Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 77
Offentligt
Bilag 1
Historisk gennemgang (forkortet) af Molslinjens sejlads
1966
Molslinjen starter sejladsen fra Ebeltoft
Odden med 2 kombifærger. Der var på det tidspunkt
tre andre konkurrerende rederier på Kattegat;
Grenå
Hundested, Århus
Kalundborg og Juelsminde
Kalundborg.
Molslinjen blev hurtigt den meste populære grundet den oplagte årsag til opstarten af ruten:
Den suverænt korteste afstand over Kattegat mellem Jylland og Sjælland.
1998
Efter et par år med konkurrence på katamaranfærger mellem Ebeltoft
Odden og ruten Århus
Kalundborg indgår Molslinjen partnerskab med konkurrenten Catlink/Scandlines.
Molslinjen lader sidstnævnte rute ændre til Aarhus
Odden.
1998
Storebæltsbroen åbner og bliver nu en stor konkurrent over Kattegat.
1998
2014
Molslinjen besejler fast ruterne Ebeltoft
Odden og Århus
Odden.
2004
Molslinjen havde i slutningen af 1990´erne og starten af det nye årtusinde noget omskiftelige
regnskaber. Samtidig nedsatte man taksterne på Storebæltsbroen med 20 %, hvilket
pressede Molslinjen yderligere.
I Storebæltsforliget er indskrevet en passus med et ønske om et alternativ til Storebæltsbroen
i form af færgefart over Kattegat. Det offentlige kan ikke give driftstilskud til et privat firma,
men det ender med, at A/S Storebælt via selskabet Sund og Bælt køber havnene i Ebeltoft og
Odden af Molslinjen på ”markedsmæssige vilkår” for 22 , mil. kr. Det beløb hjælper meget på
Molslinjens likviditet.
2013
Förde Reederei fra Flensborg ansøger om at måtte anløbe den statsejede Odden Færgehavn,
men dette bliver afvist med henvisning til en sikkerhedsrapport udfærdiget af Force
Technology.
2014
Molslinjen ophører med daglig sejlads på ruten Ebeltoft
Odden og besejler kun ruten i
sommermånederne med enkelte afgange i weekenderne.