Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 76
Offentligt
1829744_0001.png
NOTAT
Til Folketingets Europaudvalg samt Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Dato
J. nr.
2017 - 95
Den danske regerings svar på Kommissionens begrundede udtalelse
nr. 2017/0064 om manglende gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/94/EU af
22.
oktober 2014 om
etablering af infrastruktur for alternative brændstoffer.
Kommissionen har i brev 5. oktober 2017 sendt begrundet udtalelse nr.
2017/0064 til Danmark vedrørende manglende gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/94/EU om etablering af infrastruktur for
alternative brændstoffer.
Fristen for gennemførelse af direktivet i dansk ret var den 18. november 2016.
I den begrundede udtalelse anføres det, at Kommissionen efter undersøgelse af
de tidligere meddelte foranstaltninger konkluderer, at Danmark endnu ikke har
gennemført følgende bestemmelser i direktiv 2014/94/EU:
Artikel 2, stk. 9
Artikel 4, stk. 7 - 12
Artikel 5, stk. 2
Artikel 7, stk. 1 og 7
Kommissionen opfordrer Danmark til at træffe de nødvendige foranstaltninger
til at efterkomme denne begrundede udtalelse senest to måneder fra modtagel-
se af udtalelsen.
Den danske regering har den 4. oktober 2017 fremsat forslag om lov om infra-
struktur for alternative drivmidler, der skal give transport-, bygnings- og bo-
ligministeren hjemmel til at gennemføre bestemmelser om forhold vedrørende
infrastruktur for alternative drivmidler. Lovforslaget blev vedtaget den 30. no-
vember 2017 og vil træde i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Artikel 2, stk. 9 (definition af LNG-tankstation)
Definition af LNG-tankstation, jf. artikel 2, stk. 9, fremgår af bemærkningerne
til forslag om lov om infrastruktur for alternative drivmidler, som blev vedtaget
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 76: Notat om den danske regerings svar på Kommissionens begrundede udtalelse nr. 2017/0064 om manglende gennemførelse af direktiv 2014/94/EU af 22. oktober 2014 om etablering af infrastruktur for alternative brændstoffer, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1829744_0002.png
den 30. november 2017, og som træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lov-
tidende.
Derudover gennemføres artikel 2, stk. 9, i dansk ret ved udstedelse af ny be-
kendtgørelse om infrastruktur for alternative drivmidler. Den nye bekendtgø-
relse sendes i ekstern høring i december 2017 med forventet ikrafttrædelse
januar 2018. (Udkast til ny bekendtgørelse fremsendes til Kommissionen me-
dio december 2017).
Artikel 4, stk. 7
12 (elektricitetsforsyning til transport)
For så vidt angår artikel 4, stk. 7
12, om elektricitetsforsyning til transport,
udestår en endelig afklaring af, hvorvidt bestemmelserne er gennemført i dansk
ret. Såfremt bestemmelserne ikke er gennemført i dansk ret, udestår ligeledes
en afklaring af, under hvilket dansk ressortområde, bestemmelserne mest hen-
sigtsmæssigt håndteres.
Til brug for afklaringen nedsætter Transport-, Bygnings- og Boligministeriet en
tværministeriel arbejdsgruppe, der inden udgangen af januar 2018 skal klar-
lægge alle forhold vedrørende bestemmelserne i artikel 4, stk. 7
12, herunder,
hvorvidt der er behov for lovgivningsmæssige tiltag og i bekræftende fald
igangsætte disse. Danmark holder Kommissionen løbende orienteret derom.
Artikel 5, stk. 2 (brintforsyning til vejtransport)
Artikel 5, stk. 2, er gennemført i dansk ret i § 6 i bekendtgørelse nr. 283 af 27.
marts 2017 om krav til tekniske specifikationer for offentligt tilgængelig infra-
struktur for alternative drivmidler:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=187086
Bekendtgørelse nr. 283 af 27. marts 2017 er notificeret til Kommissionen.
Artikel 7, stk. 1 (brugerinformation)
Artikel 7, stk. 1, gennemføres, for så vidt angår forhold om
motorkøretøjer,
ved § 1 i bekendtgørelse nr. 731 af 12. juni 2017 om
ændring af bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indret-
ning og udstyr med ikrafttræden 12. oktober 2018:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=191860
tankstationer, ladestandere
og
motorkøretøjsmanualer
ved bekendt-
gørelse om infrastruktur for alternative drivmidler. Bekendtgørelsen
forventes sendt i ekstern høring i december 2017 med forventet ikraft-
træden januar 2018. (Udkast til ny bekendtgørelse fremsendes til
Kommissionen medio december 2017).
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 76: Notat om den danske regerings svar på Kommissionens begrundede udtalelse nr. 2017/0064 om manglende gennemførelse af direktiv 2014/94/EU af 22. oktober 2014 om etablering af infrastruktur for alternative brændstoffer, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1829744_0003.png
Side 3/3
motorkøretøjsforhandlere,
ved ændring af bekendtgørelse nr. 655 af
20. juni 2012 om energimærkning m.v. af nye person- og varebiler. Be-
kendtgørelsesændringen forventes sendt i ekstern høring primo 2018
med forventet ikrafttrædelse snarest muligt derefter. (Udkast til be-
kendtgørelsesændringen fremsendes til Kommissionen primo 2018.)
Artikel 7, stk. 7 (brugerinformation)
Artikel 7, stk. 7, gennemføres ved henvisning i bekendtgørelse om infrastruktur
for alternative drivmidler til Transport-, Bygnings
og Boligministeriets
hjemmeside
www.trm.dk.
På hjemmesiden
www.trm.dk
henvises til relevante
geografiske data for brint-, gas- og el-ladeinfrastruktur i Danmark.
Bekendtgørelsen om infrastruktur for alternative drivmidler forventes sendt i
ekstern høring i december 2017 med forventet ikrafttræden januar 2018. (Ud-
kast til bekendtgørelse fremsendes til Kommissionen medio december 2017).
Derudover har Danmark taget initiativ til snarest muligt at tilslutte sig den fæl-
les nordiske database NOBIL, hvori geografiske data om elladestandere i Nor-
ge, Sverige og Finland er registreret. Meddelelse om Danmarks tilslutning til
NOBIL-databasen vil blive meddelt Kommissionen, så snart tilslutningen er
etableret.
Regeringen har besvaret Kommissionens begrundede udtalelse i overensstem-
melse med det ovenfor anførte.