Bilag 1
Historisk gennemgang (forkortet) af Molslinjens sejlads
1966
Molslinjen starter sejladsen fra Ebeltoft
–
Odden med 2 kombifærger. Der var på det tidspunkt
tre andre konkurrerende rederier på Kattegat;
Grenå
–
Hundested, Århus
–
Kalundborg og Juelsminde
–
Kalundborg.
Molslinjen blev hurtigt den meste populære grundet den oplagte årsag til opstarten af ruten:
Den suverænt korteste afstand over Kattegat mellem Jylland og Sjælland.
1998
Efter et par år med konkurrence på katamaranfærger mellem Ebeltoft
–
Odden og ruten Århus
–
Kalundborg indgår Molslinjen partnerskab med konkurrenten Catlink/Scandlines.
Molslinjen lader sidstnævnte rute ændre til Aarhus
–
Odden.
1998
Storebæltsbroen åbner og bliver nu en stor konkurrent over Kattegat.
1998
–
2014
Molslinjen besejler fast ruterne Ebeltoft
–
Odden og Århus
–
Odden.
2004
Molslinjen havde i slutningen af 1990´erne og starten af det nye årtusinde noget omskiftelige
regnskaber. Samtidig nedsatte man taksterne på Storebæltsbroen med 20 %, hvilket
pressede Molslinjen yderligere.
I Storebæltsforliget er indskrevet en passus med et ønske om et alternativ til Storebæltsbroen
i form af færgefart over Kattegat. Det offentlige kan ikke give driftstilskud til et privat firma,
men det ender med, at A/S Storebælt via selskabet Sund og Bælt køber havnene i Ebeltoft og
Odden af Molslinjen på ”markedsmæssige vilkår” for 22 , mil. kr. Det beløb hjælper meget på
Molslinjens likviditet.
2013
Förde Reederei fra Flensborg ansøger om at måtte anløbe den statsejede Odden Færgehavn,
men dette bliver afvist med henvisning til en sikkerhedsrapport udfærdiget af Force
Technology.
2014
Molslinjen ophører med daglig sejlads på ruten Ebeltoft
–
Odden og besejler kun ruten i
sommermånederne med enkelte afgange i weekenderne.