Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 89
Offentligt
Førerløse tog
Der er ingen tvivl om at jernbanen er den mest renlige og sikre transport form på landjorden, men
hastigheden og sikkerheden er uden tvivl en nødvendighed hvis jernbanen skal overleve og skabe
overlevelse for alle mennesker på jorden.
Udviklingen af førerløse tog skal ske i samarbejde med alle de lande der kan komme på tale som samkørsels
partnere, gennemgående person og godstog er en meget vigtig faktor hvis alle tog skal køre på det samme
jernbanenet.
Der er ingen sammenligning imellem Metroen i København eller andre byer, her taler vi om små enheder, 3
vogne med lav vægt, 52 tons, og begrænset hastighed, 80 km/t, hvorimod S. togene er store enheder med
høj egenvægt og lang bremselængde, der på grund af vægten, 124 tons, og de meget høje hastigheder, 120
km. i timen, har en meget lang bremselængde.
På fjernbanen er det endnu højere hastigheder og meget lange gods og persontog vi taler om, endnu er der
ingen i hele verden der er begyndt bare at tænke på at lave førerløse fjerntog, kun de borgerlige politikere
på Christiansborg vover sig ud i at tale om og beslutte at være de første i verden til at investere i førerløse
tog uden for metroen uden at have tilstrækkelig viden om hvad de snakker om.
Peer Pedersen
Baggersvej 43
3300 Frederiksværk