Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
22. november 2017
Mike Boesen
17/13891-9
1/10
Notat
Vejdirektoratets supplerende støjdæmpende tiltag ved Silkeborgmotorvejen
Indledning
Vejdirektoratet vil med dette notat orientere om resultatet af nye støjberegninger for Silkeborgmotorvejen og
de supplerende tiltag Vejdirektoratet vil iværksætte.
Det er Vejdirektoratets vurdering, at Silkeborgmotorvejen overordnet er blevet en succes for såvel trafikanter
som Silkeborg Kommune. Nogle af naboerne til motorvejen har dog efter vejen er åbnet oplevet et højere
støjniveau, end de havde forventet. Dette har medført en række støjklagesager, TRU spørgsmål og henven-
delser til ministeren mv..
Vejdirektoratet har på den baggrund fået udarbejdet nye støjberegninger henover sommeren 2017. Disse
viser, at der er enkelte strækninger, hvor støjbelastningen er noget større end forventet. Dette betyder, at
Vejdirektoratet vurderer, at der skal iværksættes nogle supplerende tiltag på enkelte strækninger for at
dæmpe støjen.
Notatet består af 2 kapitler:
I Nye støjberegninger for Silkeborgmotorvejen
II Supplerende tiltag
Som det fremgår nedenfor i kapitel II vil Vejdirektoratet igangsætte 3 tiltag som indebærer:
1. opsætning af støjabsorbenter på en del af spunsen og ændring af støjskærme på en ca. 370 m lang
strækning øst for spunsen.
2. ændring af støjskærme i området ved Sensommervej og opsætning af yderligere støjskærm
3. vurdering om der er grundlag for yderligere tilskud til facadeisolering
I Nye støjberegninger for Silkeborgmotorvejen
Indhold af kapitel I
A. Praksis for støjberegninger
B. Baggrunden for støjafskærmningens udformning m.m.
C. Hvad viser de nyeste støjberegninger overordnet
A. Praksis for støjberegninger
Støjberegningerne i den supplerende VVM-redegørelse om det forbedrede kombilinjeprojekt, rapport nr. 333,
2008, er baseret på en ældre og mere forsimplet beregningsmodel (Nordiske Beregningsmodel for Vejtrafik-
støj fra 1996, NBV96) end den støjberegningsmodel (NORD2000), som er anvendt til at beregne støjudbre-
delsen i 2017. De støjberegninger, som blev udarbejdet til brug for VVM-redegørelsen, var i overensstem-
melse med den praksis og den støjberegningsmodel, der blev anvendt på daværende tidspunkt. De forud-
sætninger, som anvendes i beregningsmodellen i 2017, er mere nuancerede.
Vejdirektoratet
Thomas Helsteds Vej 11
8660 Skanderborg
Telefon +45 7244 3333
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450