Fra:
Sendt:
12. december 2017 14:19
Emne:
Finansloven vil ødelægge halmeksporten
Kære medlemmer.
Jeg læser i dag - den 12.12..- i Jyllandsposten noget aldeles forfærdeligt omkring noget af indholdet i
finansloven jf. artikel fra Jyllans-Posten 12/12-17:
” DI: Nye regler for parkering på rastepladser er dybt
problematisk”
Man tror ikke sine egne øjne. Danmark er et eksportland. Ja - Danmark er et eksportland, og vi har brug for
flere chauffører og flere lastbiler, ikke færre.
Finansloven vil give meget store problemer for vores eksport af halm fremover. Den anslås til over 100
millioner kr. årligt, og det er stort set rent netto på handelsbalancen.
Al eksport foregår på udenlandske lastbiler med udenlandske chauffører. Og dette er jo ikke cartonage
kørsel.
Og da der jo ikke længere findes danskere, der gider være eksportchauffører, er der jo ikke andre
muligheder, end de udenlandske. Og hvis der virkeligt kunne findes danske vognmænd med danske
chauffører, ville det blive ca. dobbelt så dyrt for en fragt. VI HAR PRØVET! Det kan ikke lade sig gøre.
Dette må derfor ikke undermineres.
Og vi kan jo ikke bare sende dem på hotel eller lignende; og her er der jo heller ingen parkeringsmuligheder.
Denne ekstra udgift kan vi jo ikke vælte over på vore kunder i Tyskland og Holland. De vil jo ikke betale mere
for halm fra Danmark end fra Frankrig, fra England, fra Polen og fra de østlige tyske delstater. Det er jo ikke
noget specielt ved halm fra Danmark, der kunne berettige en større pris for vores halm.
I forvejen er vi jo under pres på eksportmarkedet, idet vi skal betale MAUT (motorvejsafgift) i Tyskland
(mellem 800 og 900 kr. pr læs). Afstanden fra Frankrig til Holland er den samme som fra Danmark. Altså får
vi allerede nu mellem 800
–
900 kr mindre for et læs halm end franskmanden får. Allerede dette er helt
urimeligt; nu bliver det meget værre.
Dette vil reelt stoppe vores eksport af halm. Det er naivt at tro, at dette vil give en eneste yderligere dansk
lastbil eller dansk chauffør. Det er hamrende naivt.
Vort selskab eksporterede i det forløbne år næsten 80.000 tons halm.
I Halmselskabet Danmark A.m.b.a. vil følgen af loven være, at vi må stoppe eksporten og dermed halvere
vort salg og 5 medarbejdere vil så fald risikere at miste deres arbejde.
Med venlig hilsen / Kind regards / Mit freundlichen Grüssen
Hans Otto Sørensen
Formand