 2017
Kære medlemmerne af Københavns nyvalgte Borgerepræsentation
Først tillykke med valget.
I anledning af åbningen af Nordhavnsvejen har vi denne indtrængende opfordring til jer: Lad
Nordhavnsvejen til 2,9 mia. kr. være den sidste gigantinvestering i store trafikgenererende vejanlæg
i København.
Nordhavnsvejen, der åbner søndag den 17. december, er Københavns Kommunes største
anlægsprojekt i Nordhavn
.
Den går fra Helsingørmotorvejen til Strandvænget. Den er kun 1,95 km. lang (deraf 920 meter i
tunnel), men den har kostet 2,9 mia. kr. Til sammenligning er der på 10 år kun brugt 1 mia. på alle
cykeltiltag i hele Københavns Kommune.
Bygning af tunnelen under Kystbanen og S-banen ved Svanemøllen har givet togtrafikken store
problemer, idet Kystbanen og S-togslinierne nordpå på skift var helt lukkede i månedsvis med
frafald af passagerer til følge.
Nu åbner vejen og den vil gøre det endnu mere attraktivt at anvende bil fra nord i stedet for den
kollektive trafik. Nordhavnsvejen vil derfor trække endnu flere passagerer væk fra den kollektive
trafik og ud i bilerne, ikke just hvad København har brug for.
Men nu hvor vejen er bygget bør kommunen hurtigt følge op med trafikregulerende tiltag, der får
tvunget lastbilerne hen på den og ud på motorvejsnettet. Og det må samtidig forhindres at bilisterne
får en
ekstra
indfaldsvej. Indtil nu har der været en vis form for”bremse” for bilstrømmene ved
Hans Knudsens Plads. Nu fjernes denne regulering, idet bilerne fremover uden signalregulerede
kryds kan svinge ind på den nye vej og videre til Nordhavnen, Østerbro og Indre by.
Der må derfor hurtigt iværksættes tiltag, der gør det vanskeligt fortsat at benytte de veje, som i dag
fyldes med biler fra Helsingørmotorvejen. Kommunen må hurtigt i gang med en analyse af hvilke
veje, der aflastes for biltrafik på Østerbro og hvordan kommunen effektivt kan forbedre forholdene
for cyklister og bustrafikken på de veje - inden biltrafikken igen stiger og fylder det hele igen. Ellers
kan man ikke udnytte de muligheder for lokale fredeliggørelser, som vejen trods alt giver.
Nye trafiktrusler fremover – Nordhavnstunnel og Havnetunnel
For tilhængere af, at det skal gøres mere og mere attraktivt at bruge bil frem for andre
transportmidler er Nordhavnsvejen desværre en vigtig ”trædesten”,der baner vejen for en
forlængelse i en Nordhavnstunnel ud til ca. midt i Nordhavn.
Vejdirektoratet har lavet en
VVM-redegørelsen om dette projekt. Den viser, at en Nordhavnstunnel
på mellem 1 og 1,4 kilometer samt erstatningshavne i byggeperioden vil koste et sted mellem 2,3
mia. og 3,3 mia. kr. og have omfattende negative virkninger på et stort byområde gennem en meget
lang periode.
(Se også indsigelse fra RBT og NOAH-Trafik:
https://noah.dk/horingssvar/nej-til-en-nordhavnstunnel
)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 91: Henvendelse af 15/12-17 vedrørende åbningen af den nye Nordhavnstunnel, fra NOAH-Trafik
1835674_0002.png
Fra beslutning til færdiggørelse af en sådan Nordhavnstunnel vil der gå 7- 8 år. Svanemøllehavnen
vil blive ødelagt i alle årene tilligemed den nye badestrand og hele nærområdet.
Området har i forvejen i mange år lidt under bygning af Nordhavnsvejen. Og bygning af en
Nordhavnstunnel vil være endnu mere indgribende. Størstedelen af de ydre dele af Nordhavnen vil
formentlig ligge ubebygget hen i årtier, og der er ingen rimelighed i at bygge en stor
tunnelforbindelse, når der er en god vejforbindelse i forvejen og en metrolinie under bygning.
En Nordhavnstunnel vil endvidere efter ibrugtagen stimulere folk til i endnu større udstrækning at
bruge biler frem for mere miljøvenlige transportmidler. Derved undergraves al snak om udvikling af
en bæredygtig by i Nordhavn, som bydelen ellers er udset til at være.
Dersom en tunnel tilmed forlænges fra Nordhavnen til Refshaleøen og videre til Amager og
over/under Amager fælled til Amagermotorvejen vil der komme en yderligere eksplosion i
biltrafikken til skade for store dele af byen.
En havnetunnel (Østlig Ringvej) til mellem 22 og 30 mia. kr. vil effektivt sætte en stopper for de
gode intentioner om København som en grøn og bæredygtig by. Dertil kommer yderligere
belastninger af indfaldsveje, som f.eks. Helsingørmotorvejen. Heldigvis er borgmesteren i Gentofte,
den konservative Hans Toft, klar over denne trussel mod hans kommune, hvorfor han har vendt sig
skarpt mod bygning af en havnetunnel.
Se vores kritik af en Havnetunnel i denne henvendelse til de pensionskasser der har ytret interesse
for projektet. Efterfølgende har ATP heldigvis meddelt os, at de ikke længere er interesseret i
projektet. Vi håber at den nye Borgerrepræsentation vil komme til samme konklusion.
https://noah.dk/sites/default/files/2017-03/Havnetunnelkommentar%20%2012%20marts%202017.pdf
Med venlig hilsen
Rådet for Bæredygtig trafik
Kjeld A. Larsen
3860 6619
NOAH-Trafik
Ivan Lund Pedersen
3116 0082