Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 79
Offentligt
1831778_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
6. december 2017
2017-6655
Status på EU-støtte til Femern Bælt-projektet
Som det fremgår af pressemeddelelse af 30. november 2017 fra Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet har Europa-Kommissionen indstillet, at Ring-
sted-Femern Banen tildeles en EU-støtte på ca. 920 mio. kr.
EU-støtten tildeles konkret til anlægsarbejdet på strækningen Ringsted-
Nykøbing Falster samt ni broer på Lolland. Støtten vil blive udbetalt til A/S
Femern Landanlæg, og kommer det samlede Femern Bælt-projekt til gode.
Formelt skal Europa-Kommissionens samlede forslag til støttetildelinger god-
kendes af EU-medlemslandene på et møde den 12. december 2017. Støttetilde-
lingen falder først endeligt på plads, når der i løbet af foråret 2018 indgås en
støtteaftale imellem Kommissionen og støttemodtagerne.
Ringsted-Femern Banen har tidligere opnået EU-støtte på i alt 266 mio. kr. til
projekteringsfasen. Støtten er slutafregnet.
I 2015 blev kyst-til-kyst-forbindelsen tildelt en EU-støtte på knap 4,4 mia. kr.
for perioden 2017-2019. Som følge af den længere varighed af den tyske myn-
dighedsproces forlængede Kommissionen støtteaftalen med et år, så den gæl-
der for perioden 2017-2020. Kommissionen har tilkendegivet, at hvis en rets-
sag får opsættende virkning i forhold til at påbegynde anlægsaktiviteterne, kan
det være en mulighed at forlænge støtteperioden yderligere med op til to år, så
støtteperioden gælder frem til og med 2022.
I den finansielle analyse for Femern Bælt-projektet fra 2016 er der forudsat en
EU-støtte til projektets anlægsfase på ca. 5,8 mia. kr. (2015-priser). Med den
forventede støttetildeling på godt 0,9 mia. kr. til Ringsted-Femern Banen er det
samlede Femern Bælt-projekt indtil videre blevet tildelt godt 5,3 mia. kr. i EU-
støtte til anlægsfasen.
1
Den samlede EU-støtte til Femern Bælt-projektet belø-
ber sig foreløbig til knap 7 mia. kr., jf. tabel 1.
Det forventes, at der i den kommende EU-budgetperiode 2021-2027 vil kunne
søges om yderligere støtte til anlægsarbejdet på kyst-til-kyst-forbindelsen og
jernbanen imellem Nykøbing Falster og Rødby.
1
EU-støtten til anlægsfasen vil blive udbetalt i løbende priser, ikke i 2015-priser.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 79: Statusnotat vedr. EU-støtte til Femern Bælt-projektet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1831778_0002.png
Tabel 1: EU-støtte til Femern Bælt-projektet
Mio. kr.
Kyst-kyst
Landanlæg (Ringsted-
Femern Banen)
Samlet for Femern
Bælt-projektet
Projektering
1.377*
266**
1.643
Anlæg
4.389
920***
5.309
I alt
5.766
1.186
6.952
Side 2/2
* Der er tildelt 1.526 mio. kr. til projektering og forberedende anlægsarbejder på kyst-til-
kyst-forbindelsen. Idet der har været afholdt færre støtteberettigede omkostninger i perio-
den end forudsat i støtteaftalen, vil den udbetalte støtte blive mindre end den tildelte støtte.
Kommissionen afgjorde i juli 2017, at det opnåede støttebeløb bliver 1.377 mio. kr. Den Eu-
ropæiske Revisionsret har efterfølgende udtaget EU-projektet til revisionsgennemgang.
Såfremt Revisionsretten anlægger en anderledes fortolkning af støttereglerne i forhold til
den af Kommissionen anlagte, vil Kommissionen potentielt kunne ændre sin oprindelige
afgørelse.
** Er slutafregnet.
*** Støttetildelingen falder først endeligt på plads, når der i løbet af foråret 2018 indgås en
støtteaftale imellem Kommissionen og støttemodtagerne.