Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 81
Offentligt
1832332_0001.png
Nørrebrogade 39, 1. tv
2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
19. november 2017
Til Transport- og Bygnings- og Boligministeren og Transport- og Bygnings- og
boligudvalget
Togforbindelser mellem de skandinaviske
hovedstæder og til kontinentet
Undertegnede 20 organisationer i Norge, Sverige og Danmark opfordrer vores
myndigheder og politikere til at gøre det muligt at træffe miljø- og klimavenlige
transportvalg i fremtiden. Det kan ikke være rigtigt, at så mange vælger fly som
rejseform, fordi der simpelthen ikke er nogle alternativer.
Det bør være et vigtigt mål at opnå gode og hurtige togforbindelser mellem
hovedstæderne i Norge, Sverige og Danmark. At få flere til at tage toget mellem
hovedstaderne på kort sigt vil styrke interessen og fundamentet for at opbygge
jernbanen, så tilbuddet bliver endnu bedre og finmasket i fremtiden.
De dårlige togforbindelser gør det meget svært for både turister og
forretningsrejsende at vælge miljøvenlige rejseformer til de mellemlange distancer,
hvor nattog er et ideelt alternativ til fly. Hvis flere skal rejse miljøvenligt, er der behov
for at de miljøvenlige alternativer styrkes efter at fly i årtier er blevet favoriseret med
fravær af afgifter, der modsvarer deres store miljø-og klimabelastning. Det er kun
nationalstaterne, der kan ændre på dette.
Oslo
Stockholm
Det er godt at operatøren SJ har øget trafikken, men den er truet af kommende
sporarbejder, ligesom at transporttiden i dag er al for lang. Der er ikke nattog på
ruten, hvilket bør etableres.
Oslo
København
I dag kræver turen mindst et togskifte, og ikke mindst forbindelsen Oslo
Göteborg
er meget langsom. Der er ikke nattog på ruten, hvilket bør etableres.
Med den nylige åbning af tunnelen under Hallandsåsen kommer toget derimod hurtigt
mod syd mod Malmö / København.
Stockholm
København
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 81: Henvendelse af 10/12-17 om behovet for forbedrede togforbindelser mellem de skandinaviske hovedstæder og det europæiske kontinent, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
Der er i dag SJ tog imellem de to hovedstæder og et nattog mellem Malmö og
Stockholm. Nattoget bør forlænges til København.
København
kontinentet
Det er meget svært at rejse ret langt fra Skandinavien ned på kontinentet med tog,
idet det populære nattog fra København sydpå blev nedlagt i november 2014.
Der er dog nattog fra Hamborg sydpå.
På kort sigt er det vigtigt, at
Der er god korrespondance mellem morgentog fra Oslo og Stockholm og det EC-tog
fra København, der passer med nattogene i Hamborg.
At sådanne forbindelser kører hele året.
På lidt længere sigt må nattog oprettes / genoprettes fra København mod fx
Basel/Zürich og Køln/Beneluxlandene og München/Innsbruck...."
At der etableres gode korrespondancer mellem tog fra Oslo og Stockholm til dette
nattog.
At disse forbindelser kører hele året.
Cykelmedtagning på internationale tog
Det må være et naturligt krav, at rejsende med cykler får adgang til de internationale
tog internt i Skandinavien såvel videre til kontinentet. Kombinationen cykel og tog er
helt oplagt og bør kunne imødekommes.
Forbedre ruteinformation og billetkøbstjenester
Der er i dag problemer med at købe internationale togbilletter fra Norge og Sverige til
Danmark og kontinentet. Det skal være ligeså let at se køreplanen, og vælge og købe
togbilletter, som det er at købe en flybillet. Gunstige priser ("Europa-Spezial") skal
også gælde for rejser mellem Norge og Tyskland.
Samarbejde nødvendigt
Med dette brev vil vi gerne opfordre vores myndigheder og politikere til at samarbejde
med vores nabolande og være klar til at finde instrumenter og incitamenter, så
internationale togforbindelser kan (gen-)etableres.
Med venlig hilsen
Kjeld Allan Larsen (formand) og
Poul Kattler (bestyrelsesmedlem)
Følgende organisationer har tilsluttet sig denne henvendelse:
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 81: Henvendelse af 10/12-17 om behovet for forbedrede togforbindelser mellem de skandinaviske hovedstæder og det europæiske kontinent, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
Fra Danmark:
NOAH og NOAH-Trafik (Friends of the Earth, Denmark) ved Ivan Lund Pedersen,
Cyklistforbundet ved Klaus Bondam,
350 Klimabevægelsen i Danmark ved Thomas Meinert Larsen,
Vedvarende Energi ved Gunnar Olesen,
Rådet for Bæredygtig Trafik ved Kjeld Allan Larsen,
Jyder Mod Overflødige Motorveje ved Ellen Odgaard
Fra Norge:
Naturvernforbundet ved Holger Schlaupitz,
Natur og Ungdom ved Ingrid Skjoldvær,
Greenpeace ved Truls Gulowsen,
LO i Oslo ved Ingunn Gjerstad,
For Jernbane ved Kjell Erik Onsrud,
Framtiden i våre hender (FIVH) ved Anja Bakken Riise,
Besteforeldrenes klimaaksjon ved Steinar Høiback
Fra Sverige:
Jordens Vänner (Friends of the Earth, Sweden) ved Lars Igeland,
Klimataktion (Climate Action Sweden) ved Jonas Bane,
Vego Eco ved Anna Velander Gisslén,
Scenkonstgruppen ved Patrik Franke,
Fossil Free Sverige ved Cristian Tengblad
Styrelsen i Kollektivtrafikant Stockholm ved Gertrud Brorsson
Framtiden i våra händer ved Gunilla Winberg