Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 75
Offentligt
1829284_0001.png
Stefan G. Rasmussen
Fhv. MF,
hv
Luftkaptajn & R.a.d.
Knud den Storesvej 6
DK-3600 Frederikssund
+45 2025 8877
[email protected]
5. december 2017
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet

Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Kære Minister for Transport- og Bygningsministeriet, Ole Birk Olesen
Undertegnede har i min egenskab af forhenværende medlem af Folketinget interesse
i, at få Ministerens svar på efterfølgende punkter:
Ad 1) Med ref. i efterfølgende lovtekst, bedes Ministeren svare på nedestående
spørgsmål:
Jf. lovens § 2. Efter åbningen af den nye fjordforbindelse ved Frederikssund, jf. § 1, stk.
1, vil det ikke længere være tilladt for lastbiler eller lastvognstog med en totalvægt på
3,5 t eller derover at passere Kronprins Frederiks Bro ud over i forbindelse med
varetagelse af vejbestyrelsesarbejde på nærliggende kommunale veje.
Stk. 2. Vejdirektoratet kan i overensstemmelse med færdselslovens § 92 og efter
forhandling med Frederikssund Kommune og med politiets samtykke træffe
bestemmelser
om trafikregulerende foranstaltninger på Kronprins Frederiks Bro og J. F. Willumsens
Vej og på de i § 1, stk. 1, nævnte vejstrækninger, jf. lovens bilag 1, der indvirker på
vejens udnyttelse og indretning med henblik på at reducere den gennemkørende
kørsel. Bestemmelsen i § 5, stk. 1, i lov om offentlige veje om indbringelse af
tvistigheder mellem
vejmyndigheder til afgørelse af transportministeren finder ikke anvendelse på
Vejdirektoratets afgørelser efter dette stykke.
1) “Hvad mener man med trafikregulerende foranstaltninger?”
2) “Hvorledes vil sådanne påtænkte trafikregulerende foranstaltninger påvirke
fremrykke hastigheden for rednings- bjergnings og udrykningskøretøjer?”
3) “Har man i udarbejdelsen af Kronprinsesse Marys bro, planer for, hvilke forhold
der skal gælde, hvis denne nye bro - i lighed med andre af Danmarks broer lukkes
på grund af vejrliget?”
Side
!
af
!
1 3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 75: Henvendelse af 5/12-17 fra Stefan G. Rasmussen, Frederikssund om diverse spørgsmål til transport-, bygnings- og boligministeren
4) “I tilfælde af, at der med >trafikregulerende foranstaltninger< menes fysiske
blokeringer på statsvejen rute 53, hvorledes vil disse så kunne imødekomme det
krav der er i spsm. 2, og hvorledes vil disse have fleksibilitet til at kunne
imødekomme den situation der er skitseret i spsm. 3?
Ad 2) Med ref. i efterfølgende lovtekst, bedes Ministeren svare på nedestående
spørgsmål:
I Lov om en ny fjordforbindelse ved Frederikssund står der i lovens § 2. Stk. 1.
Efter åbningen af den nye fjordforbindelse ved Frederikssund, jf. § 1, stk. 1, vil det ikke
længere være tilladt for lastbiler eller lastvognstog med en totalvægt på 3,5 t eller
derover at passere Kronprins Frederiks Bro ud over i forbindelse med varetagelse af
vejbestyrelsesarbejde på nærliggende kommunale veje.
1) Er ministeren enig i, at de lokale vognmænd udsættes for ulige konkurrence i
forhold til øvrige vognmænd, idet de - i henhold til lovens tekst - skal betale
broafgift for at udføre deres arbejde, når de arbejder lokalt. 
2) Mener Ministeren at et sådan forbud - som nævnt i loven - overfor den tonnage
der overstiger en totalvægt på 3,5 t, afstedkommer, at dette strider mod EUs regler
omkring “konkurrenceprincippet” idet den nye bro - overfor denne gruppe af
køretøjer - således må anses for værende “essentiel/kritisk infrastruktur”?
3) I tilfælde af, at lovens forbud mod lastbiler eller lastvognstog strider mod EUs
“konkurrenceprincip”, hvad agter Ministeren så at foretage sig omkring loven og
det igangværende anlægsarbejde?
4) Med henvisning til spsm. 2 vil Ministeren - hvis der er skabt tvivl om forholdet til
“konkurrenceprincippet - så foranledige en øjeblikkelig udsættelse af den del af
anlægsarbejdet, der omhandler betalingsanlægget?
5) Hvis sagen ligger udenfor EUs regi, vil Ministeren så afklare, om sagen er i strid
med den Danske konkurrencelovgivning?
6) Af mere generel karakter, mener Ministeren så, at disse “infrastruktur punkt
betalinger” er gavnlige for dansk erhvervsliv som helhed?
Ad 3) Med ref. i efterfølgende bedes Ministeren svare på nedestående spørgsmål:
I det baggrundsmateriale der var fremlagt i forbindelse med behandlingen og
vedtagelsen af L21, i samling 2014-15 (1. samling), fremgår det - i en analyse af
“betalingsvilligheden” - i et sammendrag fra Sund og Bælt, at “betalingsvilligheden er
relativ høj”, men i en underliggende delrapport for dette sammendrag fremgår det, at
analysen omkring “betalingsvillighed” er baseret på 27 (skriver syv og tyve)
spørgeskema besvarelser.
Side
!
af
!
2 3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 75: Henvendelse af 5/12-17 fra Stefan G. Rasmussen, Frederikssund om diverse spørgsmål til transport-, bygnings- og boligministeren
1829284_0003.png
1) Er Ministeren enig i, at 27 spørgeskema besvarelser på spørgsmål omkring
“betalingsvilligheden” er lidet repræsentativ for en saglig vurdering af dette, når vi
her taler om en daglig bevægelighed over Roskilde Fjord ved Frederikssund på
rundt 30.000 dagligt.
2) Er Ministeren bekendt med, - udover dialog i almen debat på lovpligtige
høringsmøder - om borgerne i området, er blevet spurgt direkte, om deres
“betalingsvillighed”?
3) Hvad agter Ministeren at gøre, for at sikre, at der i realiteten er økonomisk
bæredygtighed som en bruger betalt fast forbindelse?
4) Er Ministeren enig i, at Rute 53 og dermed Kronprinsesse Marys Bro indgår i en
aflastning af den stigende trafik udenom hovedstaden?
Undertegnede ser frem til at modtage Ministerens svar på disse ovennævnte ting.
Venlig hilsen
Stefan G. Rasmussen
Denne skrivelse er d.d. tilsendt Folketingets Trafikudvalg til deres orientering.
Side
!
af
!
3 3